3085
Sök

bygga 3 tumms system

259 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#1
Tjena. Att köpa ett nya sportavgas system är ju dyrt!
Så jag undrar om mna inte bara kan köpa raka 3 tumms rör ifrån te x makonomen och bygga själv och muffa ihop dom. Det borde göra mer effekt med när det är raka rör och inte massa byar.
Eller har jag fel???

Tacksam för svar

5 710 Inlägg
8 maj 2006
#2
Visst är raka rör bra för flödet......men skall du ha avgassystemet hängande under bilen utan att den går i "tunneln"?
Funkar kanske på en jeep men knappast på en vanlig bil.

MVH Jonas
..............

517 Inlägg
8 maj 2006
#3
www.ray.se kan man kan beställ diverse universal rör och ljuddämpare för egen tillverkning av avgassystem.

Men bara för att man väljer det största avgassystemet med bästa flödning så betyder det inte automatiskt mer effekt.
Jag tänker främst på folk som slänger på 3" på sina volvo 240:isar och tror att bilen kommer gå mycket bättre, visst det kanske ger någon kuse i början men efter ett tag kan motorn bli "trött" för att den inte får något motstånd att kämpa emot och den kan rentav börja tappa effekt, fast dom flesta kanske bara är ute efter att ha en bil som brölar som en epa-traktor big_smile
3" är väl okej att ha om man har 300+

om du menar "rakarör" som i utan några som helst ljuddämpare kommer kan det bli svår att få bilen igenom besiktningen.

12 086 Inlägg
8 maj 2006
#4
För toppeffekt gäller maximalt flöde.. men för allt under toppeffekt finns det optimla förhållanden och de är inte max flöde. Men de är inte så jävla petigt.. klämmer du på 3 tum hela vägen på en 150hk motor lär du tappa effekt på lågvarv.

259 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#5
JapMax skrev:
För toppeffekt gäller maximalt flöde.. men för allt under toppeffekt finns det optimla förhållanden och de är inte max flöde. Men de är inte så jävla petigt.. klämmer du på 3 tum hela vägen på en 150hk motor lär du tappa effekt på lågvarv.

Om man har 3 tumms raka rör ifrån katten på en impreza på 218 hk orginal. Skulle det fungera???

259 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#6
gasgas skrev:
JapMax skrev:
För toppeffekt gäller maximalt flöde.. men för allt under toppeffekt finns det optimla förhållanden och de är inte max flöde. Men de är inte så jävla petigt.. klämmer du på 3 tum hela vägen på en 150hk motor lär du tappa effekt på lågvarv.

Om man har 3 tumms raka rör ifrån katten på en impreza på 218 hk orginal. Skulle det fungera???

Med en riktig ljuddämpare då alltså!

10 287 Inlägg
8 maj 2006
#7
Funka?
Pratar vi turbomotorer så skall det vara så lite motstånd i avgassystemet som möjligt. Men proppen sitter nästan alltid i katten och före katten där avgaserna är varmare.

/Göran

gasgas skrev:
Om man har 3 tumms raka rör ifrån katten på en impreza på 218 hk orginal. Skulle det fungera???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

259 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Visst är raka rör bra för flödet......men skall du ha avgassystemet hängande under bilen utan att den går i "tunneln"?
Funkar kanske på en jeep men knappast på en vanlig bil.

vad menar du med tunneln. Jag menar raka rör ifrån katten och sen ska det va en riktig sport ljuddämpare i slutet.

10 287 Inlägg
8 maj 2006
#9
"Raka rör"?
Menar du "raka rör" såsom i rör utan ljuddämpare, eller menar du "raka rör" såsom i rör utan krökar ?

/Göran

gasgas skrev:
vad menar du med tunneln. Jag menar raka rör ifrån katten och sen ska det va en riktig sport ljuddämpare i slutet.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
8 maj 2006
#10
Sharky skrev:
"Raka rör"?
Menar du "raka rör" såsom i rör utan ljuddämpare, eller menar du "raka rör" såsom i rör utan krökar ?

....eller "raka rör" som i märket Raka rör?
http://www.rakaror.o.se/

Blev ganska "rörigt" detta wink

MVH Jonas
..............

Herr
1 722 Inlägg
8 maj 2006
#11
:d

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

259 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#12
jonTe skrev:
Sharky skrev:
"Raka rör"?
Menar du "raka rör" såsom i rör utan ljuddämpare, eller menar du "raka rör" såsom i rör utan krökar ?

....eller "raka rör" som i märket Raka rör?
http://www.rakaror.o.se/

Blev ganska "rörigt" detta wink

Jag menar att man sätter 3 tumms raka rör ifrån katten fram till ljuddmäparen.

10 287 Inlägg
8 maj 2006
#13
Rakt igenom bakaxeln alltså med andra ord, dvs ingen böj över den.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

ingen aning
687 Inlägg
8 maj 2006
#14
kan ju fixa ett snyggt "sidepipe".....

även zebran har sina fläckar

1 453 Inlägg
8 maj 2006
#15
Äh åk till en montör gasgas, annars sitter du snart och snyftar på tunnelbanan wink


12 086 Inlägg
8 maj 2006
#16
Min tolkning av "raka rör" är ett avgassystem utan kat och med fullflödesdämpare om de finns några. Kanske formulerade mig fel förut, det jag sa om optimala förhållanden gäller alltså sugmotorer.

259 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
#17
JapMax skrev:
Min tolkning av "raka rör" är ett avgassystem utan kat och med fullflödesdämpare om de finns några. Kanske formulerade mig fel förut, det jag sa om optimala förhållanden gäller alltså sugmotorer.

Katten får man ju inte ta bort. det är ju olagligt. Så jag menade 3 tumms ifrån katten till slutburken.

1 453 Inlägg
9 maj 2006
#18
Sharky skrev:
Funka?
Pratar vi turbomotorer så skall det vara så lite motstånd i avgassystemet som möjligt. Men proppen sitter nästan alltid i katten och före katten där avgaserna är varmare.

/Göran

Menar du alltså att det optimala egentligen är att plocka bort avgassystemet helt och hållet och frigöra förbränningen direkt efter cylindrarna?
(Bortsett från faran med att avgaserna går in i kupén)


Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
9 maj 2006
#19
haha raka? d blir nog mindre bra passform wink ska man bygga system så måste man ha rörbock så kan bja allt men har byggt många men e ju jävla jobb värt 3000:- på köpa lätt åh har du inte rörbock så kostar bara den 3400:- så


10 287 Inlägg
9 maj 2006
#20
Ehhhh, ja. På en turbomotor alltså. Inte på en sugmotor.

/Göran

sveddan skrev:
Menar du alltså att det optimala egentligen är att plocka bort avgassystemet helt och hållet och frigöra förbränningen direkt efter cylindrarna?
(Bortsett från faran med att avgaserna går in i kupén)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök