Tjena. Att köpa ett nya sportavgas system är ju dyrt! Så jag undrar om mna inte bara kan köpa raka 3 tumms rör ifrån te x makonomen och bygga själv och muffa ihop dom. Det borde göra mer effekt med när det är raka rör och inte massa byar. Eller har jag fel???
Visst är raka rör bra för flödet......men skall du ha avgassystemet hängande under bilen utan att den går i "tunneln"? Funkar kanske på en jeep men knappast på en vanlig bil.
På www.ray.se kan man kan beställ diverse universal rör och ljuddämpare för egen tillverkning av avgassystem.
Men bara för att man väljer det största avgassystemet med bästa flödning så betyder det inte automatiskt mer effekt. Jag tänker främst på folk som slänger på 3" på sina volvo 240:isar och tror att bilen kommer gå mycket bättre, visst det kanske ger någon kuse i början men efter ett tag kan motorn bli "trött" för att den inte får något motstånd att kämpa emot och den kan rentav börja tappa effekt, fast dom flesta kanske bara är ute efter att ha en bil som brölar som en epa-traktor 3" är väl okej att ha om man har 300+
om du menar "rakarör" som i utan några som helst ljuddämpare kommer kan det bli svår att få bilen igenom besiktningen.
För toppeffekt gäller maximalt flöde.. men för allt under toppeffekt finns det optimla förhållanden och de är inte max flöde. Men de är inte så jävla petigt.. klämmer du på 3 tum hela vägen på en 150hk motor lär du tappa effekt på lågvarv.
För toppeffekt gäller maximalt flöde.. men för allt under toppeffekt finns det optimla förhållanden och de är inte max flöde. Men de är inte så jävla petigt.. klämmer du på 3 tum hela vägen på en 150hk motor lär du tappa effekt på lågvarv.
Om man har 3 tumms raka rör ifrån katten på en impreza på 218 hk orginal. Skulle det fungera???
För toppeffekt gäller maximalt flöde.. men för allt under toppeffekt finns det optimla förhållanden och de är inte max flöde. Men de är inte så jävla petigt.. klämmer du på 3 tum hela vägen på en 150hk motor lär du tappa effekt på lågvarv.
Om man har 3 tumms raka rör ifrån katten på en impreza på 218 hk orginal. Skulle det fungera???
Funka? Pratar vi turbomotorer så skall det vara så lite motstånd i avgassystemet som möjligt. Men proppen sitter nästan alltid i katten och före katten där avgaserna är varmare.
/Göran
gasgas skrev:
Om man har 3 tumms raka rör ifrån katten på en impreza på 218 hk orginal. Skulle det fungera???
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Visst är raka rör bra för flödet......men skall du ha avgassystemet hängande under bilen utan att den går i "tunneln"? Funkar kanske på en jeep men knappast på en vanlig bil.
vad menar du med tunneln. Jag menar raka rör ifrån katten och sen ska det va en riktig sport ljuddämpare i slutet.
Min tolkning av "raka rör" är ett avgassystem utan kat och med fullflödesdämpare om de finns några. Kanske formulerade mig fel förut, det jag sa om optimala förhållanden gäller alltså sugmotorer.
Min tolkning av "raka rör" är ett avgassystem utan kat och med fullflödesdämpare om de finns några. Kanske formulerade mig fel förut, det jag sa om optimala förhållanden gäller alltså sugmotorer.
Katten får man ju inte ta bort. det är ju olagligt. Så jag menade 3 tumms ifrån katten till slutburken.
Funka? Pratar vi turbomotorer så skall det vara så lite motstånd i avgassystemet som möjligt. Men proppen sitter nästan alltid i katten och före katten där avgaserna är varmare.
/Göran
Menar du alltså att det optimala egentligen är att plocka bort avgassystemet helt och hållet och frigöra förbränningen direkt efter cylindrarna? (Bortsett från faran med att avgaserna går in i kupén)
haha raka? d blir nog mindre bra passform ska man bygga system så måste man ha rörbock så kan bja allt men har byggt många men e ju jävla jobb värt 3000:- på köpa lätt åh har du inte rörbock så kostar bara den 3400:- så
Ehhhh, ja. På en turbomotor alltså. Inte på en sugmotor.
/Göran
sveddan skrev:
Menar du alltså att det optimala egentligen är att plocka bort avgassystemet helt och hållet och frigöra förbränningen direkt efter cylindrarna? (Bortsett från faran med att avgaserna går in i kupén)
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI