2986
Sök

OljeTemp/OljiePress/VatenTemp Montering?

22 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan! Jag behöver lite hjälp med att montera dom här 3 sakerna till min bil. Är verkligen ny börjare roll när det gäller sånt här.  Lyckades koppla in Laddtrycks mätaren utan problem men när det kommer till dom där 3 mätarna  har jag verkligen problem. Jag har köpt "Peak" Märket och har en subaru impreza -00

Har läst lite trådar om nått med sandwichplatta men har inte fattat vad det är. Och på monterings schemat fattar jag inte vart jag ska koppla in skruvarna.

Hjälp mig snälla och ni som gärna har tid kan skicka bilder på platsen eller nått.

Tack!!lol

4 767 Inlägg
2 oktober 2009
En sandwichplatta ser ut såhär:
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C32%5CLarge%5C32-1100_l.jpg
och säljs av dom flesta styling/tuning-butikerna. (även biltema...)

Du monterar den där ditt oljefilter sitter, och monterar sedan ditt oljefilter på sandwichplattan. Därigenom får du som du ser på bilden ett antal anslutningshål där du kan montera oljetrycksgivare och oljetempsgivare.

Vattentemp kan du antingen hämta från bilens befintliga tempgivare, eller montera en extern på en kylslang.
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C32%5CLarge%5C32-1128_l.jpg
Exempel på adapter för montering av tempgivare på en slang.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

22 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Så när jag lägger dit sandwichplattan måste jag ta ut all olja precis som med vattentemp då?

9 Inlägg
2 oktober 2009
måste är ett starkt ord. Det är bara att skruva bort filtret och skruva dit adaptern. all olja i filtret kommer nog att rinna ut men det kommer du inte ifrån.

1 866 Inlägg
3 oktober 2009
här kommer ännu en nybörjare hehe!
Finns det någon packning mellan sandwichplattan och där den ska sitta? Smiter inte oljan ut annars?
Och skruvas sandwichplattan bara rakt på där oljefiltret satt eller hur sätter man fast det? och sedan filtret på denna!?

:-)

9 Inlägg
3 oktober 2009
RichiB skrev:
här kommer ännu en nybörjare hehe!
Finns det någon packning mellan sandwichplattan och där den ska sitta? Smiter inte oljan ut annars?
Och skruvas sandwichplattan bara rakt på där oljefiltret satt eller hur sätter man fast det? och sedan filtret på denna!?

:-)

Du tar och skruvar fast adaptern istället för oljefiltret och du får nog med en o ring som ska sitta mellan adaptern och blocket så det inte ska läcka. Sedan skruvar du på ditt oljefilter på adaptern.

Dom förklarar ganska bra på biltemas sida.
om du klickar in på biltillbehör / bil el

hoppas det är till någon hjälp smile

22 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
Jag har fått ett stort problem. Att hitta sandwichplattan gjorde jag dagen efter men letandet efter den muttern som är i  mitten som har i tum storlek 3/4. Min subaru har inte den storleken. Den går inte in. Själva oljefiltret skruvas in utan problem men den där filter gängan kommer inte in i min bil och jag hittar ingenstans som säljer en liknande gänga till min subaru! Vad ska jag göra?

Sök