3253
Sök

Bygga megasquirt på b230ft med tidigare. lh2.4

42 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#1
Någon som gjort detta och fått 60-2 hjulets (VR heter den va?)givare att fungera?
Vill köra både tändning och sprut via MS'et. Har ett MS I v2.2.

449 Inlägg
4 oktober 2009
#2
har du lh jetronic 2.2 eller 2.4 sen fanns de ett insprut som hette regina men de satt aldrig på någon turbo tror ja,,, lh2.2 har hallgivarn i fördelarn och 2.4 har den på svänghjulet

Full Fart Spar Tid!!!

42 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#3
Det är ett 2.4sprut med 60-2 svänghjul från en b230ft på en Volvo 745-90. Jag undrar hur VR-givaren fungerar med MS1 v2.2, eller om den ens gör det? hmm

407 Inlägg
4 oktober 2009
#4
Jag har också undrat om MS fungerar på 2.4 och 2.2?

Är det någon skillnad på tidig 2.4 och sen 2.4 på 940?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 oktober 2009
#5
Andreas_Forsman skrev:
Någon som gjort detta och fått 60-2 hjulets (VR heter den va?)givare att fungera?
Vill köra både tändning och sprut via MS'et. Har ett MS I v2.2.

För att decoda 60-2 och styra tänding behöver du extra koden, sen måste du ha minst 2 tändslutsteg för att kunna köra wastedspark...


One Man Clan
4 287 Inlägg
4 oktober 2009
#6
Ms1  v2.2-3.0 funkar kalas... med volvos orginal Vr 1 tändspole... som melovegolf skriver..vill man köra wasted spark men de funkar också med 1 tändsteg å bara köra vanlig fördelartändning...
jag kör med volvos vr givare å ms 1 v3


42 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#7
Ahh smile Skönt att höra! smile Någon som har någon mappning liggande kanske? går det att göra wasted spark så vill man ju helst det. Har ett par tändsteg från några skrotade nissan sunny med ca16de, dom bör väl fungera? har även spolar, tps och allt från samma kärra.

One Man Clan
4 287 Inlägg
407 Inlägg
13 oktober 2009
#9
Om man monterar MS på en sugmotor. Drar det mindre då?

407 Inlägg
13 oktober 2009
#11
camaro67 skrev:
Diesel_77 skrev:
Om man monterar MS på en sugmotor. Drar det mindre då?

Om du kan mappa så kan du få den att dra mindre

coolt. Joo det var det jag menade. om man mappar t.ex. en B230F.
undra hur mycket man kan få ner soppan per milen till...?

1 513 Inlägg
13 oktober 2009
#12
ja tills du bränner ventilerna typ?! man kan ju snål mappa den å få lite effekt eller mappa den riktigt å få mer effekt och mindre förbrukning..


407 Inlägg
13 oktober 2009
#13
evo_krolle skrev:
ja tills du bränner ventilerna typ?! man kan ju snål mappa den å få lite effekt eller mappa den riktigt å få mer effekt och mindre förbrukning..

Jag vill göra den snål. Mappa o annan kam ( vem vet jag inte), planad 531topp. full service och renovera småslitna saker. köra snålare ECO.

1 513 Inlägg
13 oktober 2009
#14
javisst går de i me en k-kam å renovera den riktigt å ett avgas som andas lagom = inte rakt rör=effekt förlust sen får man ju ge den en riktigt mapp efter de..


407 Inlägg
13 oktober 2009
#15
evo_krolle skrev:
javisst går de i me en k-kam å renovera den riktigt å ett avgas som andas lagom = inte rakt rör=effekt förlust sen får man ju ge den en riktigt mapp efter de..

Men jag hade tänkt att göra b230f minskar i bränsleförbrukningen.
Jag tror inte det behövs en renoveringe. men en service behövs typ luftfilter ok sånt.
Jag vet inte om det är värt att plana toppen? Vx3-Kam och 531-topp är ett måste. men jag vet inte om jag ska plana toppen? Megasqurit I kostar ca 2500 kr. Men finns det inget billigare MS som passar mej = bränsleförbrukningen? får jag ner kärran till 0.70 så blir jag super glad utan att behöver anstränga mej extremt i ECO.
Det de ja ute efter är bränsleförbrukningen. Jag vill inte köpa en ny bil heller.

1 513 Inlägg
13 oktober 2009
#16
ja me tanke på att du har en ca20 år gammal bil så e de inte så lätt att få den till å gå lika billigt som en polo utan att anstränga sig i körstilen.. billigare än de kommer du inte undan å varför ska du byta toppen?? e den frisk du har så kör me den om de inte får kosta något heller..


407 Inlägg
13 oktober 2009
#17
evo_krolle skrev:
ja me tanke på att du har en ca20 år gammal bil så e de inte så lätt att få den till å gå lika billigt som en polo utan att anstränga sig i körstilen.. billigare än de kommer du inte undan å varför ska du byta toppen?? e den frisk du har så kör me den om de inte får kosta något heller..

Jag har hört fårn många att 531-topp ska dra mindre + en vx3-kam. Bättre förbränning. Samma sak gäller när man tankar i etanol i bensin.
Men Vx3-kam och 531-topp är ett måste tongue Går bättre. En B230FB drar mindre än en B230F. samt är dom piggare.
Plana toppen vet jag inte om jag ska göra det. Minskar det i soppaförbrukningen? en kompis till mej kan plana i en fräs till mej. Då fattas det bara MS. Undra om det finns en billig verison av MS som är bra för mej?

Jag eco kör inte 100 %. Kanske 50 %.
Senast redigerat av Diesel_77 (13 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2009
#18
Diesel_77 skrev:
Megasqurit I kostar ca 2500 kr. Men finns det inget billigare MS som passar mej = bränsleförbrukningen? får jag ner kärran till 0.70 så blir jag super glad utan att behöver anstränga mej extremt i ECO.
Det de ja ute efter är bränsleförbrukningen. Jag vill inte köpa en ny bil heller.

ett MS får du säkert för 2500, men resten då? BBlambda, diverse givare? räkna med MINST 5-7000 innan det är ens körbart, och då lär du kunna mappa det själv, annars blir det ännu dyrare, speciellt om du vill ha ner en gammal B230 till 0,7/milen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
13 oktober 2009
#19
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Megasqurit I kostar ca 2500 kr. Men finns det inget billigare MS som passar mej = bränsleförbrukningen? får jag ner kärran till 0.70 så blir jag super glad utan att behöver anstränga mej extremt i ECO.
Det de ja ute efter är bränsleförbrukningen. Jag vill inte köpa en ny bil heller.

ett MS får du säkert för 2500, men resten då? BBlambda, diverse givare? räkna med MINST 5-7000 innan det är ens körbart, och då lär du kunna mappa det själv, annars blir det ännu dyrare, speciellt om du vill ha ner en gammal B230 till 0,7/milen.

Jaha. Kostade det inte 2500 kr? 5-7 tusen...då lägger jag ner det tongue
Då satsar jag bara på 531-topp o vx3-kam o full service.
Men skulle det bli bättre om jag planade toppen medans jag är på?
En kompis till mej kör en saab 9-5 2.0t. Dom kör 70 % e85 och 30 % bensin. Den går snålare och bättre. Tyvärr så lyser lambdasonden för dom lol Men dom har kört det länge utan skador...så jag tänker också testa smile


Jag ska börja med ECO-driving nu wink
Senast redigerat av Diesel_77 (13 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2009
#20
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Megasqurit I kostar ca 2500 kr. Men finns det inget billigare MS som passar mej = bränsleförbrukningen? får jag ner kärran till 0.70 så blir jag super glad utan att behöver anstränga mej extremt i ECO.
Det de ja ute efter är bränsleförbrukningen. Jag vill inte köpa en ny bil heller.

ett MS får du säkert för 2500, men resten då? BBlambda, diverse givare? räkna med MINST 5-7000 innan det är ens körbart, och då lär du kunna mappa det själv, annars blir det ännu dyrare, speciellt om du vill ha ner en gammal B230 till 0,7/milen.

Jaha. Kostade det inte 2500 kr? 5-7 tusen...då lägger jag ner det tongue
Då satsar jag bara på 531-topp o vx3-kam o full service.
Men skulle det bli bättre om jag planade toppen medans jag är på?
En kompis till mej kör en saab 9-5 2.0t. Dom kör 70 % e85 och 30 % bensin. Den går snålare och bättre. Tyvärr så lyser lambdasonden för dom lol Men dom har kört det länge utan skador...så jag tänker också testa smile


Jag ska börja med ECO-driving nu wink

har dom öppnat upp motorn och tittad eller har raset bara inte kommit än?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök