3813
Sök

Förbud mot dubbar i Stockholm

Teddan
2 495 Inlägg
22 oktober 2009
#161
Här är motorpressens testvinnare
Vi bilägare, test av dubbdäck:
1. Nokian Hakkapeliitta 7
2. Pirelli Carving Edge
3. Gislaved Nord Frost 5
4. Continental Conti Winter Viking 2
(Samtliga däck får högsta betyg 5)

Vi bilägare, test av odubbade nordiska vinterdäck:
1. Nokian Hakkapeliitta R
2. Michelin X-ice Xi2
3. Continental Conti Viking Contact 5
(Samtliga däck får högsta betyg 5)

Auto Motor&Sport testar nordiskt dubbfritt:
1. Continental – ContiVikingContact 5
2. Michelin X-Ice 2
3. Nokian Hakkapeliitta R
4. Bridgestone Blizzak Nordic
(Testets fyra bästa däck, fallande ordning)

Aftonbladet Bil testar dubbdäck:
1. Michelin X-Ice North XIN2
2. Nokian Hakkapeliitta 7
3. Continental ContiWinterViking 2
4. Pirelli Winter Carving Edge
(Testets fyra bästa däck får fyra plus)

Aftonbladet bil testar nordiskt dubbfritt:
1. Michelin X-Ice XI2
2. Nokian Hakkapeliitta R
3. Yokohama Ice Guard ig30
4. Continental ContiVikingContact5
(Michelin får tre plus, övriga två)

Teknikens Värld
1. Continental ContiwinterContact TS830, (dubbfritt, centraleuropeiskt)
2. Continental ContiWinterViking 2, (dubb)
3. Continental ContiVikingContact 5 (nordiskt dubbfritt)
4. Michelin X-ice North (dubb)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
22 oktober 2009
#162
NJ_ skrev:
hakkaperkele 7 är något jag väljer tio gånger av tio...

varför ? har du provat andra däck som oxå är "testvinnare" eller är du bara märkestrogen ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

31 Inlägg
22 oktober 2009
#163
Green Diamond är ett bra däck..

Där är partiklar i slitbanan som ska ersätta dubben.. Det maximala greppet finns under hela däckets livslängd.. Dessa däck är även godkända att köra med i Europa då dessa inte klassas som dubbdäck.

De tillverkas i Sverige och de är inte särskillt dyra...

Det ända som man kan rygga för är att de är Regumerade men det ser jag inte som något problem. Däcken är H märkta dessutom..

Jag har sådana på min bil och jag är supernöjd. De låter ingenting heller. Har knappt något däckljud inne i kupén.

blacken
22 oktober 2009
#164
r-ted skrev:
blacken skrev:
r-ted skrev:

Teknikensvärld.
Om du tror att hakka är bäst så har du fel , i dom flesta testerna så är continetal´s dubbdäck
Mycket bättre än hakkapellitta.
Även michelin och pirelli´s däck är bättre .. så hakkan ramlar ner en bit



ja hur teknikensvärld testar vet inte jag , men dom åker iaf upp till nått ställe där det är halkigt wink

Så satan dom är, vi har ( jag och riksdagen) både contidäck och Hakkadäck till våra bilar. och Hakkan är överlägsna Contis sulor. Och Conti har ju fått sitt kunnande om hur man gör vinterdäck av Gislaved..

Nej dom har säkert rökat och druckit Gin & tonic hela veckan i fjällen när dom har testat däck, så dom bara satte ett betyg .
Jag tror mer på teknikensvärld´s test än jag gör på dig, inget illa menat men så är det:P

Tja jag gör typ samma sak, jag använder det som jag har prövat i många år nu och som funkar..

Teddan
2 495 Inlägg
23 oktober 2009
#165
blacken skrev:
r-ted skrev:
blacken skrev:

Så satan dom är, vi har ( jag och riksdagen) både contidäck och Hakkadäck till våra bilar. och Hakkan är överlägsna Contis sulor. Och Conti har ju fått sitt kunnande om hur man gör vinterdäck av Gislaved..

Nej dom har säkert rökat och druckit Gin & tonic hela veckan i fjällen när dom har testat däck, så dom bara satte ett betyg .
Jag tror mer på teknikensvärld´s test än jag gör på dig, inget illa menat men så är det:P

Tja jag gör typ samma sak, jag använder det som jag har prövat i många år nu och som funkar..

Du tror inte det kan vara så att continetal har gått om nokian inför denna säsongen .. sen att nokian var bättre förr behöver ju inte gälla det senaste.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

45 Inlägg
23 oktober 2009
#166
stockholmare borde få köra med snökedjor då det alltid blir kaos efter att det lagt sig lite vitt på backen:)


337 Inlägg
23 oktober 2009
#167
med snökedjor får man väl köra max 30km/h (?) men det kanske är lika bra då jag håller med att då många man undrar vart de fått sitt körkort från. dock tycker jag inte stockholmare borde pekas ut speciellt.... ? (släpp ner en norrlänning som aldrig lämnas kusträsk i stockholmstrafiken får vi se hur han/hon klarar det) dock så är nog stressen på vägarna som avgör om man smäller eller inte, däcken/bilen kommer nog på nummer 2...

R-Ted : kul att du la upp testresultat men skulle vart kul att se skillnaderna på typ bromssträcka etc..
Senast redigerat av Mitsuhini (23 oktober 2009)


blacken
23 oktober 2009
#168
r-ted skrev:
blacken skrev:
r-ted skrev:

Nej dom har säkert rökat och druckit Gin & tonic hela veckan i fjällen när dom har testat däck, så dom bara satte ett betyg .
Jag tror mer på teknikensvärld´s test än jag gör på dig, inget illa menat men så är det:P

Tja jag gör typ samma sak, jag använder det som jag har prövat i många år nu och som funkar..

Du tror inte det kan vara så att continetal har gått om nokian inför denna säsongen .. sen att nokian var bättre förr behöver ju inte gälla det senaste.

Vilka har mest erfarenhet av att göra vinterdäck?
Vem har tillverkat dom bästa däcken sedan Gislaved såldes till Conti?
Vem har försett Conti med kunskapen hur man bygger ett riktigt vinterdäck?

Så att Conti själva har byggt/skapat/"kommit på" än ganska så kvalifierat bullshit. Om det nu är så att dom har kommit med ett däck som är bättre än Hakka, sä är det enbart för att Gislaved har talat om för dom hur det ska göras.
Sett ifrån det perspektivet så är fortfarande dom Nordiska däcktillverkarna som "äger" vintervägen..

Teddan
2 495 Inlägg
23 oktober 2009
#169
blacken skrev:
r-ted skrev:
blacken skrev:

Tja jag gör typ samma sak, jag använder det som jag har prövat i många år nu och som funkar..

Du tror inte det kan vara så att continetal har gått om nokian inför denna säsongen .. sen att nokian var bättre förr behöver ju inte gälla det senaste.

Vilka har mest erfarenhet av att göra vinterdäck?
Vem har tillverkat dom bästa däcken sedan Gislaved såldes till Conti?
Vem har försett Conti med kunskapen hur man bygger ett riktigt vinterdäck?

Så att Conti själva har byggt/skapat/"kommit på" än ganska så kvalifierat bullshit. Om det nu är så att dom har kommit med ett däck som är bättre än Hakka, sä är det enbart för att Gislaved har talat om för dom hur det ska göras.
Sett ifrån det perspektivet så är fortfarande dom Nordiska däcktillverkarna som "äger" vintervägen..

Men herregud, du kan verkligen inte ta att conti skulle kunna vara ett bättre däck ?
Orka att argumentera på denna nivån.... spelar för helvete ingen roll om dom så har snott
receptet , eller knarkat för att få fram ett däck, är det bättre så är det.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

blacken
23 oktober 2009
#170
r-ted skrev:
blacken skrev:
r-ted skrev:

Du tror inte det kan vara så att continetal har gått om nokian inför denna säsongen .. sen att nokian var bättre förr behöver ju inte gälla det senaste.

Vilka har mest erfarenhet av att göra vinterdäck?
Vem har tillverkat dom bästa däcken sedan Gislaved såldes till Conti?
Vem har försett Conti med kunskapen hur man bygger ett riktigt vinterdäck?

Så att Conti själva har byggt/skapat/"kommit på" än ganska så kvalifierat bullshit. Om det nu är så att dom har kommit med ett däck som är bättre än Hakka, sä är det enbart för att Gislaved har talat om för dom hur det ska göras.
Sett ifrån det perspektivet så är fortfarande dom Nordiska däcktillverkarna som "äger" vintervägen..

Men herregud, du kan verkligen inte ta att conti skulle kunna vara ett bättre däck ?
Orka att argumentera på denna nivån.... spelar för helvete ingen roll om dom så har snott
receptet , eller knarkat för att få fram ett däck, är det bättre så är det.

Handlar inte om det, utan vill själv prova och se om det stämmer. Och fram till dess så går jag på det som är beprövat och fungerande för mitt behov..

152 Inlägg
23 oktober 2009
#171
dubbdäck e ju allti bättre än dubbfritt. enligt mitt tycke. politikerna vill förbjuda dubbdäck. men varför?  de kommer bara skapa massor med olyckor. tack vare att dubbdäcken kommer och river upp väglaget lite som dom dubbfria kan klara väglaget rätt bra.hade alla kört dubbfritt hade de ju slutat med ren isgata och att alla få stå upptagna i telen hela dagen och ringa F-bolaget.ser inte vittsen med att förbjuda dubbfritt:P  dom där politikerna kan nog inte tänka redigt klart!

212 Inlägg
23 oktober 2009
#172
Läser inte igenom tråden, säger bara mitt. Gör något åt det satans saltet och låt oss köra med dubbdäck. Varför har man dubb i däcken? Jo för att öka säkerheten, fuck miljön. Kommer ändå så inte att rädda oss. "många bäckar små..." yeah right. Dags att sätta prio på något annat. Antar att jag får äta upp detta och folk kommer rätta mig, men va fan. Det är ju sant!


45 Inlägg
23 oktober 2009
#173
Spethz_ skrev:
Läser inte igenom tråden, säger bara mitt. Gör något åt det satans saltet och låt oss köra med dubbdäck. Varför har man dubb i däcken? Jo för att öka säkerheten, fuck miljön. Kommer ändå så inte att rädda oss. "många bäckar små..." yeah right. Dags att sätta prio på något annat. Antar att jag får äta upp detta och folk kommer rätta mig, men va fan. Det är ju sant!

word


Forummoderator
9 299 Inlägg
23 oktober 2009
#174
wolfrace skrev:
Spethz_ skrev:
Läser inte igenom tråden, säger bara mitt. Gör något åt det satans saltet och låt oss köra med dubbdäck. Varför har man dubb i däcken? Jo för att öka säkerheten, fuck miljön. Kommer ändå så inte att rädda oss. "många bäckar små..." yeah right. Dags att sätta prio på något annat. Antar att jag får äta upp detta och folk kommer rätta mig, men va fan. Det är ju sant!

word

Jag tror de flesta tycker precis som du.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 062 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#175
Hahaha  nu är det helt plötsligt ingen som har något mot dubbar längre????

http://www.aftonbladet.se/bil/article6346392.ab

Oj vilken skillnad när folk kan få leka lite tangenthjältar o klaga på åkerier! Om nu dem "självklart skall ha dubbdäck" så bör väl även vi i Stockholm med bilar få ha det?   O vad hände med "miljöfrågan" här helt plötsligt? Som var såååååå viktig!

"You Go, we go!"

blacken
27 december 2009
#176
r-ted skrev:
Tyskarna har inte heller dubbdäck, även där är det vinter ... men att tyskar är bättre än svenskar vet vi ju redan ....

lol Jaså, sen när?

5 198 Inlägg
27 december 2009
#177
blacken skrev:
r-ted skrev:
Tyskarna har inte heller dubbdäck, även där är det vinter ... men att tyskar är bättre än svenskar vet vi ju redan ....

lol Jaså, sen när?

Det TROR dom är bättre...

blacken
27 december 2009
#178
caromania skrev:
Masterworks skrev:
Och det finns inga bevis för att det dammet kommer från dubbdäck!

Jo det finns undersökningar mellan städers partikeltäthet. Det är inget snack om saken att dubbdäcken river upp mer skit.

Det har inte något med dubbarna att göra, (dom hälsofarliga partiklarna alltså) enligt alla undersökningar som gjorts..

1 062 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#179
De hälsofarliga partiklarna hmmm    det kan inte möjligen bero på allt salt som sprids ut o som i sin tur reagerar med andra ämnen o leder till damm o partiklar? Rosten ökar påtagligt pga saltet, o vart hamnar rost/metallpartiklarna? Jo på gatan!    Det är ju även intressant att "miljöproblemen" alltid bara upphör så fort man kan klämma bilister på någon form av avgift eller skatt, böter eller hur?

Att hoppa på dubbdäcken som någon miljökatastrof, och kompromissa men medborgares säkerhet, är en stor skandal! Hoppas folk anmäler Stockholm stad vid första olycka som kan härledas till dubbförbudet!

"You Go, we go!"

Masterworks
27 december 2009
#180
caromania skrev:
Masterworks skrev:
Och det finns inga bevis för att det dammet kommer från dubbdäck!

Jo det finns undersökningar mellan städers partikeltäthet. Det är inget snack om saken att dubbdäcken river upp mer skit.

Enligt undersökningar som gjorts så finns redan dessa partiklar i innerstadsluften,
men på vintern så blir väderförhållandena sådana att det blir ett "lock" som gör så att partiklarna inte
kan försvinna ut i atmosfären, dessutom så "virvlar" dubbfria däck upp fler
partiklar från gatan än dubbdäcken!

Att dom dubbfria däcken närmar sig dubbdäcken i bromssträcka kan ju bero på att
vi har en lag på hur mycket en dubb får väga och sticka ut, förr i tiden så var
dubbarna mycket tyngre och kunde då tränga ner mer i isen, nollvisionen är
ett skämt redan från början, skrota förslaget och bestäm en realistisk siffra
på hur många döda i trafiken som är skäligt istället...


Sök