3974
Sök

Golf R32 vs Audi S3

36 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#1
Står i valet och kvalet mellan en Audi S3 eller en Golf R32. Det är nyare modeller vi pratar om tex. 2007.

Ge mig för och nackdelar och vad ni tycker man skulle välja.

Tack på förhand!

1 853 Inlägg
14 oktober 2009
#3
Det finns en blandning av dom båda i form av: Golf GTI Edition 30 om du vill ha en Golf med S3 motorn wink ?

Men det är ju en v6:a vs en 2 liters turboladdad bil så det beror på lite vad du vill ha...

Annars kan jag rekommendera: Golf GTI Edition 30 om du vill ha en golf med S3 motorn. Sjukt bra pris på den Edition 30 golfen med... Sedan finns det bara 9 vita Edition 30 i Sverige var av 3 är manuella och resten DSG. Enda nackdelen gentemot dom bilarna du föreslår så har inte  Golf GTI Edition 30 4 hjuldrift så som S3:an och R32:an (men man slipper släpa på den vikten... wink

S3 och Edition 30 motorn är ju sjukt lättrimmade titta bara på GTI30EDITION och rian's bilar dom går nått sjukt! smile   

Se bara: Golf GTI 30 edition vs. Porsche 997 GT3 RS

R32:an's motorn är inte så lätt trimmad om du är ute efter det...

/mvh soyd

1 754 Inlägg
14 oktober 2009
#4
R32an låter UNDERBART.

Jag kan inget om allt.

2 Inlägg
14 oktober 2009
#5
Jag älskar golf så jag måste säga r32:an! smile Kolla gärna min golf4 v5. smile


1 853 Inlägg
14 oktober 2009
#6
Holiace skrev:
R32an låter UNDERBART.

Hehe ja endå man saknar är ljudet av 6:an wink

/mvh soyd

Thorssa
14 oktober 2009
#7
Jag valde mellan dessa två och valde R32 av flera anledningar. För det första för motorns skull. Jag är inte speciellt förtjust i fyror då jag tycker de låter ganska så tråkigt. R32 däremot låter helt fantastiskt redan original! Sedan så kan du få R32 med den underbara DSG-lådan vilken är mycket svårslagen. Var först inne på en manuell men efter att ha provat DSG var jag såld!

S3:ans fördel är väl att den möjligen är mindre framtung och därmed lite roligare på vintern (?). Har endast kört den på sommaren och jag blev faktiskt lite besviken på draget i den trots att de har 15 hk mer än R32. Ljudupplevelsen i R32 gör nog en del där smile S3 är säkert lite snålare på såsen iofs.

Jag ville dessutom ha en femdörrars och då var R32 det enda valet, den ligger dessutom lägre i pris.

Skulle du ändå välja en S3 så kommer du få en bil som du garanterat kommer vara jäkligt nöjd med!
Senast redigerat av Thorssa (14 oktober 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
14 oktober 2009
#8
Sitter i samma sits med R32 som val av ny bil faktiskt, så skriv mera big_smile
Dock börjar jag falla lite mer för Ed.30 faktiskt..

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2009
#9
Svårt val, finns en hel del bra argument för båda två. Men köp en med DSG/S-Tronic vågar jag hävda, det är en underbar låda smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Thorssa
15 oktober 2009
#10
Kan väl tillägga att min R32 snittar mellan 1-1,2 liter/mil blandad körning. Landsvägkörning ~90 km/h kan man komma ner till i bästa fall 0,9 om man kör lugnt.

7 Inlägg
15 oktober 2009
#11
Jag är inne på min 3e! R32a.
Jag valde också mellan S3 & R32.
Hade väldigt specifika krav på min bil när jag letade något att byta min Octavia RS2 mot.
Bakhjulsdrift lr 4hjulsdrift var nu enda alternativen. 4 dörrar var ett krav. S3SB fanns inte 06 så jag satsade på R32an. Har inte ångrat mig en sekund sedan dess. Den är inte snabbast och den älskar sås:(
men faaan va skönt den låter och DSG är en fantastisk påfund, som dock kommer att programmeras om hos ACE till våren, om jag behåller bilen (har snöat in mig på RAM SRT-10 big_smile)
Försök att hitta en bil med Recaro, ovanliga, men är värda halva bilen wink

Micke K.

1 853 Inlägg
15 oktober 2009
#12
Listar lite + & - som jag kom på så på rak arm... Rätta mig gärna om jag har fel eller komplettera listan smile

R32

+ Ljudet
+ 4wd
+ Lucnhcontroll med DSG:n
+ Stolarna
- Vikten
- Bränsleförbrukningen
- Trimningen är dyr

S3

+ Turbo
+ Bränsleförbrukningen
+ Stolarna
+ 4wd
+ Lättare än r32:an
+ lätt trimmad
- Ljudet (är inte tråkigt ljud men inte samma sång som en r32:an )
- Finns väll bara manuell, eller ?

Edition 30

+ Turbo
+ Bränsleförbrukningen
+ Stolarna
+ Lättare än r32:an och S3:an
+ lätt trimmad
+ Försäkringen är billigare än på en ”vanlig” GTI:n (hur den står sig gentemot  R32 och S3:an vet jag inte…)
- Ljudet (är inte tråkigt ljud men inte samma sång som en r32:an)
- 2wd

/mvh soyd

OEM <3
6 957 Inlägg
15 oktober 2009
#13
Soyd: vad ligger din försäkring på?

En R32 på mig (helår/hekförs, 1500mil) Låg på 11017kr hos Länsförsäkringar och det går att kapa
en del om man pratar med dom.

Hur vanliga är skalstolarna (Recaro) i R32? Dom är porr roll

OEM <3

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 oktober 2009
#14
Den här kan vara rätt bra att läsa:

http://automotorsport.se/biltester/bilt … 082010.pdf

Får du fördelar+nackdelar med Audi A3 3.2 och R32.
Här säger de iaf att Audin är mer komfort än Golfen tongue Tvärtemot vad folk skrivit tidigare här


Thorssa
15 oktober 2009
#15
Mortalis skrev:
Den här kan vara rätt bra att läsa:

http://automotorsport.se/biltester/bilt … 082010.pdf

Får du fördelar+nackdelar med Audi A3 3.2 och R32.
Här säger de iaf att Audin är mer komfort än Golfen tongue Tvärtemot vad folk skrivit tidigare här

A3 3,2 och S3 är helt olika bilar och går inte att jämföra komfortmässigt. Kan dock verkligen inte kalla min R32 för obekväm, snarare tvärtom, anser att den är perfekt avvägd mellan sport och komfort.

Bjork skrev:
Soyd: vad ligger din försäkring på?

En R32 på mig (helår/hekförs, 1500mil) Låg på 11017kr hos Länsförsäkringar och det går att kapa
en del om man pratar med dom.

Hur vanliga är skalstolarna (Recaro) i R32? Dom är porr

R32 på mig som är 24 år kostade runt 17-19 tusen men lyckades få ner det till ungefär 11.

Skalstolarna är ganska så ovanliga då de kostade ca. 40 000 kr att beställa till bilen om jag inte är ute och cyklar. Kikar man på blocket är det i bästa fall var tionde R32 som har dem.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 oktober 2009
#16
uh men om man säger såhär då, audi s3 är väl mer hardcore än audi a3 3.2? eller är de tvärtom


Thorssa
15 oktober 2009
#17
Mortalis skrev:
uh men om man säger såhär då, audi s3 är väl mer hardcore än audi a3 3.2? eller är de tvärtom

Ja S3 är mer sportinriktad än A3 3,2. Så att A3 3,2 är bekvämare än en R32 är inte märkligt.

1 853 Inlägg
15 oktober 2009
#18
Bjork skrev:
Soyd: vad ligger din försäkring på?

En R32 på mig (helår/hekförs, 1500mil) Låg på 11017kr hos Länsförsäkringar och det går att kapa
en del om man pratar med dom.

Hur vanliga är skalstolarna (Recaro) i R32? Dom är porr roll

6-7000, 1000 mil om året... Vill du testa räkna på en Golf GTI Edition 30 ta regnummer: PNN400 det är den som ligger på blocket nu den vita... så ser du vad du får för premie...

När jag provkörde Golf R32:an hoss VW för några år sedan så sa han till mig att stolarna kostade 35.000 (måste vara som reservdel eller ?)

Här är lite bilder då jag testade Golf R32:an om någon vill se btw wink

/mvh soyd

1 853 Inlägg
15 oktober 2009
#19
rockstar-carl skrev:
Du kan väl vänta på Scirocco R annars!

Det är ju en ide annars...

Dock har: Scirocco R, Golf R, S3 och Edition 30 likadana motorer allihopa...

Grund pris på en ny Golf R och Scirocco R ligger på: 329.900 + DSG lådan om man vill ha den...

/mvh soyd

1 231 Inlägg
15 oktober 2009
#20
edition 30 är en UNDERBAR blandning av båda ... vill man ha lite mer ljud i maskineriet så är det bara byta avgassystem wink

ED30 eller S3 hade jag valt.


Sök