2731
Sök

Hur pass bra går en BMW 320 e30 ?

13 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tjena,

Jag funderar på att bygga om en BMW 320 e30 till folkrace-bil. Har aldrig kört en 320 vad jag kan minnas så har inte så stor koll. Det som är viktigt i folkrace är ju att den är startsnabb, alltså bra botten..
Jag är lite rädd för att 6:an kanske kommer kännas lite seg, helst om man jämför med dessa trimmade saabar, volvos, etc.

Inge turbo är tillåtet i folkrace, annat trim isåfall. Sen vet jag att folk även har stoppat i volvo motorer i dessa BMW, så det kan ju vara en idé om man vill ha billigt trim..

Men som sagt, vad tror ni om draget i en orginal 320 e30? Kommer troligen hämta den nästa vecka så inte förräns då man kan provköra den på banan smile

Tack på förhand!


407 Inlägg
14 oktober 2009
#2
är det värt att lägga ner pengar och tid på att trimma?för är det inte så att får du bud på bilen så måste du sälja?

Med.lem
3 759 Inlägg
14 oktober 2009
#3
DRS kam och 535 spridare + e85 och höjjt varvstopp (chipp)

Går som en orginal 740 turbo med uppstält ladd, typ.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

13 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#4
MrK skrev:
är det värt att lägga ner pengar och tid på att trimma?för är det inte så att får du bud på bilen så måste du sälja?
Mr_EmCom skrev:
DRS kam och 535 spridare + e85 och höjjt varvstopp (chipp)

Går som en orginal 740 turbo med uppstält ladd, typ.
Jag glömde lägga till en ganska viktig sak, bilen är till salu för 6500kr efter varje tävling som man kör den på. Så jag lägger inte ut pengar på dyrt trim, och allt trim till BMW är väl dyrt, kanske inte om man hittar begagnat?
Men det som ligger närmast till är att köra orginal (Om det räcker?) eller byta till t.ex volvo motor,drivlina.


4 586 Inlägg
14 oktober 2009
#5
320 E30 karossen väger mindre än både saab/volvos som brukar vara med i tävlingar

1050 kg väger en e30 320 (http://www.globalcar.com/)

Så jag tror inte sexan är någon nackdel bara den är frisk samt går som den ska.


Med.lem
3 759 Inlägg
14 oktober 2009
#6
wizhy skrev:
MrK skrev:
är det värt att lägga ner pengar och tid på att trimma?för är det inte så att får du bud på bilen så måste du sälja?
Mr_EmCom skrev:
DRS kam och 535 spridare + e85 och höjjt varvstopp (chipp)

Går som en orginal 740 turbo med uppstält ladd, typ.
Jag glömde lägga till en ganska viktig sak, bilen är till salu för 6500kr efter varje tävling som man kör den på. Så jag lägger inte ut pengar på dyrt trim, och allt trim till BMW är väl dyrt, kanske inte om man hittar begagnat?
Men det som ligger närmast till är att köra orginal (Om det räcker?) eller byta till t.ex volvo motor,drivlina.
Kolla PPF säljes forumet på ppf, är mes turbogrejer där, men toppar och sånt kommer upp rätt ofta.

Och en sak till.

BMW hör inte hemma på nått folkrace. Det är till för volvo och saab..

MVH

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2009
#7
Bmw 320 E30 är ingen pigg bil, men jämfört med Volvo och Saab (med sugis) är den inte så klen. Dessutom tror jag den vinner på vikten, och sexans bred på registret skulle jag tro är en fördel här.

Vad menar jag med brett register? Tja, jag kan lägga i 5an i 20 med en (Bmw?) sexa, och visst går det tungt men den drar utan protester vidare uppåt. Ta en Saab turbo så protesterar den en del på 2an i samma läge, och fortsätter att göra så tills turbon kickar i, där menar jag att sexan har en fördel mot en fyra (med eller utan turbo)

Å andra sidan, för den budget folkrace brukar ligga på (menar de 6.5k du kan tvingas sälja den för) så hittar du inte en ok Bmw, chansen är väldigt liten i alla fall. Och M20 är en väldigt pålitlig motor, OM man följer de grundläggande underhållet. Men dels har jag bilden av att en folkracebil sällan unnas sådan lyx, och dels är sällan Bmws för under 10k speciellt välvårdade från början heller...

Säga vad man vill om tex Volvo B20, men jag skulle inte bli förvånad om någon sa att de tömt ur olja och vatten och den trots det höll ett par varv. Det skulle förmodligen inte ens en M20 i fint skick klara. B20 är en traktormotor och M20 är finmekanik, det senare skulle jag tro är helt fel till folkrace. smile

Tidiga Bmw 316/318 (med M10 motorn) skulle nog hålla för sådan behandling, detsamma gäller 518 E28. Å andra sidan vet jag inte hur de är kontra Volvo och Saab, eller hur de går att trimma. Och så har vi det här med priset..

Finns säkert en del knep om du kollar på tex Autopower, men annars är en Volvomotor i en E30 kaross kanske enklast?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#8
jocke_gronberg skrev:
320 E30 karossen väger mindre än både saab/volvos som brukar vara med i tävlingar

1050 kg väger en e30 320 (http://www.globalcar.com/)

Så jag tror inte sexan är någon nackdel bara den är frisk samt går som den ska.
Jo det är ju sant att den väger minde smile

Mr_EmCom skrev:
wizhy skrev:
MrK skrev:
är det värt att lägga ner pengar och tid på att trimma?för är det inte så att får du bud på bilen så måste du sälja?
Mr_EmCom skrev:
DRS kam och 535 spridare + e85 och höjjt varvstopp (chipp)

Går som en orginal 740 turbo med uppstält ladd, typ.
Jag glömde lägga till en ganska viktig sak, bilen är till salu för 6500kr efter varje tävling som man kör den på. Så jag lägger inte ut pengar på dyrt trim, och allt trim till BMW är väl dyrt, kanske inte om man hittar begagnat?
Men det som ligger närmast till är att köra orginal (Om det räcker?) eller byta till t.ex volvo motor,drivlina.
Kolla PPF säljes forumet på ppf, är mes turbogrejer där, men toppar och sånt kommer upp rätt ofta.

Och en sak till.

BMW hör inte hemma på nått folkrace. Det är till för volvo och saab..

MVH
Jag tror faktiskt BMW kommer att bli vanligare i folkrace framöver, men inte i närheten av volvo, saab, opel t.ex.


Rquired skrev:
Bmw 320 E30 är ingen pigg bil, men jämfört med Volvo och Saab (med sugis) är den inte så klen. Dessutom tror jag den vinner på vikten, och sexans bred på registret skulle jag tro är en fördel här.

Vad menar jag med brett register? Tja, jag kan lägga i 5an i 20 med en (Bmw?) sexa, och visst går det tungt men den drar utan protester vidare uppåt. Ta en Saab turbo så protesterar den en del på 2an i samma läge, och fortsätter att göra så tills turbon kickar i, där menar jag att sexan har en fördel mot en fyra (med eller utan turbo)

Å andra sidan, för den budget folkrace brukar ligga på (menar de 6.5k du kan tvingas sälja den för) så hittar du inte en ok Bmw, chansen är väldigt liten i alla fall. Och M20 är en väldigt pålitlig motor, OM man följer de grundläggande underhållet. Men dels har jag bilden av att en folkracebil sällan unnas sådan lyx, och dels är sällan Bmws för under 10k speciellt välvårdade från början heller...

Säga vad man vill om tex Volvo B20, men jag skulle inte bli förvånad om någon sa att de tömt ur olja och vatten och den trots det höll ett par varv. Det skulle förmodligen inte ens en M20 i fint skick klara. B20 är en traktormotor och M20 är finmekanik, det senare skulle jag tro är helt fel till folkrace. smile

Tidiga Bmw 316/318 (med M10 motorn) skulle nog hålla för sådan behandling, detsamma gäller 518 E28. Å andra sidan vet jag inte hur de är kontra Volvo och Saab, eller hur de går att trimma. Och så har vi det här med priset..

Finns säkert en del knep om du kollar på tex Autopower, men annars är en Volvomotor i en E30 kaross kanske enklast?
Tack för ett utförligt svar!
Jag kommer faktiskt att få en just sån här BMW helt gratis, därav väcktes mitt intresse för att bygga om den till folkrace-bil. Det som kommer kosta är bågen och diverse små grejjer som behövs för ombyggnaden.

Kommer som sagt förmodligen att provköra den nästa vecka, känna på lite hur den går som den är nu, helt orginal smile


141 Inlägg
15 oktober 2009
#9
Min polare byggde sig en E30 320 folkracebil, å kan ju säga att han hade inga problem å hålla dom andra bakom sig!! problemer för han va bara å få grepp! men hans däck va ju inte helt hundra så sett.. så satsa på nån E30 om du vill att de ska gå undan å även bli publik favorit ;-)

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!

1 207 Inlägg
15 oktober 2009
#10
Rquired skrev:
Vad menar jag med brett register? Tja, jag kan lägga i 5an i 20 med en (Bmw?) sexa, och visst går det tungt men den drar utan protester vidare uppåt. Ta en Saab turbo så protesterar den en del på 2an i samma läge, och fortsätter att göra så tills turbon kickar i, där menar jag att sexan har en fördel mot en fyra (med eller utan turbo)
Nu ämnar jag inte att vara den jobbiga saabägaren här som försvarar saab i allt. Men det är väl ändå så att en turbobil har lägre komp och därmed sämre effekt innan turbon kickar igång? Saablådorna är dessutom rätt kända för deras utväxling, de är väldigt lågvarvande.
Men BMWns effektkurva kan mycket väl vara mer fördelaktig på så sätt.

Forummoderator
26 289 Inlägg
15 oktober 2009
#11
Inte för att jag tänker hävda att Volvo är något "övermänskligt" märke som en del tycks göra, men jag kan ändå föra vidare en kort anekdot om en kusins kille - som jag är väldigt bekant med för han hjälper mig mycket med bilen - kör folkrace, likväl min kusin.
Det roliga med det hela - ja inte tycker jag det är roligt med folkrace men anekdoten är kul - att min kamrat har länge kört Volvo och kört skiten ur dessa bra länge, tills för ett tag sedan då han bestämde sig för att köra med just en Bmw e30.
Han körde tre tävlingar med denna bil.
Kom aldrig i mål.

Och nu kör han Volvo igen..

Men för att försvara Bmw lite, så har jag - på de ytterst få tävlingar jag varit på - sett en Bmw e30 i action på folkrace. Och från min synpunkt på dessa så skulle jag sammanfatta dessa som pigga, lätta men har lite svårt att få ner greppet i bakhjulen.

Tack för ordet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 oktober 2009
#12
maco skrev:
Rquired skrev:
Vad menar jag med brett register? Tja, jag kan lägga i 5an i 20 med en (Bmw?) sexa, och visst går det tungt men den drar utan protester vidare uppåt. Ta en Saab turbo så protesterar den en del på 2an i samma läge, och fortsätter att göra så tills turbon kickar i, där menar jag att sexan har en fördel mot en fyra (med eller utan turbo)
Nu ämnar jag inte att vara den jobbiga saabägaren här som försvarar saab i allt. Men det är väl ändå så att en turbobil har lägre komp och därmed sämre effekt innan turbon kickar igång? Saablådorna är dessutom rätt kända för deras utväxling, de är väldigt lågvarvande.
Men BMWns effektkurva kan mycket väl vara mer fördelaktig på så sätt.
Så som jag förstod det var inte överladdning tillåtet? I så fall är den 6 vs. 4cyl, och därmed tror jag Bmwn går bättre i det här fallet smile

AirOne skrev:
Inte för att jag tänker hävda att Volvo är något "övermänskligt" märke som en del tycks göra, men jag kan ändå föra vidare en kort anekdot om en kusins kille - som jag är väldigt bekant med för han hjälper mig mycket med bilen - kör folkrace, likväl min kusin.
Det roliga med det hela - ja inte tycker jag det är roligt med folkrace men anekdoten är kul - att min kamrat har länge kört Volvo och kört skiten ur dessa bra länge, tills för ett tag sedan då han bestämde sig för att köra med just en Bmw e30.
Han körde tre tävlingar med denna bil.
Kom aldrig i mål.

Och nu kör han Volvo igen..

Men för att försvara Bmw lite, så har jag - på de ytterst få tävlingar jag varit på - sett en Bmw e30 i action på folkrace. Och från min synpunkt på dessa så skulle jag sammanfatta dessa som pigga, lätta men har lite svårt att få ner greppet i bakhjulen.

Tack för ordet.
Som sagt, det krävs en högre budget än folkrace bjuder på för att hitta en ok Bmw. Det gäller framför allt E30 som är så populär som busbil, en slutkörd bil är en slutkörd bil oavsett om det står Volvo, Bmw eller Ferrari i nosen. Och ingen av dessa håller något vidare, men om nu TS får en E30 till skänks är det ev. en potent folkracebil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

164 Inlägg
15 oktober 2009
#13
wizhy skrev:
Tjena,

Jag funderar på att bygga om en BMW 320 e30 till folkrace-bil.
Det låter som ett kul projekt, speciellt om du får bilen helt gratis...smile

Uppdatera oss gärna!

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

196 Inlägg
15 oktober 2009
#14
Kan nog bli en konkurrenskraftig vagn det där, ska bli skoj att se slutresultatet.

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
15 oktober 2009
#15
wizhy skrev:
Tjena,

Jag funderar på att bygga om en BMW 320 e30 till folkrace-bil. Har aldrig kört en 320 vad jag kan minnas så har inte så stor koll. Det som är viktigt i folkrace är ju att den är startsnabb, alltså bra botten..
Jag är lite rädd för att 6:an kanske kommer kännas lite seg, helst om man jämför med dessa trimmade saabar, volvos, etc.

Inge turbo är tillåtet i folkrace, annat trim isåfall. Sen vet jag att folk även har stoppat i volvo motorer i dessa BMW, så det kan ju vara en idé om man vill ha billigt trim..

Men som sagt, vad tror ni om draget i en orginal 320 e30? Kommer troligen hämta den nästa vecka så inte förräns då man kan provköra den på banan smile

Tack på förhand!
http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_320 … 22&w=2

Inte denna hoppas jag?

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

806 Inlägg
16 oktober 2009
#16
Hahaha vem fan går på den då?


13 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#17
325i skrev:
Min polare byggde sig en E30 320 folkracebil, å kan ju säga att han hade inga problem å hålla dom andra bakom sig!! problemer för han va bara å få grepp! men hans däck va ju inte helt hundra så sett.. så satsa på nån E30 om du vill att de ska gå undan å även bli publik favorit ;-)
Ok, det låter ju bra det!! smile

Malabar skrev:
wizhy skrev:
Tjena,

Jag funderar på att bygga om en BMW 320 e30 till folkrace-bil.
Det låter som ett kul projekt, speciellt om du får bilen helt gratis...smile

Uppdatera oss gärna!
Ja, kan uppdatera efter jag hämtat den smile

Gemini__ skrev:
Kan nog bli en konkurrenskraftig vagn det där, ska bli skoj att se slutresultatet.
Jaa jag hoppas det smile

Dawe_A skrev:
wizhy skrev:
Tjena,

Jag funderar på att bygga om en BMW 320 e30 till folkrace-bil. Har aldrig kört en 320 vad jag kan minnas så har inte så stor koll. Det som är viktigt i folkrace är ju att den är startsnabb, alltså bra botten..
Jag är lite rädd för att 6:an kanske kommer kännas lite seg, helst om man jämför med dessa trimmade saabar, volvos, etc.

Inge turbo är tillåtet i folkrace, annat trim isåfall. Sen vet jag att folk även har stoppat i volvo motorer i dessa BMW, så det kan ju vara en idé om man vill ha billigt trim..

Men som sagt, vad tror ni om draget i en orginal 320 e30? Kommer troligen hämta den nästa vecka så inte förräns då man kan provköra den på banan smile

Tack på förhand!
http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_320 … 22&w=2

Inte denna hoppas jag?
Nej nej, får bilen gratis som sagt. Sen så är det en sedan dessutom smile

lodiseN skrev:
Hahaha vem fan går på den då?
What?


Ointresserad.
936 Inlägg
18 oktober 2009
#18
helgerån.

Teabag appreciation club.

13 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#19
Snitch skrev:
helgerån.
Nja, beror väl på hur man ser på det. Det är en gammal bil och ska den ändå på skroten kan man lika gärna använda den till folkrace tongue


13 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#20
Bilen är hämtad, naturligtvis startade den inte men vi orkade knuffa upp den på vagnen på 3pers, så den verkar onekligen väldigt lätt big_smile

Började med att gå igenom tändsystemet eftersom den inte riktigt ville tända, mkt riktigt så var fördelarlocket och rotor i dåååligt skick. Putsade lite i locket och på rotorn så nu startar den smile

Blir till att ta upp den på folkracebanan och provaköra inom snar framtid, kan skriva när det är gjort för dom intresserade. Kommer även lägga upp lite bilder och så på våran (Teamets) hemsida istället för att spamma den här tråden smile

www.teamra.se
Senast redigerat av wizhy (4 november 2009)



Sök