Bmw 320 E30 är ingen pigg bil, men jämfört med Volvo och Saab (med sugis) är den inte så klen. Dessutom tror jag den vinner på vikten, och sexans bred på registret skulle jag tro är en fördel här.
Vad menar jag med brett register? Tja, jag kan lägga i 5an i 20 med en (Bmw?) sexa, och visst går det tungt men den drar utan protester vidare uppåt. Ta en Saab turbo så protesterar den en del på 2an i samma läge, och fortsätter att göra så tills turbon kickar i, där menar jag att sexan har en fördel mot en fyra (med eller utan turbo)
Å andra sidan, för den budget folkrace brukar ligga på (menar de 6.5k du kan tvingas sälja den för) så hittar du inte en ok Bmw, chansen är väldigt liten i alla fall. Och M20 är en väldigt pålitlig motor, OM man följer de grundläggande underhållet. Men dels har jag bilden av att en folkracebil sällan unnas sådan lyx, och dels är sällan Bmws för under 10k speciellt välvårdade från början heller...
Säga vad man vill om tex Volvo B20, men jag skulle inte bli förvånad om någon sa att de tömt ur olja och vatten och den trots det höll ett par varv. Det skulle förmodligen inte ens en M20 i fint skick klara. B20 är en traktormotor och M20 är finmekanik, det senare skulle jag tro är helt fel till folkrace.
Tidiga Bmw 316/318 (med M10 motorn) skulle nog hålla för sådan behandling, detsamma gäller 518 E28. Å andra sidan vet jag inte hur de är kontra Volvo och Saab, eller hur de går att trimma. Och så har vi det här med priset..
Finns säkert en del knep om du kollar på tex Autopower, men annars är en Volvomotor i en E30 kaross kanske enklast?