3168
Sök

Bilköp 20-25000 kr klassen

huh?
10 427 Inlägg
17 oktober 2009
#41
lodiseN skrev:
steifan skrev:
lodiseN skrev:
Ja precis vad finns det att välja på antingen en sur 740 med en 4a som låter som ja går inte att förklara äckelljudet

16V ftw! cool
http://www.garaget.org/video/r1v0ztb1vrvb

.. men då blir man ju frånåkt istället wink

Nja asså det va inte så upphetsande ljud haha men volvo 5an med 3tum avgas kan få en att dö av kärlek.big_smile

Ja precis hur många hk har en 740 glt?

159hk på ~1400kg, så ungefär samma vikt/effekt som andra icke-turbobilar.
Går som 850 GLT, Golf GTI 16V osvosv men ganska limiterad toppfart *hosthost*. wink


Kanske inte så upphetsande ljud, men bättre än en 8v-sohc-fyra tongue


huh?
10 427 Inlägg
1 339 Inlägg
17 oktober 2009
#44
steifan skrev:
lodiseN skrev:
steifan skrev:

16V ftw! cool
http://www.garaget.org/video/r1v0ztb1vrvb

.. men då blir man ju frånåkt istället wink

Nja asså det va inte så upphetsande ljud haha men volvo 5an med 3tum avgas kan få en att dö av kärlek.big_smile

Ja precis hur många hk har en 740 glt?

159hk på ~1400kg, så ungefär samma vikt/effekt som andra icke-turbobilar.
Går som 850 GLT, Golf GTI 16V osvosv men ganska limiterad toppfart *hosthost*. wink


Kanske inte så upphetsande ljud, men bättre än en 8v-sohc-fyra tongue

Dom drar faktiskt en 850 glt rättså rejält 0-180 km/h, det har du själv länkat till wink Nån tysk sida va de nog


2 021 Inlägg
18 oktober 2009
#45
9000 turbo med 2,3 liters motorn låter helt rätt, för 25k får du kanske tillochmed en a50 med aeropacketet och skinninredning, bra tryck i motorn, ganska stor bil men ok väghållning iaf, bättre än ng900 och bmw e34


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 oktober 2009
#46
Rille0 skrev:
9000 turbo med 2,3 liters motorn låter helt rätt, för 25k får du kanske tillochmed en a50 med aeropacketet och skinninredning, bra tryck i motorn, ganska stor bil men ok väghållning iaf, bättre än ng900 och bmw e34

Den dagen en svensk plog kör ifrån en E34 under jämna förhållanden...





*Kommer inte på nått, men principen var det viktiga. Och naturligtvis syftar jag på nått med samband till väghållning och inte 0-100 med en sönderkörd E34 och trimmad Saab*
Senast redigerat av Rquired (18 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 021 Inlägg
18 oktober 2009
#47
e34 är just en plog, knappast nån märkvärdig väghållning i dom, iaf inte dom ja kört men de kanske va nå fel på dom.


vägblockerare
47 Inlägg
18 oktober 2009
#48
Elda skrev:
fckoff__ skrev:
Elda skrev:

trimmad bil drar mindre bensin då den är chippad, og900 ligger på 1.2 liter milen på bankörning vid 240-250 hk.

??

om du programmerar insprutet på en gammal bil att bli precisare, ställer tändningen vassare osv så kommer motorn få högre verkningsgrad, mao kan den använda mer av energin i bensinen den ändå förbrukar.

Högre verkningsgrad eller att använda mer av energin betyder ju endå inte att den drar mindre bensin.


Fd Bannad
657 Inlägg
18 oktober 2009
#49
Rquired skrev:
Rille0 skrev:
9000 turbo med 2,3 liters motorn låter helt rätt, för 25k får du kanske tillochmed en a50 med aeropacketet och skinninredning, bra tryck i motorn, ganska stor bil men ok väghållning iaf, bättre än ng900 och bmw e34

Den dagen en svensk plog kör ifrån en E34 under jämna förhållanden...





*Kommer inte på nått, men principen var det viktiga. Och naturligtvis syftar jag på nått med samband till väghållning och inte 0-100 med en sönderkörd E34 och trimmad Saab*

Herregud, Bmw bilar är inte heliga och Gud bygger dem inte, Okej!

förövrigt var jag nyss med och hängde av en bmw V8 på 210 häst med en dieselvolvo på 185 otrimmade kärringhästar, heligt värre va?

Märkesbög

Makaronborrare
993 Inlägg
18 oktober 2009
#50
Hedning skrev:
Rquired skrev:
Rille0 skrev:
9000 turbo med 2,3 liters motorn låter helt rätt, för 25k får du kanske tillochmed en a50 med aeropacketet och skinninredning, bra tryck i motorn, ganska stor bil men ok väghållning iaf, bättre än ng900 och bmw e34

Den dagen en svensk plog kör ifrån en E34 under jämna förhållanden...





*Kommer inte på nått, men principen var det viktiga. Och naturligtvis syftar jag på nått med samband till väghållning och inte 0-100 med en sönderkörd E34 och trimmad Saab*

Herregud, Bmw bilar är inte heliga och Gud bygger dem inte, Okej!

förövrigt var jag nyss med och hängde av en bmw V8 på 210 häst med en dieselvolvo på 185 otrimmade kärringhästar, heligt värre va?

Vilken Bmw v8 har 210hk? Var säkert inget värre än en 518 du drog


653 Inlägg
18 oktober 2009
#51
jävla tjabb om e34an ta e36an istället, lättare, snyggare och bättre prestanda!

Smoke tires not drugs

653 Inlägg
18 oktober 2009
#52
Subw000fer--92 skrev:
sk8ville skrev:
jävla tjabb om e34an ta e36an istället, lättare, snyggare och bättre prestanda!

Bättre prestanda beror ju helt och hållet på vilka motorer du jämför med, Du kan ju inte påstå att en E36 316  har bättre prestanda än vad en E34 M5'a har wink Och att den är snyggare är ju en smaksak finns säkert dem som tycker att E34'an är snyggare...

syftar på 325i för de e väl den de har snackats om? fast 525i.

Smoke tires not drugs

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 oktober 2009
#53
Hedning skrev:
Rquired skrev:
Rille0 skrev:
9000 turbo med 2,3 liters motorn låter helt rätt, för 25k får du kanske tillochmed en a50 med aeropacketet och skinninredning, bra tryck i motorn, ganska stor bil men ok väghållning iaf, bättre än ng900 och bmw e34

Den dagen en svensk plog kör ifrån en E34 under jämna förhållanden...





*Kommer inte på nått, men principen var det viktiga. Och naturligtvis syftar jag på nått med samband till väghållning och inte 0-100 med en sönderkörd E34 och trimmad Saab*

Herregud, Bmw bilar är inte heliga och Gud bygger dem inte, Okej!

förövrigt var jag nyss med och hängde av en bmw V8 på 210 häst med en dieselvolvo på 185 otrimmade kärringhästar, heligt värre va?

Har aldrig påstått att Bmw skulle vara något hederligt, men just när det kommer till väghållning kan Bmw klappa sig själva om ryggen rätt rejält. Om någon kört en E34 som uppträder som en plog ifrågasätter jag starkt deras förmåga att upptäcka en sönderkörd bil, antigen det eller så satt där dubbdäck på. En bil med sådant styrgrepp som Bmw passar inte tillsammans med däck med dåligt grepp (på asfalt) och gör den rätt understyrd. Med rätt däck och i bra skick spelar E34an i en liga som ingen Saab före 2000-talet ens kom i närheten av.

Och, för jag vet att Elda kommer kommentera detta, inte ens duktiga 900 går riktigt att jämföra med tanke på vikt och storlektshandikapp. Men jag tror en orginal og900 har svårt att hävda sig mot E34 trots detta, går man in på eftermarknaden vet man aldrig vad man hamnar. Det beror på vad man skruvar dit. wink

Bara för att du körde ifrån en Bmw (för övrigt vilken modell har en V8 på 210hp?) betyder inte det Bmw är skit, vem vet hur duktig föraren är i den bilen. Sabine schmitz sopar banan med de flesta (förare) i en Ford Transit, betyder det att den bilen har bäst vägegenskaper? Vad jag hävdar är att med jämna förare under jämna förhållanden vinner Bmwn, sätt en duktigare förare bakom ratten på Saaben vet ingen vart det slutar. Man kan däremot gissa...

Sedan finns det en annan dimension att ta hänsyn till, en Bmw alltid ansetts ligga i framkant i. Nämligen hur bilen kommunicerar med föraren. Körde som ett ex en Volvo C30 förra veckan, den bilen har fullt acceptabel väghållning men eftersom den förmedlar ytterst lite till föraren är den svår att pressa till skillnad från en Bmw 1-serie som håller föraren uppdaterad på vad som händer.

Och om en C30 förmedlar ytterst lite förmedlar Saab 9000 inte ett piss. Och när jag lägger upp det på detta viset hoppas jag folk bättre förstår varför jag inte tror en 9000 kör ifrån en E34.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

vägblockerare
47 Inlägg
18 oktober 2009
#54
Elda skrev:
fckoff__ skrev:
Elda skrev:

om du programmerar insprutet på en gammal bil att bli precisare, ställer tändningen vassare osv så kommer motorn få högre verkningsgrad, mao kan den använda mer av energin i bensinen den ändå förbrukar.

Högre verkningsgrad eller att använda mer av energin betyder ju endå inte att den drar mindre bensin.

Jo. om vi har en motor på 200 hk med 22% verkningsgrad och en motor med 200 hk och 24% verkningsgrad så kommer motorn med högst verkningsgrad dra minst bensin.

Sen finns det många fler variabler då tex effektkurvorna måste vara samma. en turbobil har ofta mer effekt över ett större område än en sugmotor. ju bredare register desto mer bensin drar bilen.

men om tändningen och insprut är korrekt inställda får du mer kraft ur varje DL bensin och därför kan du åka snålare och ändå snabbare.

okay


Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2009
#55
Jag slänger in en ny lekkamrat i pajkastningen. Rover 620ti. Helst nyare än 97 så är det lite förbättringar gjorda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 oktober 2009
#56
Elda skrev:
Rquired skrev:
Hedning skrev:
Herregud, Bmw bilar är inte heliga och Gud bygger dem inte, Okej!

förövrigt var jag nyss med och hängde av en bmw V8 på 210 häst med en dieselvolvo på 185 otrimmade kärringhästar, heligt värre va?

Har aldrig påstått att Bmw skulle vara något hederligt, men just när det kommer till väghållning kan Bmw klappa sig själva om ryggen rätt rejält. Om någon kört en E34 som uppträder som en plog ifrågasätter jag starkt deras förmåga att upptäcka en sönderkörd bil, antigen det eller så satt där dubbdäck på. En bil med sådant styrgrepp som Bmw passar inte tillsammans med däck med dåligt grepp (på asfalt) och gör den rätt understyrd. Med rätt däck och i bra skick spelar E34an i en liga som ingen Saab före 2000-talet ens kom i närheten av.

Och, för jag vet att Elda kommer kommentera detta, inte ens duktiga 900 går riktigt att jämföra med tanke på vikt och storlektshandikapp. Men jag tror en orginal og900 har svårt att hävda sig mot E34 trots detta, går man in på eftermarknaden vet man aldrig vad man hamnar. Det beror på vad man skruvar dit. wink

Bara för att du körde ifrån en Bmw (för övrigt vilken modell har en V8 på 210hp?) betyder inte det Bmw är skit, vem vet hur duktig föraren är i den bilen. Sabine schmitz sopar banan med de flesta (förare) i en Ford Transit, betyder det att den bilen har bäst vägegenskaper? Vad jag hävdar är att med jämna förare under jämna förhållanden vinner Bmwn, sätt en duktigare förare bakom ratten på Saaben vet ingen vart det slutar. Man kan däremot gissa...

Sedan finns det en annan dimension att ta hänsyn till, en Bmw alltid ansetts ligga i framkant i. Nämligen hur bilen kommunicerar med föraren. Körde som ett ex en Volvo C30 förra veckan, den bilen har fullt acceptabel väghållning men eftersom den förmedlar ytterst lite till föraren är den svår att pressa till skillnad från en Bmw 1-serie som håller föraren uppdaterad på vad som händer.

Och om en C30 förmedlar ytterst lite förmedlar Saab 9000 inte ett piss. Och när jag lägger upp det på detta viset hoppas jag folk bättre förstår varför jag inte tror en 9000 kör ifrån en E34.

900 är bäst i världen och det är det med det. Hursomhelst så spelar det ingen roll hur vackra och kränkande inlägg du skriver utan fakta smile vill se ringen tider för nämnda bilar annars är det bara luftslott du bygger.

En 525i icke-vanos (192hp/245nm på 205/65 R15 däck) kör runt Nordschleife på 9.37 min, tyvärr hittar jag ingen som fått för sig att ta en orginal Saab runt ringen.

Edit: Rover fanns inte ens med i listan över märken, det gjorde iaf Saab även om ingen av dem hade några Nurnburgring tider presenterade. Känner någon till en liknande sida får de gärna presentera tider, annars är det bara att bygga luftslott kvar.

http://www.einszweidrei.de/

Sen vill jag åter igen lyfta fram det här med kommunikationen mellan bil och förare, om så någon presenterar en tid på 9.27 för Saab 9000 så tror inte jag att en glad amatör (som jag skulle tro att vi får kalla oss) hade kört den lika snabbt som Bmwn.

En riktigt duktig förare vet hur hårt de kan pressa en bil utan att behöva feedback från den, det är oftast denna typ som sätter tider runt ringen. Hos en glad amatör tror jag Bmwn vinner mark på att den ger så mycket feedback tillbaka, och därmed ger föraren bättre kontroll. Ovanstående fetstilat är naturligtvis ett "luftslott"
Senast redigerat av Rquired (18 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2009
#57
En 620ti kör eventuellt kalsongerna av en 525a eftersom den gör det av en 328? Eventuellt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 oktober 2009
#58
caromania skrev:
En 620ti kör eventuellt kalsongerna av en 525a eftersom den gör det av en 328? Eventuellt.

Har en Bmw kalsonger? Jävlar det visste jag inte!


*Sitter du nu inne med några bevis för Rovers framfart kring Nurnburgring får du gärna presentera dem*

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2009
#59
Tider kring Ringen är högst ointressanta på standardbilar då de oftast körs av entusiaster eller motorjournalister. Som du själv skrev så påverkar körskickligheten en sådan tid väldigt mycket.

Men en 620 har sämre väghållning än en 328 så den skulle åka på pisk på bana, inget snack om saken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

338 Inlägg
11 januari 2010
#60
Volvo740an skrev:
steifan skrev:
lodiseN skrev:

Nja asså det va inte så upphetsande ljud haha men volvo 5an med 3tum avgas kan få en att dö av kärlek.big_smile

Ja precis hur många hk har en 740 glt?

159hk på ~1400kg, så ungefär samma vikt/effekt som andra icke-turbobilar.
Går som 850 GLT, Golf GTI 16V osvosv men ganska limiterad toppfart *hosthost*. wink


Kanske inte så upphetsande ljud, men bättre än en 8v-sohc-fyra tongue

Dom drar faktiskt en 850 glt rättså rejält 0-180 km/h, det har du själv länkat till wink Nån tysk sida va de nog

Ja men visst de vill jag se när en 740glt drar en 850glt rejält wink



Sök