Men snälla...Har du tänkt på att BMW kanske prioriterade körbarhet/elasticitet i 523i kontra högre toppeffekt? Är ju precis samma sak med M52B28, bra i botten men sämre på riktigt höga varv, BMW har helt enkelt valt den karaktären på motorn. Jämför man tex M50B25 med M52B28 så är M50B25 varvvilligare, men det är M52B28 som är snabbare. Motorerna har olika karaktär, men ingen av de är strypt, man har bara prioriterat olika saker. Med ditt resonemang så är ju alla bilar strypta, speciellt de med turbo, ja menar de allra flesta tillverkare ligger på ett original-laddtryck som med god marginal är långt ifrån skadligt, o de har givetvis en orsak till detta, kan vara allt från motorkaraktär, förväntad livslängd till bränsleförbrukning.
Att insugen ser olika ut kan bero på just de prioriteringar jag nämner. Återigen, M52B25 är inte strypt, däremot är effekten angiven i underkant på pappret. Sen att motorn kan fås att leverera högre toppeffekt (och förmodligen annan karaktär) med ett annat insug är en helt annan sak. De allra flesta motorer oavsett fabrikat får i regel annan karaktär o gissningsvis högre toppeffekt när man byter till ett annat insug som flödar "annorlunda".
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure