16 oktober 2009
Trådstartare
Jag kan starta min bil kall(går upp till ca 1500varv/min i kanske 20sek o sen ner till ca 800varv/min o låta den stå på tomgång ( ca 800varv/min) klockrent stabilt, hur länge som helst obelastad.
jag kan köra bilen varm(om jag kör väldigt lugnt) 4km o tomgången kanske då har gått upp till ca 1300varv/min i tomgång.
Kör jag blandad körnning/hård körning i ytterligare 4km o sen ställer bilen med motorn igång på neutral så är tomgången på ca 2500-3000varv/min, inte pendlande utan hyffsat stabit någonstans där emellan, lite olika för olika gånger( vad jag tror: desto varmare desto högre tomgång)
Slår jag nu av tändningen o startar om en minut igen är tomgången på ca 2500varv/min, slår jag av tändningen och startar bilen 45minuter senare så är tomgången nere på 1000varv/min...
Jag har bytt termostaten och det gjorde ingen skillnad och motortempen(kylarvätskan) -nålen i instrumentpanelen kommer aldrig upp i helt vågrätt men ca 1mm ifrån...
Jag har kollat gas-spjället och det är helt stängt när tomgången är hög så det är inget kärvande i gasvajer eller i spjället..
Kan det vara tempgivaren för insprutningen som ger felaktiga signaler när motorn är varm?
Fast det känns underligt att motorn kan prestera 3000varv/min med stängt spjäll.
The chase is better than the catch...sometimes..