4434
Sök

Hjälp med att koppla ljusdiodrar?

324 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan min bromslampa/slinga i bak under vingen är trasig. kretskotet är "slut" en elektriker har kollat det.

Jag det e lixom en slinga bakom glaset org.slinga på ca 5-6 diodrar
Jag funderar om man kan köpa tex på clas ohlsson diodrar lösa.
Och typ ta en alaminum bit och borra i diodrarna i en rad och sätta upp det i bak.
Måste jag ha motstånd i mellan.
Eller kan jag koppla i hop de bara när det ska va så många??

Detta är ett jobb på ca 15 minuter och då ska ju allt funka sen.
http://www.clasohlson.se/Product/Pr...px?id=137955636
ultravit!

tex de diodrarna ligger på 3.2 v 5st såna skulle bli 15-16v
Kan man koppla det direkt då på bromskablarna som e 12v

Måste jag ha motstånd? och hur vet jag vilka jag i så fall ska ha?

2 024 Inlägg
17 oktober 2009
Känns som smidigare och kanske tom billigare att hitta bättre begagnat på skroten eller kanske tom nytt. Lägger du 5 dioder i serie så kan du lugnt köra det på 12v men frågan är hur ljusstyrkan blir, hade själv kört på 4st eftersom det blir 12,8V och de dessutom inte är tända så länge åt gången, du slipper ju givetvis motstånd då oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Evolution Garage!
188 Inlägg
17 oktober 2009
Finns många sätt att lösa detta på, men de sättet jag föredrar är att parallell koppla dioder men ett motstånd som dimensionerar spänningen till 5-6 dioder.

jag föredrar detta dels för att det gör inget om en diod går sönder då de andra fortsätter lysa. (alla slocknar om en går sönder om det är seriekopplat)
man får en "lagom" effekt över motståndet då för många lysdioder kan belasta motståndet för mycket.

Till din koppling skulle jag rekommendera 6 dioder och ett motstånd till den kretsen på 470 Ohm. Som i en bild ger en spänning på cirka 3V efter motståndet... det kommer få dina dioder att lysa bra plus att dom håller lite längre då du inte belastar dom lika mycket...

gör så att du köper ett antal dioder och några motstånd och kopplat upp på ett bilbatteri, kanske även från en plus ledning i bilen och se sen hur de lyser. och om du inte är nöjd kan jag titta ut något annat till dig...

//Falk

projekt 2012/2013: Hjulupphängen på Supran
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851

Sök