3692
Sök

Original turbotryck Volvo 740 Turbo?

MoffeGreven
22 oktober 2009
#1
Tjena.
Jag undrar om nån vet på ett cirka vad original turbotryck i en 740 Turbo med B230et motorn?
Och vad den skulle kunna landa på med chip?

Har uppställt just nu med pysventil på 0.9 bar men funderar på att ta bort den.
Tack på förhand.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
22 oktober 2009
#2
orginal är väl runt 0,7 men det händer igenting med laddtrycket om du chippar.

MoffeGreven
22 oktober 2009
#3
tal0n skrev:
orginal är väl runt 0,7 men det händer igenting med laddtrycket om du chippar.

Okej den gör inte det alltså, trodde det ja. Då plockar jag nog bort pysventilen, har hört att den inte är så bra för motorn. smile

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
22 oktober 2009
#4
en 740 är det ju bara mekanisk laddtrycksregulering, dvs wastegaten, men nyare bilar har mekanisk tillsammans med en elstyrd pysventil. tja om du ska chippa så kan du ju låta den sitta kvar och höja laddtrycket lite smile

MoffeGreven
22 oktober 2009
#5
tal0n skrev:
en 740 är det ju bara mekanisk laddtrycksregulering, dvs wastegaten, men nyare bilar har mekanisk tillsammans med en elstyrd pysventil. tja om du ska chippa så kan du ju låta den sitta kvar och höja laddtrycket lite smile

Hade lite bråttom imorse när jag skrev, bilen är redan chipad. smile Men ja vet inte, motorn är i ganska bra skick, gått 15k mil så jag vet inte om jag törs ha pyscentilen kvar, men samtidigt är det ju skoj och ladda lite. smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 oktober 2009
#6
byt tryckklocka eller använd en STRYPventil om det känns osäkert med pysventil

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 oktober 2009
#7
det är ju bara att skruva på westgate stången för att höja laddtrycket smile släng pys skiten , dom är ju så ostabila

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

MoffeGreven
22 oktober 2009
#8
Man skruvar inåt för att få upp trycket, måste de bli va? smile Ska nog göra det!

56 Inlägg
22 oktober 2009
#9
den laddar 0.5 orginal ersätt pysventilen med en hel slag så går den som ska


I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
22 oktober 2009
#10
B230et motorn, har svaga vevstakar som inte tycker om högt ladd, kan bara ge sig efter en hård körning(titta ut genom blocket)

Pontiac Firebird 1989.

MoffeGreven
23 oktober 2009
#11
945_speedy: det jag funderade på smile
culan06: vet omet smile synd det..

76 Inlägg
23 oktober 2009
#12
SLuta håll på med sånt skit..köp en klocka på bsr..som jag big_smile..1395 :-

MoffeGreven
24 oktober 2009
#13
Canarion skrev:
SLuta håll på med sånt skit..köp en klocka på bsr..som jag big_smile..1395 :-

Skit har jag hört att det är ja, den satt där när jag fick bilen. smile

Förresten någon som vet exakt vad som KAN hända om man har pysventil?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 oktober 2009
#14
Du kan råka få för högt ladd och därmed totalras...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
24 oktober 2009
#15
pysventil kan orsaka ofrivilligt skenande ladd, och då brukar motorn säga Nej tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

402 Inlägg
24 oktober 2009
#16
MoffeGreven skrev:
Canarion skrev:
SLuta håll på med sånt skit..köp en klocka på bsr..som jag big_smile..1395 :-

Skit har jag hört att det är ja, den satt där när jag fick bilen. smile

Förresten någon som vet exakt vad som KAN hända om man har pysventil?

Jo, jag hade en 740 med ET-motor tidigare, med bränslechip och pysladd, körde länge
med 1.0 iladdtryck utan problem, men så provade jag att höja till 1.2 då tittade en
vevstake ut genom blocket.sad Men, som sagt 1.0 funkade helt ok, i ett par år körde jag
nog så, och bilen kändes riktigt pigg.smile



Sök