hejsan jag har ett 4 kanals slutsteg (ett äldre), jag vill nu koppla detta till ett 2 kanals slutsteg. jag driver baslådan med det 4 kanaliga och jag vill nu driva 6x9:Orna med det 2 kanaliga. min fråga är nu: hur gör jag för att koppla ihop dessa 2 slutsteg? kommer det att funka?
har nu line out på ett av slutstegen så kopplar du en liten rca kabel imellan line out på ena och line in på den andra...
okej, kommer dom spela "tillsamman" då?
stort tack för svaret:)
Japp då spelar båda lika. Men vill du kunna "faida" ifrån sterion så ska du köra med två olika lågnivå kablar till varsit steg, men då måste du ha en sterio med dubbla lågnivå utgångar...
har nu line out på ett av slutstegen så kopplar du en liten rca kabel imellan line out på ena och line in på den andra...
okej, kommer dom spela "tillsamman" då?
stort tack för svaret:)
Japp då spelar båda lika. Men vill du kunna "faida" ifrån sterion så ska du köra med två olika lågnivå kablar till varsit steg, men då måste du ha en sterio med dubbla lågnivå utgångar...
okej, en fråga baa vad är "faida"? har kollat nu och har bara en lågnivå ingång på stereon, men jag kan ju koppla en RCA kabel från det ena steget till det andra? mitt 4 kanaliga slutsteg är ju det som sitter i stereon, ska jag koppla RCA kablen från input i det steget och in i out put på andra eller ska jag koppla från input i det 2 kanaliga och in i out put på det 4 kanaliga?
jo men har han det så funkar det kanon. Big-jeep vad har du för stereo?
har kollat nu och har bara en lågnivå ingång på stereon, men jag kan ju koppla en RCA kabel från det ena steget till det andra? mitt 4 kanaliga slutsteg är ju det som sitter i stereon, ska jag koppla RCA kablen från input i det steget och in i out put på andra eller ska jag koppla från input i det 2 kanaliga och in i out put på det 4 kanaliga?
Ja, du måste även koppla dit en pluskabel och minuskabel till det 2-kanaliga steget. Det finns två regelrätta sätt att göra detta på, antingen dra en till pluskabel från batteriet eller koppla nuvarande pluskabel till ett kopplingsblock och sedan därifrån dra kabel till vardera steg. Minuskabeln drar du till samma ställe som det andra steget sitter vid.
Om du sätter ett kopplingsblock och alltså låter nuvarande kabel gå dit, då gäller det att den kabeln är tillräckligt grov för att kunna försörja båda stegen.
Vad heter dina steg? Vilken area är det på nuvarande pluskabel?
hejsan jag har ett 4 kanals slutsteg (ett äldre), jag vill nu koppla detta till ett 2 kanals slutsteg. jag driver baslådan med det 4 kanaliga och jag vill nu driva 6x9:Orna med det 2 kanaliga. min fråga är nu: hur gör jag för att koppla ihop dessa 2 slutsteg? kommer det att funka?
stort tack på förhand
Passat_Turbo skrev:
hur många lågnivå har du på stereon har du 2 varför koppla ihop 2 slutsteg då.
big-jepp skrev:
jag fattar inte vad du menar? ska jag inte koppla ihop dom? hur ska jag göra då? tackar för svaret:)
På bilstereoapparater med fler än 2 kanaler finns en kontroll som heter FADER (engelska, uttalas "fejder"), det är en sorts balanskontroll som justerar ljudnivån mellan bakre och främre kanaler. Den vanliga balanskontrollen justerar ju ljudnivån mellan höger och vänster kanal, men fader justerar alltså mellan bakre och främre kanaler.
När man "faidar" ("fejdar") så menas att man reglerar ljudet mellan bakre och främre kanaler.
Ja, du måste även koppla dit en pluskabel och minuskabel till det 2-kanaliga steget. Det finns två regelrätta sätt att göra detta på, antingen dra en till pluskabel från batteriet eller koppla nuvarande pluskabel till ett kopplingsblock och sedan därifrån dra kabel till vardera steg. Minuskabeln drar du till samma ställe som det andra steget sitter vid.
Om du sätter ett kopplingsblock och alltså låter nuvarande kabel gå dit, då gäller det att den kabeln är tillräckligt grov för att kunna försörja båda stegen.
Vad heter dina steg? Vilken area är det på nuvarande pluskabel?
6 mm är den nu, kommer detta att räcka? eller måste jag köpa en tjockare kabel, och hur tjock ska den nya kablen vara?