2906
Sök

Hjälp att koppla ett slutsteg till ett annat.

3 187 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
hejsan jag har ett 4 kanals slutsteg (ett äldre), jag vill nu koppla detta till ett 2 kanals slutsteg.
jag driver baslådan med det 4 kanaliga och jag vill nu driva 6x9:Orna med det 2 kanaliga.
min fråga är nu:
hur gör jag för att koppla ihop dessa 2 slutsteg?
kommer det att funka?

stort tack på förhand

185 Inlägg
23 oktober 2009
hur många lågnivå har du på stereon har du 2 varför koppla ihop 2 slutsteg då.

3 187 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Passat_Turbo skrev:

jag fattar inte vad du menar? ska jag inte koppla ihop dom?
hur ska jag göra då?
tackar för svaret:)

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
23 oktober 2009
har nu line out på ett av slutstegen så kopplar du en liten rca kabel imellan line out på ena och line in på den andra...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

185 Inlägg
23 oktober 2009
hur många lågnivå ut gångar har du på stereon?

3 187 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Ubbe83 skrev:
har nu line out på ett av slutstegen så kopplar du en liten rca kabel imellan line out på ena och line in på den andra...

okej, kommer dom spela "tillsamman" då?

stort tack för svaret:)

3 187 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Passat_Turbo skrev:
hur många lågnivå ut gångar har du på stereon?

jag tror bara att det är en, men om det är två vad kan jag göra då?
vad ska jag göra om det är en?

185 Inlägg
23 oktober 2009
har du 2 så kan du koppla in ett slutsteg till alltså de 2 kanals du pratar om. Om inte så får du göra på det andra viset.

2 lågnivå utgångar= 4 kanals inkopplat och ett 2 kanals inkopplat

3 187 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Passat_Turbo skrev:
har du 2 så kan du koppla in ett slutsteg till alltså de 2 kanals du pratar om. Om inte så får du göra på det andra viset.

2 lågnivå utgångar= 4 kanals inkopplat och ett 2 kanals inkopplat

okej, vilket är det andra sättet?

mvh jesper

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
23 oktober 2009
big-jepp skrev:
Ubbe83 skrev:

Japp då spelar båda lika.
Men vill du kunna "faida" ifrån sterion så ska du köra med  två olika lågnivå kablar till varsit steg, men då måste du ha en sterio med dubbla lågnivå utgångar...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

185 Inlägg
23 oktober 2009
jo men har han det så funkar det kanon. Big-jeep vad har du för stereo?
Senast redigerat av Passat_Turbo (23 oktober 2009)

3 187 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Ubbe83 skrev:
big-jepp skrev:
Ubbe83 skrev:

Japp då spelar båda lika.
Men vill du kunna "faida" ifrån sterion så ska du köra med  två olika lågnivå kablar till varsit steg, men då måste du ha en sterio med dubbla lågnivå utgångar...

okej, en fråga baa vad är "faida"?
har kollat nu och har bara en lågnivå ingång på stereon, men jag kan ju koppla en RCA kabel från det ena steget till det andra? mitt 4 kanaliga slutsteg är ju det som sitter i stereon, ska jag koppla RCA kablen från input i det steget och in i out put på andra eller ska jag koppla från input i det 2 kanaliga och in i out put på det 4 kanaliga?

strort tack för all hjälp:)

3 187 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Passat_Turbo skrev:
jo men har han det så funkar det kanon. Big-jeep vad har du för stereo?

har kollat nu och har bara en lågnivå ingång på stereon, men jag kan ju koppla en RCA kabel från det ena steget till det andra? mitt 4 kanaliga slutsteg är ju det som sitter i stereon, ska jag koppla RCA kablen från input i det steget och in i out put på andra eller ska jag koppla från input i det 2 kanaliga och in i out put på det 4 kanaliga?

strort tack för all hjälp:)

10 Inlägg
24 oktober 2009
Du ska koppla  från 4kanals stegets out put till 2 kanals stegets input. Signal som skickas vidare = ut från den första å vidare in i det andra tongue

3 187 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Loffe84 skrev:
Du ska koppla  från 4kanals stegets out put till 2 kanals stegets input. Signal som skickas vidare = ut från den första å vidare in i det andra tongue

okej, måste jag dra ström kabel och jordad kabel? eller får den ström från det 4 kanaliga steget?

stort tack för all hjälp:)

21 761 Inlägg
24 oktober 2009
Ja, du måste även koppla dit en pluskabel och minuskabel till det 2-kanaliga steget. Det finns två regelrätta sätt att göra detta på, antingen dra en till pluskabel från batteriet eller koppla nuvarande pluskabel till ett kopplingsblock och sedan därifrån dra kabel till vardera steg. Minuskabeln drar du till samma ställe som det andra steget sitter vid. smile

Om du sätter ett kopplingsblock och alltså låter nuvarande kabel gå dit, då gäller det att den kabeln är tillräckligt grov för att kunna försörja båda stegen.

Vad heter dina steg?
Vilken area är det på nuvarande pluskabel?

284 Inlägg
24 oktober 2009
big-jepp skrev:
hejsan jag har ett 4 kanals slutsteg (ett äldre), jag vill nu koppla detta till ett 2 kanals slutsteg.
jag driver baslådan med det 4 kanaliga och jag vill nu driva 6x9:Orna med det 2 kanaliga.
min fråga är nu:
hur gör jag för att koppla ihop dessa 2 slutsteg?
kommer det att funka?

stort tack på förhand

Passat_Turbo skrev:

big-jepp skrev:
jag fattar inte vad du menar? ska jag inte koppla ihop dom?
hur ska jag göra då?

Garaget.org i ett nötskal. roll
/Aga_Diff

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

16 197 Inlägg
24 oktober 2009
big-jepp skrev:
Loffe84 skrev:

okej, måste jag dra ström kabel och jordad kabel? eller får den ström från det 4 kanaliga steget?

stort tack för all hjälp:)

om du har 2 telefoner liggande brevid varandra å den ena har inget batteri får den telefonen  då ström från den andra telefonen som har batteri??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
24 oktober 2009
big-jepp skrev:
vad är "faida"?

På bilstereoapparater med fler än 2 kanaler finns en kontroll som heter FADER (engelska, uttalas "fejder"), det är en sorts balanskontroll som justerar ljudnivån mellan bakre och främre kanaler. Den vanliga balanskontrollen justerar ju ljudnivån mellan höger och vänster kanal, men fader justerar alltså mellan bakre och främre kanaler. smile

När man "faidar" ("fejdar") så menas att man reglerar ljudet mellan bakre och främre kanaler.

3 187 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, du måste även koppla dit en pluskabel och minuskabel till det 2-kanaliga steget. Det finns två regelrätta sätt att göra detta på, antingen dra en till pluskabel från batteriet eller koppla nuvarande pluskabel till ett kopplingsblock och sedan därifrån dra kabel till vardera steg. Minuskabeln drar du till samma ställe som det andra steget sitter vid. smile

Om du sätter ett kopplingsblock och alltså låter nuvarande kabel gå dit, då gäller det att den kabeln är tillräckligt grov för att kunna försörja båda stegen.

Vad heter dina steg?
Vilken area är det på nuvarande pluskabel?

6 mm är den nu, kommer detta att räcka? eller måste jag köpa en tjockare kabel, och hur tjock ska den nya kablen vara?

tackar för all hjälp:)

Sök