2993
Sök

Hjälp att koppla ett slutsteg till ett annat.

214 Inlägg
2 november 2009
nej köp grovare kablar

3 187 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
wayfinder skrev:
nej köp grovare kablar

okej hur grova?

stahre
2 november 2009
Exakt  vad för steg är det? Både det 4-kanaliga och 2-kanaliga, samt vad är det du driver dessa med?

214 Inlägg
2 november 2009
20-30mm helst

3 187 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
stahre skrev:
Exakt  vad för steg är det? Både det 4-kanaliga och 2-kanaliga, samt vad är det du driver dessa med?

det är ett 4x80 kanaligt steg (vet ej namnet) det är ett äldre steg, sen är det ett 2x150 watt steg (mds classic c2)

den kablen jag har nu är 6mm och det sitter en säkring på 40 amp på, tycker du jag ska byta ut denna? om du tycker det kan du länka några hemsidor där jag kan köpa nya kablar med säkringar och allt.

det jag driver är en baslåda på 800 watt och två 6x9 på 300 watt styck.
Senast redigerat av big-jepp (2 november 2009)

3 187 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
wayfinder skrev:
20-30mm helst

okej, tänkte på 16 är detta för litet?

stahre
2 november 2009
Du har väl inga slusteg som kräver extremt med ström, men ska du ändå köpa nya kablar kan du lägga ett par kronor extra och köpa grövre kablar. 25mm2 borde räcka bra, sen kan du dela upp den med lite mindre, alternativt dra dubbla strömkablar från batteriet istället.

21 761 Inlägg
2 november 2009
Det 4-kanaliga steget, ger det ut 4x80 W maxeffekt eller RMS-effekt?

MDS C2 ger ut 2x80 WRMS i 2 Ohm, då drar det gissningsvis runt 20 A som mest om jag utgår ifrån 55% verkningsgrad. 4-kanalssteget kan nog dra omkring 40 A som mest ifall det ger ut 4x80 W i RMS-effekt och med samma verkningsgrad som jag räknade på till MDS C2.

En del gissningar alltså men min åsikt är att du bör använda åtminstone 16 mm2 kabel med 60 A säkring, då ska det gå att köra båda stegen utan märkbara problem med spänningsfall. Naturligtvis är det ingen nackdel med grövre kabel, men till dessa steg tror jag att det räcker med 16 mm2. smile

Om du i framtiden tänker uppgradera slutstegen till betydligt kraftigare så kommer det dock att behövas grövre kabel än 16 mm2, bara så att du är beredd på det.

ljudfantast
1 372 Inlägg
2 november 2009
my740is-fantastic skrev:
big-jepp skrev:
hejsan jag har ett 4 kanals slutsteg (ett äldre), jag vill nu koppla detta till ett 2 kanals slutsteg.
jag driver baslådan med det 4 kanaliga och jag vill nu driva 6x9:Orna med det 2 kanaliga.
min fråga är nu:
hur gör jag för att koppla ihop dessa 2 slutsteg?
kommer det att funka?

stort tack på förhand

Passat_Turbo skrev:
hur många lågnivå har du på stereon har du 2 varför koppla ihop 2 slutsteg då.

big-jepp skrev:
jag fattar inte vad du menar? ska jag inte koppla ihop dom?
hur ska jag göra då?
tackar för svaret:)

Garaget.org i ett nötskal. roll
/Aga_Diff

hahaha jupp

3 187 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det 4-kanaliga steget, ger det ut 4x80 W maxeffekt eller RMS-effekt?

MDS C2 ger ut 2x80 WRMS i 2 Ohm, då drar det gissningsvis runt 20 A som mest om jag utgår ifrån 55% verkningsgrad. 4-kanalssteget kan nog dra omkring 40 A som mest ifall det ger ut 4x80 W i RMS-effekt och med samma verkningsgrad som jag räknade på till MDS C2.

En del gissningar alltså men min åsikt är att du bör använda åtminstone 16 mm2 kabel med 60 A säkring, då ska det gå att köra båda stegen utan märkbara problem med spänningsfall. Naturligtvis är det ingen nackdel med grövre kabel, men till dessa steg tror jag att det räcker med 16 mm2. smile

Om du i framtiden tänker uppgradera slutstegen till betydligt kraftigare så kommer det dock att behövas grövre kabel än 16 mm2, bara så att du är beredd på det.

okej, tackar för all hjälp, tro du att du kan länka någon hemsida där jag kan köpa en sladd och säkring?

stahre
3 november 2009
www.brl.se www.blekingebilradio.se www.biltema.se www.ljudstudion.se www.dbakuten.se osv. Alla som säljer billjud har i regel det du söker.

Sök