3599
Sök

945 turbo- öppet filter, går dåligt.

Jävel
2 018 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan,

Jag har en Volvo 945 fulltrycksturbo 98-

Jag tog bort luftfilterboxen o smacka på ett öppet filter direkt på LMM:en..
Då fick jag fram ljudet jag ville ha och var helnöjd, men efter ett tag började bilen gå sämre och blev även lite varmare än vanligt. Så jag bytte tillbaks för att inte förstöra något.
Så hur gör jag för att få detta att fungera?

Mvh: Isac

You got to risk it, to get the biscuit :)

4 506 Inlägg
23 oktober 2009
Blev allt normalt när du slängde tillbaka ditt original filter då?

Kan du andas kan du dö.

198 Inlägg
23 oktober 2009
de ska ju inte va några problem att köra så.. de har ja gjort flera år

volvo turbo

4 506 Inlägg
23 oktober 2009
Lale skrev:
de ska ju inte va några problem att köra så.. de har ja gjort flera år

Det var det jag menade med, Därav jag undra om den gick bättre nu när han slängde på
original grejerna. Annars e det ju ngt annat smile

Kan du andas kan du dö.

Jävel
2 018 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Allting blev helt som vanligt när jag satte på orginalburken o grejerna.
Jag har också sett att många kört med luftfiltret direkt på LMM:en därav frågan..
Jag kanske ska pröva igen o låta den bli lite varm och kanske låta den försöka adaptera om boxen, om det är de som är felet?

76 Inlägg
23 oktober 2009
Egentligen så skall det väl inte spela någon roll, med eller utan...Det beror väl mest på hur mycket filterolja du slänger på filtret..Vad är det för filter och filterolja och hur mycket kladdade du på?
I Lmm´en så finns det 2 platinatrådar som det går ström igenom, vilket leder till att dom blir varma..Sätter du på ett öppet filter, så strömmar det ju mer luft in i mätkröppen.doppar du filtret i oljan så att det rinner om den så kommer du bränna trådarna där inne:S och det är ju ingen bra bedrift..en dyr sådan också.

Jag hade så..men märkte att om jag borrade 200 hål i burken runt om det stora hålet på "framsidan" så låter den lika mycket.

Jävel
2 018 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Jag hade köpt ett "billighetsfilter" på SC-styling, kommer inte riktigt ihåg märket. o ska sanningen fram så hade jag ingen filterolja alls. Jag ska se om jag kan hitta en ny turboluftburk så att jag kan borra hålen, eller kanske ännubättre lite filterolja smile

Jävel
2 018 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Är filterolja ett måste?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
24 oktober 2009
Kan säga att bilen ska ju inte gå dåligt för att det är ett annat filter.
Men Isac. Köp ordentliga doningar. JR filter + Olja kostar ca 500 spänn.. de är värt de. dom "fattiga" filtrerna släpper bara in massa skit i din nyrenoverade fina motor xD
Vet i fan hur boxen gör det. Den utgår ju ifrån att LMM stämmer. därför försöker den ju adaptera bort felen. Det är iofs ingen lösning.. Klurigt du

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Jävel
2 018 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Jadu Martin, de får la bli att köpa riktiga grejer efter vintern. Kanske dumt att köra me öppet nu under vintern ändå:)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 oktober 2009
Va bra xD   ÄÄÄ de går att åka me de på vintern.. kallare luft.. Bättre xD

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

R1 driver!
5 128 Inlägg
25 oktober 2009
Man ska väl ändå inte ha filterolja på en bil med LMM? Då kan man ju sabba tråden i den. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 oktober 2009
_DamnIt skrev:
Man ska väl ändå inte ha filterolja på en bil med LMM? Då kan man ju sabba tråden i den. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Man skall ta det jävligt lungt med filteroljan iaf, filtret får inte drypa av det som nämndes tidigare...

1 738 Inlägg
25 oktober 2009
Felet är filtret!! Biltema o billiga filter funkar inte. Har haft samma problem men jag satte på ett k&n funkar perfa, o gött ljud. Som någon skrev ovan kosta på filtret lite, istället för typ feltema. det hörs ju på namnet wink

1 915 Inlägg
25 oktober 2009
Nja... jag har ett no name öppet filter på min 945, kostade lite över en hundring har ja för mig när jag köpte det för nåt år sedan.
Har funkat perfekt hela tiden.

940RDALLE skrev:
Felet är filtret!! Biltema o billiga filter funkar inte. Har haft samma problem men jag satte på ett k&n funkar perfa, o gött ljud. Som någon skrev ovan kosta på filtret lite, istället för typ feltema. det hörs ju på namnet wink

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 oktober 2009
Körde med öppet filter på min chippade 940 jag hade. Fungerade klockrent. Jag tog bort plusploen en kvart och sen satte tillbaka den. Lät den stå några minuter på tomgång för att anpassa sig, vet dock inte om det gör någon skillnad.

Jonas

Jävel
2 018 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Många olika bud här nu smile Men slutsatsen är: Köp helst ett dyrare filter, om inte så kör med tattarfiltret du har o dränk det inte i olja. Går det helt enkelt att köra utan filteroljan då?

tack för många svar smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 oktober 2009
Plankpojk skrev:
Många olika bud här nu smile Men slutsatsen är: Köp helst ett dyrare filter, om inte så kör med tattarfiltret du har o dränk det inte i olja. Går det helt enkelt att köra utan filteroljan då?

tack för många svar smile

Köp ett lite dyrare filter. Det kan det vara värt.
Skulle inte köra utan oljan, spraya på lite lagom på hela filtret.

Jonas

Jävel
2 018 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Okej tackar smile Jag får väl göra så:)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
26 oktober 2009
Filtret är inoljat när du får det. det är iaf K&N filter.

Sök