3646
Sök

Folkraceshoppens kammar

Gasglad
3 244 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! Är nu sugen på en lite värre kam än den gamla hederliga VX3:an..
Har kollat runt lite på både kg trimmnings & folkraceshoppens sidor.
Vilken kam rekommenderas till en B230F gatmaskin.

Följande är gjort med motorn:

Org. bottendel
Portad & planad 531:a + vx3:a
Matchportat insug
Extractor grenrör + 2½"-3" avgas.

Är ute efter en kam som ger ett brett register, dvs. mer än buskam som ger effekt från låga varv utan att bottna ur!

Vad rekommenderar ni?

Undrar även vad som behövs för att köra med dubbla ventilfjädrar? Ge mig gärna artnr.

//Carfreak

1 062 Inlägg
26 oktober 2009
#2
läs detta

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ht=kamaxel

fs280 ger ett lite bredare register och fs296 mer topp effekt

mvh jocke

Team Björkeryd

67 Inlägg
26 oktober 2009
#3
jag personligen tycker att du ska byta till dubbla ventilfjädrar, kommer bli hur bra som helst till det trimet du redan har. för det första kan du varva motorn mycket mer och för det andra Så vinner du effekt på det. läste på en sida där någon hade bytt till dubbla ventilfjädrar och han fick en effekt ökning på 5% och då var motorn helt original! har även hört talas om folk som fått nästan 10% ökning av bara det. och om du nu bytar till dubbla fjädrar så kan du ha en rejält vass kam, tänk då på att bilen kommer gå som piss på låga varv, kan vara rätt jobbigt ibland att behöva hålla 5000 varv för att kunna fickparkera tongue Mvh


Gasglad
3 244 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#4
Okej! Just nu hänger det på FS280 kammen alt. 296:an..
Vill få ett så brett register som möjligt utan att det ska bottna ur på högre varv!
De är la båda bra mycket vassare än vx3:an ? Vx kammen drar ju inte alls från botten vilket är surt!
Kommer antingen bli dubbla eller singel fjädrar, dock hårdare än orginal!

Är det någon som är duktig på att beräkna xtraktor grenrör? Skall bygga mig ett eget!
Senast redigerat av MrCarfreak (27 oktober 2009)

//Carfreak

1 062 Inlägg
27 oktober 2009
#5
vad ska du ha för turbo ??

jag byggde mitt extraktor efter orginal grenröret då slapp jag bygga nu dp osv wink

du behöver inte "beräkna" ett extraktor till så låga effekter bygg så det får plats bara wink

mvh

Team Björkeryd

Gasglad
3 244 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#6
wildboy_87_ skrev:
vad ska du ha för turbo ??

jag byggde mitt extraktor efter orginal grenröret då slapp jag bygga nu dp osv wink

du behöver inte "beräkna" ett extraktor till så låga effekter bygg så det får plats bara wink

mvh

Ingen turbo, denna kommer endast vara en sugmotor, ska plocka så billiga hästkrafter som möjligt!

//Carfreak

1 062 Inlägg
27 oktober 2009
#7
aha ^^ trodde du skulle köra turbo förlåt mig tongue

isf ska du inte ha över 2.5tum avgas blir för lite mottryck annars, och det e nog bättre å köpa ett extraktor tg har bra å billiga smile

annars så bygg ett 4-2-1 extraktor alla rören ska vara lika långa

ang kamaxel så hade jag nog tagit en fs296 wink

mvh

Team Björkeryd

Gasglad
3 244 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#8
Kollade TG´s hemsida, stog dock inga priser. Blir nog FS296 kammen. Vad ska man kolla efter vid en sugmotor kam? Så mkt duration och lyft som möjligt?

//Carfreak

4 001 Inlägg
28 oktober 2009
#9
om du tar en för vass kam så kommer inte motorn att funka bra, då krävs det bättre andningsvägar (portning med större ventiler, större spjällhus alt. förgasare typ 2xWeber 45) och man ska inte räkna med att en vass kam ger nåt jättebra drag på låga varv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gasglad
3 244 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#10
kolvas skrev:
om du tar en för vass kam så kommer inte motorn att funka bra, då krävs det bättre andningsvägar (portning med större ventiler, större spjällhus alt. förgasare typ 2xWeber 45) och man ska inte räkna med att en vass kam ger nåt jättebra drag på låga varv.

Okej! Men 296:an borde vara ett ganska bra val? Har ungefär samma karaktär som månen 7 kammen.

//Carfreak

761 Inlägg
10 november 2009
#11
296:an har jag testat på min maskin, dock med turbo, den var riktigt jävla arg och go, på en sugmotor tror jag det blir välldigt bra.

Trött i botten eller ej? det måste en sugmotor bli, annars får man ju inte ut effekten i toppen där den finns.

Dock så måste du ha dubbla fjädrar, annars kommer du bara få problem, hålla igen på gasen är inte lätt när det sjunger smile


Sniglor
19 november 2009
#12
jag skulle inte satsa på en kam från folkrace shopen efter som att dom bara slipar orginal kammar det gör att dom tappar härdningen håller typ max 5000mil vid lite lätt körning sen e det dags att byta vid lite halft på frestande körning skulle jag tippa på att dom håller 2500mil kanske lägg en bättre slant på en riktig kam med fina fjädrar så får du en riktigt rolig motor karaktär:D

1 785 Inlägg
19 november 2009
#13
MrCarfreak skrev:
Hejsan! Är nu sugen på en lite värre kam än den gamla hederliga VX3:an..
Har kollat runt lite på både kg trimmnings & folkraceshoppens sidor.
Vilken kam rekommenderas till en B230F gatmaskin.

Följande är gjort med motorn:

Org. bottendel
Portad & planad 531:a + vx3:a
Matchportat insug
Extractor grenrör + 2½"-3" avgas.

Är ute efter en kam som ger ett brett register, dvs. mer än buskam som ger effekt från låga varv utan att bottna ur!

Vad rekommenderar ni?

Undrar även vad som behövs för att köra med dubbla ventilfjädrar? Ge mig gärna artnr.

Ring och prata med folket på ENEM de kan kamaxlar.

www.enem.se

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Gasglad
3 244 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#14
Uppgraderingar redan utförda smile

Lås gärna tråden!

//Carfreak

761 Inlägg
19 november 2009
#15
Sniglor skrev:
jag skulle inte satsa på en kam från folkrace shopen efter som att dom bara slipar orginal kammar det gör att dom tappar härdningen håller typ max 5000mil vid lite lätt körning sen e det dags att byta vid lite halft på frestande körning skulle jag tippa på att dom håller 2500mil kanske lägg en bättre slant på en riktig kam med fina fjädrar så får du en riktigt rolig motor karaktär:D

Vad grundar du dessa erfarenheter på?

För den delen så är 2500mil hård körning extremt mycket.
en ren racebil rullar kanske 100 till max 200mil om året, alltså skulle det funka i en bra bit över 10 år, så jag ser inte vad problemet är.


Gasglad
3 244 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#16
dannnej skrev:
Sniglor skrev:
jag skulle inte satsa på en kam från folkrace shopen efter som att dom bara slipar orginal kammar det gör att dom tappar härdningen håller typ max 5000mil vid lite lätt körning sen e det dags att byta vid lite halft på frestande körning skulle jag tippa på att dom håller 2500mil kanske lägg en bättre slant på en riktig kam med fina fjädrar så får du en riktigt rolig motor karaktär:D

Vad grundar du dessa erfarenheter på?

För den delen så är 2500mil hård körning extremt mycket.
en ren racebil rullar kanske 100 till max 200mil om året, alltså skulle det funka i en bra bit över 10 år, så jag ser inte vad problemet är.

Håller med dig Dannnej!

För det första är volvos org. härdning så pass stark som den är så kammarna håller hur bra som helst, inte hört om nån som kört slut på en kam, jo självklart kör man slut på kammen om man har fel ventilspel samt för lite/dålig olja.. Folkraceshoppen härdar även om kammarna om man önskar det!
Senast redigerat av MrCarfreak (19 november 2009)

//Carfreak

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 november 2009
#17
har du bytt kammen är då? skulle va kul å veta hur den gick:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Gasglad
3 244 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#18
turboforssen skrev:
har du bytt kammen är då? skulle va kul å veta hur den gick:)

Den åkte på ja smile Bilen går ruskigt bra nu faktiskt, dock behöver jag en steg 3 topp för att kunna utnyttja kammen till fullo! Kammen är förövrigt till salu eftersom ännu värre saker planeras i framtiden "Sugmotor" wink

//Carfreak

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 november 2009
#19
nice smile vid vilket varvtal började det hända saker då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Gasglad
3 244 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#20
turboforssen skrev:
nice smile vid vilket varvtal började det hända saker då?

Ungefär vid 3000 så trycker det på, men sen beror det på hur jag ställer kammen, har inställningsmått på 4,2mm-4,5mm lyft vid TDC

//Carfreak


Sök