4235
Sök

BMW 525 E34 Vanos - Turbokonvertera -

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hallåhallå

Jag tror nu att jag har bestämt mig för en ''Turbokonvertering'' av min bmw wink
I min Bmw så sitter det en M50B25 Vanos.. sen har jag en reservmotor en  M50B25''Icke Vanos'' .
så jag undrar vilken av motorerna som är bäst att konvertera..
Jag har hört någonstans att man kan ta Vanos kolvarna till den som är icke vanos när man turbo konverterar? är det bättre lr?

Mitt mål är mellan 300-400 Hk

APR Pinnbultar,MLS Packning för kompsänkning? Lr vanos Kolvar för kompsänkning? Och om man kör med vanos kolvar som kompsänk, vad ska man köra med för pakning som håller då? Och kan man köra med APR bultarna iaf?
Räcker det med original tänd/bränsle system till 300-400 hk?
Vilka spridare ska man köra med?
vilken lmm?
Jaa säg nu vad jag mer kmr att behöva smile



Hur är det här Turbokitet från Schmiedmann, Är det bra lr anus?

http://www.schmiedmann.se/912/produkt/T … ITM50M.htm
http://forumbilder.se/images/74272009123939ff29.jpg

MVH//Robin
Senast redigerat av Golfnik (27 oktober 2009)

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#2
Ingen som har något att säga?

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#3
Hoho?

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

Meister
6 763 Inlägg
487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#5
camaro67 skrev:
Man brukar aldrig köra med vanos eftersom att de är svårt att få skiten att lira. Regga dig på ppf så kan du få mycket svar där

Nee det är det jag har hört talas om... Försökte nyss att rega mig där men det funkade inte :S

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

Meister
6 763 Inlägg
27 oktober 2009
#6
Golfnik skrev:
camaro67 skrev:
Man brukar aldrig köra med vanos eftersom att de är svårt att få skiten att lira. Regga dig på ppf så kan du få mycket svar där

Nee det är det jag har hört talas om... Försökte nyss att rega mig där men det funkade inte :S

Har för mig att man pluggar igen vanosen på något sätt. Men det ska finnas en tråd om de här på garaget åxo så testa att söka


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#7
angående dom där kinaturbokitten så är det istortsett samma skit alltihop.

grenrören har en ful ovana att spricka och ha sig lite överallt och turbon brukar det vara ganska varierande livslängd på. sen lär du skaffa tryckrör, intercooler samt byta spridare osv.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#8
camaro67 skrev:
Golfnik skrev:
camaro67 skrev:
Man brukar aldrig köra med vanos eftersom att de är svårt att få skiten att lira. Regga dig på ppf så kan du få mycket svar där

Nee det är det jag har hört talas om... Försökte nyss att rega mig där men det funkade inte :S

Har för mig att man pluggar igen vanosen på något sätt. Men det ska finnas en tråd om de här på garaget åxo så testa att söka

Men jag funderar på att ta Vanos kolvarna till motorn utan vanos..
För jag läste att man kunde köra med vanos kolvarna ist för MLS Packningen.

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
angående dom där kinaturbokitten så är det istortsett samma skit alltihop.

grenrören har en ful ovana att spricka och ha sig lite överallt och turbon brukar det vara ganska varierande livslängd på. sen lär du skaffa tryckrör, intercooler samt byta spridare osv.

Okey.. Men läste någonstans att man kunde förstärka dom där kinagrenrören :S ?
Joo, tryckrör och ic vet jag men orka inte skriva tongue
Vad ska man köra med för spridare om man ska komma upp i ca 300-400 Hk?

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#10
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:
angående dom där kinaturbokitten så är det istortsett samma skit alltihop.

grenrören har en ful ovana att spricka och ha sig lite överallt och turbon brukar det vara ganska varierande livslängd på. sen lär du skaffa tryckrör, intercooler samt byta spridare osv.

Okey.. Men läste någonstans att man kunde förstärka dom där kinagrenrören :S ?
Joo, tryckrör och ic vet jag men orka inte skriva tongue
Vad ska man köra med för spridare om man ska komma upp i ca 300-400 Hk?

visst går det att svetsa, men då spricker det på något annat ställe istället.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#11
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:
angående dom där kinaturbokitten så är det istortsett samma skit alltihop.

grenrören har en ful ovana att spricka och ha sig lite överallt och turbon brukar det vara ganska varierande livslängd på. sen lär du skaffa tryckrör, intercooler samt byta spridare osv.

Okey.. Men läste någonstans att man kunde förstärka dom där kinagrenrören :S ?
Joo, tryckrör och ic vet jag men orka inte skriva tongue
Vad ska man köra med för spridare om man ska komma upp i ca 300-400 Hk?

visst går det att svetsa, men då spricker det på något annat ställe istället.

var det inte  bara för att grenröret är det ända som håller upp turbon det spriker? eftersom det blir tyngd på det då?
Kan man inte då Bygga något stag som hjälper till att hålla upp snurran?
Senast redigerat av Golfnik (27 oktober 2009)

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 oktober 2009
#12
ickevanos motor och vanos kolvarna.

Limmad orginal topp packining

Större spridare

större soppapump ex valbro 255 (vet ej om den räcker till 400hk)

Arp bult

Helst ett efftermarknadssprut eller ex frexzen turbochipp.

3 eller 400hk är det stor skillnad på. pratar du hjulhästar eller i motorn?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#13
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:

Okey.. Men läste någonstans att man kunde förstärka dom där kinagrenrören :S ?
Joo, tryckrör och ic vet jag men orka inte skriva tongue
Vad ska man köra med för spridare om man ska komma upp i ca 300-400 Hk?

visst går det att svetsa, men då spricker det på något annat ställe istället.

Var det inte för att att det bara var grenröret håller upp turbon det spriker? eftersom det blir tyngd på det då?
Kan man inte då Bygga något stag som hjälper till att hålla upp snurran?

jovisst kan du bygga stag och grejer, men jag har använt ett sånt där rör en gång, och det sprack tamejfan överallt tongue lagade man ett ställe så sprack det på 10 andra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#14
ToTTeN skrev:
ickevanos motor och vanos kolvarna.

Limmad orginal topp packining

Större spridare

större soppapump ex valbro 255 (vet ej om den räcker till 400hk)

Arp bult

Helst ett efftermarknadssprut eller ex frexzen turbochipp.

3 eller 400hk är det stor skillnad på. pratar du hjulhästar eller i motorn?

Vilka spridare skulle passa bra? hörde att 535 spridarna skulle vara bra för 300hk?
Njaa 300 siktar jag på iaf.. turbon pallar 400 hk.. så vill inte köra den fullt ut.. då kanske den håller lite längre..

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#15
på en sexa räknar dom runt 1cc/hk

så kör med typ 350cc om du vill ha 300 hk för att vara på säkra sidan, sen en mappning på det.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#16
låter detta bra?

M50B25
Vanos kolvar
350cc Spridare
535 lmm
APR Pinnbult Limmad Original packning
Chip/Mappning
Walbro 255 soppapump
Ic

Vad ska man byta mer när man ändå har rivit isär hela motorn?
Håller original drivlinan för 300-350 hk?

jag måste veta vad jag ska ha för turbo och nån som kan bygga ett grenrör till E34a, Lr ska man köra på det där kittet från Schmiedmann?

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#17
Golfnik skrev:
låter detta bra?

M50B25
Vanos kolvar
350cc Spridare
535 lmm
APR Pinnbult Limmad Original packning
Chip/Mappning
Walbro 255 soppapump
Ic

Vad ska man byta mer när man ändå har rivit isär hela motorn?
Håller original drivlinan för 300-350 hk?

jag måste veta vad jag ska ha för turbo och nån som kan bygga ett grenrör till E34a, Lr ska man köra på det där kittet från Schmiedmann?

låter bra, men se till att du får rätt LMM.
annars skulle jag byta walbron mot en boschpump, har ingen bra erfarenhet av walbron, 2 stycken som har gått sönder, ena höll 110 mil, den andra nästa 150. men det var på E85 visserligen.

byt lager och packningar och kolvringar. lådan håller lätt för 350hk, BMWs växellådor är fint överdimensionerade på de motorstarkare modellerna tycker jag, men kopplingen lär du få byta.
Senast redigerat av NITROUS (27 oktober 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#18
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:
låter detta bra?

M50B25
Vanos kolvar
350cc Spridare
535 lmm
APR Pinnbult Limmad Original packning
Chip/Mappning
Walbro 255 soppapump
Ic

Vad ska man byta mer när man ändå har rivit isär hela motorn?
Håller original drivlinan för 300-350 hk?

jag måste veta vad jag ska ha för turbo och nån som kan bygga ett grenrör till E34a, Lr ska man köra på det där kittet från Schmiedmann?

låter bra, men se till att du får rätt LMM.
annars skulle jag byta walbron mot en boschpump, har ingen bra erfarenhet av walbron, 2 stycken som har gått sönder, ena höll 110 mil, den andra nästa 150. men det var på E85 visserligen.

byt lager och packningar och kolvringar. lådan håller lätt för 350hk, BMWs växellådor är fint överdimensionerade på de motorstarkare modellerna tycker jag, men kopplingen lär du få byta.

okey smile
Men ska jag köra på Turbo kittet från  Schmiedmann ?
Vilken Boschpump ska jag köra med då?

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#19
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:
låter detta bra?

M50B25
Vanos kolvar
350cc Spridare
535 lmm
APR Pinnbult Limmad Original packning
Chip/Mappning
Walbro 255 soppapump
Ic

Vad ska man byta mer när man ändå har rivit isär hela motorn?
Håller original drivlinan för 300-350 hk?

jag måste veta vad jag ska ha för turbo och nån som kan bygga ett grenrör till E34a, Lr ska man köra på det där kittet från Schmiedmann?

låter bra, men se till att du får rätt LMM.
annars skulle jag byta walbron mot en boschpump, har ingen bra erfarenhet av walbron, 2 stycken som har gått sönder, ena höll 110 mil, den andra nästa 150. men det var på E85 visserligen.

byt lager och packningar och kolvringar. lådan håller lätt för 350hk, BMWs växellådor är fint överdimensionerade på de motorstarkare modellerna tycker jag, men kopplingen lär du få byta.

okey smile
Men ska jag köra på Turbo kittet från  Schmiedmann ?
Vilken Boschpump ska jag köra med då?

kör på det kittet du, men var beredd på att det kanske inte håller så länge.
bosch -984 tillexempel

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#20
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:

låter bra, men se till att du får rätt LMM.
annars skulle jag byta walbron mot en boschpump, har ingen bra erfarenhet av walbron, 2 stycken som har gått sönder, ena höll 110 mil, den andra nästa 150. men det var på E85 visserligen.

byt lager och packningar och kolvringar. lådan håller lätt för 350hk, BMWs växellådor är fint överdimensionerade på de motorstarkare modellerna tycker jag, men kopplingen lär du få byta.

okey smile
Men ska jag köra på Turbo kittet från  Schmiedmann ?
Vilken Boschpump ska jag köra med då?

kör på det kittet du, men var beredd på att det kanske inte håller så länge.
bosch -984 tillexempel

Vad tror du ger upp först? Grenröret lr turbon?

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355


Sök