Nej Bmw är inte dyra i service eller underhåll. Tvärt om billigare än både snittet och förmodligen vad du tror den är. Som ett plus dricker de inte mycket heller, min 2.8a dricker 0.9 blandad körning trots tung gasfot. Vad som kan bli dyrt är försäkringen, roliga bilar råkar oftare illa ut än tråkiga, men står den på mamma är det nog ingen fara.
Och jag är i alla fall övertygad om att de håller, inom familjen har det körts Bmw länge. Flera av dom över 30k mil och en E46 över 40k. Utan några problem att tala om, 40k milaren rullade helt felfritt dessutom. Välbyggd och väldimensionerad bil lönar sig, skött den ordenligt och du har en av de pålitligaste bilarna du kan hitta.
Men en 320i E46 för ~60k hade jag inte köpt, bättre isf att satsa på en riktigt fin E36a med mer motor. Eller varför inte en större 5-serie? Vill du ha en sexa är det lika bra att ha lite mer effekt, den drar inte nämnbart mer om du går från 320i till 328i. Är det låg förbrukning du vill ha är visserligen sexorna snåla, men 4orna ännu snålare. En 318i går tillräckligt bra men drar inte mer än en småbil...
Men varför inte en 323i-328i E36 cab? Oändlig takhöjd när det är fint väder
Bör ligga runt 0.9 blandad.
Eller så köper du en sen Bmw 525i E34, sista årsmodellerna 95-96 ungefär. En bil är aldrig så bra som när den slutas tillverkas sägs det, och E34 ansågs vara en kanonbil hela sin livslängd. Måste varit riktigt bra i slutet då
Skämt osido, en av Bmws mest välbyggda modeller. 25an (192hp/245nm) är en bra blandning av fart och förbrukning (0.9-1L). Och framför allt får du en fin sådan för 25k och kan göra dina första misstag med den, och sedan köpa en riktigt fin bil!
Edit: Köper du en sen Touring får du oftast med dubbeltakluckan. Härlig att ha! Om du nu kan tänka dig kombi dvs.
http://www.blocket.se/vastmanland/Valut … 20&w=3