2476
Sök

Hjälp (föräldraproblem)

SSS -12
3 217 Inlägg
13 maj 2006
Eller bara lova att återställa ordningen efter dig när du arbetat färdigt i garaget så borde ju allt vara lugnt...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Old School Ford
600 Inlägg
13 maj 2006
stryka medhårs och snacka hela tiden tills ni kommer fram till en lagom bra lösning, sen tar du för dej till max wink

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

1 414 Inlägg
13 maj 2006
Det kanske är mer en fråga om ekonomi och tid, en bil även en "billig" är väldigt dyr i både tid o pengar i längden. När jag va 17-18 va det inget snack om att skaffa en bil till mig... Jag skulle tippa på att dom hellre vill att du satsar energin på skolan nu och sedan skaffar en bil när du läst klart och skaffat dig jobb...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

451 Inlägg
13 maj 2006
föreldrarna e verkligen jobbiga

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

12 086 Inlägg
13 maj 2006
Vill inte dina föräldrar ha sin/sina bilar i garaget? Står garaget tomt fattar jag inte varför du inte får va där.. men sånt där är ganska inividuellt=) du får väl förhandla med dem annars.

12 086 Inlägg
13 maj 2006
Founder skrev:
Det kanske är mer en fråga om ekonomi och tid, en bil även en "billig" är väldigt dyr i både tid o pengar i längden. När jag va 17-18 va det inget snack om att skaffa en bil till mig... Jag skulle tippa på att dom hellre vill att du satsar energin på skolan nu och sedan skaffar en bil när du läst klart och skaffat dig jobb...

Jag fick ingen moppe av min far när jag va 15, han sa att jag hade för dåligt omdöme i trafiken. Fuck you sa jag och köpte en själv. Sen fick jag inte trimma, så jag trimma utan att säga något. Att missunna sin motor/bilintresserade unge moppe och bil är att be om problem.

Åter till frågan, de är ju faktum deras garage så du får förhandla. Det går ska du se
Senast redigerat av JapMax (13 maj 2006)

56 Inlägg
13 maj 2006
Otroligt mycket smajlisar i den här tråden... (e de ett ålderssymptom?)

JalleJ skrev:
Hallå.. jag e en kille på 17 år och jag måste skaffa en bil.. mina föräldrar tillåter mig inte att ha en bil att mecka i vårt garage.. någon som kan har/hade samma problem?

Frågan är varför dom inte vill. Utrymmesbrist? Eller dom vill inte ha en massa grejer liggandes i garaget? Eller dom vill inte att du ska bli bilmekaniker...?

Hjälper du till nåt hemma? Städning, disk, tvätt, matlagning, underhåll/reparation på huset?
Eller är mammsen o pappsen bara dina tjänare?

- Om du INTE gör mycket hemma så kan du föreslå att du hjälper till mer i utbyte mot plats i garaget.
- Om du redan hjälper till mycket så kan du använda det som argument för plats i garaget.

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 maj 2006
Tänk på ekonomin först så att du verkligen har råd med allt.

Jag fick vänta till 20år innan jag kunde köpa min bil.

Hade inte gått vid 17-18 år. aldrig.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

225 Inlägg
13 maj 2006
be dom köpa miljonbil åt dig om dom inte vill ha dig mekandes utanför eller i garaget

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

420 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
Okej, tack för alla tips.. ska se om jag kan övertala dom big_smile

638 Inlägg
14 maj 2006
bara köp en bil och se vad dom säger big_smile

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

911 Inlägg
14 maj 2006
massa bra alternativ du fått tongue
Jag skulle sammanfatta allt såhär.
1 Fråga Varför först.
2 Säger! " vill du att jag ska vara ute och dricka mig full och slåss med folk som mina kompisar gör eller ?
3. jag skulle säga " jävla Cpen "
4. om dom säger nej, göm alla sprit och öl du hittar och när dom frågar vart dom är så säger du att du druckit upp dem med polare osv. "för ni vill ju inte att jag ska mecka med en bil istället.
5 jaaduu, tänk ut nått själv nu big_smile

pic up the phone, wazzzaaa

311 Inlägg
14 maj 2006
zortep skrev:
massa bra alternativ du fått tongue
Jag skulle sammanfatta allt såhär.
1 Fråga Varför först.
2 Säger! " vill du att jag ska vara ute och dricka mig full och slåss med folk som mina kompisar gör eller ?
3. jag skulle säga " jävla Cpen "
4. om dom säger nej, göm alla sprit och öl du hittar och när dom frågar vart dom är så säger du att du druckit upp dem med polare osv. "för ni vill ju inte att jag ska mecka med en bil istället.
5 jaaduu, tänk ut nått själv nu big_smile

Jag har gjort något liknande men mina föräldrar, de har varit som de e och är de samma föralltid i all evighet! Jag har genomfört punkt 1, 2,3 (flera gånger) 4 drack upp de istället för att bara hota... så de e...me föräldrar så skall man putta så gjorde jag och jag gör det fortfarande... ibland... när jag behöver cash och betalar tilbaks med fullgången kärlek!

Studerande
463 Inlägg
14 maj 2006
har faktiskt också haft lite problem med mina föräldrar och min bil. farsan är intressrad så han tillåter mig att använda garaget ibland och verktygen. däremot så tycker han och morsan att jag lägger alldeles för mycket tid på att hålla på med bilen istället för att hjälpa till hemma, göra läxor osv. det som gjorde att jag ändå kan hålla på ganska mycket med min bil är att jag sa till dom att jag kan ju sälja bilen om dom vill det men i såna fall måste jag låna deras bil eller så måste dom skjutsa mig. funkar rätt bra big_smile för jag "måste" ju fixa med bilen för att kunna köra den wink

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

676 Inlägg
14 maj 2006
jo de där med föräldrar kan vara som en finne i röven. mina föräldrar är lite si sådär. beror på vad jag vill köpa. som nu t.ex, jag vill köpa en saab 9000 T16. men dom bara klagar över att den går för fort och dricker för mycke o bla bla bla. visst, de stämmer men jag vill ändå ha en pga turbo! smile har en liten sleten nissan micra 1.2. tror dom verkligen att jag ska köra den 1 år?! herregud, inte en chans! kan köra den till och från jobbet nu i sommar och sen kanske ner i sjön men fan inte mer. och sen förut när jag hade sunnyn, köpte ljuddämpare, ljud, v-knopp osv osv osv. de enda dom sa innan jag fått på grejjorna var: fan vilket slöseri med pengarna, eller, du är verkligen rik du!. men sen när man fått på allt så var det: men va bra de blev! vart ju mycket finar än förut nu! förutom ljuddämparen då tongue den klagade dom på som fan, inte utseendet utan ljudet big_smile gick inte prata inne i bilen och den åkte vi med från skövde till göteborg big_smile de va kul för dom bara klaga hela tiden big_smile hahaha. angående garage så har vi inget som man kan meka i. får man åka till farsans jobb ist. han klagar inte på sånt jag köper förutom bilköp. de enda han säger är att han inte fattar hur jag kan köpa så dyra grejjer när jag inte har några pengar big_smile sen finns de ju andra som klagar oxå. en kille på farsans jobb t.ex... som när jag satte på ljuddämparen o slängde i durkplåten osv osv osv. så va han hur sarkastisk som helst o sa: fan, sånt där kan man ju inte leva utan, de e ju bara ett MÅSTE! själv så hade jag såååå mycket tum på mitt avgassystem, o bla o bla o bla. alltså, bara en massa skitsnack... men efteråt så va han överaskad över resultatet och att jag överhuvudtaget hade fått på allt wink tji fick dom! nu så lyssnar jag inte på dom utan gör som jag själv vill. dom kan sitta o klaga men de skiter jag. så du skulle kanske göra dessama? eller pröva att göra smågrejjer i början och avancera mer och mer wink

10 287 Inlägg
14 maj 2006
Ja du...

Jag har barn själv (äldre än dig) och jag vet att päron kan vara olika och reagera olika.

Men tipsen i denna tråd om att "då super jag mig full istället" skulle i mitt fall och mina barn bara mötas med att om du är så omogen så kommer varken bil eller meka i garage på tal överhuvud taget.

Lär dig förhandla - det är en kunskap som du har nytta av hela livet. Ta reda på varför dom säger nej och förhandla runt det. Säger dom toknej så får du ta och leta upp nåt mekgarage på stan och börja hänga där som hang-around och ta dig in i ett mekgarage den vägen.

Men fjolla inte ihop och sätt dig på trappan och sup huvet av dig - det löser definitivt inte upp något.

/Göran

JalleJ skrev:
Hallå.. jag e en kille på 17 år och jag måste skaffa en bil.. är grymt intressrad av bilar och allt runt om det.. men jag har ett stort problem.. mina föräldrar.. dom tillåter mig inte att ha en bil att mecka i vårt garage.. först sa dom att garaget va för litet.. men de har jag övertallt dom nu att det inte e.. men nu helt plötligt säger dom inte ens varför jag inte får.. någon som har något tips på hur man kan övertala dom? någon som kan har/hade samma problem?

Tacksam för alla svar...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

147 Inlägg
15 maj 2006
Vf inte bara säga så här.. om jag inte får använda garaget så hjälper jag inte till hemma nånsin nå mer i hela mitt liv. ? kanske kan fungera..

2 Inlägg
15 maj 2006
de var ej  snällt mannen .. (:  prova med att städa fint  garaget först

1 417 Inlägg
15 maj 2006
Du skulle ju kanske kunna börja hjälpa till mer hemma, utan att säga varför du gör det. Visa att du är värd en bil och lite mek-plats. Ser dom att du tar ansvar för hemmet och städar och diskar osv kanske dom förstår att du är mogen nog för en bil också.
Fjäsk brukar funka, även om det kan ta sin tid. Men det måste ju vara roligare att få en bil genom att vara kompis med mamma och pappa, istället för att hota sig till en smile

420 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
Holme skrev:
Du skulle ju kanske kunna börja hjälpa till mer hemma, utan att säga varför du gör det. Visa att du är värd en bil och lite mek-plats. Ser dom att du tar ansvar för hemmet och städar och diskar osv kanske dom förstår att du är mogen nog för en bil också.
Fjäsk brukar funka, även om det kan ta sin tid. Men det måste ju vara roligare att få en bil genom att vara kompis med mamma och pappa, istället för att hota sig till en smile

Jo jag vet.. ska börja typ diska och klippa gräset och sånt.. de borde väl hjälpa? får se vad som händer...

Sök