2907
Sök

Ljudbygge i 740

19 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
Tjenare ska bygga ljud i 740n nu, ljudet kommer att byggas bakom stolarna alltså ska inte ha något baksäte.

Har tänkt mig en kicker 15 tums fyrkantig bas, men vill veta nackdelar med 15 tum o den basen.
Vill även veta vad de e för skillnad på L5 och L7?

Någon som vet ett slutsteg som klarar en sån här bas som e hyfsatt billigt:)

Eller om ni rekomenderar någon annan bas så säg det!

Klarar detta slutsteget en sån bas? http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 50-p78186/

Lyssnar mycket på techno är det för snabb bas för en 15 tummare?

Mycket tacksam för svar/ Pontus
Senast redigerat av Pontare92 (28 oktober 2009)

mk4_andreas
28 oktober 2009
skillnaden på l5 ch l7 e att l7 pallar en del mer effekt i stort sett:P

19 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
okeej tycker ni man ska köpa nya modellen av L5 eller gamla av L7? är samma pris

77 Inlägg
28 oktober 2009
15" är ju lite segare än 12" och 10" så ska du ha en rapp bas så ska du satsa på mindre basar!

sen den fyrkantiga basen har jag hört är tungdriven så du måste verkligen ha ett steg som pallar med det!

19 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
okej funkar detta slutsteget ? http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 50-p78186/

Lyssnar mkt på typ techno är den för stor då?

77 Inlägg
28 oktober 2009
beror ju mkt på vad det är för techno men lyssna du på musik med snabb bas så skulle jag hällre satsa på en lite mindre sen köpa kanske lite värre för pengarna!

har aldrig hört talas om det där märket på steget.....
jag skulle hällre satsa på något som är lite känt du får igen det senare!
det är ofta "fusk" watt på såna steg!
det står att det är så  mkt watt osv men dom orkar aldrig driva basen som ett riktigt steg!

42 Inlägg
28 oktober 2009
JoJJ3Wikstrom skrev:
15" är ju lite segare än 12" och 10" så ska du ha en rapp bas så ska du satsa på mindre basar!

Varför ska alla tro att större basar är segare än mindre för, större basar kan spela "rappare" än mindre om man nu vill det. Finns många faktorer som spelar roll om en bas ska vara rapp eller seg.

1 435 Inlägg
28 oktober 2009
JoJJ3Wikstrom skrev:
beror ju mkt på vad det är för techno men lyssna du på musik med snabb bas så skulle jag hällre satsa på en lite mindre sen köpa kanske lite värre för pengarna!

har aldrig hört talas om det där märket på steget.....
jag skulle hällre satsa på något som är lite känt du får igen det senare!
det är ofta "fusk" watt på såna steg!
det står att det är så  mkt watt osv men dom orkar aldrig driva basen som ett riktigt steg!

Det är inga fuskwatt på de där stegen, har själv två styck och har kört dem i bänk. Siffrorna stämmer bra @ 14.4V. Har även mätt 4-kanalsvarianten (4100)

Jag är riktigt nöjd med mina, har två styck 12" basar i min bil som jag har ett steg till varje på.

Ljudia har sålt dessa steg i många år nu och har inte hört att de nånsin har haft problem med dem.

Zachrysteget kommer fungera till l5/l7 om du inte ska spela superhögt.Se bara till att de är på 2x4 ohm då så du lastar steget i 2 ohm.

Om du vill kunna kräma ur max ur kicker l5/l7 behöver du ett större steg som lämnar mer effekt och då får du gå upp i prisklass.

Lycka till!

19 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
okeeej tackar för svaren tror att det blir en L5 med zachry steget..

1 435 Inlägg
19 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
jao var hittar man mått på lite olika mått till låda?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 oktober 2009
JoJJ3Wikstrom skrev:

sen den fyrkantiga basen har jag hört är tungdriven så du måste verkligen ha ett steg som pallar med det!

En gammal myt som inte stämmer, det är inte storleken på konen som bestämmer om basen är rapp eller inte (eller ja jo det är det ju då en större kon väger mer, men inte enbart det som påverkar utan en hel del annat). En 18" bas i rätt låda driven av ett bra steg kan mycket väl spela rappare än en 10" bas som även den sitter i rätt låda och drivs av ett bra steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
29 oktober 2009
ChriZtoffer skrev:
JoJJ3Wikstrom skrev:

En gammal myt som inte stämmer, det är inte storleken på konen som bestämmer om basen är rapp eller inte (eller ja jo det är det ju då en större kon väger mer, men inte enbart det som påverkar utan en hel del annat). En 18" bas i rätt låda driven av ett bra steg kan mycket väl spela rappare än en 10" bas som även den sitter i rätt låda och drivs av ett bra steg.

nog är konen lite tyngre men jag tror i det stora hela att det är "luftmotståndet" som gör det största skillnaden.
går man upp i prisklass så märker man inte någon större skillnad, men ligger man på grejjer för 3000 så märker man nog en liten skillnad wink.

Sök