2903
Sök

Smäller i basar om jag skruvar upp för högt.

21 761 Inlägg
1 november 2009
#21
-Brink- skrev:
Ser denna ritningen vettig ut? Texten fattar inte jag=) Men de kanske ni gör.
Är det alltså denna låda som du har byggt?

Om man utgår ifrån de angivna innermåtten i skissen så ska innervolymen bli 57 liter istället för 56 liter, men det är dock inget speciellt att bry sig om i just detta fall. Med utgångspunkt från 57 liter så blir det ca 50 liter kvar när båda basarna och porten sitter i lådan, skissen visar även att porten är 19 cm lång och portdiametern är 10,3 cm (har kikat i MDS:s arkiv).

Slutresultatet bör bli att lådans avstämning hamnar på runt 43-44 Hz ifall det inte sitter dämpmaterial, jag har kollat i två olika beräkningsprogram för att räkna ut det.

Min åsikt är att lådan visserligen fungerar med en sån avstämning men den spelar nog inte megadjup bas, det ser ut som att lådan har mesta trycket vid 50-60 Hz när jag även tar med bilkupens inverkan i frekvenskurvan. En större låda kombinerat med aningen lägre avstämning borde ge mer djupbas. smile

Använder du bassboost på steget?

378 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#22
Drönirettab skrev:
-Brink- skrev:
Ser denna ritningen vettig ut? Texten fattar inte jag=) Men de kanske ni gör.
Är det alltså denna låda som du har byggt?

Om man utgår ifrån de angivna innermåtten i skissen så ska innervolymen bli 57 liter istället för 56 liter, men det är dock inget speciellt att bry sig om i just detta fall. Med utgångspunkt från 57 liter så blir det ca 50 liter kvar när båda basarna och porten sitter i lådan, skissen visar även att porten är 19 cm lång och portdiametern är 10,3 cm (har kikat i MDS:s arkiv).

Slutresultatet bör bli att lådans avstämning hamnar på runt 43-44 Hz ifall det inte sitter dämpmaterial, jag har kollat i två olika beräkningsprogram för att räkna ut det.

Min åsikt är att lådan visserligen fungerar med en sån avstämning men den spelar nog inte megadjup bas, det ser ut som att lådan har mesta trycket vid 50-60 Hz när jag även tar med bilkupens inverkan i frekvenskurvan. En större låda kombinerat med aningen lägre avstämning borde ge mer djupbas. smile

Använder du bassboost på steget?
Ja de gör jag. Men extremt lite smile

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

21 761 Inlägg
1 november 2009
#23
Hur upplever du basljudet, finns det någon djupbas eller är det bara dunk?

378 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#24
Drönirettab skrev:
Hur upplever du basljudet, finns det någon djupbas eller är det bara dunk?
Där e rätt så mycke djupbas. Asså de spelar ju bra så. Men jag undrar om man kan få en bättre låda till basarna. Jag kan försöka lägga upp en film på hur de spelar. En film kanske inte säger så mycke, men ja.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

21 761 Inlägg
1 november 2009
#25
Jag tror att du kan göra en bättre låda till basarna. Bassboost bör du helst låta bli, men subsonicfiltret ska helst användas eftersom det är en basreflexlåda. Exempel på låda är 85 liter brutto med 2 st 4" portar som är 28 cm långa, beräknad avstämning är omkring 40 Hz. Jag har inte testat basarna, det är en teoretisk uträkning. smile

378 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#26
Har nu märkt att det inte är någon mellanvägg i lådan. De kan inte va detta som gör att de "smäller" i basarna? Typ att den ena basen slår ut den andra? För er som inte vet så är det en sluten låda.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.


Sök