2905
Sök

Volvo pv 544 projekt - S*tans folkracebil 18/01

1 574 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Ändrade planer för denna bil dårå! :)
Kommer bygga denna bil så den ska gå besikta och därmed få uppleva livet på gatan igen istället för att byggas till folkrace bil! :D

Motorn:

B23 block
2.5 liters kitt - vev, stakar å kolvar
Portad å planad 531 med 38-46 ventiler
Extractor
Weber 45or med trattar eller eftermarknads sprut med trattar
Brytarlöst tändsystem
Oljekylare
M45 låda

Mer kommer och ändringar kan ske

Kaross och väghållning
- Framvagn - från en 142 (Påbörjat)
- 140/240s bromssystem (påbörjat)
- 240s pedalställ och ombyggd styrstång (påbörjat)
- Laga all rost (påbörjat)
- Bredda skärmar bak & fram (inte påbörjat)
- Lägga igen alla onödiga hål och lister (lite påbörjat)

Kommer skriva mer senare, så lugn :)

Bilderna är från innan då ja skulle bygga folkrace först!! Riktiga projektet börjar på sida 2!! :lol:

Kan bjuda på lite bilder på vad ja gjort hittills! :D
Endast mobilbilder just nu då ja inte vill ha systemkameran liggandes när ja slipar å har mig..:P

När ja fick hem den och rivit bort lite kablar å så

http://img691.imageshack.us/img691/9140/foto0052.jpg

Håller på riva ner den gamla framvagnen
http://img691.imageshack.us/img691/6067/780291256478735.jpg

[i]Efter ja byggt om och gjort nya fästen för 140 framvagnen

http://img688.imageshack.us/img688/1198/foto0057.jpg
http://img4.imageshack.us/img4/8856/foto0056ja.jpg
http://img688.imageshack.us/img688/4896/foto0058.jpg

Ja de va allt för mig för tillfället! går skola så uppdateringar kan vara lite sega ibland  :rolleyes:

Mvh/ Robin
Senast redigerat av VovlokaXxen (18 januari 2010)

2 164 Inlägg
30 oktober 2009
varför heter tråden folkrace pv´n? jag hoppas verkligen inte att du ska köra folkrace med den! yikes annars, fränt!

"Life´s too short to drive a boring car"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 oktober 2009
Förmodligen kommer det köras folkrace med den, är väl bara att acceptera. Eller så tar vi en tripp upp till östersund och räddar den, vad säger du Dadde? wink

Skämt osido, låter som ett kul projekt det här smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

228 Inlägg
30 oktober 2009
lite synd o köra folkrace med den. hade jag vart du hade jag byggt gatbil.. men men kan bli kul o följa detta projekt iaf wink lycka till

Friskt kopplat, hälften brunnet!

hbxservice.com
1 471 Inlägg
30 oktober 2009
tycker ni de e helgerån att bygga av en pv? va e då detta:P
https://www1.garaget.org/gallery/archive/102204/792469_7fafs4.jpg
grymt bygge:P folkrace e en fin sport de, vad ska den gå för tävling e det tänkt?

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 574 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
dadde skrev:
varför heter tråden folkrace pv´n? jag hoppas verkligen inte att du ska köra folkrace med den! yikes annars, fränt!

Jo de ska ja, men om du läser så står de att ja har fått tag i fler och tog då de sämsta skärmar å allt till denna smile

Pilsner power: hehe, men när ja är klar med denna så kommer de nog ett gatbygge också! smile

Saablover_1: haha exakt tongue Tänkt höljes eller vimmerby smile vet inte ännu smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
30 oktober 2009
Hörde om denna P1800, är det samma så skall karossen varit helt rostfri innan han byggde sad

Måste tyvärr hålla med alla andra VovlokaXxen, bygg inte folkrace av en stackars PV sad  Dom är ovanliga som dom är, inte värt att göra dom ovanligare, ta en nyare bil eller någon bil som är mer vanlig, men inte en stackars veteran.

Gör om den till en häftig gatbil eller något istället, det får du även bra pengar för när det är klart, en folkracebil är inte värd något i jämförelse smile

*hade inte postat när du skickade det sista så såg inte svaret. Det var ju bra att du tog de sämsta delarna smile Du har inte lust att sälja av en PV kanske för renovering? wink
Senast redigerat av Volvo1968 (30 oktober 2009)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 574 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Hörde om denna P1800, är det samma så skall karossen varit helt rostfri innan han byggde sad

Måste tyvärr hålla med alla andra VovlokaXxen, bygg inte folkrace av en stackars PV sad  Dom är ovanliga som dom är, inte värt att göra dom ovanligare, ta en nyare bil eller någon bil som är mer vanlig, men inte en stackars veteran.

Gör om den till en häftig gatbil eller något istället, det får du även bra pengar för när det är klart, en folkracebil är inte värd något i jämförelse smile

*hade inte postat när du skickade det sista så såg inte svaret. Det var ju bra att du tog de sämsta delarna smile Du har inte lust att sälja av en PV kanske för renovering? wink

Jo ja vet att vissa kanske blir lite upprörd när ja bygger av en pv, men då ja kommer bygga en gatlaglig sen så känner ja att de är bättre att ja byggde folkrace av denna, då den stått ute 20 år, och va allmänt äcklig..

Min farbror har flera pv´s, varav en helt rostfri och min far är även den sista ägaren av den första pv´n som genomgått dakar rallyt så har delar från den med! historian om dakar pv´n kan ja dra sen om nån vill höra!

Denna bil kommer va byggd för en tävling, sen kommer de i en vanlig b23e och kommer köra nån lokal tävling! Motorn kommer då användas till nästa pv bygge! smile dvs. om ja får behålla bilen..

Jag kan lägga till att ja är 17 år och har nog några år kvar att bygga nå fräna bilar! smile

Mvh/ Robin
Senast redigerat av VovlokaXxen (30 oktober 2009)

Liten pöjk
610 Inlägg
30 oktober 2009
De är ju vad jag säger!! att bygga folkrace av pv så där! :p xD  äsh tongue lycka till hurru tongue
Lite du hunnit med under lovet yikes ?

orginal? nää du kan va orginal!

1 574 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
efreeli skrev:
De är ju vad jag säger!! att bygga folkrace av pv så där! :p xD  äsh tongue lycka till hurru tongue
Lite du hunnit med under lovet yikes ?

Kommer ju en gatliglig sen så lugn nu fredrik wink
Har gjort annat med.. är ju så när man har en pappa som kommer på nya saker hela tiden tongue Men har ju fått dit broms & kopplings pedaler och framvagnen

5 111 Inlägg
30 oktober 2009
Ska börja med att säga att det här givetvis är din bil och att du gör vad du vill med den.
Men ska ge min åsikt...

Tycker som så, världen svämmar över av andra bilar det går att bygga folkracebil av. Bilar som varken är dyra eller svåra att få tag i, som ingalunda går dåligt i folkrace, och så vidare. Som jag ser det, så finns det ingen anledning att krocka sönder en PV där i dagens läge.

Det är jättebra att du ska bygga en gatbil sen också, men ärligt talat, tycker att den här karossen förtjänar det ödet också i stället för att gå i folkrace. Om du inte vill bygga det på den själv, sälj den, och köp nåt vettigare att bygga folkracebil av. Den sporten har avlivat tillräckligt många PV som det är, och underlaget sinar bara mer och mer av de 440 000 som byggdes. Det låter mycket, men en bil som Ford Mustang tillverkades under fler exemplar bara under ETT enda år.

Min åsikt, som jag står för.

228 Inlägg
30 oktober 2009
vad är det för dakar pv du snacka om? det låter fruktansvärt intressant big_smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!

1 574 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
pilsnerpower skrev:
vad är det för dakar pv du snacka om? det låter fruktansvärt intressant big_smile

De är så att farsan köpte den bilen av en slump för att ta skärmar osv! men då märkte han att den va förstärkt mest överallt å fick senare reda på att de va den första och enda pvn som genom gått dakar rallyt! Den hade blivit ombyggd till rally bil och pappa bestämde sig för att försätta köra med den iställe! men då slog oturen till kvällen innan tävlingen!

Min pappa och hans bror körde på tränings sträckan dom hade, och lyckades hitta den enda is fläcken på vägen, snurrade och sedan slog i en sten som slängde runt dom.. den blev sne och min far plockade de delarna han kunde rädda och sedan skrota den, tragiskt men sant!
Med dagen hjälpmedel hade de säkert gått rädda den men de här va länge sen de hände så.. Ursäkta om de kanske blev lite rörigt skrivet..

En liten update från dagens jobb:

Liten update på vad ja gjort idag hitills smile

http://img4.imageshack.us/img4/7307/foto0065p.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/5261/foto0064b.jpg

En liten bild på hur ja byggde om balkarna (inte klart) smile 4mm stål är de!
http://img4.imageshack.us/img4/3051/foto0066p.jpg

1 574 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
Tänkte bara slänga in en bild på att de går framåt smile
Testade stolen och kollade hur de kommer bli lol
Inte klart på länge dock...

http://img11.imageshack.us/img11/5671/foto0067zs.jpg

Mvh/ Robin

1 574 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Har inte hänt så mycke då farsan å jaktlaget styckade en älg där sen har pappas bil stått inne.. men kan slänga in en bild på va ja gjort undertiden ja väntat smile

(Ska användas på gat pv´n tongue)
http://img38.imageshack.us/img38/971/dsc02783t.jpg

volvoraggare
4 776 Inlägg
14 november 2009
Rquired skrev:
Förmodligen kommer det köras folkrace med den, är väl bara att acceptera. Eller så tar vi en tripp upp till östersund och räddar den, vad säger du Dadde? wink

här ska räddas vad som räddas kan ska te östersnd i julhelgen och då tar jag me bilen under armen och bär hem den....blir säkert fint bygge hur var skicket innan du börja byge fram me foto
Senast redigerat av ironhead (14 november 2009)

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 574 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Ska börja med att säga att det här givetvis är din bil och att du gör vad du vill med den.
Men ska ge min åsikt...

Tycker som så, världen svämmar över av andra bilar det går att bygga folkracebil av. Bilar som varken är dyra eller svåra att få tag i, som ingalunda går dåligt i folkrace, och så vidare. Som jag ser det, så finns det ingen anledning att krocka sönder en PV där i dagens läge.

Det är jättebra att du ska bygga en gatbil sen också, men ärligt talat, tycker att den här karossen förtjänar det ödet också i stället för att gå i folkrace. Om du inte vill bygga det på den själv, sälj den, och köp nåt vettigare att bygga folkracebil av. Den sporten har avlivat tillräckligt många PV som det är, och underlaget sinar bara mer och mer av de 440 000 som byggdes. Det låter mycket, men en bil som Ford Mustang tillverkades under fler exemplar bara under ETT enda år.

Min åsikt, som jag står för.

Såg inte inläggen förren nu..

Ja förstår till 110%.. Men ja har verkligen ingen lust att stå å byta alla balkar, golv och en massa! ist så använder ja denna kaross å skärmar ja fått av personer som annars skulle kastat dom..

Tackar för din åsikt.

1 574 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
ironhead skrev:
Rquired skrev:

här ska räddas vad som räddas kan ska te östersnd i julhelgen och då tar jag me bilen under armen och bär hem den....blir säkert fint bygge hur var skicket innan du börja byge fram me foto

Ja har lagt ut de bilder ja har.
Ja bygger folkrace av den här å så blir de bara! nån får väl köpa den på tävlingen å fixa ordningen om nån vill de big_smile
ja har fattat att ni tycker att ja förstör en kult bil, men kan säga en sak.. De är ett under att denna bil inte är skickad till skroten under dom 20år som den stått, dom har bara inte orkat hämtat den! Ja ville bara ge den en chans att rulla igen, fast på en bana!

volvoraggare
4 776 Inlägg
14 november 2009
VovlokaXxen skrev:
ironhead skrev:
Rquired skrev:

Ja har lagt ut de bilder ja har.
Ja bygger folkrace av den här å så blir de bara! nån får väl köpa den på tävlingen å fixa ordningen om nån vill de big_smile
ja har fattat att ni tycker att ja förstör en kult bil, men kan säga en sak.. De är ett under att denna bil inte är skickad till skroten under dom 20år som den stått, dom har bara inte orkat hämtat den! Ja ville bara ge den en chans att rulla igen, fast på en bana!

låt gå för denna gång då visst hellre att den  blir folkracebil än att bli en kartong spik av den

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

hbxservice.com
1 471 Inlägg
14 november 2009
händer något i garaget?

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Sök