3180
Sök

Elhiss strular S40N

1 581 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Halloj!
Satte mig ner och dämpade chassit lite i förardörren och nu får jag inte riktigt fönsterhissen att gå som den ska igen. Innan så tröcks plåten utåt när hissen åkte upp och ner, det gör den fortfarande, känns ändå inte riktigt rätt. Men när rutan kommit upp nästan halvvägs så är det något som tar emot eller nåt.
Ingenting som hörs att det tar emot utan motorn orkar inte dra upp och på vägen ner går det galant och smidigt.

Vad är det som kan vara fel? Kör jag utan rutan så glider spårskenan som glaset sitter i runt och slår i allt så det känns som att den är problemet.
Sitter väldigt löst men får man i glaset så följer ju den glasets spår så den slår iaf inte i något.

Hjälp:)
Senast redigerat av Fellow (30 oktober 2009)

Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
30 oktober 2009
Om jag förstår allt rätt så går rutan trögt när du kör upp den? Isf är det std på dem, har flera sånna på jobbet. Volvo har ett smörjmedel till detta som är riktig bra. Men det funkar säkert med nåt annt smörjmedel.

Smöj listerna, dvs styrlisterna som rutan glider i.
Hoppas det va rätt jag uppfatta annars förklara igen.

//David

1 581 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Styrlisterna har jag smörjt rätt så friskt med 5-56 och dem glider på rätt bra när man känner men det känns som att nånting inte sitter som det ska. Motorn liksom går ner i varv för att de blir trögt sen stannar den upp. Får dra sista biten så går den igång igen och ner igen så märks inget fel. När man sätter på själva motorn så är de ju frågan om vilket läge dess kuggar står i spelar roll? Just nu fungerar heller inte automatiska hissen jsut på förardörren men antar att de blir så när man kopplat ur batteri och kontakter för den motorn.

109 Inlägg
30 oktober 2009
Därför att den automatiska hissen inte fungerar är för att du haft ur batterit. Hissa upp högst o tryck ytterligare en gång uppåt. Tror man gjorde så.

Okey 5-56 borde ju göra så att det glider. hmm

Sitter alla listerna rätt ?
Kolla hur rutan går? Går den snett ? Man kan justera rutan på dem!
Kuggarna i själva hissen spelar ingen roll.
Ingen skit i listerna ? Ovanligt men man vet aldrig.

Lite svårt när man inte ser, då hade jag löst det säkerligen.

Om motorn går tungt så brukar det vara nån list som är felaktig monterad eller att rutan sitter snett.

//David

1 581 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Förmodligen då att den inte riktigt kommit i listen ordentligt! Ska undersöka detta imorgon när det är ljust ute igen. Men kan inte se att rutan går snett vilket jag tror den gjorde från början dock:P

Tackar för svar, ska undersöka om rutan sitter i på insidan eller inte i listen.

109 Inlägg
30 oktober 2009
Gör så. Om det krånglar så hör av dig igen. Pm eller nåt.
Vsg smile

//David

Sök