Hedning skrev:
Rquired - Om antalet sönderkörda bilar är ett sätt att mäta hur rolig den är att köra så måste ju volvo 740 vara världens roligaste bil? Det där var ett av dem dummaste argument jag hört.och även om det är sådär jämt mellan s70 och 328 så behövs ju bara ett chip på s70n för att den ska torka av bmw:n ännu mer. Turbo är en brutal fördel.
Steifan - mäter inte Cd värdet allt, dvs hur lätt bilen går genom luften?
Nu var det ju knappast så jag skrev heller, tvärt om så skrev jag "
Det senare är ett av många tecken på"
Att folk köper Bmw och kört hårt med dem måste delvis tolkas som att det är en rolig bil. På samma sätt måste det tolkas som att Volvo 740 är en rolig bil, och säga vad man vill om den gamle traktorn men nog har många haft kul i dem sladdande längs en grusväg eller på en åker. Fast kanske inte den typen av körglädje som syftas här...
Dessutom sätt citatet i sammanhanget "
Det senare är ett av många tecken på hur mycket roligare en Bmw är att köra än ovanstående två "helst rakt fram"-bilar..."
När man kallar något "rakt fram bilar" brukar det komma en hel hög med argument, bråk och allmänt barnsligt "min bil är bättre än din" argument. Därför är det ingen mening man sätter bakom ett seriöst argument, eftersom det i så fall bara försvinner.
Jag hävdar fortfarande att det ligger lite i det att en rolig bil oftare blir slutkörd än en tråkig, men i det här fallet var det inte mer än en liten provokation. Det var du som kände för att bråka lite med mig igår, eller hur?
Det kan därmed inte vara "Det dummaste argument du hört" eftersom det inte var ett argument
Edit: För övrigt var inte siffrorna till för att visa att Bmw skulle vara lika snabb som Volvo, utan för att motbevisa påståendena om slöa Bmws. Att en 50hp svagare Bmw 328i hänger på Volvon måste ses som att Bmw egentligen är rätt pigga för sin effekt, eller hur?
Sedan är det inte klart att turbo är en fördel, för det skulle vara samma sak som att anta att alla vill ha så snabb bil som möjligt. Och varför skulle alla vilja det?, det finns alltid en snabbare bil i slutändan ändå...
Sedan kan man visserligen utöver lite chiptrim etc börja trimma turbobilar till riktigt seriösa prestanda, å andra sidan då är vi uppe i de summorna som det kostar att trimma en Bmw till riktigt seriösa prestanda, och därmed försvann fördelen i att köpa en bil med turbo/överladdning orginal.
Men visst, lite extra krut för en rimlig summa kan inte räknas som en nackdel. Utan turbo orginal är en fördel även om man tycker det är nödvändigt eller ej Men då kommer man till nackdelen med liknande trim, det ökade slitaget på både däck, framvagn (de flesta bilar med denna fördel är fwd), drivlina och motor. En klar nackdel alltså, väger fördelen upp denna nackdel?
Inte i mina ögon, jag ser ingen anledning i att försaka vägegenskaper, balans, körbarhet, kommunikation mellan bil och förare, förbrukning (blir markant högre i denna typ av bil, speciellt med trim), hållbarhet (ökad effekt=ökat slitage enligt ovan) och mer därtill för att få en Volvo S70 som är något snabbare än en Bmw 328i som inte har alla nackdelar ovan.
Varför inte? Jo för när jag i så fall sitter där i min lilla Volvo S70 som bara är snabb rakt fram så kommer någon med en ny Bmw 335i/Audi S4/Volvo R eller liknande och drar ifrån mig.
Det finns alltid en snabbare bil, och därmed vägdes den fetstilade fördelen ovan upp av nackdelarna...