3255
Sök

Ska byta chipp på Volvo 850 T5 - måste jag koppla ur batteri eller liknande innan?

57 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#1
Ska byta chipp i min volvo 850 T5 som sagt. Det finns redan ett fäste i styrboxen där man sätter fast chippet (kallas det sockel?) så det är bara att ta bort det gamla och trycka ditt det nya.

Men min fråga är då ifall jag behöver göra någonting innan jag öppnar styrboxen och petar där? Jag har ett svagt minne av att man ska koppla ur batteri eller liknande så att inte någon form av elektricitet riskerar att skada det känsliga där i. Någon som vet precis vad man ska göra? Eller om man ens behöver göra något innan?
Senast redigerat av belzebubb (4 november 2009)

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
4 november 2009
#2
Skulle gissa på att det vore bra om du kopplade ur batteriet, de rådet alla här ger så fort det har med el att göra. Och även om det inte skulle behövas för de ingrep du ska göra, men hur svårt är det liksom att koppla ut det i fem minuter...

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

57 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#3
nicnir90 skrev:
Skulle gissa på att det vore bra om du kopplade ur batteriet, de rådet alla här ger så fort det har med el att göra. Och även om det inte skulle behövas för de ingrep du ska göra, men hur svårt är det liksom att koppla ut det i fem minuter...

Man skruvar loss båda dom två kablarna som går in i batteriets plus och minuspool bara antar jag?
Senast redigerat av belzebubb (4 november 2009)

Olika
907 Inlägg
4 november 2009
#4
belzebubb skrev:
nicnir90 skrev:
Skulle gissa på att det vore bra om du kopplade ur batteriet, de rådet alla här ger så fort det har med el att göra. Och även om det inte skulle behövas för de ingrep du ska göra, men hur svårt är det liksom att koppla ut det i fem minuter...

Man skruvar loss båda dom två kablarna som går in i batteriets plus och minuspool bara antar jag?

Det räcker att ta bort en av batteripolerna för att kretsen ska brytas = bilen spänningslös.

När man skruvar med styrboxar gäller samma försiktighet som med all annan känslig elektronik som tex datorer, dvs skydda från statisk elektricitet, helst med ett antistatarmband.

Mvh
Fredrik

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 november 2009
#5
Finns det över huvud taget någon anledning till att inte göra bilen strömlös när man skruvar med viktig elektronik i den??

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
4 november 2009
#6
Huh? Är det verkligen bara och klämma på det nya chipet i den sk "socklen" som du uttrycker de? Har läst många som lödit dit sina på 850??

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

8 248 Inlägg
4 november 2009
#7
Driftkungen skrev:
Huh? Är det verkligen bara och klämma på det nya chipet i den sk "socklen" som du uttrycker de? Har läst många som lödit dit sina på 850??

Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.


Olika
907 Inlägg
4 november 2009
#8
Marlboroman skrev:
Driftkungen skrev:
Huh? Är det verkligen bara och klämma på det nya chipet i den sk "socklen" som du uttrycker de? Har läst många som lödit dit sina på 850??

Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.

Varför skulle det vara bättre?
Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...

Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.

Mvh
Fredrik

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
4 november 2009
#9
fredriq skrev:
Marlboroman skrev:
Driftkungen skrev:
Huh? Är det verkligen bara och klämma på det nya chipet i den sk "socklen" som du uttrycker de? Har läst många som lödit dit sina på 850??

Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.

Varför skulle det vara bättre?
Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...

Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.

Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka wink

Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

8 248 Inlägg
4 november 2009
#10
fredriq skrev:
Marlboroman skrev:
Driftkungen skrev:
Huh? Är det verkligen bara och klämma på det nya chipet i den sk "socklen" som du uttrycker de? Har läst många som lödit dit sina på 850??

Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.

Varför skulle det vara bättre?
Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...

Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.

Förutom glappkontaksrisken så finns även risken att sockeln rör sig och benen / lödningarna påverkas negativt.


Olika
907 Inlägg
4 november 2009
#11
Driftkungen skrev:
fredriq skrev:
Marlboroman skrev:

Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.

Varför skulle det vara bättre?
Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...

Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.

Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka wink

Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?

Man behöver ju nödvändigtvis inte vilja kunna ändra tillbaka, men man kanske trimmar vidare och ska ha i ett chip för den nya setupen.

Mvh
Fredrik

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
4 november 2009
#12
fredriq skrev:
Driftkungen skrev:
fredriq skrev:

Varför skulle det vara bättre?
Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...

Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.

Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka wink

Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?

Man behöver ju nödvändigtvis inte vilja kunna ändra tillbaka, men man kanske trimmar vidare och ska ha i ett chip för den nya setupen.

Hörtalas om lödfläta eller vad det heter?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 november 2009
#13
Driftkungen skrev:
fredriq skrev:
Driftkungen skrev:

Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka wink

Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?

Man behöver ju nödvändigtvis inte vilja kunna ändra tillbaka, men man kanske trimmar vidare och ska ha i ett chip för den nya setupen.

Hörtalas om lödfläta eller vad det heter?

Om du någonsin löder ett chip själv så kommer du se hur smått det är och där är man bara och löder så få gånger som möjligt, därav val av sockel.

Jag håller däremot med dig ang ursprungsfrågan...  är man osäker på hur bilens spänningssättnign fungerar så skall man absolut inte in i boxen och pilla

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Olika
907 Inlägg
4 november 2009
#14
Driftkungen skrev:
fredriq skrev:
Driftkungen skrev:

Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka wink

Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?

Man behöver ju nödvändigtvis inte vilja kunna ändra tillbaka, men man kanske trimmar vidare och ska ha i ett chip för den nya setupen.

Hörtalas om lödfläta eller vad det heter?

Jag har hört talas om både lödfläta och tennsug, har även lödit i styrboxar, vilket inte du verkar ha gjort...

Mvh
Fredrik

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
4 november 2009
#15
fredriq skrev:
Driftkungen skrev:
fredriq skrev:

Man behöver ju nödvändigtvis inte vilja kunna ändra tillbaka, men man kanske trimmar vidare och ska ha i ett chip för den nya setupen.

Hörtalas om lödfläta eller vad det heter?

Jag har hört talas om både lödfläta och tennsug, har även lödit i styrboxar, vilket inte du verkar ha gjort...

Nae ska jag vara ärlig så har du rätt. Har inte lödit i några styrboxar, dock så har jag lödit många andra småchip och kretskort då jag går på elprogrammet. Men lite meningslöst och fortsätta och skräpa ner här.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

57 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#16
Driftkungen skrev:
fredriq skrev:
Marlboroman skrev:
Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.

Varför skulle det vara bättre?
Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...

Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.

Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka wink

Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?

Ja alltså. Det är inte så att det är helt okänt för mig. Jag vet hur det ser ut och jag vet hur man byter det. En kompis har visat. Ska väl inte vara några problem då eller?
Senast redigerat av belzebubb (6 november 2009)


Sök