Ska byta chipp i min volvo 850 T5 som sagt. Det finns redan ett fäste i styrboxen där man sätter fast chippet (kallas det sockel?) så det är bara att ta bort det gamla och trycka ditt det nya.
Men min fråga är då ifall jag behöver göra någonting innan jag öppnar styrboxen och petar där? Jag har ett svagt minne av att man ska koppla ur batteri eller liknande så att inte någon form av elektricitet riskerar att skada det känsliga där i. Någon som vet precis vad man ska göra? Eller om man ens behöver göra något innan?
Skulle gissa på att det vore bra om du kopplade ur batteriet, de rådet alla här ger så fort det har med el att göra. Och även om det inte skulle behövas för de ingrep du ska göra, men hur svårt är det liksom att koppla ut det i fem minuter...
Skulle gissa på att det vore bra om du kopplade ur batteriet, de rådet alla här ger så fort det har med el att göra. Och även om det inte skulle behövas för de ingrep du ska göra, men hur svårt är det liksom att koppla ut det i fem minuter...
Man skruvar loss båda dom två kablarna som går in i batteriets plus och minuspool bara antar jag?
Skulle gissa på att det vore bra om du kopplade ur batteriet, de rådet alla här ger så fort det har med el att göra. Och även om det inte skulle behövas för de ingrep du ska göra, men hur svårt är det liksom att koppla ut det i fem minuter...
Man skruvar loss båda dom två kablarna som går in i batteriets plus och minuspool bara antar jag?
Det räcker att ta bort en av batteripolerna för att kretsen ska brytas = bilen spänningslös.
När man skruvar med styrboxar gäller samma försiktighet som med all annan känslig elektronik som tex datorer, dvs skydda från statisk elektricitet, helst med ett antistatarmband.
Huh? Är det verkligen bara och klämma på det nya chipet i den sk "socklen" som du uttrycker de? Har läst många som lödit dit sina på 850??
Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.
Huh? Är det verkligen bara och klämma på det nya chipet i den sk "socklen" som du uttrycker de? Har läst många som lödit dit sina på 850??
Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.
Varför skulle det vara bättre? Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...
Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.
Huh? Är det verkligen bara och klämma på det nya chipet i den sk "socklen" som du uttrycker de? Har läst många som lödit dit sina på 850??
Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.
Varför skulle det vara bättre? Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...
Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.
Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka
Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?
Huh? Är det verkligen bara och klämma på det nya chipet i den sk "socklen" som du uttrycker de? Har läst många som lödit dit sina på 850??
Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.
Varför skulle det vara bättre? Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...
Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.
Förutom glappkontaksrisken så finns även risken att sockeln rör sig och benen / lödningarna påverkas negativt.
Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.
Varför skulle det vara bättre? Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...
Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.
Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka
Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?
Man behöver ju nödvändigtvis inte vilja kunna ändra tillbaka, men man kanske trimmar vidare och ska ha i ett chip för den nya setupen.
Varför skulle det vara bättre? Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...
Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.
Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka
Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?
Man behöver ju nödvändigtvis inte vilja kunna ändra tillbaka, men man kanske trimmar vidare och ska ha i ett chip för den nya setupen.
Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka
Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?
Man behöver ju nödvändigtvis inte vilja kunna ändra tillbaka, men man kanske trimmar vidare och ska ha i ett chip för den nya setupen.
Hörtalas om lödfläta eller vad det heter?
Om du någonsin löder ett chip själv så kommer du se hur smått det är och där är man bara och löder så få gånger som möjligt, därav val av sockel.
Jag håller däremot med dig ang ursprungsfrågan... är man osäker på hur bilens spänningssättnign fungerar så skall man absolut inte in i boxen och pilla
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Man behöver ju nödvändigtvis inte vilja kunna ändra tillbaka, men man kanske trimmar vidare och ska ha i ett chip för den nya setupen.
Hörtalas om lödfläta eller vad det heter?
Jag har hört talas om både lödfläta och tennsug, har även lödit i styrboxar, vilket inte du verkar ha gjort...
Nae ska jag vara ärlig så har du rätt. Har inte lödit i några styrboxar, dock så har jag lödit många andra småchip och kretskort då jag går på elprogrammet. Men lite meningslöst och fortsätta och skräpa ner här.
Ja, man löder fast sockeln om man nu av nån anledning vill ha en sån, och då trycker man bara fast chipet i sockeln. Det bästa är ju att skippa sockel och löda fast chipet istället.
Varför skulle det vara bättre? Att riskera att löda sönder Eprommet är väl onödigt, dessutom svårare nästa gång man ska byta, tillslut är lödöarna och kopparbanorna utmattade/borta och det är bara att slänga styrboxen...
Enda anledningen jag skulle se är för att slippa eventuell glappkontakt.
Ser ingen mening till varför man skulle ändra tillbaka
Men till dig som skapade tråden. Mening och ge sig på detta själv om du inte var säker på hur du får bilen spänningslös?
Ja alltså. Det är inte så att det är helt okänt för mig. Jag vet hur det ser ut och jag vet hur man byter det. En kompis har visat. Ska väl inte vara några problem då eller?