3117
Sök

Spridare och bränsletrycks frågor.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#21
vart försvann alla? tongue

402 Inlägg
5 november 2009
#22
Det är skitsvårt att få de o stämma bara genom att räkna fram o tebaks, man behöver
mappa grejerna tillsammans för att få de o funka perfekt. De måste ju stämma vid olika
varvtal med olika öppningstider på spridare i förhållande till lmm osv, vill du ha de till att
lira perfekt så får du lägga nåra tusingar på en mapp, sånt är livet.wink


Administratör
11 911 Inlägg
5 november 2009
#23
Nagz skrev:
vart försvann alla? tongue

Dina menlösa inlägg för att lyfta tråden är INTE tillåtna. En gång till och tråden är låst.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#24
Pinnenpabacken skrev:
Det är skitsvårt att få de o stämma bara genom att räkna fram o tebaks, man behöver
mappa grejerna tillsammans för att få de o funka perfekt. De måste ju stämma vid olika
varvtal med olika öppningstider på spridare i förhållande till lmm osv, vill du ha de till att
lira perfekt så får du lägga nåra tusingar på en mapp, sånt är livet.wink

okej.
men det borde ju lira bra endå tkr jag för man ökar ju allting lixom.
eller det kanske e så att öppningstiderna blir annolunda. men jag tycker det e skumt endå.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#25
Nagz skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Det är skitsvårt att få de o stämma bara genom att räkna fram o tebaks, man behöver
mappa grejerna tillsammans för att få de o funka perfekt. De måste ju stämma vid olika
varvtal med olika öppningstider på spridare i förhållande till lmm osv, vill du ha de till att
lira perfekt så får du lägga nåra tusingar på en mapp, sånt är livet.wink

okej.
men det borde ju lira bra endå tkr jag för man ökar ju allting lixom.
eller det kanske e så att öppningstiderna blir annolunda. men jag tycker det e skumt endå.

men databoxen kan vell styra upp lite också? det har ju lixom ett spel så den kan ändra lite på öppningstider och sådana saker?

402 Inlägg
6 november 2009
#26
Vet inte hur styrsystemet funkar på just din bil, men ofta är de så att boxen styr upp låg o mellan-
varv med hjälp av lambdasonden, men vid fullgas/varv kan inte boxen styra upp det hela utan då
gäller det att de stämmer och inte går magert (eller FÖR fett heller) då kan du få fina hål i kolvarna
och ett motorras är ett faktum. En bredbandslambda är ett bra hjälpmedel för att ha koll på
blandningen, och kanske man då kan justera till en viss del med bränsletrycket om man har ställbar
btr. Knepigt det här!wink


040 RedLine
1 219 Inlägg
6 november 2009
#27
Så igentligen flödar 968-spridardarna för mycket vid 3,8 bar om man sa köra med 3"lmm?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

86 Inlägg
7 november 2009
#28
Nagz skrev:
hej!

jag tänkte köra med en 3 tums LMM på min b230ft motor och om jag har räknat rätt så borde jag ha 440 cc spridare vid 3 bar (grundtryck). tror ni att det kommer att funka eller kommer det inte att spela ihop rätt?

mvh

Dum fråga kanske? men hur räknar man ut spridar storleken som ska passa LMM?


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#29
actioncrew skrev:
Nagz skrev:
hej!

jag tänkte köra med en 3 tums LMM på min b230ft motor och om jag har räknat rätt så borde jag ha 440 cc spridare vid 3 bar (grundtryck). tror ni att det kommer att funka eller kommer det inte att spela ihop rätt?

mvh

Dum fråga kanske? men hur räknar man ut spridar storleken som ska passa LMM?

nejdå.
jag tror jag räknar rätt men ingen verkar kunna säga om jag räknar rätt:S
jag ökade samma procent som jag ökade LMM
alltå ökningen mellan 61 (org LMM cm) till 76,8 alltså 3" samma procent jag öka där ökade jag spridarna.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 november 2009
#30
Nagz skrev:
actioncrew skrev:
Nagz skrev:
hej!

jag tänkte köra med en 3 tums LMM på min b230ft motor och om jag har räknat rätt så borde jag ha 440 cc spridare vid 3 bar (grundtryck). tror ni att det kommer att funka eller kommer det inte att spela ihop rätt?

mvh

Dum fråga kanske? men hur räknar man ut spridar storleken som ska passa LMM?

nejdå.
jag tror jag räknar rätt men ingen verkar kunna säga om jag räknar rätt:S
jag ökade samma procent som jag ökade LMM
alltå ökningen mellan 61 (org LMM cm) till 76,8 alltså 3" samma procent jag öka där ökade jag spridarna.

du ska räkna på AREAN, inte diametern.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

86 Inlägg
7 november 2009
#31
NITROUS skrev:
Nagz skrev:
actioncrew skrev:

Dum fråga kanske? men hur räknar man ut spridar storleken som ska passa LMM?

nejdå.
jag tror jag räknar rätt men ingen verkar kunna säga om jag räknar rätt:S
jag ökade samma procent som jag ökade LMM
alltå ökningen mellan 61 (org LMM cm) till 76,8 alltså 3" samma procent jag öka där ökade jag spridarna.

du ska räkna på AREAN, inte diametern.

ok så man ska altså räkna på hur mycket luft som kommer in hur ska den då vara i förhållande till spridarna?
Och luft mängden? hur mäter man den? står det på LMM?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 november 2009
#32
actioncrew skrev:
NITROUS skrev:
Nagz skrev:

nejdå.
jag tror jag räknar rätt men ingen verkar kunna säga om jag räknar rätt:S
jag ökade samma procent som jag ökade LMM
alltå ökningen mellan 61 (org LMM cm) till 76,8 alltså 3" samma procent jag öka där ökade jag spridarna.

du ska räkna på AREAN, inte diametern.

ok så man ska altså räkna på hur mycket luft som kommer in hur ska den då vara i förhållande till spridarna?
Och luft mängden? hur mäter man den? står det på LMM?

du ska räkna hur mycket större arean är procentuellt jämfört med den gamla, sen ökar du spridarna lika många %.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 924 Inlägg
7 november 2009
#33
En lite relevent fråga från mig då som komplement...

Vad finns det för företag som är duktiga på att bygga större hus/rör för LMM?
Priser?
Alltså i de fallen man väljer att flytta orginal LMM-sensorn till större rör istället för att köpa en färdig... (kanske inte är tillämpbart på alla bilar dock...)

~ Life is short, have FUN! ~

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#34
NITROUS skrev:
actioncrew skrev:
NITROUS skrev:

du ska räkna på AREAN, inte diametern.

ok så man ska altså räkna på hur mycket luft som kommer in hur ska den då vara i förhållande till spridarna?
Och luft mängden? hur mäter man den? står det på LMM?

du ska räkna hur mycket större arean är procentuellt jämfört med den gamla, sen ökar du spridarna lika många %.

okej. hur blir det då med 440cc spridarna jag har och 3" LMM?
vad borde spridarna ligga på?

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#35
det kan inte vell inte stämma att det e arean man räknar på? då ska man ha 534cc spridare på 3" LMM
det är det ju ingen som kör med?

93 Inlägg
8 november 2009
#36
Nagz skrev:
det kan inte vell inte stämma att det e arean man räknar på? då ska man ha 534cc spridare på 3" LMM
det är det ju ingen som kör med?

Jo, den procentuella ökningen av arean motsvarar ökningen av flödet.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#37
oskar_j skrev:
Nagz skrev:
det kan inte vell inte stämma att det e arean man räknar på? då ska man ha 534cc spridare på 3" LMM
det är det ju ingen som kör med?

Jo, den procentuella ökningen av arean motsvarar ökningen av flödet.

men då flödar ju de gröna r spridarna för lite vid 3,8 bar?
jag har ju sett folk som kör med 390cc spridare på 3" LMM och det går ju fint. (org data styrning)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
8 november 2009
#38
Nagz skrev:
oskar_j skrev:
Nagz skrev:
det kan inte vell inte stämma att det e arean man räknar på? då ska man ha 534cc spridare på 3" LMM
det är det ju ingen som kör med?

Jo, den procentuella ökningen av arean motsvarar ökningen av flödet.

men då flödar ju de gröna r spridarna för lite vid 3,8 bar?
jag har ju sett folk som kör med 390cc spridare på 3" LMM och det går ju fint. (org data styrning)

Vad flödar originalspridare och hur stor är arean på original LMM?

Om du tänker efter lite så ser du framför dig på ett självklart sett varför det är arean och inte diameterns procentuella ökning som motsvarar ökningen i flöde. Om du tänker som följer (kör med kvadrater eftersom det är lättare att demonstrera med):

Tänk på varje [ ] som en a.e. (areaenhet). Om vi då har original LMM med följande area:
[ ][ ][ ]
[ ][ ][ ]
[ ][ ][ ]
Alltså 9 a.e. Här igenom flödar 9 v.e./s (volymenheter per sekund)

Om vi ökar LMM:ens sida till det dubbla (tänk sidan som diametern på cirkeln) får vi följande LMM:
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
Med arean 36 a.e, och därmed flödet 36 v.e./s. Om vi istället för att räkna på arean hade räknat på diametern hade vi istället fått flödet 18 v.e./s, vilket är helt uppåt väggarna. Flödet har ökat med 400%, inte 100%..

Ganska illustrativt va?

Man får inte heller glömma bort att bränsletrycket har en viss inverkan wink. Flödet genom spridarna är parallellt med roten ur trycket, dvs.
F = k * p^(1/2), där
F är flödet
k är en specifik konstant för spridarna
p är trycket

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#39
axelj skrev:
Nagz skrev:
oskar_j skrev:

Jo, den procentuella ökningen av arean motsvarar ökningen av flödet.

men då flödar ju de gröna r spridarna för lite vid 3,8 bar?
jag har ju sett folk som kör med 390cc spridare på 3" LMM och det går ju fint. (org data styrning)

Vad flödar originalspridare och hur stor är arean på original LMM?

Om du tänker efter lite så ser du framför dig på ett självklart sett varför det är arean och inte diameterns procentuella ökning som motsvarar ökningen i flöde. Om du tänker som följer (kör med kvadrater eftersom det är lättare att demonstrera med):

Tänk på varje [ ] som en a.e. (areaenhet). Om vi då har original LMM med följande area:
[ ][ ][ ]
[ ][ ][ ]
[ ][ ][ ]
Alltså 9 a.e. Här igenom flödar 9 v.e./s (volymenheter per sekund)

Om vi ökar LMM:ens sida till det dubbla (tänk sidan som diametern på cirkeln) får vi följande LMM:
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ]
Med arean 36 a.e, och därmed flödet 36 v.e./s. Om vi istället för att räkna på arean hade räknat på diametern hade vi istället fått flödet 18 v.e./s, vilket är helt uppåt väggarna. Flödet har ökat med 400%, inte 100%..

Ganska illustrativt va?

Man får inte heller glömma bort att bränsletrycket har en viss inverkan wink. Flödet genom spridarna är parallellt med roten ur trycket, dvs.
F = k * p^(1/2), där
F är flödet
k är en specifik konstant för spridarna
p är trycket

okej det det var en bra beskrivning. Tack

men har jag räknat rätt att jag ska ha 525cc spridare?

org mm på LMM är 61 och jag ökar till 76,8
org spridare är på 337 cc

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#40
det dära men bränsletrycket har jag svårt att fatta. hmm


Sök