3724
Sök

Porsche bromsar till volvo 850

Mur&Kakel
332 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#1
Idag blev man erbjuden chefens orginal fram Bromsar från hans Porsche 911Turbo -01, är 4 kolvs ok med 320mm bromsskivor och belägg, skulle få de för ett grymt bra pris:D Har sett nån som har monterat ok fram på volvo 850 tror jag:P Så funderade på det, nån som har nå erfarenhet av montera sånna på 850?
Man läre väl göra/köpa nya fästen till oken? sen skivorna är de kankse för mkt jobb med att montera? så fundera om man ska köpa nå andra 320mm som passar volvo 850.

MVH


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 november 2009
#2
Lättaste vore väl Volvos egna Performance Line-bromsar på 320mm, men de säljs nog inte längre. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mur&Kakel
332 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#3
Dansken- skrev:
Det borde vara ganska lätt att montera Porsche oken. Du måste ta fram ett vinkeljärn som passar, där originaloken är skruvade, och som passar på Porscheoken. Jag har sett på tyska E-Bay, att de säljar sådana vinkeljärn, men jag vet inte om de finns för Volvo 850.  Om du känner någon, som som har tillgång till en mekaniskverkstad, så är det fixat på en kafferast.
Jag vet inte hur skivorna passar. Du måste göra nya hål i dem, för Porsche har hålbild 5X130.

Jo precis:) har nog nån kompis som kan göra såna adaptrar smile Tror de blir enklast att byta bara oken så får vi se vad de blir för skivor:)


100 Inlägg
6 november 2009
#4
Kanske kan funka med XC90 336mm skivor eller V70NR/S60R 330mm skivor?

// B


8 250 Inlägg
6 november 2009
#5
Lotec har ju sålt färdiga kit för just denna operation, så delar finns det att få tag i. Inte i sverige direkt, men i tysklad eller usa.


Mur&Kakel
332 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Lotec har ju sålt färdiga kit för just denna operation, så delar finns det att få tag i. Inte i sverige direkt, men i tysklad eller usa.

Fan ja hitta inge på den sidan iaf:P


Mur&Kakel
332 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#7
WOLDERTH skrev:
Kanske kan funka med XC90 336mm skivor eller V70NR/S60R 330mm skivor?

// B

Jo, R skivor vore ju ett alternativ:)


4 822 Inlägg
7 november 2009
#8
TurbOla skrev:
Lättaste vore väl Volvos egna Performance Line-bromsar på 320mm, men de säljs nog inte längre. wink

köpte nya förra året till V70:n jag hade, dom är svin dyra men det går att köpa dom wink
det är bara byglarna som har utgått, allt annat går att köpa till dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Mur&Kakel
332 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#9
Christian S skrev:
TurbOla skrev:
Lättaste vore väl Volvos egna Performance Line-bromsar på 320mm, men de säljs nog inte längre. wink

köpte nya förra året till V70:n jag hade, dom är svin dyra men det går att köpa dom wink
det är bara byglarna som har utgått, allt annat går att köpa till dom.

Okej;)


4 822 Inlägg
8 november 2009
#10
bbosse skrev:
Christian S skrev:
TurbOla skrev:
Lättaste vore väl Volvos egna Performance Line-bromsar på 320mm, men de säljs nog inte längre. wink

köpte nya förra året till V70:n jag hade, dom är svin dyra men det går att köpa dom wink
det är bara byglarna som har utgått, allt annat går att köpa till dom.

Okej;)

blev nog kanske lite fel där, köpte alltså nya skivor förra året inte ett komplett kit för det har utgått ur sortimentet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 688 Inlägg
8 november 2009
#11
Om du köper 330mm skivor ifrån r-modellen som någon skrev tidigare samt anlitar någon för att tillverka bromsok-adaptrar till dig så blir det nog bra.
Förmodligen behöver du nya bromsslangar med, satsa på stålomspunna. Blir en fin känsla i pedalen med sådanna. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Mur&Kakel
332 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#12
Losgard skrev:
Om du köper 330mm skivor ifrån r-modellen som någon skrev tidigare samt anlitar någon för att tillverka bromsok-adaptrar till dig så blir det nog bra.
Förmodligen behöver du nya bromsslangar med, satsa på stålomspunna. Blir en fin känsla i pedalen med sådanna. smile

Ja visst;) okej, förstog nästan att de också lära bytas, ska kolla lite vad som behöver göras och om de är värt att byta till porsche ok osv:)


812 Inlägg
8 november 2009
#13
www.fastone.se säljer porsche ok till div bilar, du kan ju fråga om du bara kan få köpa adaptern
Senast redigerat av aakesson (8 november 2009)


"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
8 november 2009
#14
volvo xc90 finns me 316mm skivor oxå. passar rakt på 850. borde ju funka bra:)

MVH/ Jerker

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 november 2009
#15
Christian S skrev:
blev nog kanske lite fel där, köpte alltså nya skivor förra året inte ett komplett kit för det har utgått ur sortimentet.

Det var väl det jag hade för mig. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 688 Inlägg
8 november 2009
#16
aakesson skrev:
www.fastone.se säljer porsche ok till div bilar, du kan ju fråga om du bara kan få köpa adaptern

Gissar på att han inte har några färdiga adaptrar för dom oken till just 850.
Har själv pratat med honom om specialtillverkning, lämna nav eller fjäderbenet med skiva, belägg och OK så tillverkar han för 1000 kr per sida.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Mur&Kakel
332 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#17
High-Octane skrev:
volvo xc90 finns me 316mm skivor oxå. passar rakt på 850. borde ju funka bra:)

MVH/ Jerker

Okej, men de är orginal skivor? är väl ute efter nå slitsade eller borrade som är störe än orginal skivorna iaf och passar på direkt. vad är bäst då?


Mur&Kakel
332 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#18
Dansken- skrev:
Tänk på att du måste skifta oken jämfört med Porschen. Alltså oken på höger sida på Porschen ska hamna på vänster sida på din 850 och tvärt om, för annars kommer du att slita beläggen snett.

Jaså är de så? hur kan de komma sig då?tongue


Mur&Kakel
332 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#19
Dansken- skrev:
bbosse skrev:
Dansken- skrev:
Tänk på att du måste skifta oken jämfört med Porschen. Alltså oken på höger sida på Porschen ska hamna på vänster sida på din 850 och tvärt om, för annars kommer du att slita beläggen snett.

Jaså är de så? hur kan de komma sig då?tongue

Kolverna i oket har olika storlek, för att trycket på belägget ska bli jämt.

Okejokej:)


1 688 Inlägg
9 november 2009
#20
Dansken- skrev:
bbosse skrev:
Dansken- skrev:
Tänk på att du måste skifta oken jämfört med Porschen. Alltså oken på höger sida på Porschen ska hamna på vänster sida på din 850 och tvärt om, för annars kommer du att slita beläggen snett.

Jaså är de så? hur kan de komma sig då?tongue

Kolverna i oket har olika storlek, för att trycket på belägget ska bli jämt.

Spännande, har jag aldrig hört.
Har Brembo broms-ok från en Porsche och jag kan nästan garantera att kolvarna är lika stora, skall för säkerhets skull mäta dom senare.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!


Sök