2965
Sök

Hålla bilen ren på vintern?

6 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#1
Jag har en 1 år gammal Mazda med vit metallic lack. Jag undrar om någon har lite tips om hur man håller bilen så ren som möjligt under vintern och gärna skyddar den mot rost också.

Jag bor i en egen villa med varmgarage (10-15 grader) i anslutning till källaren. Jag har också plats med bilen ute.
Jag har två småbarn och det är så smidigt att ha bilen i garaget så man slipper få in/ut ungarna ute i kylan. Man slipper också kall bil och isiga rutor på morgonen.
Jag jobbar hemma så jag kör minst två 5km rundor varje vardag till dagis. Så det blir mycket kyla/slask/salt och sen värme i garage, med lite taskig ventilation tror jag.

Rost: Jag vet inte om det är så bra att ha den i garaget pga risken för rostbildning när jag kör in och ut ur garaget hela tiden. Det kanske inte är så bra att den står ute i kylan och ibland fukten heller?

Renhet: Förra vintern försökte jag med att lite snabbt spola av bilen med vattenslang och pistolmunstycke efter varje körning, men det tar inte direkt bort mer än slask och låter smutsen sitta på lacken. Minst en gång i veckan körde jag med högtryck och biltemas högtrycksschampoo. Det tar bort en hel del men inte allt. Resultatet blev att bilen blev gradvis smutsigare och smutsigare.
Ett annat problem jag fick är kalkfläckar över hela bilen. Vi har mycket kalk i vattnet och låter man vattnet sjävtorka så blir det många fläckar. Men jag kunde inte torka av bilen, då den inte var helt ren.

Tacksam för alla förslag

I got Dubs!
2 423 Inlägg
9 november 2009
#2
Har du nåt lackskydd på?
har det på min lexus o saltet rinner av lätt med bara vatten.

Har du rostskyddsbehandlat den?
skyddet på nya bilar är obefintligt.

tvätta bilen iaf minst en gång i veckan och i dörrkarmar och underredet. och glöm inte hjulhusen!
Sen när vintern är slut så tvättar du den noggrant undertill, du kan ta bort innerskärmar och spola där. brukar fastna massa skit där bakom.


6 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#3
Kör med flytande hårdvax, hade tänkt att gå över till lackförsegling, men jag har inte haft tid att kolla upp vilka som är bra.

Jag har inte rostskyddsbehandlat, vad kostar det ungefär?

vad exakt ska jag tvätta i hjulhuset och hur kommer jag åt det?

Något tips på hur man smidigt tvättar underredet?

1 339 Inlägg
9 november 2009
#4
För det första så ett lackskydd att rekommendera är Fireglaze

http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=142

En komplett rostskyddsbehandling kostar ungefär 5000 kr. www.svenskbilvård.se

Ett annat tips är att samla upp en massa regnvatten i en större tunna, sen kan du skölja bilen med regnvatten som det sista du gör och då får du inte lika mkt kalkfläckar. Annars finns kalkfritt vatten också att få tag i.

När man rengör hjulhusen så rengör du just hjulhuset, inte något speciellt i hjulhuset wink . Så att man får bort salt osv. Att tvätta under bilen är kanske inte så lätt att göra alltid men du kan använda icke-högtryck och ställa in så att strålen är ganska så bred. När du gjort det kan du ta rikta munstycket under bilen. Som sagt inte så lätt att få med allt men du kan få bort det mesta.


Biltemas schampon är kanske inte det bästa man kan få tag i om man säger så. Om du köper ett lackskydd på prorecond.se så rekommenderar jag dig nog att köpa ett bra schampo där också smile . Ta en hink med ganska varmt vatten och blanda sen i schampot, du ska alltså använda svamp då givetvis.

Ett alternativ eller något du också kan göra är att du använder dig av avfettning, Turtles nano-tech blev en testvinnare i vad jag tror va vi bilägares test. Finns att köpa på Mekonomen, mackar osv.


Mvh


I got Dubs!
2 423 Inlägg
9 november 2009
#5
Fireglaze har jag på min.
Spola i hjulhus kanten med. samlas iaf en jävla massa skit där på min.
Ang avfettning så använder jag solvynol terra. men HD grön/solvynol green funkar oxå bra. det är en  s.k alkalisk avfettning(det som inte kallavfettningen får bort) och kallavfettning kör jag biltemas.
Först kallavfettning när bilen är torr och vänta 5-10 minuter efter du har lagt på det så spolar du av det eller
lägger alkalisk ovanpå.
Den alkaliska späder du ca 1:20-1-50. beror på hur skitig bilen är. kallavfettningen ska inte spädas.


6 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#6
Samla regnvatten var ingen dum ide.

Angående hjulhusen så undrade jag bara för att på min bil iallafall så är det mest bara en enda stor plastkåpa, inte så mycket saltet kan göra på det. Jag är dock nogrann med att rengöra över/bakom karossbockningen i hjulhusen, där det lägger sig en del skit.

Att rengöra under bilen är lite problematiskt för markfrigången är ca 20cm  och sen så har den sportkjolarna som gör väldigt räta kanter. Att få in slangpistolen och rikta upp kan gå, munstycket för högtrycken går inte, för att jag kan ju inte rikta den uppåt pga dess längd. Jag når ju dock inte så långt in under bilen med slangpistolen. Tittade lite nu hur den ser ut under och på sidorna är det mest plast från kjolarna, fram mest släta plåtar och bak var ljuddämpare och släta ytor.

Biltemas hötrycksschampo är smidigt för att det är bara att spruta på med högtrycken och blåsa av utan att ens behöva ta på bilen. Fast, som sagt det blir ju inte helt rent. Att köra bara högtryck med vatten, för att sen gå på med svamp känns riskabelt pga all smuts som sitter kvar. Avfetta först vore bra, men man vill ju inte ta för mycket (helt?) på lackskyddet.

1 339 Inlägg
9 november 2009
#7
decept skrev:
Samla regnvatten var ingen dum ide.

Angående hjulhusen så undrade jag bara för att på min bil iallafall så är det mest bara en enda stor plastkåpa, inte så mycket saltet kan göra på det. Jag är dock nogrann med att rengöra över/bakom karossbockningen i hjulhusen, där det lägger sig en del skit.

Att rengöra under bilen är lite problematiskt för markfrigången är ca 20cm  och sen så har den sportkjolarna som gör väldigt räta kanter. Att få in slangpistolen och rikta upp kan gå, munstycket för högtrycken går inte, för att jag kan ju inte rikta den uppåt pga dess längd. Jag når ju dock inte så långt in under bilen med slangpistolen. Tittade lite nu hur den ser ut under och på sidorna är det mest plast från kjolarna, fram mest släta plåtar och bak var ljuddämpare och släta ytor.

Biltemas hötrycksschampo är smidigt för att det är bara att spruta på med högtrycken och blåsa av utan att ens behöva ta på bilen. Fast, som sagt det blir ju inte helt rent. Att köra bara högtryck med vatten, för att sen gå på med svamp känns riskabelt pga all smuts som sitter kvar. Avfetta först vore bra, men man vill ju inte ta för mycket (helt?) på lackskyddet.

Det är en skillnad mellan lackskydd och vax smile , lackskyddet tåler avfettning. Men ja att avfetta och spola av innan man drar på med svampen är en bra ide.


I got Dubs!
2 423 Inlägg
9 november 2009
#8
Volvo740an skrev:
decept skrev:
Samla regnvatten var ingen dum ide.

Angående hjulhusen så undrade jag bara för att på min bil iallafall så är det mest bara en enda stor plastkåpa, inte så mycket saltet kan göra på det. Jag är dock nogrann med att rengöra över/bakom karossbockningen i hjulhusen, där det lägger sig en del skit.

Att rengöra under bilen är lite problematiskt för markfrigången är ca 20cm  och sen så har den sportkjolarna som gör väldigt räta kanter. Att få in slangpistolen och rikta upp kan gå, munstycket för högtrycken går inte, för att jag kan ju inte rikta den uppåt pga dess längd. Jag når ju dock inte så långt in under bilen med slangpistolen. Tittade lite nu hur den ser ut under och på sidorna är det mest plast från kjolarna, fram mest släta plåtar och bak var ljuddämpare och släta ytor.

Biltemas hötrycksschampo är smidigt för att det är bara att spruta på med högtrycken och blåsa av utan att ens behöva ta på bilen. Fast, som sagt det blir ju inte helt rent. Att köra bara högtryck med vatten, för att sen gå på med svamp känns riskabelt pga all smuts som sitter kvar. Avfetta först vore bra, men man vill ju inte ta för mycket (helt?) på lackskyddet.

Det är en skillnad mellan lackskydd och vax smile , lackskyddet tåler avfettning. Men ja att avfetta och spola av innan man drar på med svampen är en bra ide.

Det mattas oxå av. men inte lika fort.
Bättre än vanligt vax, helt klart.


6 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#9
Vad tycker ni angående att ha bilen i varmgarage mot att ha den ute, tänker då både på rost och smuts. Jag funderade på att om man inte tvättar efter varje körning, ifall smutsen sätter sig bättre när den står i garaget och torkar. Själv har jag inte lyckats se nån skillnad riktigt, beror ju på väder också.

1 339 Inlägg
9 november 2009
#10
decept skrev:
Vad tycker ni angående att ha bilen i varmgarage mot att ha den ute, tänker då både på rost och smuts. Jag funderade på att om man inte tvättar efter varje körning, ifall smutsen sätter sig bättre när den står i garaget och torkar. Själv har jag inte lyckats se nån skillnad riktigt, beror ju på väder också.

Det brukar väll inte bli jättevarmt nere i en källare precis. Du ska absolut ha den i garaget. Smutsen sätter sig inte bättre för att den står i garaget, däremot lär den ju torka om den vart blöt från början och då ser du ju smuts. Står den ute är den också skitig men är de blöt då så syns det inte. Andra fördelar med garaget.

1. Du behöver inte skrapa rutor
2. Du behöver inte ta bort massa snö
3. Du fryser inte rö*** av dig när du ska iväg
4. Det blir inte en lika dålig kallstart för bilen
5. På sommaren så sätter du dig inte i en bastu
6. Bilen blir inte skitigare än vad den redan är wink


6 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#11
Jag har läst på ställen att det kan vara dåligt att ha den i garage på vintern då snö/is smälter med salt (blir då även högre luftfuktighet) och att rostrisken då blir högre.

Punkt 6 var min största motivation i somras, jag blev så trött på att bilen blev smutsigare av att stå still än körandes på vägen. smile

238 Inlägg
10 november 2009
#12
Förutom det som redan skrivits kan jag rekommendera dig att titta lite närmare på olika mackars biltvätts erbjudanden. Betalade förra året runt 1400:- för att tvätta bilen 20 ggr, i mitt fall en gång i veckan i 20 veckor hos Shell, vilket inkluderar under"spol" mm. Väldigt fint komplement till allt annat om du frågar mig wink

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

3 Inlägg
10 november 2009
#13
Det jag har hört och läst är att det optimala för en bil är att stå i en carport och att vara utrustad med motor- respektive kupévärmare.
Du slipper kallstarten, har en varm bil, slipper skrapa rutorna och vägsalten börjar inte bita lika lätt när bilen står utomhus.
Nu hade du ingen carport men kanske en motor+kupévärmare vore något att fundera på?
En annan fördel är att man inte behöver hålla på och öppna/stänga garageporten (om man inte har lyxvariant med fjärrkontroll förstås).

Precis som Sued skriver så finns kan du besöka någon mack...gärna med gör-det-själv hall. De är oftast  utrustade med högtryckstvätt och en billyft. Då är det bara att hissa upp bilen och göra rent undertill. Rekommenderas!


187 Inlägg
10 november 2009
#14
Vid Underspolning så använder väl de flesta tvättstationer vatten som du redan spolat av bilen med, dvs fullt av salt och skit.
detta sätter sig gärna i skarvar osv sad

Jag kör aldrig underspol på inrådan av en granne som jobbar med biltvättar i hela stockholm

3 Inlägg
10 november 2009
#15
Men borde inte högtrycktvättarna kollapsa stup i kvarten om saltet sätter sig i munstyckena?
Om det du säger stämmer, ja då är det förstås inget bra alternativ! sad

Får kolla upp om det är återvunnit vatten som den närmsta macken kör med. Annars får man väl skaffa en billyft själv så att man kan lyfta upp bilen och tvätta med sitt egna, rena vatten. smile


4 586 Inlägg
10 november 2009
#16
Bilen som går in och ut ifrån ett varmgarage brukar ofta vara rostigare än det som står ute. Verkar som saltet biter hårdare på lacken när den torkar.

Ska du använda bilen varje dag så låt den stå ute och skaffa motorvärmare


I got Dubs!
2 423 Inlägg
10 november 2009
#17
kör ALDRIG bilen i biltvätt
Om du inte vill ha en bil full med tvättrepor, detta kommer du se tydligt i solen och i garaget om du har bra belysning.
Senast redigerat av Adde666 (10 november 2009)


2 751 Inlägg
10 november 2009
#18
Snart kommer väll någon av er att förvara bilen i vardagsrummet. Dom rostar inte så jävla lätt jue..

Who Djaa bless no man curse

Dieselgypsy
538 Inlägg
10 november 2009
#19
Brukar köra min bil genom automat-högtryckstvätten på shell här i närheten när vägarna är som smutsigast. Bilen blir ändå skitig igen inom en kilometer, så då gör det inte så mycket. När det enbart blir snö på vägarna blir det GDS-hallen igen med en riktig tvätt.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

1 339 Inlägg
10 november 2009
#20
JA, det är dåligt för bilen att köra ut ur ett riktigt varmt garage ut i 10 minus tex, men så är inte fallet här. På vintern är det kallt i källaren (jag vet). När du kör in bilen i garaget så måste du öppna porten vilket resulterar att den eventuella värmen så va där snabbt går ut, in kommer en kall bil. När du stänger porten så är det ju fortfarande kallt därinne och tar lär ta ett bra tag innan ens det blir dom där 10 graderna igen. Jag antar att där är en dörr emellan "garaget" och till den övriga källaren?

Är du nojig så kan du ju ha öppet garageporten lite så att det inte blir varmt därinne.


Jag kollade lite föressten på din Mazda angående rost. Jag vet ju inte vilken Mazda du har exakt men eftersom den är ett år gammal (alltså från 2008) så tittade jag på denna.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=603


Jag citerar:

rostbetyg MAZDA 6 2.0 Advance (2008)
Rosttestad år 2008

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Gamla Mazda6 var hårt drabbad av rostskador. Den nya modellen är något bättre rostskyddad, men långtifrån bra. På minuskontot noteras att hela karossen är i stålplåt, att bränsletanken är i plåt, att innerskärmarna bak är av filtmaterial och att de bakre skärmkanterna har en smutssamlande hylla.

Bilen är dessutom ytterst sparsamt behandlad i balkarna undertill. Stänklappar saknas och tröskellådornas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet. Stora delar av underredet är täckt av plastsköldar och innanför dem finns ingen behandling. Plus blir det för att motorhuv, dörrar och baklucka är invändigt behandlade och för att de mest utsatta skarvarna under bilen är ordentligt tätade. Tätningarna i huv, dörrar och baklucka är också i huvudsak bra. Undantaget är hörnen, där det finns risk att fukt kan tränga in.

– Förra Mazda6 var riktigt dålig men en viss förbättring har skett på den nya modellen, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.


Betyg 2/5

Kanske borde ta en funderare på att fixa ett kompletterande rostskydd, om du planerar att behålla bilen några år till dvs?
Senast redigerat av Volvo740an (10 november 2009)



Sök