Sued skrev:
Jill skrev:
Sued skrev:
I dagsläget är livslängden på de flesta biltvättar 6-8år och de nyare är i princip harmlösa mot lacken,
tester visar till och med på att det är bättre att köra bilen igenom en biltvätt än att handtvätta den när det kommer just till lacken.Kör allt jag äger och har som är tillräckligt litet för att komma igenom en vanlig personbilstvätt genom biltvättar vid behov, har ännu inte sett några så kallade tvätt repor... Däremot rekommenderar jag inte att köra en Hummer utan extrahjulet hängandes bak, borstarna fastnar i de 3 bultarna och försöker lyfta bilen
Källor på det?
Då man vid handtvätt oftast använder svamp som det lätt fastnar grus och smuts i finns det betydligt större risk att få repor i lacken än om man kör bilen genom en nyare biltvätt som använder sig av "Carlite" borstar, även kallade repfria borstar.
"Så hät ser Carlite borstarna ut.
Dessa borstar har centimeterbreda "strån", som är luftiga och lätta. Man kan närmast jämföra de med mjuk och böjlig frigolit.
Carlite borstar har de egenskaper att de
inte ger några repor på bilen eftersom de inte roterar med lika hög hastighet som de traditionella, och så är det mycket lättare.
Men de ger ju ändå en mekanisk bearbetning på bilen, vilket gör att man får bort trafikfilmen.
Carlite har dessutom visat sig ha en annan unik egenskap, de tillför en närmast polerande effekt på bilen. Så inte nog med att man får bilen tvättad, utan bilen får sig en lättare polering också. Man ska dock därmed inte tro att man slipper att vaxa bilen vår och höst för det."
http://www.stackenbilvard.se/TORGET/CARCARE/carlite.jpgVid användning av äldre tvättar finns det risk för repor, men så är ej fallet i en nyare, dock är det alltid lika svårt att få en vanlig Svensson Svensson i Sverige att frångå gamla vanor och tron på myter. Kör ofta min bilar genom automattvättar och eftersom de är mestadels svarta och röda borde jag sett repor vid det här laget, något jag inte gör oavsett ljus...
Du avfettar först, sen sköljer du av bilen manuellt och noggrant ... Sen svampar du om vrider ut svampen upprepade ggr.
En biltvätt spolar på någon sk. avfettning, sprutar på vatten lite omdömeslöst för att sedan dra med borstar som används bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil, efter bil.....
Det säger sig själv vad resultatet blir!