2979
Sök

2012 film VS verkligheten o myter

blacken
10 november 2009
Grabber skrev:
Kanske inte rätt forum men jag chansar, behöver lufta hjärnan...

Jag är intresserad av visionen o tillgänglig fakta som har med väldes-, gamla kulturer och dess undergång att göra men sitter inte på en bibliotek för det, bara intresserad oavsett om det är ur religions, astronomisk, geologisk eller mänskligt perspektiv.  Bara så ni vet varför tar jag upp  detta....

Snart kommer filmen 2012 som handlar om mänsklighetens undergång. Undergång igen....
Senast var det årsskiftet 1999-2000 och även nåt pys undergång 2009.09.09 men inget hände...
http://www.youtube.com/watch?v=tvI6VUgcRQ4
Det blir roligt att se filmen men jag hittade lite mer intressant fakta om 2012 då jag har hittat fler ledtrådar (på youtube big_smile) om att det kan vara sant dock om det är det är upp till var o en.
Jag vill inte skapa panik 3 år för tidigt! wink

Maya o I Ching har för länge sedan förutsett 24.12.2012 som "tidernas ände" men men...
http://www.youtube.com/watch?v=1aPNcUJuiLY
Nostradamus har också varit med i leken med bättre resultat då han förutspådde Napoleon, 1:a, 2:a världs kring mm...
http://www.youtube.com/watch?v=jF0CHi1R … re=related 1/3
http://www.youtube.com/watch?v=PPm6qCHC … re=related 2/3
http://www.youtube.com/watch?v=IbpER_qK … re=related 3/3

Har nyligen kollat på Änglar & Demoner o tycker att den var helt ok dock kanske inte världens undergång i denna film men det finns fler filmer med denna tema som bl.a. "The End of Days" med MR Terminator.

Vad tror ni? Blir det 2012 eller blir det mänskligheten dom utrotar sig själva(avfall, krig mm)?

Nyfiken på era syn på det hela!

PS. Ni som har inget vettigt att skriva låt bli duma kommentarer, tack.

Det har ju bevisats av forskningen om/på vårat stenklot att det har varit och inträffat med ganska så regelbundna mellanrum åtskilliga "katastrofer" i historien som har drabbat planeten.

Och dom (forskarna) anser att vi "are long overdue" som dom säger. Så det är med stor sannolikhet (statistiskt sett) att det är bara en tidsfråga innan något av "signifikant" betydelse för oss inträffar.
så gasa och njut så länge det nu går, för sedan, så är det över för denna gång..
Senast redigerat av blacken (10 november 2009)

314 Inlägg
10 november 2009
Otroligt hur lätt en tråd går över i OT en liten stund. Men till trådskaparen, jag sitter på jobbet just nu och kan inte se dom länkade filmerna.
Men var det inte så att maya folket hade en kalender där ganska mycket som har hänt stod med, och kalendern slutar då 21.12.2012?

Jag har bara hört massa fakta av andra, och då blir det så lätt överdrivet.

Folk får ju tro precis vad ni vill, om vi alla dör den dagen, eller om det är bull... Men tidigare "domedagar" har ju inte handlat om förhistoriska spåningar. Utan mer om att man inte vet hur en dator reagerar av för många lika dana siffror ^^

Men ni kan ju iallafall skapa en egen tråd till det ämnet om ni ska diskutera gud/icke gud tycker jag smile

Ljudbyggare
170 Inlägg
10 november 2009
Backlundaren skrev:
Men ni kan ju iallafall skapa en egen tråd till det ämnet om ni ska diskutera gud/icke gud tycker jag smile

Kan de inte alls, religion får inte diskuteras (läs forum reglerna).

Men till TS, jag tror att mänskligheten är på väg att dö ut. Inte av natur katastrofer. Utan sjukdomarna som kommer till följd av överpopulation. Vi botar ju naturens sätt att ta bort de svaga. Naturliga urvalet existerar inte mer. Vi blir fler och fler.

Tror förr att kommer någon extrem farsot och plockar 70-80% av mänskligheten. Sen sitter de kvarvarande och kastar sten på varandra. För ingen kan något, pga att ingen koncentrerade sig på skolan. Ta till exempel, influensa. Väldigt farligt förr. Men vad har vi nu? Cancer/Hiv/aids/sars/h5n1/h1n1 osv osv...

Människan är inte mycket mer än en kackerlacka på denna planet. Nästan omöjlig att ha ihjäl och förstör så in i helvete.

Bara min åsikt, personligen skulle jag tycker ett Dawn of the dead eller Left 4 dead senario hade varit helvetes mer häftigt avslut på människans något destruktiva era

1 634 Inlägg
10 november 2009
Jag tror på mig själv och min "bubbla" big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

blacken
10 november 2009
Människan är inte mycket mer än en kackerlacka på denna planet. Nästan omöjlig att ha ihjäl och förstör så in i helvete.

Inte alls svårt att utplåna allt vad människar är och har åstadkommit. Det räcker med en sten av vi säger Gotlands storlek som kommer med en rackarns krydda in i Jordatmosfären, så är vi rökta totalt. Och sådana stenar av den storleken eller större finns det åtskilligt av därute och som med både jämna och ojämna mellanrum kommer väldigt nära Jorden. Det är en tidsfråga helt enkelt, och statistiskt sett så är det dax nu eller snart.
Och tvärt emot vad en del filmer i "schangern" vill påstå, så har vi noll skydd mot en sådan händelse. Vi har inget som kan stoppa eller avleda en såpass stor sten som skulle slå ner på Jorden...
Senast redigerat av blacken (10 november 2009)

Ljudbyggare
170 Inlägg
10 november 2009
blacken skrev:

Inte alls svårt att utplåna allt vad människar är och har åstadkommit. Det räcker med en sten av vi säger Gotlands storlek som kommer med en rackarns krydda in i Jordatmosfären, så är vi rökta totalt.

Helt med på noterna. Men en så stor sten är ju egentligen inget naturligt "fenomen" för vår planet. Ingen direkt inhemsk materia. Och med att vi är svåra att ha ihjäl menade jag inte individen, utan som art. Men följande ditt argument, visst fett rökta. Men inte lika sjukt slut som de jag föreslog (mina är ju inte heller helt omöjliga (men visst i en liknande spel format är det svårt ja), finns otaliga hemliga expriment.)

1 570 Inlägg
10 november 2009
Jag pluggar en del astronomi och det kommer inte hända något hemskt på den astronomiska biten på många många tusen år som jag förstått det. Solen kommer troligtvis expandera med tiden (miljoner år) ut till vår planetbana men vi kommer vara utrotade för länge sen då. Andromedagalaxen kommer slås ihop med vår galax, men det kommer också dröja miljarder år. Att förutspå var asteroider kommer landa kan man se många år innan och det verkar inte heller troligt.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Astronomiska katastrofer har inträffat förut o dom pågår nån stop dock det är bara små bollar som brinner upp i atmosfären. "Vårat" rymd teknik är inte så utvecklat så att man skulle kunna spränga meteorer som  "Gotland" om det skulle hota Jorden men nåt har dom säkert att leka med.

Det var lite om Vinter Gatans centrum som skulle ställa till problem men Jordens poler.
Börjar dom byta plats så förflyttar sig is massorna o det kan ställa till en del dock inte såna tsunami o jord skred som i filmen. Tsunami över Alperna är inte så troligt som i film trailern.

På tal om krig så enligt Herr Nostradamus så ska vi få ett krig till av religiösa skäl men det kan också ha redan varit Bin Laden eller så kommer det en ny tok.
Det skulle vara islam o katoliks kyrka som börja det hela. Vi för se...
Bilbel kan man läsa men det är ganska förändrat till kyrkans (Vatikans) fördel då kyrkan styrde bra länge innan 1800 talet.

Annat är fossilt bränsle som ska ta slut inom 20-50 år o då kan ett o annat börja hända men vi har ny teknologi redan så det biten blir inget hot.

Natur kan ställa till det hela en del! Sjukdomar som vi kan hantera men det kommer nya hela tiden eftersom vi hittar på nya lösningar.

Såg en program som hade med utsläppen att göra(CO2 mm) o det visade sig att det som händer är en naturligt process o vi bara ger extra bränsle o påskyndar det hela med 50 - 150 år o vi väntar oss en ny istid men det ska heta till först.

Ja, vi få se vad som kommer... Tycker det är roligt att diskutera om detta!
Senast redigerat av Grabber (10 november 2009)

1 570 Inlägg
10 november 2009
http://www.astronomycast.com/astronomy/ … ar-system/

http://www.astronomycast.com/astronomy/ … verything/

Några av astronomernas teorier om solsystemets och universums undergång.
Senast redigerat av M103 (10 november 2009)

blacken
10 november 2009
Frostfjord skrev:
blacken skrev:

Inte alls svårt att utplåna allt vad människar är och har åstadkommit. Det räcker med en sten av vi säger Gotlands storlek som kommer med en rackarns krydda in i Jordatmosfären, så är vi rökta totalt.

Helt med på noterna. Men en så stor sten är ju egentligen inget naturligt "fenomen" för vår planet. Ingen direkt inhemsk materia. Och med att vi är svåra att ha ihjäl menade jag inte individen, utan som art. Men följande ditt argument, visst fett rökta. Men inte lika sjukt slut som de jag föreslog (mina är ju inte heller helt omöjliga (men visst i en liknande spel format är det svårt ja), finns otaliga hemliga expriment.)

Jodå det är ett "naturligt fenomen" för våran planet, det finns drösvis med sådan kratrar på planeten, vi har minst en inom Sveriges gränser den sk: Siljansringen är ett "stennedslag" av rang.

1 482 Inlägg
10 november 2009
Tja lär väll inte hända ett piss.

Dock skulle det va jävligt coolt om något hände smile Sätta lite fräs på tillvaron så att säga big_smile
Jag kan stryka med på kuppen, sålänge det är ballt big_smile

BLT Service
Theracords Music Label

blacken
10 november 2009
Noxxer skrev:
Tja lär väll inte hända ett piss.

Dock skulle det va jävligt coolt om något hände smile Sätta lite fräs på tillvaron så att säga big_smile
Jag kan stryka med på kuppen, sålänge det är ballt big_smile

Stora ord..

4 005 Inlägg
10 november 2009
Jag är förberedd, är ni?

När nu världen går under, i form av zombies, krig, invadering, virus osv, så tycker jag att det är dags med världens sista garaget.org-träff/cruise, vad anser ni?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Jag är förberedd, är ni?

När nu världen går under, i form av zombies, krig, invadering, virus osv, så tycker jag att det är dags med världens sista garaget.org-träff/cruise, vad anser ni?

Japp! smile Vi samlas i Ystad för gemensam resa till Haparanda sen kan det hända vad f@n det vill! big_smile

Datum? 2012.08.24 så slipper vi (som inte tål kylan) frysa o hinner ha eftersnack på garaget!
Senast redigerat av Grabber (10 november 2009)

Polestar
155 Inlägg
10 november 2009
baca skrev:
Mr_ChriL skrev:
baca skrev:
Varför e det skönt att ha en tro??? kan inte riktigt begripa hur en människa vill fördumma sig så kraftigt genom att frivilligt gå på världens största bluff. Man kan ju förstå att folk förr i tiden hade en tro på nått större än dom själva och deras inverkan på allt omkring dem. Men sen var ju dessa människor också imponerad av att solen kom tillbaka varje dag och trodde att om man gick tillräckligt långt skulle man falla av jordens kant.

Jag är inte jätte insatt i all religon men jag vet/tror att det finns en Gud, och det kommer du med inse en vacker dag. Och hur vet du att allt är en bluff då?

http://video.google.com/videoplay?docid … 743189197#
Kolla första delen, tror den skulle vara nyttig för dig.

Den filmen sa mig inte mycket, bara en gubbe som tror att han vet allt. Men vilket ingen egentligen vet. Jag tror fortfarande på Gud wink

blacken
10 november 2009
Mr_ChriL skrev:
baca skrev:
Mr_ChriL skrev:

Jag är inte jätte insatt i all religon men jag vet/tror att det finns en Gud, och det kommer du med inse en vacker dag. Och hur vet du att allt är en bluff då?

http://video.google.com/videoplay?docid … 743189197#
Kolla första delen, tror den skulle vara nyttig för dig.

Den filmen sa mig inte mycket, bara en gubbe som tror att han vet allt. Men vilket ingen egentligen vet. Jag tror fortfarande på Gud wink

Då är vi två här som gör det.. smile

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 november 2009
Touren är jag gärna med på, kan bli roligt. Synd att man måste åka tillbaka sen bara.

För nej, jag tror inte jorden kommer gå under.
För det ska det inte vara osagt att det kan hända något stort den dagen, vad vet jag inte, men att jorden går under tvivlar jag kraftigt på.

Speciellt tveksam har jag blivit de senaste 2månaderna då jag läst "den förlorade symbolen" (Dan Brown) och sedan diskuterat allt med religion med en kompis.
Han förklarar att min tro är fel, då jag menar att om vi påstår att ALLA har rätt men har sett saker från olika vinklar så stämmer allt ganska bra. Och för att då ta det första som folk klagar på - jordens ålder. Om vi ser bibeln säger den ca 6000år enligt det jag fått höra (har ej läst den), och folk skrattar. Sen säger forskare att människan är mellan 8 & 15000 år gamla. Tänk då att bibeln är 2000år, addera det till 6000 och vi har 8000år. Om vi förutsätter att de började med att det var människans ålder som det talades om så stämmer det. Sjukt, ja.
Om vi då ser att det var framstående personer som kunde skriva, kan det inte vara så att det är en del av all samlad kunskap som funnits genom årtusendena? Som Mayakalendern som visat att något skulle hända  och det många gånger stämt. Att pyramider och liknande ligger exakt som stjärnorna och mer riktade i väderstrecken än vi lyckas när vi tänker till idag. Så det har funnits en enorm kunskap, tänk om det sammanfattades i en/flera böcker. Som dagens NE. Sen glömmer ju vi människor allt med jämna mellanrum, tex rinnande vatten i romarriket men utedass på 1800talet.
Tänker vi sedan ytterligare ett steg så tog det tid innan allt skrevs ned, och berättelser har en förmåga att förändras med tiden. Allt är översatt till olika språk och sedan till modernare språk, kan vi ha missat saker där? Kan vi ha tolkat skrifterna fel?

Ett tydligt exempel på trolig feltolkning är just apokalypsen. Allmänt så ska jorden gå under, men vad betyder apokalyps egentligen?
Enligt det jag hittar betyder ordet "avtäckelse" eller "avslöjande".
För mig kan det lika gärna vara att en rymdfarkost landar och någon kliver ur och förklarar allt vi någonsin undrar som att vi ska spränga oss i luften. Och att detta kan ske 2012, ja varför inte?

Sen har vi alla som säger att de inte tror. big_smile
Ni är roliga. smile Ni säger att ni inte tror, vilket gör att ni tror att det andra säger inte stämmer och då tror ni ju på något. Man kan tro på forskning, man kan tro att det inte finns någon gud, man kan tro att det finns många gudar etc. Man kan tro precis vad som helst, och det måste få vara accepterat. INGEN kan säga att någon annan har fel. Vi kan inte bevisa att det INTE finns en gud, så alla som tror att det finns måste gå göra det. På samma sätt kan vi inte bevisa att Big Bang inte har hänt, och då måste folk få tro det.

Om 3år kan vi svara på om jorden gick under 2012, och vem vet, vi kanske slutar tro det datumet. Då kanske det kommer ett avslöjande som gör att vi kan veta. smile

461 Inlägg
11 november 2009
Var nere i Mexico för ett år sedan, kikade på "templet" där Cortéz landsteg. Hade en bra guide som var lätt att förstå, han sa att de allra flesta av mayafolket/mexarna inte trodde att de skulle ske någon undergång 2012... Precis som här då...

Vet man egentligen varför kalendern slutar?

BMW - Better Make Way

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
11 november 2009
von_blad skrev:
Var nere i Mexico för ett år sedan, kikade på "templet" där Cortéz landsteg. Hade en bra guide som var lätt att förstå, han sa att de allra flesta av mayafolket/mexarna inte trodde att de skulle ske någon undergång 2012... Precis som här då...

KUL! big_smile

Svårt att hitta opartisk information om varför den slutar, men en av de stora teorierna är att det kommer vara en stor händelse. Detta måste inte vara jordens undergång, men det säljer såklart bäst.

Bara hoppas att det kommer lite rymdvarelser och lär oss tävla med farkoster likande de i star wars. wink

461 Inlägg
11 november 2009
sirmiro skrev:
von_blad skrev:

KUL! big_smile

Svårt att hitta opartisk information om varför den slutar, men en av de stora teorierna är att det kommer vara en stor händelse. Detta måste inte vara jordens undergång, men det säljer såklart bäst.

Bara hoppas att det kommer lite rymdvarelser och lär oss tävla med farkoster likande de i star wars. wink

Ja, de var kul.. smile Men hade man då vetat att det skulle bli en så stor grej av detta med 2012, så hade man kanske lyssnat mer noga, och tagit reda på mer om detta när man var där!

Ja, jag har också förstått det så, världens undergång är ju klart det som säljer bäst! tongue
Ingen vet egentligen varför kalendern slutar, men det är mest spännande att tala om världens undergång om jag kom ihåg rätt från guiden...

BMW - Better Make Way

Sök