Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Jag tänker nu på fifths gear krock med en Renault modus och en Volvo 945. Undra vem av förarna som utsattes mest påfrestningar? (Borträknat att föraren i 945an fick en klämd fot eller vad de va).
"Klämd fot?"Tja, om jag hade fått välja mellan krossade ben och svåra skallskador efter att ha slagit huvudet i ratten på Volvon och fått vänta tills brändmännen bokstavligen fått klippa mig ur bilen (För jag hade sannolikt inte varit vid medvetande efter att ratten tryckt in pannan på mig)
eller att kliva ur Renaulten för egen hand med
eventuellt lättare skador på benen så hade jag garanterat valt Renault.
"Krossade ben?"Det är inte alls säkert.
Slagit huvudet i ratten? Vänta nu, Volvo 940 fanns ju med airbag (föraren).Och sen som sagt dom valde ju just en Volvo 940 för att det va till fördel för Renaulten. Så då helt plötsligt så beror allt på vad du krockar med lustigt nog. Jag skulle vilja se 2 st 945 krocka med varandra lika mkt som jag skulle vilja se 2 st Renault Modus krocka med varandra.
Men lyssna på vad han säger och kolla på bilderna;
Fötterna (benen) sitter fast och får förmodligen klippas loss
Jag antar att han syftade på att klippa i bilen och inte benen :rolleyes:Ratten trycktes in
och träffade dockan i huvudet
Airbag spelar ingen roll, den förvärrar snarare det hela eftersom den utlöstes när ratten var för nära dockans huvud. Huvudet skall inte vara i närheten av airbagen när den expanderar, för den har en jävla kraft i sig rent ut sagtOch att 5th gear sedan på något vis skulle arrangerat detta för att få Volvo att framstå i sämre dager tror jag inte ett dugg på.
Bjornn: Jag tror inte att Volvo 700 är säkrare än W168, tvärt om så tror jag mercan är mycket säkrare än Volvon. Bakom detta ligger en helt annan, modernare, teknik i både kaross och... elektronik om du förstår vad jag menar. Min teori i alla fall :)
Senast redigerat av Rquired (16 november 2009)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.