3695
Sök

Gammal Volvo säkrare än modern småbil

blacken
16 november 2009
#181
Föredrar nog en SUV om man nu till nöds måste smälla  http://www.youtube.com/watch?v=vW1GPvKIBxE

749 Inlägg
16 november 2009
#182
Rquired skrev:
v50sport skrev:
Skulle personligen ALDRIG vilja sitta i en smart eller någon annan "småbil" om olyckan skulle vara framme.

Hade jag fått fritt val hade jag inte valt Smart heller, men hellre det än en gammal Volvo. Idag finns det annat som ersätter deformationszoner och väger upp en småbils storlek. Ta Mercedes W168 (även känd som Vält/A-klass) som exempel, motorn sitter lutan 45 grader framåt och trycks under en krock in under bilen, vilket tar upp energin och förhindrar att motorn tryck in i kupén.

Hade jag nu tvingats välja, hade jag mycket hellre valt 3.5m W168 än nästan 5m (gammal) Volvo. Och viktskillnaden påverkar naturligtvis mercan enligt naturlagarna, men viktskillnaden är inte så stor som man kan tro och vägs utan problem upp av mercans modernare teknik.

Smart bygger på liknande idéer, en säkerhetsbus omger kupén (kallad trition eller nått sådant). Man skall inte enbart gå på tyngd och storlek när det gäller säkerhet...

En fullutrustad Volvo 700 måste väl ändå vara mycket säkrare än en A klass eller smart.
Vad finns det för teknik i mercan som inte finns i Volvon?


749 Inlägg
16 november 2009
#183
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
v50sport skrev:
Skulle personligen ALDRIG vilja sitta i en smart eller någon annan "småbil" om olyckan skulle vara framme.

Hade jag fått fritt val hade jag inte valt Smart heller, men hellre det än en gammal Volvo. Idag finns det annat som ersätter deformationszoner och väger upp en småbils storlek. Ta Mercedes W168 (även känd som Vält/A-klass) som exempel, motorn sitter lutan 45 grader framåt och trycks under en krock in under bilen, vilket tar upp energin och förhindrar att motorn tryck in i kupén.

Hade jag nu tvingats välja, hade jag mycket hellre valt 3.5m W168 än nästan 5m (gammal) Volvo. Och viktskillnaden påverkar naturligtvis mercan enligt naturlagarna, men viktskillnaden är inte så stor som man kan tro och vägs utan problem upp av mercans modernare teknik.

Smart bygger på liknande idéer, en säkerhetsbus omger kupén (kallad trition eller nått sådant). Man skall inte enbart gå på tyngd och storlek när det gäller säkerhet...

Vikten är inte det så stor skillnad på. Men A-klass ska man väll klassa som en mindre bil (typ småbil) och borde dom inte väga rätt bra mkt mindre än en stor kombi Volvo 940.

Du måste förstå skillnaden. Är det 1 meter mellan föraren och fronten jämfört med 2 meter mellan föraren och fronten så blir påfrestningarna större på den föraren som har 1 meter mellan föraren och fronten. Förutsatt att bilen har väl fungerande deformationszoner. Det går inte att förbise de.

Det där med att mercans motor åker under bilen är bra men föraren i Volvon hade inte haft några större problem om motorn hade velat flytta in sig i kupen då den är längsmonterad och inte bredare än att den hade rymts mellan föraren och passageraren.

Vad jag vet ska motorn lossna och åka under bilen på en 2-7 eller 900 Volvo.


4 001 Inlägg
16 november 2009
#184
Bjornn skrev:
En fullutrustad Volvo 700 måste väl ändå vara mycket säkrare än en A klass eller smart.
Vad finns det för teknik i mercan som inte finns i Volvon?

inte säkert, det beror på hur olyckan/smällen tar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 111 Inlägg
16 november 2009
#185
Bjornn skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Hade jag fått fritt val hade jag inte valt Smart heller, men hellre det än en gammal Volvo. Idag finns det annat som ersätter deformationszoner och väger upp en småbils storlek. Ta Mercedes W168 (även känd som Vält/A-klass) som exempel, motorn sitter lutan 45 grader framåt och trycks under en krock in under bilen, vilket tar upp energin och förhindrar att motorn tryck in i kupén.

Hade jag nu tvingats välja, hade jag mycket hellre valt 3.5m W168 än nästan 5m (gammal) Volvo. Och viktskillnaden påverkar naturligtvis mercan enligt naturlagarna, men viktskillnaden är inte så stor som man kan tro och vägs utan problem upp av mercans modernare teknik.

Smart bygger på liknande idéer, en säkerhetsbus omger kupén (kallad trition eller nått sådant). Man skall inte enbart gå på tyngd och storlek när det gäller säkerhet...

Vikten är inte det så stor skillnad på. Men A-klass ska man väll klassa som en mindre bil (typ småbil) och borde dom inte väga rätt bra mkt mindre än en stor kombi Volvo 940.

Du måste förstå skillnaden. Är det 1 meter mellan föraren och fronten jämfört med 2 meter mellan föraren och fronten så blir påfrestningarna större på den föraren som har 1 meter mellan föraren och fronten. Förutsatt att bilen har väl fungerande deformationszoner. Det går inte att förbise de.

Det där med att mercans motor åker under bilen är bra men föraren i Volvon hade inte haft några större problem om motorn hade velat flytta in sig i kupen då den är längsmonterad och inte bredare än att den hade rymts mellan föraren och passageraren.

Vad jag vet ska motorn lossna och åka under bilen på en 2-7 eller 900 Volvo.

Ja.

Dock är A-klassen som sagt en mycket avancerad konstruktion där det lades ned oerhört mycket energi på att få en liten bil som verkligen är "större" säkerhetsmässigt, med en mycket avancerad karosstruktur, dubbelgolv etc... Sett krocktester mot E-klass W210, större, tyngre och säkerhetsmässigt oerhört mkt.  modernare bil än Volvo 740, och den klarar sig mycket bra även där.


1 339 Inlägg
16 november 2009
#186
Bjornn skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Hade jag fått fritt val hade jag inte valt Smart heller, men hellre det än en gammal Volvo. Idag finns det annat som ersätter deformationszoner och väger upp en småbils storlek. Ta Mercedes W168 (även känd som Vält/A-klass) som exempel, motorn sitter lutan 45 grader framåt och trycks under en krock in under bilen, vilket tar upp energin och förhindrar att motorn tryck in i kupén.

Hade jag nu tvingats välja, hade jag mycket hellre valt 3.5m W168 än nästan 5m (gammal) Volvo. Och viktskillnaden påverkar naturligtvis mercan enligt naturlagarna, men viktskillnaden är inte så stor som man kan tro och vägs utan problem upp av mercans modernare teknik.

Smart bygger på liknande idéer, en säkerhetsbus omger kupén (kallad trition eller nått sådant). Man skall inte enbart gå på tyngd och storlek när det gäller säkerhet...

Vikten är inte det så stor skillnad på. Men A-klass ska man väll klassa som en mindre bil (typ småbil) och borde dom inte väga rätt bra mkt mindre än en stor kombi Volvo 940.

Du måste förstå skillnaden. Är det 1 meter mellan föraren och fronten jämfört med 2 meter mellan föraren och fronten så blir påfrestningarna större på den föraren som har 1 meter mellan föraren och fronten. Förutsatt att bilen har väl fungerande deformationszoner. Det går inte att förbise de.

Det där med att mercans motor åker under bilen är bra men föraren i Volvon hade inte haft några större problem om motorn hade velat flytta in sig i kupen då den är längsmonterad och inte bredare än att den hade rymts mellan föraren och passageraren.

Vad jag vet ska motorn lossna och åka under bilen på en 2-7 eller 900 Volvo.

Åfan de visste jag inte, det är ju desto bättre då.


749 Inlägg
16 november 2009
#187
Brandis skrev:
Bjornn skrev:
blacken skrev:

och hur många av dom finns det kvar efter 10 bast?. liasom 240 hade en "beräknad" livslängd på 14 år, hur lång "beräknad" livslängd är det på en Golf eller Jetta av samma årsmodell?. Det går lätt 10 Golfar eller Jettor av samma årsmodell, på en 240 i livslängd. Så vi behövde inte bygga så många bilar som dom gjorde..

Instämmer, kvantitet är inte alltid bättre än kvalité

men i det här fallet så är det marknads ekonomi, och det betyder att köpkraften bestämmer vad som är bra och vad som är dåligt... 3 miljoner mot 7 miljoner, dom siffrorna säger saken, och sen om den ena är säkrare i krockar eller annat, det lämnar jag osagt för jag har inte kunskap inom just volvo vs golf, utan bara spekulationer

VW säljer klart mer eftersom det är billigare bilar, men man får nog vad man betalar för.


Diktator
968 Inlägg
16 november 2009
#188
Bjornn skrev:
VW säljer klart mer eftersom det är billigare bilar, men man får nog vad man betalar för.

eller så säljer man billiga bilar för att man säljer så många så man inte behöver ha högt pris för att gå med vinst?

4 001 Inlägg
16 november 2009
#189
Brandis skrev:
Bjornn skrev:
VW säljer klart mer eftersom det är billigare bilar, men man får nog vad man betalar för.

eller så säljer man billiga bilar för att man säljer så många så man inte behöver ha högt pris för att gå med vinst?

eller så säljer man fler p.g.a många andra anledningar som t.ex en starkare & större hemmamarknad m.m

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Diktator
968 Inlägg
16 november 2009
#190
kolvas skrev:
Brandis skrev:
Bjornn skrev:
VW säljer klart mer eftersom det är billigare bilar, men man får nog vad man betalar för.

eller så säljer man billiga bilar för att man säljer så många så man inte behöver ha högt pris för att gå med vinst?

eller så säljer man fler p.g.a många andra anledningar som t.ex en starkare & större hemmamarknad m.m

ska vi fortsätta analysera kring hur det kommer sig att vw äger volvos säljarsiffror så tror jag alla behöver mer grund kunskap, jag besitter inga kunskaper inom ämnet.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 november 2009
#191
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Jag tänker nu på fifths gear krock med en Renault modus och en Volvo 945. Undra vem av förarna som utsattes mest påfrestningar? (Borträknat att föraren i 945an fick en klämd fot eller vad de va).

"Klämd fot?"

Tja, om jag hade fått välja mellan krossade ben och svåra skallskador efter att ha slagit huvudet i ratten på Volvon och fått vänta tills brändmännen bokstavligen fått klippa mig ur bilen (För jag hade sannolikt inte varit vid medvetande efter att ratten tryckt in pannan på mig) eller att kliva ur Renaulten för egen hand med eventuellt lättare skador på benen så hade jag garanterat valt Renault.

"Krossade ben?"

Det är inte alls säkert. Slagit huvudet i ratten? Vänta nu, Volvo 940 fanns ju med airbag (föraren).


Och sen som sagt dom valde ju just en Volvo 940 för att det va till fördel för Renaulten. Så då helt plötsligt så beror allt på vad du krockar med lustigt nog. Jag skulle vilja se 2 st 945 krocka med varandra lika mkt som jag skulle vilja se 2 st Renault Modus krocka med varandra.

Men lyssna på vad han säger och kolla på bilderna;
Fötterna (benen) sitter fast och får förmodligen klippas loss
Jag antar att han syftade på att klippa i bilen och inte benen :rolleyes:
Ratten trycktes in och träffade dockan i huvudet
Airbag spelar ingen roll, den förvärrar snarare det hela eftersom den utlöstes när ratten var för nära dockans huvud. Huvudet skall inte vara i närheten av airbagen när den expanderar, för den har en jävla kraft i sig rent ut sagt

Och att 5th gear sedan på något vis skulle arrangerat detta för att få Volvo att framstå i sämre dager tror jag inte ett dugg på.

Bjornn: Jag tror inte att Volvo 700 är säkrare än W168, tvärt om så tror jag mercan är mycket säkrare än Volvon. Bakom detta ligger en helt annan, modernare, teknik i både kaross och... elektronik om du förstår vad jag menar. Min teori i alla fall :)
Senast redigerat av Rquired (16 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

196 Inlägg
17 november 2009
#192
Volvo544special65 skrev:
http://www.vanagon.com/info/safety/volv … /crash.jpg
Ja, säkerhet är inte svart och vitt, om två VW T3or krockar med varandra blir det nog inte så hälsosamt för passagerarna i dem, men...

Intressant, har du fler bilder möjligtvis. Eller finns de ute på nätet någonstans?

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Diktator
968 Inlägg
17 november 2009
#193
Gemini__ skrev:
Volvo544special65 skrev:
http://www.vanagon.com/info/safety/volv … /crash.jpg
Ja, säkerhet är inte svart och vitt, om två VW T3or krockar med varandra blir det nog inte så hälsosamt för passagerarna i dem, men...

Intressant, har du fler bilder möjligtvis. Eller finns de ute på nätet någonstans?

http://www.vanagon.com/info/safety/volvo-crash/

där har du shit..

4 637 Inlägg
17 november 2009
#194
Volvo544special65 skrev:
Ja, säkerhet är inte svart och vitt, om två VW T3or krockar med varandra blir det nog inte så hälsosamt för passagerarna i dem, men

VW Caravelle 81-90 är farligare än 2/7/940 enligt Folksam 2007, länk på sidan 2 i tråden i mitt rätt innehållrika inlägg. Dett trots att Caravelle är större och utvecklades senare än 240, vet inte vad det beror på, hårdare smällar för passagerare, sämre sidokrocksydd... Så en bild på just en situation säger inte allt.
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2009)

Diktator
968 Inlägg
17 november 2009
#195
EmilHammarlund skrev:
Volvo544special65 skrev:
Ja, säkerhet är inte svart och vitt, om två VW T3or krockar med varandra blir det nog inte så hälsosamt för passagerarna i dem, men

VW Caravelle 81-90 är farligare än 2/7/940 enligt Folksam 2007, länk på sidan 2 i tråden. Dett trots att Caravelle är större och utvecklades senare än 240, vet inte vad det beror på, hårdare smällar för passagerare, sämre sidokrocksydd... Så en bild på just en situation säger inte allt.

enligt deras enkät så är en 240 lika bra som en v70.... någon som vill hävda motsatsen?

blacken
17 november 2009
#196
Brandis skrev:
EmilHammarlund skrev:
Volvo544special65 skrev:
Ja, säkerhet är inte svart och vitt, om två VW T3or krockar med varandra blir det nog inte så hälsosamt för passagerarna i dem, men

VW Caravelle 81-90 är farligare än 2/7/940 enligt Folksam 2007, länk på sidan 2 i tråden. Dett trots att Caravelle är större och utvecklades senare än 240, vet inte vad det beror på, hårdare smällar för passagerare, sämre sidokrocksydd... Så en bild på just en situation säger inte allt.

enligt deras enkät så är en 240 lika bra som en v70.... någon som vill hävda motsatsen?

Det var som fasen, en gammal föråldrad stenåldersbil, lika bra som en modern skrinda. Hur fasen gick det till??

4 637 Inlägg
17 november 2009
#197
blacken skrev:
Brandis skrev:
EmilHammarlund skrev:
VW Caravelle 81-90 är farligare än 2/7/940 enligt Folksam 2007, länk på sidan 2 i tråden. Dett trots att Caravelle är större och utvecklades senare än 240, vet inte vad det beror på, hårdare smällar för passagerare, sämre sidokrocksydd... Så en bild på just en situation säger inte allt.

enligt deras enkät så är en 240 lika bra som en v70.... någon som vill hävda motsatsen?

Det var som fasen, en gammal föråldrad stenåldersbil, lika bra som en modern skrinda. Hur fasen gick det till??

Men läs vad markeringarna betyder. Med grönmarkerat menas MINST 20% högre säkerhet än medlebilen. 240 kan vara 23% och V70 29%. Kan låta skumt ändå men när 240 utvecklades lades väldigt mycket på att göra dem säkra och vad var det Volvo blev kända för runtom i världen? Folksams statistik räknas som det bästa och jag gissar på att alla typer av olyckor är inräknade och även hur det går för dem i baksätet vilket är en fördel för äldre bilar jämfört med nya, hårdare bilar som oftast har ett farligare baksäte http://media.folksam.se/2009/10/27/bili … -baksatet/.
Att 240 inte är så hårda är även en fördel för dem i framsätet då 240 saknar många typer av säkerhetsutrustning.

Men tittar vi tillbaka några år var Volvos äldre modeller ännu mer över medelbilen så visst blir bilarna säkrare.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2009)

Diktator
968 Inlägg
17 november 2009
#198
blacken skrev:
Brandis skrev:
EmilHammarlund skrev:

VW Caravelle 81-90 är farligare än 2/7/940 enligt Folksam 2007, länk på sidan 2 i tråden. Dett trots att Caravelle är större och utvecklades senare än 240, vet inte vad det beror på, hårdare smällar för passagerare, sämre sidokrocksydd... Så en bild på just en situation säger inte allt.

enligt deras enkät så är en 240 lika bra som en v70.... någon som vill hävda motsatsen?

Det var som fasen, en gammal föråldrad stenåldersbil, lika bra som en modern skrinda. Hur fasen gick det till??

jag menar det, varför ska man köpa en ny bil för flera hundra tusen när man får en lika säker bil för 2000 kr av random volov raggare?

blacken
17 november 2009
#199
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
blacken skrev:

Det var som fasen, en gammal föråldrad stenåldersbil, lika bra som en modern skrinda. Hur fasen gick det till??

jag menar det, varför ska man köpa en ny bil för flera hundra tusen när man får en lika säker bil för 2000 kr av random volov raggare?

Varför köpa en rostig, slutkörd bil med snus under sätet när man kan köpa en ny som troligtvis är ännu säkrare?

Nu så generaliserar du lite, alla 240 är inte rostiga och slutkörda utan det finns ett och annat exemplar i gott skick eller bättre.   Snushögar under sätet skall du icke heller förkasta, är dom tillräckligt stora så fungerar dom som krockkuddar..

4 637 Inlägg
17 november 2009
#200
blacken skrev:
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
jag menar det, varför ska man köpa en ny bil för flera hundra tusen när man får en lika säker bil för 2000 kr av random volov raggare?

Varför köpa en rostig, slutkörd bil med snus under sätet när man kan köpa en ny som troligtvis är ännu säkrare?

Nu så generaliserar du lite, alla 240 är inte rostiga och slutkörda utan det finns ett och annat exemplar i gott skick eller bättre.   Snushögar under sätet skall du icke heller förkasta, är dom tillräckligt stora så fungerar dom som krockkuddar..

Jag syftade på Brandis inlägg.
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2009)


Sök