2794
Sök

Gammal Volvo säkrare än modern småbil

5 111 Inlägg
12 november 2009
#121
Brandis skrev:
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
försöket att hylla 240 som den bästa bilen någonsin producerat

Volvo 240 är en jävligt bra bil på alla sätt men även fast det är världens bästa bil har jag inte skrivit någonstans.

ja, det där ligger i betraktarens ögon. det finns nog mer bevis på att den är normal än att den är övernormal... hade den varit bättre än genomsnitt så hade den sålt bättre än bara 3 miljoner under dom 3 decennium som den såldes

Då vet vi det. Folkabubblan är bäst. Koenigsegg, Ferrari Enzo och liknande är jävligt sugiga bilar. cool

Expect: Det är det tvära stoppet som det syftas på där som skulle orsaka whiplashskador, och det är någonting som kan vara dödande det med. Man kan dö i en krock även om bilen teoretiskt sett skulle klarat sig utan inträngning i kupéutrymmet och utan att man skulle slagit i nånting. Det är helt enkelt den tvära uppbromsningen som kan bli mer än man klarar av...


Diktator
968 Inlägg
12 november 2009
#122
expect1991 skrev:
TurbOla skrev:
Småbil med styvt chassi = whiplash-skador som på beställning. wink

Whiplash>Dö.

det är ju inte heller så att en liten bil har deformations zoner på ett helt annat sätt en en gammal volvo? det har liksom inte kostat typ 1 miljard att utveckla nya chassin... nya är ju mjuka som bananer i front och arsle för att ta bort kollisionen stöt, medan en äldre volvo har inga sådana att snacka om.


är det någon av er som lagt ett inlägg som föredrar volvos säkerhet före en ny småbil som har någon som helst information och kunskap om ämnet, eller sitter ni och säger det ni hört och baserat på en enda artikel? jag har faktiskt en grundläggande utbildning inom området, så jag kan med rak hand säga att jag krockar fan hellre i en liten toyota än en stor jävla 940 med utvecklingsfas på 80 talet

5 111 Inlägg
13 november 2009
#123
Åjo, deformationzoner var någonting som introducerades 1959 med fenmercan, och på Volvo kom det med 144an 1967. wink Självklart har systemet utvecklats nåt oerhört sedan dess, men principen har funnits där rätt länge hos de flesta märken.

Problemet ligger väl snarare i att de inte riktigt är utvecklade för att ta upp och fördela energin i en offsetkollision särskilt bra (det var det ju ingen som tänkte på förrän Mercedes W126 togs fram...), kupéutrymmet är inte lika stabilt heller, det finns svaga punkter som i nyare konstruktioner byggts bort, m.m. Så visst fasen har utvecklingen gått framåt och det får man väl enbart vara tacksam för - och ett snett streck över grillen är inte direkt någon magisk trollformel som får en att överleva varenda tänkbar kollision...

Men jag tycker ändå man får ta och se lite seriöst på saken. De flesta bilar som konstruerades samtidigt är sämre än Volvos modeller. Hur ofta kommer inte de där filmerna upp på garaget, och hur ofta får de inte någon med nån 80-talsjaps, gammal Golf eller annan "oerhört krocksäker" bil att utbrista någonting i stil med "HAHA Volvo suger fan XD". Det är ju som så att det gått så oerhört snabbt de senaste 15 åren - när Euro-NCAP-testerna drog igång så visade de ju att i stort sett alla bilar var rätt så krockfarliga. (Ja, ÄVEN de som det INTE stod Volvo på...) Bilnasarna svarade med att testet var för tufft, skulle aldrig gå att klara osv. - men det gör det ju uppenbarligen idag, för numer har säkerheten blivit ett så starkt försäljningsargument att ingen törs ligga efter, så numer läggs det ju betydligt större vikt på området än förr.

Men det är ju oftast som så att man har en viss summa pengar att röra sig med vid ett bilköp. Är budgeten i klass med vad en ny småbil kostar så köper man ju knappast en Volvo 940 - ska man ha en begagnad Volvo där så är det ju mer troligt att det blir en V70 med ett par år på nacken - och då blir ju säkerheten en annan.

För 940-pengar kan man kanske få en 10-15 år gammal småbil, och inte särskilt många av dem bjuder på någon imponerande säkerhet... Då känns 940 som ett bättre val om säkerheten är allt som spelar roll.

Ska man ta upp en bil som tidigare nämnts, 240, så är frågan vad man får för småbil för de pengar som köper en 240. Golf 2? Micra från 80-talet? Fiesta Mk3? Jag krockar hellre i en 240.

Att nu en bil som fick de första pennstrecken dragna nån gång på 70-talet inte uppfyller dagens standard är ju däremot ganska uppenbart bara man tänker lite - har det inte hänt nåt sen dess så kan ju alla som jobbar med bilsäkerhet ta och sparkas på en gång! Min merca var på sin tid enligt många undersökningar den säkraste bilen på marknaden - men inte erbjuder den någon imponerande säkerhet jämfört med vad som kan köpas idag... Idag är Toyota Avensis enligt undersökningar säkrast på marknaden - men om 30 år kommer nog inte en sådan Avensis erbjuda någon imponerande säkerhet jämfört med vad som kommer finnas på marknaden då. Fast då går vi över på rent psykologiska och filosofiska frågor också... En W123 eller Volvo 940 som är hyggligt fräsch i karossen och har bilbälten m.m. i gott skick är ju inte så mycket farligare att åka i idag än vad de var när de var nya - men de skrämmer vissa. Däremot en Avensis upplever väl många en stor känsla av säkerhet i idag - om 30 år kommer trygghetsnarkomaner att känna sig nojiga i en - trots att det fortfarande är samma bil...

Så visst, det är naivt att tro att en gammal Volvo uppfyller moderna säkerhetskrav. ELLER en gammal Saab, Audi, VW, Mercedes, BMW, Toyota, Nissan...you name it. Det är inte kylarmärket det beror på att Volvon är efter - utan att utvecklingen helt enkelt går framåt - men det känns som att Volvo har fått bära hundhuvudet för att gamla bilar inte är lika säkra som de bästa bilarna idag.

Volvo 2/7/940 eller nån annan brukseuropé från samma tid - det må väl kvitta. Den är som vanligt bättre på vissa punkter och sämre på andra, om man jämför med en samtida bil. Problemet är väl att många stör sig på Volvoägare - trots att jag äger två 164or (som förvisso ska bort) och en PV544 själv, så måste jag säga att jag också gör det. Jag stör mig också på gubbar som påstår att deras 245or med förgasare tar 0,68 med husvagn. Jag stör mig på de som monterat en aluvinge på sin 740 och tror de är Stig Blomqvist för att de kan sladda två varv runt Sibylla. Jag stör mig på insnöat folk som tror att Volvo alltid varit världsbäst på allt och alltid kommer vara det - men trots allt, även om såna puckon finns så är ju alla med Volvo inte sådana, men det är som att vi blir hopbuntade med dem ibland av någon anledning, för att det är de som hörs. Vad man nu än tycker om att det finns idioter med Volvo - så bör man väl kunna se nyktert på saker och ting.

Långt och rörigt inlägg, det är lätt att tänka och svårt att skriva men jag hoppas att det gick fram något av min mening i alla fall.


4 637 Inlägg
13 november 2009
#124
Brandis skrev:
nya är ju mjuka som bananer i front och arsle för att ta bort kollisionen stöt

De senaste 15 åren har bilar blivit styvare och robustare för att klara kollisioner i högre hastigheter. Det innebär att påfrestningarna vid en krock skulle bli kraftigare  http://media.folksam.se/2009/10/27/bili … -baksatet/
(Kanske en alla alla orsaker till att t ex. 940 är så bra i tester över verkliga olyckor.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (13 november 2009)

herr
321 Inlägg
13 november 2009
#125
Volvo544special65 ,bra inlägg wink, vettigaste på länge


Fri fart för ett fritt folk!
14 224 Inlägg
13 november 2009
#126
oavsätt hur säker eller osäker en 700/900 är så är den fortfarande över medel säker i verkliga olyckor

fortfarande idag något som kan vara värt att tänka på smile
en krocktest säger väldigt lite om en bils krocksäkerhet..där dom redan haft krockbilden framför sig redan när dom ritade bilen medans verkligheten är något helt annat där man inte vet ett skit om vart smällen kommer ta och hur fort det går

så ett basera säkerheten på verkliga olyckor är värt betydligt mycket mer än biltillverkarnas skittester
Senast redigerat av Growe (13 november 2009)

Kör fort så hinner inget hända...

4 001 Inlägg
13 november 2009
#127
jonnielahti skrev:
nyare småbilar är krocksäckrare än dessa gamla pråmar.
det är testat , tror det va fift gear som testa det med en 945a

du kanske skulle läsa lite i tråden innan du skriver en sak som redan är skriven flera gånger

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 637 Inlägg
13 november 2009
#128
jonnielahti skrev:
nyare småbilar är krocksäckrare än dessa gamla pråmar.
det är testat , tror det va fift gear som testa det med en 945a

Och ett test säger allt?
I många andra typer av smällar skulle din 9000 för att ta ett exempel vara säkrare än åtminstone flera moderna småbilar.
Senast redigerat av EmilHammarlund (13 november 2009)

5 111 Inlägg
13 november 2009
#129
EmilHammarlund skrev:
Growe skrev:
oavsätt hur säker eller osäker en 700/900 är så är den fortfarande över medel säker i verkliga olyckor

fortfarande idag något som kan vara värt att tänka på smile
en krocktest säger väldigt lite om en bils krocksäkerhet..där dom redan haft krockbilden framför sig redan när dom ritade bilen medans verkligheten är något helt annat där man inte vet ett skit om vart smällen kommer ta och hur fort det går

så ett basera säkerheten på verkliga olyckor är värt betydligt mycket mer än biltillverkarnas skittester

Japp, tillverkarna bygger bilarna så att de ska klara euroenkapp eller vad det heter så bra som möjligt, resten är tyvärr inte lika intressant för dem.

Får jag vara ärlig, så tror jag inte ett skit på det där heller. Visst, det har diskuterats en del om att ett märke som Renault har kunnat uppnå höga NCAP-betyg på alla sina bilar för att de inte säljs i USA och därmed inte behöver få bra betyg i deras krocktester som är lite annorlunda motför de européiska och därmed kunnat optimeras för Euro-NCAP (men om det verkligen är så, tvistar ju de lärde om). Men ska jag vara ärlig så tror jag att de flesta biltillverkare idag utom möjligen några skräpiga budgetmärken (kinabilar etc. räknar jag inte ens) har ett rätt så seriöst säkerhetstänkande - långt mer än att "bara klara euro NCAP"...

Dessutom klarar man inte euro NCAP med en bil som i grunden har en skräpig säkerhet hur som helst.
Senast redigerat av Volvo544special65 (13 november 2009)


blacken
13 november 2009
#130
jonnielahti skrev:
nyare småbilar är krocksäckrare än dessa gamla pråmar.
det är testat , tror det va fift gear som testa det med en 945a

Renault Modus är inte att klassa som en småbil, snarare övre mellanbil..

1 224 Inlägg
13 november 2009
#131
Måste hylla Volvo544special65 för inlägget smile

i-vtec Do you?

blacken
13 november 2009
#132
så jag kan med rak hand säga att jag krockar fan hellre i en liten toyota än en stor jävla 940 med utvecklingsfas på 80 talet

Stora ord, så du tar hellre dödsfall eller svår kroppskada framför att knalla därifrån med lite blåmärken?
( om det nu är en "liten" toyota som du kolliderar med")
Har också "lite erfarenhet" på området...

1 339 Inlägg
13 november 2009
#133
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
nya är ju mjuka som bananer i front och arsle för att ta bort kollisionen stöt

De senaste 15 åren har bilar blivit styvare och robustare för att klara kollisioner i högre hastigheter. Det innebär att påfrestningarna vid en krock skulle bli kraftigare  http://media.folksam.se/2009/10/27/bili … -baksatet/
(Kanske en alla alla orsaker till att t ex. 940 är så bra i tester över verkliga olyckor.)

Jag skulle vilja se något sådant test! Eller någon form utav statistik på de.


Diktator
968 Inlägg
13 november 2009
#134
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
nya är ju mjuka som bananer i front och arsle för att ta bort kollisionen stöt

De senaste 15 åren har bilar blivit styvare och robustare för att klara kollisioner i högre hastigheter. Det innebär att påfrestningarna vid en krock skulle bli kraftigare  http://media.folksam.se/2009/10/27/bili … -baksatet/
(Kanske en alla alla orsaker till att t ex. 940 är så bra i tester över verkliga olyckor.)

du tar inte texten ur sitt sammanhang då?

sähär går hela stycket du citerade:
De senaste 15 åren har bilar blivit styvare och robustare för att klara kollisioner i högre hastigheter. Det innebär att påfrestningarna vid en krock skulle bli kraftigare om det inte kompenserades med bältessträckare*, kraftbegränsare** och krockkudde.

alltså motbevisade du dig precis, det är jobbigt när man manipulerar en text för att passa sitt egna innehåll.

det din länk säger är att det är för några bilar som typ* har bältesträckare i baksätet.. säg då hur många 240 och 700 modeller som har det överhuvud taget?
(*bland annat bältessträckare, men också kraftbegränsare och krockkudde)

blacken skrev:
så jag kan med rak hand säga att jag krockar fan hellre i en liten toyota än en stor jävla 940 med utvecklingsfas på 80 talet

Stora ord, så du tar hellre dödsfall eller svår kroppskada framför att knalla därifrån med lite blåmärken?
( om det nu är en "liten" toyota som du kolliderar med")
Har också "lite erfarenhet" på området...

nej, det sa jag inte, jag syftade på en ny "små"bils toyota än en gammal 940. och jag tror nog jag klarar mig bättre i en ny toyota än en gammal volvo även på skadefronten, större chans med mindre skador i japanaren än i volvon.

5 111 Inlägg
13 november 2009
#135
Brandis skrev:
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
nya är ju mjuka som bananer i front och arsle för att ta bort kollisionen stöt

De senaste 15 åren har bilar blivit styvare och robustare för att klara kollisioner i högre hastigheter. Det innebär att påfrestningarna vid en krock skulle bli kraftigare  http://media.folksam.se/2009/10/27/bili … -baksatet/
(Kanske en alla alla orsaker till att t ex. 940 är så bra i tester över verkliga olyckor.)

du tar inte texten ur sitt sammanhang då?

sähär går hela stycket du citerade:
De senaste 15 åren har bilar blivit styvare och robustare för att klara kollisioner i högre hastigheter. Det innebär att påfrestningarna vid en krock skulle bli kraftigare om det inte kompenserades med bältessträckare*, kraftbegränsare** och krockkudde.

alltså motbevisade du dig precis, det är jobbigt när man manipulerar en text för att passa sitt egna innehåll.

det din länk säger är att det är för några bilar som typ* har bältesträckare i baksätet.. säg då hur många 240 och 700 modeller som har det överhuvud taget?
(*bland annat bältessträckare, men också kraftbegränsare och krockkudde).

Eh, det han "ryckte ur texten" var väl svar på ditt påstående om att nyare bilar skulle vara "mjuka som bananer" i fronten, vilket är vad den texten säger emot, och den saken har ju inte mycket att göra med om det finns airbag eller inte... Bilen är ju lika styv i alla fall, även om förekomst av airbag m.m. givetvis gör att uppbromsningen inte blir lika tvär.

Däremot ser jag inte att han NÅNSTANS har skrivit att det är vanligt med bältessträckare, kraftbegränsare och airbag i 240/740.
(Kraftbegränsare finns inte i någon av dem... Bältessträckare i 90-tals 740 men aldrig i 240. Airbag blev på svenska marknaden option 1990 i 240 och 740, standard i alla 240 byggda efter januari 1993, men då hade 740 redan blivit 940, för att lägga till lite fakta om det är det man undrar).


blacken
13 november 2009
#136
nej, det sa jag inte, jag syftade på en ny "små"bils toyota än en gammal 940. och jag tror nog jag klarar mig bättre i en ny toyota än en gammal volvo även på skadefronten, större chans med mindre skador i japanaren än i volvon.

Det skall jag först se inträffa, innan jag ens överväger att tro på..

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 november 2009
#137
Gasdriven bältessträckare och automatisk höjdjustering av bälte kom standard med Volvo 850.
Sen i de lite nyare 850-modellerna sitter det ju SIPS, både i form av sidokrockkuddar i stolarna och förstärkta dörrsidor och chassit är också förstärkt på sidorna.

Tittar man på en sprängskiss på en Volvo 850 så ser det ut som om det sitter en bur i bilen, inbyggd i B-stolparna, taket och stolsfästena, bl.a.

Inte konstigt att de är så tunga. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

5 111 Inlägg
13 november 2009
#138
Alla 850 har SIPS. Det var sidoairbag som inte kom förrän, hm, var det 1995 års modell?
En 850 är ju för övrigt en 10 år nyare och betydligt säkrare konstruktion än en 940 - jag skulle faktiskt vara lite nyfiken på att se hur DEN står sig gentemot mindre bilar av idag.


blacken
13 november 2009
#139
Volvo544special65 skrev:
Alla 850 har SIPS. Det var sidoairbag som inte kom förrän, hm, var det 1995 års modell?
En 850 är ju för övrigt en 10 år nyare och betydligt säkrare konstruktion än en 940 - jag skulle faktiskt vara lite nyfiken på att se hur DEN står sig gentemot mindre bilar av idag.

SIPS fanns ju även på senare modeller av 940..(Man kan se det skrytet på bakrutan på dom)..

5 111 Inlägg
13 november 2009
#140
Det är väl bara 940 -91 som saknar SIPS? Sitter väl SIPS även på 740 -92?



Sök