3352
Sök

Xenonkonvertera Saab 9-5

34 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag visste inte riktigt vart jag skulle fråga om detta så jag tänkte att här borde det finnas någon som är kunnig. Jag har en Saab 9-5 med xenon original men den är krockad just nu så jag ska köpa en ny. Den jag har är en årsmodell 05 och jag tänkte köpa en 03 nu. jag har hittat en som har i princip exakt utrustning som min förutom inbyggd GPS och xenon. Xenonljus är rätt viktigt för mig då jag hatar halogenljus. tongue Går det att flytta över lamphusen från min 05a till en 03a?


1 513 Inlägg
10 november 2009
#2
ja lamp husen går väl att flytta över rent tekninskt men jag vet inte hur pass förbered 03 utan xenon e för de jag mistänker att du får leka kabel tattare en stund för att få rätt me de..


1 513 Inlägg
10 november 2009
#3
ska du sälja den gammla??smile


34 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#4
evo_krolle skrev:
ja lamp husen går väl att flytta över rent tekninskt men jag vet inte hur pass förbered 03 utan xenon e för de jag mistänker att du får leka kabel tattare en stund för att få rätt me de..
Okej. När jag frågar på Saabs skadecenter där bilen står nu säger dom att man inte kan flytta över nånting från en 05 till 03 men det är bara bullshit. Dom vill köpa bilen där nere för typ 5000 och sen kommer väl dom fixa upp den och sälja den dyrt. tongue Var därför jag behövde fråga här. ^^

evo_krolle skrev:
ska du sälja den gammla??smile
Jag vet inte riktigt. Jag kommer behålla däcken som sitter på och eventuellt tar jag ju lamphusen och gps:en. Men om jag vore du så skulle jag inte köpa min saab. Priset för att reparera är 91 000kr och jag köpte bilen för 80 000kr. tongue Delarna till bilen kostar enligt Saab 30 000kr så kan du laga allt som är fel på bilen så kan du ju alltid köpa den. Men som sagt så vet jag inte om jag verkligen kommer sälja den.
Senast redigerat av daekol (10 november 2009)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 november 2009
#5
kan bli problem att få den igenom bes då den är helbilsgodkänd...

2slow

2 600 Inlägg
10 november 2009
#6
men ljusen där så är det ju folk som har satt ditt såna originala xenon ljus på 98 års modeller så det går men som sagt så får man nog leka lite med elen. men om du ska ha gps i din nya så får du gifta ur den ur din gamle bil och sen gifta in den i din nya bil. gör man med tech 2 men kankse du visste redan tongue

gör som jag kör gubba racer=)

34 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
#7
Jag fundera på en sak... Eftersom att jag har original xenon i den andra bilen. Borde inte en saabverkstad kunna flytta över alltihop med nivåreglering också? Då har jag ju xenon lagligt. big_smile


8 876 Inlägg
11 november 2009
#8
daekol skrev:
Jag fundera på en sak... Eftersom att jag har original xenon i den andra bilen. Borde inte en saabverkstad kunna flytta över alltihop med nivåreglering också? Då har jag ju xenon lagligt. big_smile
Kostar mog mer än det smakar mellan tummen och pekfingret 15-20 000, bättre att leta efter en bil som redan har Xenon.

Fotograf på tierpidag.se

34 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
#9
Hamilton skrev:
daekol skrev:
Jag fundera på en sak... Eftersom att jag har original xenon i den andra bilen. Borde inte en saabverkstad kunna flytta över alltihop med nivåreglering också? Då har jag ju xenon lagligt. big_smile
Kostar mog mer än det smakar mellan tummen och pekfingret 15-20 000, bättre att leta efter en bil som redan har Xenon.
Det var ju inget vidare. hmm Jävla EU. Deras fel att den lagen om nivåreglering finns.


2 600 Inlägg
11 november 2009
#10
du får koventera om dom lyserna du får helt enkelt många gör det idag till och med besikta med dom men för att vara på säkra sidan så ta det 2 min att byta över till vanliga lyserna plus att du har en nivå reglering fast du får ändra sj med en knapp inne i bilen om vi snacka 9-5 nu då jag gör så sänker ner dom till tvåans läge så bländar dom inte andra. slipper du allt jobb och pengar om du ska lämna in till saab. annars får du köpa en med xenon.

gör som jag kör gubba racer=)

34 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#11
klimpan skrev:
du får koventera om dom lyserna du får helt enkelt många gör det idag till och med besikta med dom men för att vara på säkra sidan så ta det 2 min att byta över till vanliga lyserna plus att du har en nivå reglering fast du får ändra sj med en knapp inne i bilen om vi snacka 9-5 nu då jag gör så sänker ner dom till tvåans läge så bländar dom inte andra. slipper du allt jobb och pengar om du ska lämna in till saab. annars får du köpa en med xenon.
Jag har nu på senare dagar tänkt göra just det. Men jag vill ändå byta över lamphusen från min andra 9-5 med xenon original. Tycker dom är snyggare just med "ögat" som xenonljuset kommer ifrån. Det borde väl inte vara så svårt att flytta över den skiten?




Det här menar jag:
http://www.elkparts.com/images/10-6344.jpg


2 600 Inlägg
17 november 2009
#12
jo dom är ju snyggare dom lycktorna=) så det funkar ju att flytta över dom och sen xenon koventera dom istället om du vill slippa med el och sånt tongue vet inte hur dom passa i en annan 9-5 utan xenon lyktor men allt går har du tur så passa dom direkt bero väll på vilken års modell det är tongue

gör som jag kör gubba racer=)

34 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#13
klimpan skrev:
jo dom är ju snyggare dom lycktorna=) så det funkar ju att flytta över dom och sen xenon koventera dom istället om du vill slippa med el och sånt tongue vet inte hur dom passa i en annan 9-5 utan xenon lyktor men allt går har du tur så passa dom direkt bero väll på vilken års modell det är tongue
Okej. smile Jag ska ta mig en koll i båda bilarnas motorrum nu någon dag.


34 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#14
Nu har jag fått lite ny information.

Det går att flytta över lamphusen, men det kommer inte att fungera att använda den manuella nivåregleringen inne i bilens kupé. Därför måste nivåregleringen med. Jag var iväg i söndags och startade bilen och då såg jag på instrumentpanelen att nivåregleringen till xenonljusen var trasig/skadad. Jag gick då ut och kollade och upptäckte att xenonljuset på höger sida (den sida som har fått sig en smäll) inte står som det ska. Antingen får jag försöka lokalisera vad felet är och skaffa nytt eller så får jag helt enkelt göra en vanlig xenonkonvertering och ha ett jävla jobb inför varje besiktning. hmm


34 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#15
Nu så kommer jag försöka mig på att flytta över ljusen ändå. Har hittat instruktioner på allt som måste med och det verkar faktiskt inte vara så jäkla svårt. smile Men så kommer ju tankarna om detta med helbilsgodkänd osv. Morsan säger att bilprovningen kan se i sina papper om bilen har xenon ifrån fabrik och att den inte kommer gå igenom med detta. Stämmer detta?

För om jag flyttar över all xenonteknik så ser det ju ut som vilken annan 9-5 med xenon som helst. Då borde ju inte bilprovningen ha något att anmärka på. Eller har jag fel? Förklara gärna lite mer om helbilsgodkännande ni som kan det. Jag har försökt söka lite både på google och i forumet men inte hittat dom svaren jag söker.



Sök