4037
Sök

Insprut till b21a

24 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Tjenare jag har en 240-79 med en b21a.Jag funderar på att skaffa mig insprut till den och undrar då kan man ta insprut från tex en b23 och sätta dit ?? Givetvis så tar man med insug och och allt sånt.
eller ska jag sattsa på att få tag i insprut från en b21e ??

Är det mycket att göra med att montera insprut från b23 om det går ????

Eller tycker ni att jag ist ska satsa på att köpa en b23 eller en b230 med insprut och byta motor ??

1 800 Inlägg
13 november 2009
Insprutet (K-jet) är i princip samma på B21E o B23E så det går att använda, tänk på att du måste flytta över toppen också för att kunna montera spridarna, dom sitter ju i toppen.
Det är en del pyssel att montera sprutet men absolut inte omöjligt, det är dock lättare på 81- då alla kablar är fördragna och man bara kan koppla in sig på befintligt kablage och trycka i ett relä. Allt sådant får man dra själv på en -79a.
Tankarmaturen (ink pump) skall bytas, pump och filter ska monteras och bränsleretur måste dras osv.
Hade själv föredragit att byta ut hela motorn då det är en del skillnad i karaktär på motorerna, och byter man till B230 t ex så kan man passa på att byta så att man istället får ett nyare sprut som är dels effektivare/enklare och dels snålare att köra med.

24 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
Okej det var lite mer att göra än jag trodde.

Det blir nog att slänga in en 230 då måste bara köpa mig en donatorbil först då

1 800 Inlägg
13 november 2009
Arbetet är ju snudd på detsamma oavsett om du byter motor eller nöjer dig med att montera ett sprut på befintlig motor. Pumpar, armatur, filter, returledningar osv osv måste du ju ändå montera för att få det att fungera.

Sök