2814
Sök

Tillbaka skruving av mätare

1 079 Inlägg
16 maj 2006
Skitpetigt med körjournaler, ska vara datum och klockslag, mätarställningar, resans start och mål, vilket företag/ort man åkte till osv. Så det som hänt är att mercarobin varit ute och kört och kan inte förklara vad alla milen används till, och vill inte få bilen som förmånsbil. Det finns undantag om man använt bilen ett fåtal ggr högst 100mil under året då räknas det som ringa och man kan slippa få bilen som förmångsbil. Sen om det är lagligt, etiskt, moraliskt är en annan femma, de flesta företag fifflar genom kryphål osv. Det är inte olagligt i sig att manipulera en mätare men att sälja en bil med manipulerad mätare kan klassas som bedrägeri.

Nu när man bjussat på en moralkaka så kan jag bjuda på en länk så trådskaparen får ut nåt med, hör med dom här om ditt problem: http://www.matarstallning.se/

Jag personligen ogillar fiffel det resulterar i att nån annan får betala för kalaset i de flesta fall då ofta andra skattebetalare.
Senast redigerat av ruhler (16 maj 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

15 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
mm  köra i farter långt över 200km/h kan ni göra,,  utan att tänka en ggr extra på vad som kan hända... ett djur en cykel.. kärringar motsv... visst jag kör oxo fort ibland,,, men hakka som fan när man ska fixa lite med mätaren det kan ni...  +det är inte för att blåsa nån,,, mer än skatteverket vilket jag tycker är  okej i detta fall

8 Inlägg
16 maj 2006
det e rätt bara lura staten på pengar gör de för det e just vad staten gör mott oss!!!

1 741 Inlägg
16 maj 2006
MercaRobin skrev:
mm  köra i farter långt över 200km/h kan ni göra,,  utan att tänka en ggr extra på vad som kan hända... ett djur en cykel.. kärringar motsv... visst jag kör oxo fort ibland,,, men hakka som fan när man ska fixa lite med mätaren det kan ni...  +det är inte för att blåsa nån,,, mer än skatteverket vilket jag tycker är  okej i detta fall

klart man tänker på allt som kan hända då man kör 200
och där man kör så fort finns inte så många kärringar, djur, bilar, cyklar eller dyl. men finns ju mycket annat som kan hända.

men att skuva tillbaka en mätare är inte så svårt iaf inte på det mätarhus jag testade på.. var bara att  koppla ut strömmen och sedan snurra lite på mätaren men om du har en digital mätare är det nog lite jävligare.. kan ju även finnas spärrar m.m på de "analoga" så att det inte går att skruva tillbaka men på ett eller annat sätt så kommer det ju att gå bara jävlas lite mer..

har du en "vanlig" mätare är det ju bara att testa.. plocka lös mätarna och prova.. sabbar du den är det ju inte en sån stor kostnad att köpa en ny.. = 0 mil eller en beggad med färre mil

(detta är ett forum.. så den som vill ha hjälp ska väl få hjälp? därför försöker jag hjälpa så gott jag kan)

P.S. jag gillar absolut inte folk som ställer tillbaka mätarna bara för att sälja den och det ska inte fifflas med dom. (bilen jag testade på var en bil som skulle skrotas och jag ville testa hur lätt det var.. tragiskt nog var det ofantligt lätt bör fixas fler spärrar på sånna) och jag kommer aldrig skruva på mätaren på någon bil jag ska sälja. urch för sånt!

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

12 086 Inlägg
16 maj 2006
Mätaren på en 05 är troligen digital och inget man gör själv utan en dator med rätt prylar. finns folk som ställer bak mätare, snacka med dem o se om de klarar av din bil.

Tror inte du ska ställa tillbax mätaren för att bluffa, känns som man inte frågar sånt här.

EDIT: Min Maxima är otroligt lätt att ställa tillbax mätaren på, är sån här klassiskt räkneverk o så sitter det en bygel med skruv över axeln till alla hjulen, bara skruva loss den och ställa hjulen som man vill=) thi.. men det kändes som de kvitta då min gått 23 redan och de stog 22 på besiktningspapprena=P
Senast redigerat av JapMax (16 maj 2006)

142 Inlägg
16 maj 2006
heavy skrev:
MercaRobin skrev:
heavy skrev:

använd den då för fan.
om du utnyttjar din chef det skiter jag i. det jag menar är att du ska ge fan i att skruva mätare och sånt skit.

ps. dina förolämpningar biter inte på mig, jag bara skrattar åt dom HAHA.

mannen jag är min egen chef... fast det är ett AB  inget jävla HB

du får vara vems chef som helst så länger du inte håller på att fiffla med bilar

haha, ursäkta mig, men heavy. DU BLEV FETD AEGD_S

Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

20 Inlägg
17 maj 2006
Hallå! Där är ingen Chevrolet som heter Colorado så skruva du om du har bilen?

SSS -12
3 217 Inlägg
17 maj 2006
crossfire skrev:
Hallå! Där är ingen Chevrolet som heter Colorado så skruva du om du har bilen?

Fel där lilla gubben!

Googlat Chevrolet Colorado!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

12 086 Inlägg
17 maj 2006
ja, den va ju sjukt fet? Den vill jag se snarast! big_smile

Edit, ah jag kolla den här http://www.getchevatgan.com/images/fun/ … z-1280.jpg
Senast redigerat av JapMax (17 maj 2006)

91 Inlägg
17 maj 2006
Så förbannat patetiskt att fiffla med mätaren..Du har använt bilen mer än du får för skatteverket. SORRY ditt fel ta smällen...
Sen att folk skriver "skatteverket blåser oss" viftar man ju bort med en handvändning. Kan någon förklara på vilket sätt dom "blåser" dig & mig?

Kan någon komma med ett vettigt argument till att inte betala sedvanlig skatt?

& kom inte med patetiska grejor som "pengarna går ner i Perssons ficka" mfl puckade argument.

* Voff voff *
10 592 Inlägg
17 maj 2006
DayDreameR skrev:
Så förbannat patetiskt att fiffla med mätaren..Du har använt bilen mer än du får för skatteverket. SORRY ditt fel ta smällen...
Sen att folk skriver "skatteverket blåser oss" viftar man ju bort med en handvändning. Kan någon förklara på vilket sätt dom "blåser" dig & mig?

Kan någon komma med ett vettigt argument till att inte betala sedvanlig skatt?

& kom inte med patetiska grejor som "pengarna går ner i Perssons ficka" mfl puckade argument.

Ett argument skulle kunna vara att av 12:- bensin är över 8:- skatt... Ett annat skulle kunna vara att staten INTE borde sno pengar utifrån hur mycket en viss bil används eftersom den redan skattats för genom vägskatt...

Dessutom måste jag säga att denna tråd verkar vara en samlingsplats för moraltanter som älskar att betala skatt...

Varför gnäller ni så på trådskaparen??? Det ENDA han vill med sin mätarskruvning är att slippa betala skatt... Har ni ALDRIG försökt fiffla med skatten? Dragit av lite mer än ni borde i deklarationen? Köpt saker svart? Jobbat svart? Avstått från att ta upp en eventuell vinst vid en bilförsäljningen i deklarationen (Ja, det räknas egentligen som inkomst och ska beskattas)...?

Ingenstans skriver han att han INTE vill berätta för eventuella senare ägare att han skruvat mätaren...!

Så... Sluta kasta sten i glashus och antingen hjälp trådskaparen eller skit i att svara!!!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (17 maj 2006)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

91 Inlägg
17 maj 2006
Kan säga att jag aldrig gjort något du räknar upp & det säger jag med handen på hjärtat!
Anledningen till att Bensinen är så dyr beror nog på miljöpartiets politik...
Sedan var pengarna går kan man nog räkna ut själv.. Bidrag, Sjukvård osv...
Även fartkontrollerna kostar en slant.
Betalar mer än gärna det soppan kostar då det är vi väljare som valt den sittande regeringen.

582 Inlägg
17 maj 2006
merca-robin! tänk på att är det digital mätare så sitter "mätarställningen" antagligen i data-boxen! inte i mätarhuset! en kille köpte ny mätare till sin BMW från en skrotad,bara för det var mindre mil på den,när han kopplade in den så kom den gamla ställningen upp! smile

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

5 710 Inlägg
17 maj 2006
Forumregel nr 2:
§ Om du är det minsta osäker på om det du tänker skriva är relevant eller lämpligt, skriv inte. Gäller även bildkommentarer.

Det är inte lämpligt med personliga påhopp eller att kalla någon för dum i huvudet, blind osv.

Lås på!

MVH Jonas
..............

Sök