2826
Sök

Hur svårt är det att montera lamelldiff i Volvo/Dana30-axel?

-utan 940
1 728 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#1
Jag sitter och dreglar över alla fina diffar här: http://bakaxel.se/prislista.html
Funderar på någon av dessa:
"El-diff. Fungerar som en klassisk lamelldiff men tål avsevärt mycket mer effekt än en Dana-diff.
Låser upp 100%-igt när man matar den med 12V.

Allt som behövs för installation följer med." -8000kr, bara att låsa den helt när man åker in i en rondell. smile

eller

"Differentialbroms Dana. Lämplig för tävlingsbruk. Passar samtliga 1030- och 1031-bakaxlar."
-7900kr.

Hur kan El-diffen bara kosta 100kr mer, är lamelldiffen i den sämre än en renodlad lamelldiff?
Kan det bli problem med hastighetsgivarkransen när man monterar någon av dessa diffar?
Behöver man några specialverktyg eller använder man ett vanligt bladmått när man shimsar in den?

Det vore trevligt om någon hade bilder från en installation. Jag vet hur man får ut diffklumpen och det är säkert inte så krångligt att montera diffbromsen men jag är osäker på hur man shimsar så det blir bra.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 november 2009
#2
Har inget att göra med det men roligt när säkringen går sönder på tokställ i en rondell smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Livsnjutare
207 Inlägg
14 november 2009
#3
hade jag vatt för dig hade jag köpt en Aussie Locker diffspärr..

Jag har nyss inhandlat mig en sån från bakaxeldelar.se & är nöjd med den ! smile

-utan 940
1 728 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#4
Totten: Det är ju fortfarande lamelldiff i den så den kommer inte börja enhjula om säkringen går, bara att det är lättare att få ställ när den är helt låst.

erichson: Lockerdiffen är inte så bra i en bruksbil som används året runt; när det är halt kanske den inte kuggar över när man svänger så det blir som att köra agadiff på vintern, sen låter den ju inte så trevligt heller.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 november 2009
#5
Andreas 940 skrev:
Totten: Det är ju fortfarande lamelldiff i den så den kommer inte börja enhjula om säkringen går, bara att det är lättare att få ställ när den är helt låst..

Vilken tur. läste inte tillräckligt noga. Om den skulle släppa helt så skulle det nog bli en hejdundrans dikesfärd lite då och då smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

761 Inlägg
14 november 2009
#6
välj en torsen framför en lamelldiff skulle jag säga, bättre att köra med, underhållsfri, bättre hållbarhet samt samma pengar


-utan 940
1 728 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#7
dannnej skrev:
välj en torsen framför en lamelldiff skulle jag säga, bättre att köra med, underhållsfri, bättre hållbarhet samt samma pengar

Jag har funderat på thorsen också, de är tom. billigare men det står "Det går att lösa så h-mätare och ABS fungerar." vilket jag tolkar som att det är krångligt och kräver modifikationer.
Jag får väl ringa till dem nån dag och fråga annars.

699 Inlägg
14 november 2009
#8
Andreas 940 skrev:
dannnej skrev:
välj en torsen framför en lamelldiff skulle jag säga, bättre att köra med, underhållsfri, bättre hållbarhet samt samma pengar

Jag har funderat på thorsen också, de är tom. billigare men det står "Det går att lösa så h-mätare och ABS fungerar." vilket jag tolkar som att det är krångligt och kräver modifikationer.
Jag får väl ringa till dem nån dag och fråga annars.

Det är inte särskillt krångligt att få hastighetsmätaren att funka.. Det är bara en krans som svetsas på diffen.. Bakaxel kan göra det åt dig om du inte gör det själv..
//Jonas

Bilgalen elektriker :)

-utan 940
1 728 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#9
JonasHalt skrev:
Det är inte särskillt krångligt att få hastighetsmätaren att funka.. Det är bara en krans som svetsas på diffen.. Bakaxel kan göra det åt dig om du inte gör det själv..
//Jonas

Men det går inte att svetsa fast den man har, man köper en som är gjord för diffen?
Sen tror jag att lamell är bättre för buskörning, det greppar när man kör rakt fram och när man sladdar spinner båda hjulen lika mycket medans en thorsendiff hela tiden försöker få det att greppa.

854 Inlägg
15 november 2009
#10
Jag kör med lamell, är grymt nöjd! Jag sladdar dock inte så mycket, men den funkar säkert till den som ska ha bilen till det också. När jag renoverade min (jävligt dyrt tyvärr) så sa SAM att dom håller för riktigt mycket så länge man kör med båda däcken på asfalt eller båda på grus, så hjulen har lika mycket fäste helt enkelt. Jag plågar min diff rätt fint med ordentliga starter och den är helt kanon. Kan bara rekomendera. Som sagt så brukar inte torsen rekomenderas för buskörning. Jag köper alla fall en lamelldiff igen om jag måste, fasten jag inte driftar.

För att fixa hastighetsmätaren så har jag för mig han tar en tussing extra.


-utan 940
1 728 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#11
Kmarcus: Ok det låter som en lämplig diff för mig. Köpte du den helt ny och slet ut själv eller var den redan sliten?
Menar du att man måste svetsa fast en krans även på lamelldiffen som bakaxel.se säljer eller menade du torsendiffen?

854 Inlägg
15 november 2009
#12
Jag köpte en begagnad och renoverade, vilket inte blev så billigt i slutet. Den jag köpte satt det en krans på från början. Där av köpet, inte så vanligt med lamell med rätt krans till 940 om jag förstått det rätt. Menade torsen men tror det är samma sak som gäller om det inte redan sitter rätt krans på.


-utan 940
1 728 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#13
Ok, det enda säkra är väl att fråga de som säljer dem då.
Monterade och shimsade du din diff själv?
Senast redigerat av Andreas 940 (15 november 2009)

486 Inlägg
15 november 2009
#14
Kmarcus skrev:
Som sagt så brukar inte torsen rekomenderas för buskörning.

Nä jag vill påstå motsatsen. Jag använder nästan bara min bil till just buskörning och Torsendiffen fungerar jättebra till det.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

854 Inlägg
15 november 2009
#15
Jag köpte en hel axel.
Torsen fungerar säkert också, jag har inte testat.


-utan 940
1 728 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#16
Tomas_H skrev:
Kmarcus skrev:
Som sagt så brukar inte torsen rekomenderas för buskörning.

Nä jag vill påstå motsatsen. Jag använder nästan bara min bil till just buskörning och Torsendiffen fungerar jättebra till det.

Intressant, har du kört med lamelldiff också och jämfört?
Monterade du den själv? Jag skulle som sagt behöva lite info om hur man shimsar och annat man behöver veta.

4 001 Inlägg
16 november 2009
#17
Köp en SF-diff, lite dyrare men mycket bättre än Dana.

schimsningen är ju vid pinjong och kronhjulet, du ska ha rätt höjd på pinjongen så du får rätt kuggingreppning och rätt spel mellan kronhjul/pinjong.

Det lättaste och billigaste är att be någon kunnig fixa det, det är ett helvete att mäta in om man inte har rätt verktyg och en massa schims

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

854 Inlägg
16 november 2009
#18
Kostar inte en SF dubbelt? Har svårt att se att en sådan ska vara dubbelt så bra då en dana fungerar utmärkt. Förklara gärna varför den är bättre och hur den fungerar.


4 001 Inlägg
16 november 2009
#19
Kmarcus skrev:
Kostar inte en SF dubbelt? Har svårt att se att en sådan ska vara dubbelt så bra då en dana fungerar utmärkt. Förklara gärna varför den är bättre och hur den fungerar.

SF kostar en hel del mera men är mycket hållbarare och har inte lika hårt förspänning, den är öppnare i ramperna så den beter sig mera som en standardaxel vid normalkörning, en Dana som är spänd upp mot 9 kg eller mera ger en del understyrning vid halt väglag och den diffar även under inbromsning vilket inte SF gör.
En dana får man räkna med att byta korsen i lite då & då för att dom spricker, det behövs inte på SF

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

761 Inlägg
16 november 2009
#20
Jag har en lamelldiffad axel liggande, hur ser man skillnad på dana och sf?

Hur som helst så var det väldigt lite förspänning i den, men såfort den belastades så låstes den, jag jämför med bmw originaldiffar som inte alls fungerar likadant, ungefär samma förspänning, men låser inte upp lika bra vid hård belastning, så det är ofta ett hjul spinner bort sig.



Sök