3449
Sök

200sx s13.5 with bmw power

213 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#1
8
Senast redigerat av nitro177 (4 mars 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
#2
Åhh, en japs med en riktig motor! wink

Spännande projekt, får man ta och följa

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Jlmmy
15 november 2009
#3
Skall bli intressant och se hur detta slutar! smile
Lycka till!

mvh

213 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#4
Evo-Offer skrev:
kan nog bli riktigt grymt men skriv gärna vad du ska göra med bilen m.msmile ska bli väldigt intressant iaf

jo det blir en s13 med s15 front och bmw sexa. karossen blir det fullbur nya bromsar, fjädrar, bränslesytem, sprut blir att köra med megasquirt och mkt mer kommer bilder på det mesta. motor blir det en del om byggnad med kommer bilder på det licka så.. mvh


391 Inlägg
15 november 2009
#5
Regga den som ombyggt fordon? du ska ju ändå byta ut allt i hela bilen fatta ja de som tongue


849 Inlägg
15 november 2009
#6
Mm, som sagt ombyggt fordon är det allra bästa alternativet smile
Fint projekt annars, ska bli kul o se
De blir turbo antar jag? smile

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

727 Inlägg
15 november 2009
#7
Coolt detta ska följas med glädje! Haft 4st s13 och är nu själv inne på 2:a bmw´n så intresset på detta bygge är självklart! big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

10 Inlägg
15 november 2009
#8
fan va fränt, riktigt roligt projekt.  hur har du tänkt göra med växellådan ,Bmw där med hoppas ja? så fall måste man ju bygga om spakstället.  har själv tänkt ett tag på att bygga m50 i min s13.
Senast redigerat av miz (15 november 2009)

nissan 200sx s13

213 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#9
Spexarn skrev:
Mm, som sagt ombyggt fordon är det allra bästa alternativet smile
Fint projekt annars, ska bli kul o se
De blir turbo antar jag? smile

ombyggt fordon lutar det åt mest nu det ända som jag har fönderingar på nu är att dom har som krav på att man inte får köra med eftermarknadssprut som jag fatta för?? någon som har annan uppfattning på det får gärna skriva??


jo det blir turbo och kanske bilr turbo och komppressor så man får det sjuka vridet läste lite om det om man av lastar kompressorn när turbon går igång så förlorar man inte så mkt effekt ca10 hk men får se är ju rätt bra vrid i sexan ändå men vi får se,,


10 Inlägg
15 november 2009
#10
nitro177 skrev:
Spexarn skrev:
Mm, som sagt ombyggt fordon är det allra bästa alternativet smile
Fint projekt annars, ska bli kul o se
De blir turbo antar jag? smile

ombyggt fordon lutar det åt mest nu det ända som jag har fönderingar på nu är att dom har som krav på att man inte får köra med eftermarknadssprut som jag fatta för?? någon som har annan uppfattning på det får gärna skriva??


jo det blir turbo och kanske bilr turbo och komppressor så man får det sjuka vridet läste lite om det om man av lastar kompressorn när turbon går igång så förlorar man inte så mkt effekt ca10 hk men får se är ju rätt bra vrid i sexan ändå men vi får se,,

Så klart du får köra på ett eftermarknadssprut. bara ch och lamda är bra värden på.

nissan 200sx s13

213 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#11
miz skrev:
fan va fränt, riktigt roligt projekt.  hur har du tänkt göra med växellådan ,Bmw där med hoppas ja? så fall måste man ju bygga om spakstället.  har själv tänkt ett tag på att bygga m50 i min s13.

japp det blir en m3 låda som kommer nästa vecka förhoppningsvis. dom lådorna ska vara lätt växlade men ska bygga så att m3 lådan växelspak kommer upp urr kardantunneln in i kupen sen bygger man ett spakställ i kupen och sätter ett steg i mellan båda växelspakarna så man får korta och säkra växel läggen..


1 397 Inlägg
15 november 2009
#12
som sagt.. ska det gå som ombyggt fordon så måste ju bromsar och drivlina hålla måtten oxå. vet inte mer än så =/ men lycka till.. väldigt intressant!


10 Inlägg
15 november 2009
#13
nitro177 skrev:
miz skrev:
fan va fränt, riktigt roligt projekt.  hur har du tänkt göra med växellådan ,Bmw där med hoppas ja? så fall måste man ju bygga om spakstället.  har själv tänkt ett tag på att bygga m50 i min s13.

japp det blir en m3 låda som kommer nästa vecka förhoppningsvis. dom lådorna ska vara lätt växlade men ska bygga så att m3 lådan växelspak kommer upp urr kardantunneln in i kupen sen bygger man ett spakställ i kupen och sätter ett steg i mellan båda växelspakarna så man får korta och säkra växel läggen..

låter vettigt. kommer du köra med nissan backvagn? så fall hur har du tänkt fixa givare till hastighetsmätaren?  bmw har ju i diffen och nissan har ju i växellådan? har tänkt ett tah på det där men inte kommit fram till något som skulle funka till besiktningen. efter som ja hade tänkt köra orginal backvagn sen kardan från svea

nissan 200sx s13

213 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#14
miz skrev:
nitro177 skrev:
Spexarn skrev:
Mm, som sagt ombyggt fordon är det allra bästa alternativet smile
Fint projekt annars, ska bli kul o se
De blir turbo antar jag? smile

ombyggt fordon lutar det åt mest nu det ända som jag har fönderingar på nu är att dom har som krav på att man inte får köra med eftermarknadssprut som jag fatta för?? någon som har annan uppfattning på det får gärna skriva??


jo det blir turbo och kanske bilr turbo och komppressor så man får det sjuka vridet läste lite om det om man av lastar kompressorn när turbon går igång så förlorar man inte så mkt effekt ca10 hk men får se är ju rätt bra vrid i sexan ändå men vi får se,,

Så klart du får köra på ett eftermarknadssprut. bara ch och lamda är bra värden på.

tog text från sidan jag läste från


Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

läken ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 )


213 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#15
miz skrev:
nitro177 skrev:
miz skrev:
fan va fränt, riktigt roligt projekt.  hur har du tänkt göra med växellådan ,Bmw där med hoppas ja? så fall måste man ju bygga om spakstället.  har själv tänkt ett tag på att bygga m50 i min s13.

japp det blir en m3 låda som kommer nästa vecka förhoppningsvis. dom lådorna ska vara lätt växlade men ska bygga så att m3 lådan växelspak kommer upp urr kardantunneln in i kupen sen bygger man ett spakställ i kupen och sätter ett steg i mellan båda växelspakarna så man får korta och säkra växel läggen..

låter vettigt. kommer du köra med nissan backvagn? så fall hur har du tänkt fixa givare till hastighetsmätaren?  bmw har ju i diffen och nissan har ju i växellådan? har tänkt ett tah på det där men inte kommit fram till något som skulle funka till besiktningen. efter som ja hade tänkt köra orginal backvagn sen kardan från svea

så långt har jag in kommit i planeringen än men det finns nog nån givare att sätta på nåt lämpligt ställe jo det blir orginal bakvangn så länge.


Wtf do you want?!
234 Inlägg
15 november 2009
#16
de här måste följas.. big_smile

You'll always walk alone!

213 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#17
Evo-Offer skrev:
som jag sa innan.tror detta bygget kommer bli grymt bra när det blir klart.har du ngt mål när det ska vara färdigt?

japp det hoppas jag med smile.. har inge mål just nu iallafall får ta den tid det tar vill inte gör om saker och sen är det en del pengar som ska utt med.. men ska göra iordning saaben till sommaren som kommer är bara lack och plocka ihop motorn på den..


213 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#18
Evo-Offer skrev:
svårt och mäta in den?

nja det är lite mäta så brukar det gå..


Diesel or Die
66 Inlägg
17 november 2009
#19
Ang, eftermarknadsprut så får man ju byta till det vid omregistrering till etanoldrift, kanske kan vara värt å se om inte det går att göra på samma besvär?

Meister
6 763 Inlägg
17 november 2009
#20
DieselThomsen skrev:
Ang, eftermarknadsprut så får man ju byta till det vid omregistrering till etanoldrift, kanske kan vara värt å se om inte det går att göra på samma besvär?

Eftersom att han ändå inte kan besiktiga med turbo-maskin så är de väll bättre att ha en helt standard motor och besiktiga med och sedan stoppa i den skojigare motorn efter besiktningen.

Ska bli kul att se den i örebro när den är klar



Sök