3366
Sök

Turbo konvertering BMW 540i e39 (långtidsprojekt) Nu tar vi nya tag!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 februari 2010
#101
Frayze skrev:
"marwin_of_sweden" Hehe ja den lät grymt rått speciellt när den var kall tongue

"AnderssonE30" principen är precis densamma, bara att jag sätter den längre bak p.g.a platsbrist under huven! tänkt dig vanliga avgasrören att det är grenröret på en "vanlig" turbo-installation så slipper jag dessutom jättevärme under huven och turbon suger i sig mycket kallare luft till motorn, dock blir det självklart lite avkall på responsen, mer volym att fylla med laddtryck tack vare längre tryckrör än "normalt" avgaserna är även lite kallare där bak än direkt från motorn som ska få snurr på turbon, kan jämföras lite med att köra med för stor turbo, laddtrycket kommer senare, hänger du med nu?

Finns ett klipp på min sida hur min lät;)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
1 februari 2010
#102
Frayze skrev:
målet är 400hk,

Jo polarn lade en brak-skit i sätet och efter det har den lyst! cool har kikat lite på autopower om just detta, men inte haft det som någon hög prio tongue antingen är det väl sensormattan som gett sig, får kika upp det till sommaren, de sade då inget på senaste besiktningen om det.

Förhoppningsvis blir det bygghelg till helgen tongue

Min lyste i typ 2år eller något sånt innan jag tog mig i kragen och beställde prylarna från ELFA. Tog väl ca. 5min när man väl gjorde det. smile
Jag är lite pedant och gillar inte när exempelvis varningslampor lyser. Sen kan det ju vara bra att ha lite airbags lite här och där om olyckan skulle vara framme.
Känns bra att säga till passagerare för att lugna dem lite ibland. tongue

727 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#103
jag kollade på din länk och det såg ju busenkelt ut! Får nog ta beställa hem grejerna och göra en sån där simulering, kapar man bara bort kablarna som går till och från sensormattan och sätter dit sockerbiten med motstånden? Förresten, hur fick du dit oljematningen? kan du visa bild? Jag köpte ett t-kors men det är ju så snävt vinklat där oljetryckskontakten sitter så jag får inte ens på den ett varv på oljefilterburken yikes

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
1 februari 2010
#104
Frayze skrev:
jag kollade på din länk och det såg ju busenkelt ut! Får nog ta beställa hem grejerna och göra en sån där simulering, kapar man bara bort kablarna som går till och från sensormattan och sätter dit sockerbiten med motstånden? Förresten, hur fick du dit oljematningen? kan du visa bild? Jag köpte ett t-kors men det är ju så snävt vinklat där oljetryckskontakten sitter så jag får inte ens på den ett varv på oljefilterburken yikes

Japp, det är bara en sockerbit + de små saker som stod i artikeln där... motstånd, konding, diod.
Kör upp/fram stolen max, ta ett djupt andetag medans du kapar sladdar och skruvar dit sockerbiten. Det enda jobbiga var allt blod i huvudet när jag låg upp och ned med huvudet på golvet. Är glad att jag var ensam i garaget, annars hade nog bilden legat på Facebook ganska snart. tongue

I mitt kit följde det med en... hmm, nu står det still... vad heter det?... en lite tjuv så oljetrycket går ut i en slang samtidigt som det går tryck igenom till oljetrycksmätaren.
Om du förstår vad jag menar så kan du säkert få en firma som pressar hydralslangar att pressa en sådan koppling på en slang till dig.

727 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#105
Haha det är alltid så trevligt att krypa ihop som en ostbåge och ha huvudet där nere och benen ut genom dörren big_smile
Hmm nån typ av banjo då eller? jag var till hydraulfirman nu efter jobbet, de letade och till sist fick jag tag på 2 nipplar jag kan svetsa ihop, så det har nog löst sig allt med oljefrågan nu big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Gasglad
3 244 Inlägg
2 februari 2010
#106
Detta bygge har jag missat, kommer ju bli hur rått som helst!!
Såg att någon hade sybpunkter ang. turbons spoolup, tror inte det blir något problem då BMW har en ganska snabb avgaspuls genom avgassystemet, dock kan det behövas lite mindre rör från grenrör till turbon men det är ju en finjusteringsfråga efter man testat hur bilen och trycket beter sig!!

Hoppas allt går efter planerna, ska bli riktigt spännande med fler bilder och filmer!!

//Carfreak

727 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#107
Ja inte tror jag det blir sånt stort lagg direkt, sen att det finns, eller "fanns" 286 orginalhästar som trycker på innan det bär iväg på riktigt gör ju inte saken sämre tongue avgaset är byggt i 2.5" rostfritt. Fler filmer kommer så fort turbon sitter på wink Som jag sagt tidigare, detta är ett lite långsamt projekt tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

190 Inlägg
2 februari 2010
#108
Ser kanon ut!
Var in och kollade på dina gamla bilar och så att din gamla s13 är det ju min polares brosa som äger nu!

keep the good work!

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

727 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#109
Tha_Zack skrev:
Ser kanon ut!
Var in och kollade på dina gamla bilar och så att din gamla s13 är det ju min polares brosa som äger nu!

keep the good work!

Nä men se där! big_smile  ja rör den på sig nåt nu för tiden? har han gjort någe mer åt den tro? saknar den riktigt ordentligt ibland hmm

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#110
Det var den helgen det, hänt lite nu igen och det har verkligen gått framåt! lägger ut lite bilder av det som fallit på plats wink



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855164_l5hhb5.jpg
Skoj med plasmaskärare wink




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855165_6pcqrp.jpg
Wastegate på plats



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855166_9mrwpo.jpg
Klockren inpassning tongue



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855168_ux0z6a.jpg
systemet monterat utan turbo, oljetrycksledningen tittar fram



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855173_9tb8ut.jpg
vridit till lagerhuset så oljeledningarna hamnar rätt




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855174_yor0sz.jpg
finns ju gott om plats wink

I veckan kommer jag montera oljepumpen och dra returledningen.
Målet till nästa helg om allt klaffar och jag hinner få hem alurören så ska den startas! men det visar sig som sagt tongue MEGA tack till herr Stefan som är kung på att svetsa! big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 278 Inlägg
7 februari 2010
#111
varför sätter man turbo där? förlorar man inte effekt?smile

Street Knight

727 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#112
syabo skrev:
varför sätter man turbo där? förlorar man inte effekt?smile

Läs början på tråden tack wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 513 Inlägg
7 februari 2010
#113
klock rent men ska du inte gå ner till typ max 2 tum tryckrör från turbon å fram dels för spolen och platsen?!


1 278 Inlägg
7 februari 2010
#114
okey, ganska smart faktiskt:)

Street Knight

727 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#115
evo_krolle skrev:
klock rent men ska du inte gå ner till typ max 2 tum tryckrör från turbon å fram dels för spolen och platsen?!

Jepp! blir 2" tryckrör fram till främre hjulen sen går det över till 3 och till sist 3.5 in till insuget

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

supermikaela
8 februari 2010
#116
Tror du att turbon kommer höras mycket? Vad jag sett på youtube där de byggt likadant på Corvetter så låter det ju ganska illa med så mycket "vin".

Grymt projekt i övrigt.

Gasglad
3 244 Inlägg
8 februari 2010
#117
MER bilder wink

Kommer bli så grymt!

//Carfreak

hbxservice.com
1 471 Inlägg
8 februari 2010
#119
blir asfränt!!

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

727 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#120
Jo då det kommer "vina" en hel del big_smile bara söka på rear mount turbo på youtube så hittar du alla möjliga byggen tongue Lägger ut lite bilder av vad som hänt idag då cool
köpte en biltema pump till returoljan då jag kommit på att den jag har inte är tillräcklig för en bilmotors oljetryck!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855799_aq5g8z.jpg
Nya oljepumpen passas in, har även borrat upp hål för oljereturslangen, dags att handla gummigenomföringar!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855807_9ma1fv.jpg
Här syns returledningen som ska gå från turbon till pumpen, bestämde mig ganska snabbt att pumpen skulle få husera i reservhjulsbaljan, sitter aningen mer skyddad där än under bilen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855813_32xw8t.jpg
Monterat t-korset till oljetrycket. fick förlänga det med att svetsa ihop 2 nipplar,då oljefilterburken var ivägen för att skruva i det, för snäv vinkel till oljetryckskontakten



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855818_0pfmmk.jpg
skruvade dit returoljeledningen till till motorn samtidigt.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855820_48aep2.jpg
Påbörjade även att labba med tryckrörshistorian, den blir rolig att lösa!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855826_j6jns4.jpg
kan bli snävt!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/855827_7cf5dm.jpg
en låda alurör tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök