"marwin_of_sweden" Hehe ja den lät grymt rått speciellt när den var kall
"AnderssonE30" principen är precis densamma, bara att jag sätter den längre bak p.g.a platsbrist under huven! tänkt dig vanliga avgasrören att det är grenröret på en "vanlig" turbo-installation så slipper jag dessutom jättevärme under huven och turbon suger i sig mycket kallare luft till motorn, dock blir det självklart lite avkall på responsen, mer volym att fylla med laddtryck tack vare längre tryckrör än "normalt" avgaserna är även lite kallare där bak än direkt från motorn som ska få snurr på turbon, kan jämföras lite med att köra med för stor turbo, laddtrycket kommer senare, hänger du med nu?
Finns ett klipp på min sida hur min lät;)
BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Jo polarn lade en brak-skit i sätet och efter det har den lyst! har kikat lite på autopower om just detta, men inte haft det som någon hög prio antingen är det väl sensormattan som gett sig, får kika upp det till sommaren, de sade då inget på senaste besiktningen om det.
Förhoppningsvis blir det bygghelg till helgen
Min lyste i typ 2år eller något sånt innan jag tog mig i kragen och beställde prylarna från ELFA. Tog väl ca. 5min när man väl gjorde det. Jag är lite pedant och gillar inte när exempelvis varningslampor lyser. Sen kan det ju vara bra att ha lite airbags lite här och där om olyckan skulle vara framme. Känns bra att säga till passagerare för att lugna dem lite ibland.
jag kollade på din länk och det såg ju busenkelt ut! Får nog ta beställa hem grejerna och göra en sån där simulering, kapar man bara bort kablarna som går till och från sensormattan och sätter dit sockerbiten med motstånden? Förresten, hur fick du dit oljematningen? kan du visa bild? Jag köpte ett t-kors men det är ju så snävt vinklat där oljetryckskontakten sitter så jag får inte ens på den ett varv på oljefilterburken
jag kollade på din länk och det såg ju busenkelt ut! Får nog ta beställa hem grejerna och göra en sån där simulering, kapar man bara bort kablarna som går till och från sensormattan och sätter dit sockerbiten med motstånden? Förresten, hur fick du dit oljematningen? kan du visa bild? Jag köpte ett t-kors men det är ju så snävt vinklat där oljetryckskontakten sitter så jag får inte ens på den ett varv på oljefilterburken
Japp, det är bara en sockerbit + de små saker som stod i artikeln där... motstånd, konding, diod. Kör upp/fram stolen max, ta ett djupt andetag medans du kapar sladdar och skruvar dit sockerbiten. Det enda jobbiga var allt blod i huvudet när jag låg upp och ned med huvudet på golvet. Är glad att jag var ensam i garaget, annars hade nog bilden legat på Facebook ganska snart.
I mitt kit följde det med en... hmm, nu står det still... vad heter det?... en lite tjuv så oljetrycket går ut i en slang samtidigt som det går tryck igenom till oljetrycksmätaren. Om du förstår vad jag menar så kan du säkert få en firma som pressar hydralslangar att pressa en sådan koppling på en slang till dig.
Haha det är alltid så trevligt att krypa ihop som en ostbåge och ha huvudet där nere och benen ut genom dörren Hmm nån typ av banjo då eller? jag var till hydraulfirman nu efter jobbet, de letade och till sist fick jag tag på 2 nipplar jag kan svetsa ihop, så det har nog löst sig allt med oljefrågan nu
Detta bygge har jag missat, kommer ju bli hur rått som helst!! Såg att någon hade sybpunkter ang. turbons spoolup, tror inte det blir något problem då BMW har en ganska snabb avgaspuls genom avgassystemet, dock kan det behövas lite mindre rör från grenrör till turbon men det är ju en finjusteringsfråga efter man testat hur bilen och trycket beter sig!!
Hoppas allt går efter planerna, ska bli riktigt spännande med fler bilder och filmer!!
Ja inte tror jag det blir sånt stort lagg direkt, sen att det finns, eller "fanns" 286 orginalhästar som trycker på innan det bär iväg på riktigt gör ju inte saken sämre avgaset är byggt i 2.5" rostfritt. Fler filmer kommer så fort turbon sitter på Som jag sagt tidigare, detta är ett lite långsamt projekt
Det var den helgen det, hänt lite nu igen och det har verkligen gått framåt! lägger ut lite bilder av det som fallit på plats
Skoj med plasmaskärare
Wastegate på plats
Klockren inpassning
systemet monterat utan turbo, oljetrycksledningen tittar fram
vridit till lagerhuset så oljeledningarna hamnar rätt
finns ju gott om plats
I veckan kommer jag montera oljepumpen och dra returledningen. Målet till nästa helg om allt klaffar och jag hinner få hem alurören så ska den startas! men det visar sig som sagt MEGA tack till herr Stefan som är kung på att svetsa!
Jo då det kommer "vina" en hel del bara söka på rear mount turbo på youtube så hittar du alla möjliga byggen Lägger ut lite bilder av vad som hänt idag då köpte en biltema pump till returoljan då jag kommit på att den jag har inte är tillräcklig för en bilmotors oljetryck!
Nya oljepumpen passas in, har även borrat upp hål för oljereturslangen, dags att handla gummigenomföringar!
Här syns returledningen som ska gå från turbon till pumpen, bestämde mig ganska snabbt att pumpen skulle få husera i reservhjulsbaljan, sitter aningen mer skyddad där än under bilen.
Monterat t-korset till oljetrycket. fick förlänga det med att svetsa ihop 2 nipplar,då oljefilterburken var ivägen för att skruva i det, för snäv vinkel till oljetryckskontakten
skruvade dit returoljeledningen till till motorn samtidigt.
Påbörjade även att labba med tryckrörshistorian, den blir rolig att lösa!