3380
Sök

Volvo 850 glt strypt?

Bilmek
70 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#1
sitter de någon strypning på en glt 93:a (20v) eftersom folk säger att de va få glt som hade 170 kusar från fabrik.
kan ju säga att de känns ju inte som 170 kusar i min i alla fal.. kanske ponnys:P

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 november 2009
#2
Kolla så att det variabla insuget fungerar, om det har fastnat i lågvarvs-position så känns nog bilen trött ja. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Bilmek
70 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#3
TurbOla skrev:
Kolla så att det variabla insuget fungerar, om det har fastnat i lågvarvs-position så känns nog bilen trött ja. tongue

haru något bra och lätt sätt att kolla de på?

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

806 Inlägg
16 november 2009
#4
showit skrev:
TurbOla skrev:
Kolla så att det variabla insuget fungerar, om det har fastnat i lågvarvs-position så känns nog bilen trött ja. tongue

haru något bra och lätt sätt att kolla de på?

Get on my horse,,,, _HAhaha


Reservdansk
6 271 Inlägg
16 november 2009
#5
showit skrev:
haru något bra och lätt sätt att kolla de på?

Nej, jag tror inte det finns något lätt sätt att kolla det på. wink
Kanske när du kör isåfall. smile

Jag är alldeles hundra på vilka modeller det variabla insuget satt på, men om du kör, och accelererar kraftigt upp mot 4000-5000 varv så ska du kunna känna att bilen ändrar karaktär. Det beror inte på kammarna, utan ska ha med insuget att göra.

Det är vacuum och mekaniskt, och kan ha rostat, ev. trasiga slangar som den drar luft genom.
Om du har det (vilket du borde ha) så sitter det på undersidan av insuget, och du får helt enkelt plocka bort insuget för att komma åt det.

Här kan du läsa mer: http://forum.svenska85x70klubben.se/vie … php?t=2314
Edit: På sidan 3 på länken kan du se hur insuget ser ut!
Senast redigerat av TurbOla (16 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
Bilmek
70 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#7
TurbOla skrev:
showit skrev:
haru något bra och lätt sätt att kolla de på?

Nej, jag tror inte det finns något lätt sätt att kolla det på. wink
Kanske när du kör isåfall. smile

Jag är alldeles hundra på vilka modeller det variabla insuget satt på, men om du kör, och accelererar kraftigt upp mot 4000-5000 varv så ska du kunna känna att bilen ändrar karaktär. Det beror inte på kammarna, utan ska ha med insuget att göra.

Det är vacuum och mekaniskt, och kan ha rostat, ev. trasiga slangar som den drar luft genom.
Om du har det (vilket du borde ha) så sitter det på undersidan av insuget, och du får helt enkelt plocka bort insuget för att komma åt det.

Här kan du läsa mer: http://forum.svenska85x70klubben.se/vie … php?t=2314
Edit: På sidan 3 på länken kan du se hur insuget ser ut!

kan de inte vara så lätt att de e min mamma och min morfar som ägt bilen innan mig och inte så mycket som petat på gaspedalen att bilen kan ha adapterat om sig tror du?
ska de inte räcka att ta bort + polen på batteriet ett tag sen ut och köra hårt som fan ett par mil?

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 november 2009
#8
showit skrev:
kan de inte vara så lätt att de e min mamma och min morfar som ägt bilen innan mig och inte så mycket som petat på gaspedalen att bilen kan ha adapterat om sig tror du?
ska de inte räcka att ta bort + polen på batteriet ett tag sen ut och köra hårt som fan ett par mil?

Om bilen hade haft en automatlåda från 1999 eller 2000, så hade jag kunnat hålla med dig.
Då kom den äkta adaptiva automatlådan.
Visst, om du låter styrboxen vara strömlös ett tag så kommer den att behöva adaptera sig, men det spelar ingen roll hur hårt du kör, för den reagerar inte på din körning, den bara ställer in gränsvärdena.
Och innan den har gjort det, så kommer bilen att gå lustigt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Bilmek
70 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#9
TurbOla skrev:
showit skrev:
kan de inte vara så lätt att de e min mamma och min morfar som ägt bilen innan mig och inte så mycket som petat på gaspedalen att bilen kan ha adapterat om sig tror du?
ska de inte räcka att ta bort + polen på batteriet ett tag sen ut och köra hårt som fan ett par mil?

Om bilen hade haft en automatlåda från 1999 eller 2000, så hade jag kunnat hålla med dig.
Då kom den äkta adaptiva automatlådan.
Visst, om du låter styrboxen vara strömlös ett tag så kommer den att behöva adaptera sig, men det spelar ingen roll hur hårt du kör, för den reagerar inte på din körning, den bara ställer in gränsvärdena.
Och innan den har gjort det, så kommer bilen att gå lustigt.

hmm okey... men då borde det vara de där med insuget som e boven i dramat:P för kolla på det i morn

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

1 798 Inlägg
16 november 2009
#10
Kolla även wax-termostaten i luftfilterboxen, den som reglerar spjället för förvärmning eller friskluft.
Det gör stor skillnad på prestandan om termostaten är kass och motorn tvingas suga i sig grenrörsvarm luft hela tiden.


Bilmek
70 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#11
Hilmer skrev:
Kolla även wax-termostaten i luftfilterboxen, den som reglerar spjället för förvärmning eller friskluft.
Det gör stor skillnad på prestandan om termostaten är kass och motorn tvingas suga i sig grenrörsvarm luft hela tiden.

okey de får ja kolla senare.. tack

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432


Sök