Har tänkt att bygga en låda till min MDS Teamr12 bas men undrar om jag ska bygga i spånskiva eller MDF? Någon som har prövat båda som kan rekommendera någon av dem? Eller om det finns något annat bra material till bygget? Lådan ska vara på mellan 30-35liter.
jag hadde valt mdf då mdf inte andas alls, dock är mdf lite dyrare , ska du ha en sluten låda så är nog mdf det bästa, spånskiva andas och passar bättre vid portad låda,
jag hadde valt mdf då mdf inte andas alls, dock är mdf lite dyrare , ska du ha en sluten låda så är nog mdf det bästa, spånskiva andas och passar bättre vid portad låda,
hoppas detta hjälpte något
Ehh nä det hjälpte nog inte så mycke med en massa felinformation Båda är inte 100% täta men inget som kommer göra nått med ljudet på dom.
Dom stora fördelar och nackdelarna med dom materialen är att i spån är det lättare att skruva för det spricker inte lika lätt. MDF blir snyggare vid bearbetning med fräs och dyligt och är slätare.
Så välj vilket du tycker är bäst och kommer över. Men glöm inte att förborra om du använder MDF eftersom det lätt delar sig annars.
Det absolut viktigaste är att du får lådan tät i alla skarvar.
MDF: +Lättare att arbeta med +lättare att ytbehandla då det inte suger lika mycket färg som spånskiva +snyggare finish då det inte spricker å flisar i kanter lika lätt +Går att köra lite mindre dimension då den är styvare (riktmärke ungrfär 18mm mdf =21mm spån) -dyrare -förborra är tipset Spån: +billigare +Spricker inte lika lätt -svår att få till hållbar fin finish i kanter
Ska du klä lådan i tyg så går ju spån alla tiders men jag föredrar då att bygga i MDF då det är roligare med jämna fina kanter och känns mer kvalite.
men se till att plasta ordentligt med tex polyester inuti lådan för att få stadga. Du kan köpa 22mm spån på k-rauta för 270 spänn. jag byggde min låda med det och kan gott rekommendera det till basreflex.
EDIT: MDF är inte lufttätt (fråga BJonsson här på g.org). dock går det plasta insidan så det blir tätt.
sätt en MDFbit framför munnen å försök andas igenom den.. MDF i tillräckligt tätt för att man ska kunna bygga en kub av den å sen trycksätta den me luft..
EDIT: MDF är inte lufttätt (fråga BJonsson här på g.org). dock går det plasta insidan så det blir tätt.
sätt en MDFbit framför munnen å försök andas igenom den.. MDF i tillräckligt tätt för att man ska kunna bygga en kub av den å sen trycksätta den me luft..
joooo men man kan sätta en aggressiv damsugare och lyfta 2-3 skivor pga suget (dvs ingen damsugare mamma damsugar med hemma utan det är nog en vakkumpump utan dess like ^^
Håller inte med att att MDF är lättare att jobba med, det är pissdrygt att jobba med i jämförelse med spån.
Jag bygger bara själv med MDF och inget annat, men du måste förskruva (Om man nu inte har spikpistol) innan varje skruv och detta tar tid.
Men annars är MDF helt okej att bygga med, men du lär inte höra skillnad om man dämpat rätt i lådan mellan spån och MDF, detta gäller även i dB.
Martinfyhr skrev:
MDF: +Lättare att arbeta med +lättare att ytbehandla då det inte suger lika mycket färg som spånskiva +snyggare finish då det inte spricker å flisar i kanter lika lätt +Går att köra lite mindre dimension då den är styvare (riktmärke ungrfär 18mm mdf =21mm spån) -dyrare -förborra är tipset
Spån: +billigare +Spricker inte lika lätt -svår att få till hållbar fin finish i kanter
Ska du klä lådan i tyg så går ju spån alla tiders men jag föredrar då att bygga i MDF då det är roligare med jämna fina kanter och känns mer kvalite.
MDF betyder Medium Density Fibreboard och är en träfiberskiva att tillverka inredning av, förekommande i bland annat köksskåp och listverk samt inne- och ytterdörrar. Materialet är perfekt till högtalarlådor. Eftersom materialet består av finfördelade fibrer är även bearbetade ytor släta och lämpar sig därför väl till målning. Därför används det ofta till just målade snickerier. MDF har även använts till väggbeklädnader i byggnader. MDF-skivan tillverkas av 100% barrträ, vilket ger en mycket ljus skiva. MDF måste alltid förborras.