2837
Sök

Spånskiva eller MDF??

4 693 Inlägg
18 november 2009
Tokken skrev:
Kanske skulle prova bygga i HDF.. smile

Jag vet att MDF står för medium Medium Density Fibreboard. Och efter det heter just MEDIUM, finns det HDF (High density fiberboard) som du skriver?

Vore kul att testa att bygga med det isf. Men om det nu finns så har man väl ändå inte råd.

Booyakasha!

84 Inlägg
18 november 2009
Softis skrev:
Tokken skrev:

Jag vet att MDF står för medium Medium Density Fibreboard. Och efter det heter just MEDIUM, finns det HDF (High density fiberboard) som du skriver?

Vore kul att testa att bygga med det isf. Men om det nu finns så har man väl ändå inte råd.

HDF finns, kostar dock något mer än MDF.
Största skillnaden är förutom att HDF är hårdare, att HDF är fuktbeständigt, det är inte MDF.
Prova en bit MDF genom att sätta ner den i ett glas vatten över natten så får du se vad som händer.

Håller för övrigt på med en låda där väggarna består av 3st 9mm HDF-skivor som är hoplimmade med ett speciellt lim i en rejäl press.
Senast redigerat av Mokke (18 november 2009)

Mokke @ Team1

2 665 Inlägg
18 november 2009
evilaudio skrev:
Softis skrev:
MDF, är det verkligen trä? Känns mer som någon typ av pressad kartong... hmm

å vad är kartong??   TRÄ!!!!

MDF e träfiber som e ihoppressat me lim.. å ja kan säga att de limmet e inte nyttigt.

Kan bara hålla med. Lukten som bildas efter att ha sågat mdf låda är inte bra!
Jag själv har fått riktigt rejäl huvudvärk några gånger. Då hade lokalen dålig ventilation, tänk på det.
I ett garage är det nog inga problem.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 693 Inlägg
18 november 2009
Mokke skrev:
Softis skrev:
Tokken skrev:

HDF finns, kostar dock något mer än MDF.
Största skillnaden är förutom att HDF är hårdare, att HDF är fuktbeständigt, det är inte MDF.
Prova en bit MDF genom att sätta ner den i ett glas vatten över natten så får du se vad som händer.

Håller för övrigt på med en låda där väggarna består av 3st 9mm HDF-skivor som är hoplimmade med ett speciellt lim i en rejäl press.

Kan du inte lägga upp lite bilder så man får se smile

Booyakasha!

560 Inlägg
18 november 2009
He He he jo tycker man inte det är dryggt att såga så lär man börja göra det big_smile

Tokken skrev:

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 november 2009
Marinplywood skulle jag byggt i om pengar inte hade spelat någon roll.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

297 Inlägg
18 november 2009
ExtraKim skrev:
Marinplywood skulle jag byggt i om pengar inte hade spelat någon roll.

om inte pengar hade spelat roll hade ja skaffat en låda i rent guld cool

4 693 Inlägg
18 november 2009
Jag skulle vilja gjuta en låda i betong. Men jag vet inte hur jag skulle göra, sen vet jag inte hur fan jag skulle få en den i bilen. Men bra skulle de nog bli iaf tongue

Booyakasha!

297 Inlägg
18 november 2009
hmm går ju industri, kanske skulle pröva å göra en låda i 8mm stål? tongue jävlar va tungt de skulle bli^^ men styvt big_smile

238 Inlägg
18 november 2009
Jonathan_lindgren skrev:
hmm går ju industri, kanske skulle pröva å göra en låda i 8mm stål? tongue jävlar va tungt de skulle bli^^ men styvt big_smile

ja stål hade vart nåt, testa de tongue glöm inte bilder xD hade vart kul att se tongue

215 Inlägg
18 november 2009
hade du tänkt fräsa ut den då eller vad har du tänkt dig? smile

319 Inlägg
18 november 2009
Softis skrev:
Tokken skrev:

Det finns ju även LDF (Low density fiberboard) wink Lycka till med byggandet. PS Själv så hade jag kört på MDF lättare att arbeta med än spån om vill ha snygga hörn osv. Var bara medveten om att förborra i MDFen så är de lugnt.

//Dennis
Senast redigerat av RPMDennis (18 november 2009)

2 914 Inlägg
18 november 2009
Punti skrev:

8 mm plåt sen svetsa med snygga svetsfogar tongue glöm bara inte fasa av bitarna innan på ytterhörnen wink

297 Inlägg
18 november 2009
Punti skrev:

om du menar plåtlådan, nej vrf krångla till det? klipper ut bitar av 8mm plåt som jag helt enkelt svetsar ihop till en låda, till högtalar hålet använder jag skolans cnc skärbrännare big_smile skulle lät gjort de om man fick använda så dyrt material smile

16 197 Inlägg
18 november 2009
Jonathan_lindgren skrev:
Punti skrev:

om du menar plåtlådan, nej vrf krångla till det? klipper ut bitar av 8mm plåt som jag helt enkelt svetsar ihop till en låda, till högtalar hålet använder jag skolans cnc skärbrännare big_smile skulle lät gjort de om man fick använda så dyrt material smile

dock e stål inte alls lika styvt som mdf om man jämför viktförhållande.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

297 Inlägg
18 november 2009
evilaudio skrev:
Jonathan_lindgren skrev:
Punti skrev:

det vet jag smile sen har väl mdf och spån bättre akustiska egenskaper än va plåt har om jag inte misstar mej, grejen skulle ju mest va å ha nått som inte många andra har om jag nu skulle göra det smile

16 197 Inlägg
18 november 2009
Jonathan_lindgren skrev:
evilaudio skrev:
Jonathan_lindgren skrev:

det vet jag smile sen har väl mdf och spån bättre akustiska egenskaper än va plåt har om jag inte misstar mej, grejen skulle ju mest va å ha nått som inte många andra har om jag nu skulle göra det smile

bygg i glas isf... tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

297 Inlägg
18 november 2009
evilaudio skrev:
Jonathan_lindgren skrev:
evilaudio skrev:

de finns ju så många baslådor som har plexiglas, skulle inte kännas lika udda ju smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 november 2009
evilaudio skrev:
Jonathan_lindgren skrev:
evilaudio skrev:

har inte tokken plexi i sin bubbla? jävligt fränt

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 november 2009
Glas är ett MYCKET bra material för att bygga i. En av världens högst spelande bilar i Super Street har en låda i glas.
http://i31.tinypic.com/206oeqd.jpg
http://i31.tinypic.com/2lmpc7r.jpg
http://i26.tinypic.com/acsitv.jpg

Man kan även använda stål om man går upp lite i tjocklek:
http://img183.imageshack.us/img183/8287/neoebass025.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök