2766
Sök

Spånskiva eller MDF??

2 914 Inlägg
19 november 2009
ExtraKim skrev:
Man kan även använda stål om man går upp lite i tjocklek:

även betong åxå va?? om man kör någon mm extra tjock... borde ha mycket bra egenresonans tycker jag smile

297 Inlägg
19 november 2009
hmm, för å va udda, göra en form å smälta ner gummi att göra en låda av? ^^

16 197 Inlägg
19 november 2009
michieff skrev:
evilaudio skrev:
Jonathan_lindgren skrev:

det vet jag smile sen har väl mdf och spån bättre akustiska egenskaper än va plåt har om jag inte misstar mej, grejen skulle ju mest va å ha nått som inte många andra har om jag nu skulle göra det smile

bygg i glas isf... tongue

har inte tokken plexi i sin bubbla? jävligt fränt

jo men nu menar ja GLAS.. inte akryl.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

660 Inlägg
19 november 2009
michieff skrev:
spån, billigare.

men se till att plasta ordentligt med tex polyester inuti lådan för att få stadga. Du kan köpa 22mm spån på k-rauta för 270 spänn. jag byggde min låda med det och kan gott rekommendera det till basreflex.

Oj va dyrt! :S Jag köper mina spånskivor (22 mm golfspån) för typ 89 kr/skivan på XL bygg (Ordinarie pris)

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

16 197 Inlägg
19 november 2009
Soderqvist skrev:
michieff skrev:
spån, billigare.

men se till att plasta ordentligt med tex polyester inuti lådan för att få stadga. Du kan köpa 22mm spån på k-rauta för 270 spänn. jag byggde min låda med det och kan gott rekommendera det till basreflex.

Oj va dyrt! :S Jag köper mina spånskivor (22 mm golfspån) för typ 89 kr/skivan på XL bygg (Ordinarie pris)

//Soderqvist

men en skiva golvspån e ju mycke mindre.. samt att man måste rensåga "spåntet" på dom..

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 november 2009
kalle_kalle skrev:
ExtraKim skrev:
Man kan även använda stål om man går upp lite i tjocklek:

även betong åxå va?? om man kör någon mm extra tjock... borde ha mycket bra egenresonans tycker jag smile

Jag e lite tveksam till betong, det finns de som menar på att det är bra och de som menar på att det inte är bra. Dock så bör man ha en betong som inte krymper när den brinner, särskilt om man häller den mellan t.ex två väggar.

Glaset som sitter i lådan som är på andra sidan är 5cm tjockt, och jag misstänker att den lådan väger ett par hundra kilo.

De rutorna som vi hade i Fiestan vägde 163Kg tillsammans, visserligen var dem 7.5cm tjock men ytan i glasbaslådan är betydligt större än vad våra rutor var. (Länk till bilder finns i min presentation).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

297 Inlägg
19 november 2009
Soderqvist skrev:
michieff skrev:
spån, billigare.

//Soderqvist

vissa av oss har ju tur å har en mamma som jobbar på xl wink aldrig haft problem å få spånskivor grattis big_smile

2 174 Inlägg
19 november 2009
spånskiva är inget och rekomendera det är svagt och ostabilt, MDF riktigt stabilt och bra, förborra och limma och skruva ihop typ 20 mm eller 25 mdf så blir du inte missnöjd

16 197 Inlägg
19 november 2009
hangman skrev:
spånskiva är inget och rekomendera det är svagt och ostabilt, MDF riktigt stabilt och bra, förborra och limma och skruva ihop typ 20 mm eller 25 mdf så blir du inte missnöjd

vilket inte stämmer för 5öre..  har byggt me spån i MASSOR me bilar å de funkar kalas...  en fördel me mdf e dock att man kan såga tunna saker av de utan att de blir sprött. sen e de mycke lättare å lacka mdf än spån.. men va gäller styvhet på lådor så kvittar de..

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
19 november 2009
Tack evil.
Folk sprider en massa skit för att dom har hört eller läst något på internet som någon annan hört eller läst.
Var källkritiska för fasen.
Om någon skriver något på ett forum betyder inte det per automatik att det är sant.

Så hädanefter alla som läser i denna tråden så är det skitsamma viket man använder.
Båda kommer att funkera alldeles utmärkt.
Vet man inte skillnaden eller har inte jobbat med materialen innan så är tätheten på materialet det minsta man behöver bry sig om.

Det som är viktigt är att såga rakt och att få alla skarvar helt täta.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

ljudfantast
1 372 Inlägg
19 november 2009
hangman skrev:

svagt och ostabilt? var har du yrat fram det från?
hur som helst förstärker man inifrån med tex plast på både mdf och spån.
Senast redigerat av michieff (19 november 2009)

560 Inlägg
19 november 2009
Jo fast kör man inte med armering så blir det inte stabilare men dock tätare.

michieff skrev:
hangman skrev:

svagt och ostabilt? var har du yrat fram det från?
hur som helst förstärker man inifrån med tex plast på både mdf och spån.
Senast redigerat av jimmyostrom (19 november 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Sök