2576
Sök

Lågt laddtryck volvo 855 t5-r

Rycketofta Racing
292 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#1
har haft problem med laddet på volvon, laddade 0,5 med slangen dragen på wastegaten. bytade då till 3 tums rör och det steg till 0,9 katalysatorn var bara skrot tongue

men som sagt över 0,9 kommer den inte och detta e vad det toppar för att sen stabelisera sig på 0,7-0,8. har kollat alla slangar och liknande. turbon känns bra inget glapp eller blå ryckande. behöver tips och ideer vill ladda ca 1.1-1,2 smile

//Rycketofta Racing

263 Inlägg
19 november 2009
#2
Är inte det meningen att den ska ladda 0.9 med ett steg 1 chip?

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Rycketofta Racing
292 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#3
jo visst, men wastegaten e inte ens inkopplad, då ska den ladda mer wink chippet e ett steg 3 wink

//Rycketofta Racing

402 Inlägg
19 november 2009
#4
Du är säker på att det inte är nån slang som är gången? Hade nämligen liknande problem,
det var hål i slangen som sitter på spjällhuset precis i skarven till tomgångsmotorn det syntes
inte, och den höll trycket upp till ca:1.1bar sen öppnade den sej och trycket sjönk ner till 0.9
även med wg-slangen dragen. Satte dit en ny slang som också den sprack på samma ställe.sad
Tydligen är inte orig slangen specad för mer än 1.1bar, så jag köpte ett silicon-kitt som ska
klara 4bar.wink  Kan va skitsvårt att se om det är hål i utan att bryta och dra rejält i slangen,
kanske samma problem hos dej? en tanke bara..


8 250 Inlägg
19 november 2009
#5
Marlboroman skrev:
Kollat wastegaten? Dels klockan då det är lågt grundtryck på dem (det är ju trots allt en slidel som mattas av varteftersom), och dels klaffen som är en akilleshäl på mitsu-aggregaten. Inte ovanligt att axeln till den börja glappa och då sjunker trycket.


Rycketofta Racing
292 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#6
tänkte också på en läcka på ett tryck rör så provade idag med start gas överallt på alla anslutningar men utan resultat.

min nästa tanke var också wastegaten men hur provar jag den? eftersom slangen e av ska den vara stängd hela tiden så om man låser den hårt i stängt läge? kan den vara sprucken och läcka igenom?
har ett aggregat till prova byta? eller inte värt jobbet?

//Rycketofta Racing

8 250 Inlägg
19 november 2009
#7
Tab skrev:
min nästa tanke var också wastegaten men hur provar jag den? eftersom slangen e av ska den vara stängd hela tiden så om man låser den hårt i stängt läge? kan den vara sprucken och läcka igenom?
har ett aggregat till prova byta? eller inte värt jobbet?

Fjädern håller emot så gott den kan. En frisk fjäder orkar ju hålla emot för höga tryck, men en fjäder som är slut gör det inte, även fast man plockat av slangen. Haka av stången och dra i den, man ska behöva ta i rejält för att orka röra den om den är frisk.

Annars är ju en klassiker på 850 att slangen som sitter mellan tryckrör och spjäll spricker där slangen till tomgångsmotorn går in, och det brukar i vissa fall bara märkas under tryck. Så bryt å bänd lite på den.


1 196 Inlägg
19 november 2009
#8
va me om det förut, kolla slangen som sitter vid gasspjället, kolla vid slangen som går till tomgångsmortorn, dom spricker alltid där, tryck lite på slangen så ser du om det är något hål där

Rycketofta Racing
292 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#9
kollade nu på slangen och där e något som kan vara en spricka, finns det någon annan slang att köpa?
förutom orginal då?

kollade på reserv agget också och finns dte en möjlighet att de kan ha spruckit? för på reserven fanns där en liten spricka?

//Rycketofta Racing

402 Inlägg
19 november 2009
#10
Kan va svårt med startgas iom att det alltid är ett visst tryck utanför gasspjället, turbon
snurrar ju på hela tiden och bygger upp ett visst tryck även på tomgång, så man får inget
vacuum på trycksidan, så startgasen sugs inte in på samma sätt som på en sugmotor.
Så startgas funkar i princip bara innanför gasspjället på en turbomaskin. Dvs, sprutar du
gas på en läckande tryckslang så "blåser" läckaget bort gasen från slangen, säkrast är att
kolla slangarna "manuellt" mvh.


Rycketofta Racing
292 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#11
tankarna övergår nu i en ny turbo, vad är att rekomendera? t3 fläns e ett krav även intern wastegate.

finns det några aggregat som har samma anslutning till downpipen? har den med kona. storleks mässigt hade jag tänkt mig runt 19t eller lite större wink

//Rycketofta Racing

632 Inlägg
20 november 2009
#12
19T är att föredra om du vill få bolt on utan att bygga om massor.

Mvh

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

Rycketofta Racing
292 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#13
så länge den passar på grenröret e jag ganska nöjd smile någon som har någon info om t3/t4 aggen? lagom på volvon?

//Rycketofta Racing


Sök