Hej
För 2 månader sedan så fick jag den första Check Engine-varningen, den slocknade efter att jag kört en halvmil.
Någon vecka senare fick jag samma varning i form av Check Engine, åkte då upp till SAAB så dem fick läsa felkod och det var tydligen vevaxelgivaren om gav felet.
Så jag tog och köpte en ny och monterade dit den. Allt verkade fungera fint ända tills jag återigen fick Check Engine-varningen
Den vevaxelgivare som jag tog bort var lite smutsig, men det lär väl inte ha varit helt galet, eller?
Vad kan mer vara fel om vevaxelgivaren är ny?
Hur fungerar Check Engine-lampan?
Lyser den så länge det finns ett bestående fel?
Om vi säger att jag startar bilen och den hittar ett fel som "glappar" lite och sedan börjar fungera direkt efteråt, kommer Check Engine-lampan fortsätta lysa ett tag?
Eftersom att Check Engine-lampan aldrig har börjat lysa under färd, utan bara under start av bilen så funderar jag på om det kan vara så att något ibland blir fel vid tändningen och det märker bilen, men att sedan allt ändå hoppar igång och att sedan ligger Check Engine-varningen kvar ett tag, bara som en säkerhetsåtgärd från bilen så att jag som förare verkligen hinner märka att något har gått fel, men (eftersom att lampan slocknar) att det inte är ett bestående fel?
Tänker jag rätt?
MVH Niclas