3597
Sök

Köpråd: Har fått ett bra erbjudande, vågar jag chansa

1 339 Inlägg
23 november 2009
#21
Ny kylarvätska, bromsolja, motorolja, växellådsolja och bakaxelolja (två sista ej absolut nödvändiga) kan ju inte kosta mer än 500 kr max på biltema. Ok däck kan man få tag i begagnat billigt. Kamremmen kostar 150 kr, och då kan du dessutom skryta med att du har bytt kamremmen wink .

Åk en runda runt kvarteret, kontrollera hjullagerna och spindellederna. Och kolla såklart att motor, växellåda och drivlina känns okej.


OBS: Byta motorolja innan start är absolut att rekommendera!!! Jag hade även hällt i lite olja i varje cylinder och sen kört runt motorn några varv för hand! 5 år är trots allt ganska lång tid!
Senast redigerat av Volvo740an (23 november 2009)


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 november 2009
#22
nitrox skrev:
IceEyes skrev:
nitrox skrev:

I vilken värld lever du? 7000kr för att få en gammal volvo att rulla? Man kan ju inte vara i ordning om man köper nya märkes däck till en gammal 940gl

Det är ingen omöjlighet att kostnaden skenar iväg upp emot 7000kr. Felen kan vara fler och dyrare än vad man först anar.

Men kom in i matchen nu!. Det är en gammal jävla volvo. reservdelar finns på konsum och olja kan man köpa på biltema.

Kan jag få en kamrem och 2 liter mjölk tack!

Inte ens resvervdelar till en "gammal jävla volvo" är gratis eller växer på träd, hur mycket du än vill tro det.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

I got Dubs!
2 423 Inlägg
23 november 2009
#23
Det lönar sig inte att köpa en obesiktad och oskattad 940 GL om du ska sälja den.

olja och oljefilter ca 600kr
Skatt ca 2000
bromsarna e kanske slut ca 3000kr
Besiktning ca 300, ombesiktning 200kr
driv o kamrem ca 1000kr
tändstift 300 spänn
7000 grovt räknat + inköp.


herr
321 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#24
Vill börja med att tacka för alla svar!
Har funderat nu och det blir nog så att jag åker och provkör den i veckan, och om den är i körbart skick köper jag den. Ska försöka få tag i nåt tak över huvudet så jag kan fixa med den över vintern, så till våren säljer jag min bil jag har nu och ställer på 940:in och besiktar den. Som många sagt så kan jag nog inte räkna med någon större vinst om jag säljer den, det är bättre jag behåller den och säljer min gamla istället


4 637 Inlägg
23 november 2009
#25
nitrox skrev:
Man kan ju inte vara i ordning om man köper nya märkes däck till en gammal 940gl

Så med en gammal bil är varken trafiksäkerhet, däcklivslängd eller komfort viktigt?
Men bra däck kan finnas billigt på Blocket om han ändå tänkt sälja den.

Tillbaka till ämnet. 2500 låter riktigt billigt, mycket rost och andra defekter på den?
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 november 2009)

1 339 Inlägg
23 november 2009
#26
Adde666 skrev:
Det lönar sig inte att köpa en obesiktad och oskattad 940 GL om du ska sälja den.

olja och oljefilter ca 600kr
Skatt ca 2000
bromsarna e kanske slut ca 3000kr
Besiktning ca 300, ombesiktning 200kr
driv o kamrem ca 1000kr
tändstift 300 spänn
7000 grovt räknat + inköp.

HAHAHA, olja och oljefilter 600 kr?? Bromsar 3000 kr??? Kamremsats 1000 kr???

Motorolja = 150 kr
Oljefilter = 80 kr
Kamremsats = 500 kr
Brombelägg  = 800 kr runt om, bromsskivorna va ju okej
Tändstift = 300 kr

Skatten är på 1600-1800 kr + besiktning 500 kr


Summa: 6630 kr inklusive inköp
Senast redigerat av Volvo740an (23 november 2009)


hellaflush!
1 266 Inlägg
23 november 2009
#27
Volvo740an skrev:
Adde666 skrev:
Det lönar sig inte att köpa en obesiktad och oskattad 940 GL om du ska sälja den.

olja och oljefilter ca 600kr
Skatt ca 2000
bromsarna e kanske slut ca 3000kr
Besiktning ca 300, ombesiktning 200kr
driv o kamrem ca 1000kr
tändstift 300 spänn
7000 grovt räknat + inköp.

HAHAHA, olja och oljefilter 600 kr?? Bromsar 3000 kr??? Kamremsats 1000 kr???

Motorolja = 150 kr
Oljefilter = 80 kr
Kamremsats = 500 kr
Brombelägg  = 800 kr runt om, bromsskivorna va ju okej
Tändstift = 300 kr

Skatten är på 1600-1800 kr + besiktning 500 kr


Summa: 6630 kr inklusive inköp

De va allt en billig motorolja wink


Körv
3 535 Inlägg
23 november 2009
#28
Timmyboy skrev:
Volvo740an skrev:
Adde666 skrev:
Det lönar sig inte att köpa en obesiktad och oskattad 940 GL om du ska sälja den.

olja och oljefilter ca 600kr
Skatt ca 2000
bromsarna e kanske slut ca 3000kr
Besiktning ca 300, ombesiktning 200kr
driv o kamrem ca 1000kr
tändstift 300 spänn
7000 grovt räknat + inköp.

HAHAHA, olja och oljefilter 600 kr?? Bromsar 3000 kr??? Kamremsats 1000 kr???

Motorolja = 150 kr
Oljefilter = 80 kr
Kamremsats = 500 kr
Brombelägg  = 800 kr runt om, bromsskivorna va ju okej
Tändstift = 300 kr

Skatten är på 1600-1800 kr + besiktning 500 kr


Summa: 6630 kr inklusive inköp

De va allt en billig motorolja wink

4 liter på biltema 148:-

Truckdriving Man

35 Inlägg
23 november 2009
#29
köpte en 940 för 2år sen stått obes i 3år för 2500kr stod på 25000mil smörjde upp bromsarna o körde o bes o fick 3st skit 2or  kostade mej ca 6000kr nybes o klar körde ett halvår o fick 8500kr när ja sålde den


herr
321 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#30
Förresten, tror ni man vågar bogsera hem bilen? Jag bor 1 mil därifrån, och det känns lite jobbigt att behöva betala skatt och försäkring för 15 minuters färd.. är lite osäker om lagstiftningen, nån som gjort något liknande och vet?


130 Inlägg
23 november 2009
#31
får väl egentligen inte boxera den avställd å allt vad den nu är men ska du inte boxera den på stan eller runt hörnet på polishuset så skulle iaf ja chansa


Defloratör.
641 Inlägg
23 november 2009
#32
IceEyes skrev:
nitrox skrev:
IceEyes skrev:

Det är ingen omöjlighet att kostnaden skenar iväg upp emot 7000kr. Felen kan vara fler och dyrare än vad man först anar.

Men kom in i matchen nu!. Det är en gammal jävla volvo. reservdelar finns på konsum och olja kan man köpa på biltema.

Kan jag få en kamrem och 2 liter mjölk tack!

Inte ens resvervdelar till en "gammal jävla volvo" är gratis eller växer på träd, hur mycket du än vill tro det.

Ja för det är precis vad jag tror.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 november 2009
#33
nitrox skrev:
sirmiro skrev:
Kör ett par meter på deras gård/uppfart/parkering eller liknande. Du ska givetvis inte ut på vägen, men du bör se att den kan röra sig för egen maskin. Sen är det som alltid att kolla rost så det inte angripit viktiga delar.
Sen får du byta alla vätskor i bilen, även däck bör bytas. Så efter skatt, bes och till körbar & laglig så har troligen bilen kostat 5-10000kr, bara så du har med det i beräkningen. I många fall kan det bli billigare att leta på blocket efter en bil som är skattad och besiktad ett tag framåt. smile

I vilken värld lever du? 7000kr för att få en gammal volvo att rulla? Man kan ju inte vara i ordning om man köper nya märkes däck till en gammal 940gl

Visst kan folk tumma på säkerhet med däck om de vill, men att säga 1500-4000 för 4st vinterdäck är inte konstigt, om man vill ha BRA däck. Det går givetvis att bara pumpa i luft i de som finns, men då finns inget grepp. Det är upp till var och en.

Alla vätskor rekommenderas att byta, men givetvis inget krav, man kan åka med den gamla oljan i motorn med, ett tag.

Skatt sa ni runt 1700kr, bes 300kr = 2000kr. (OK?)
Olja, däck, trasiga lampor etc satte jag som minst 500kr till, är det högt räknat?

Sen är allt vi vet att det finns rost på bromsar, inte hur omfattande. Vi vet inte vilket skick killen vill ha den till. Jag och en kompis startade upp en bil som stått 4år idag, och hittills inte kostat något mer än 20liter vatten när vi sköljde ur kylaren. Men ska den in i trafik blir det skatt, bes och försäkring, dvs några tusen. Vill man sen ha lagliga däck etc så plockar det på.

Och att det KAN bli en kostnad på 7000kr på en volvo är inte svårt. Bromsar runt om och kanske en koppling, genast uppe i pengar. Man ska inte räkna med att man hittar allt i en lada hos en bonde som vill slippa det utan alltid ha en buffert i ekonomin. Räknar man stenhårt med att ALLA kostnader totalt hamnar under 5000kr (inkl inköp) så kan det bli att man står med en bil man inte kan köra. DÄRFÖR satte jag 5000-10000kr, för jag har erfarenhet av det. Jag vet att bes kan hitta nåt skit. Jag vet att det kommer småutgifter som driver upp allt.


Lever jag i en konstig värld?
Eller kan det vara att jag sett verkligheten?



Edit: Siffra ramlade bort när jag skrev...
Senast redigerat av sirmiro (23 november 2009)


I got Dubs!
2 423 Inlägg
23 november 2009
#34
Volvo740an skrev:
Adde666 skrev:
Det lönar sig inte att köpa en obesiktad och oskattad 940 GL om du ska sälja den.

olja och oljefilter ca 600kr
Skatt ca 2000
bromsarna e kanske slut ca 3000kr
Besiktning ca 300, ombesiktning 200kr
driv o kamrem ca 1000kr
tändstift 300 spänn
7000 grovt räknat + inköp.

HAHAHA, olja och oljefilter 600 kr?? Bromsar 3000 kr??? Kamremsats 1000 kr???

Motorolja = 150 kr
Oljefilter = 80 kr
Kamremsats = 500 kr
Brombelägg  = 800 kr runt om, bromsskivorna va ju okej
Tändstift = 300 kr

Skatten är på 1600-1800 kr + besiktning 500 kr


Summa: 6630 kr inklusive inköp

DRIV och kamremssats.
Ja inte fan köper jag biltema olja o deras skit oljefilter. men det hade kanske dugit i denna skitbilen.

Så kör han in o besiktar den.
oj spindellederna va visst slut
Bromsarna tar ojämt
Handbromsen tar inte alls
Bromsskivorna e lövtunna
Avgassvärdet e skit


de e inte värt o fixa en gammal sleten 940 för att försöka tjäna pengar.
Senast redigerat av Adde666 (23 november 2009)


124 Inlägg
23 november 2009
#35
Ta reda på hur det gick på förra besiktningen, kanske? tongue

"Heeeeej dåååå"

1 915 Inlägg
23 november 2009
#36
Oljan är det inget fel på, men filter bör man köpa original.

Adde666 skrev:
Ja inte fan köper jag biltema olja o deras skit oljefilter. men det hade kanske dugit i denna skitbilen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 339 Inlägg
23 november 2009
#37
Adde666 skrev:
Volvo740an skrev:
Adde666 skrev:
Det lönar sig inte att köpa en obesiktad och oskattad 940 GL om du ska sälja den.

olja och oljefilter ca 600kr
Skatt ca 2000
bromsarna e kanske slut ca 3000kr
Besiktning ca 300, ombesiktning 200kr
driv o kamrem ca 1000kr
tändstift 300 spänn
7000 grovt räknat + inköp.

HAHAHA, olja och oljefilter 600 kr?? Bromsar 3000 kr??? Kamremsats 1000 kr???

Motorolja = 150 kr
Oljefilter = 80 kr
Kamremsats = 500 kr
Brombelägg  = 800 kr runt om, bromsskivorna va ju okej
Tändstift = 300 kr

Skatten är på 1600-1800 kr + besiktning 500 kr


Summa: 6630 kr inklusive inköp

DRIV och kamremssats.
Ja inte fan köper jag biltema olja o deras skit oljefilter. men det hade kanske dugit i denna skitbilen.

Så kör han in o besiktar den.
oj spindellederna va visst slut
Bromsarna tar ojämt
Handbromsen tar inte alls
Bromsskivorna e lövtunna
Avgassvärdet e skit


de e inte värt o fixa en gammal sleten 940 för att försöka tjäna pengar.

"biltems skitolja" Så skriver den som måste försvara sin dyra olja :p . En 940 har vissa krav på oljan enligt instruktionsboken, dom kraven är ljusår under kraven som Biltemas olja idag uppfyller.

Du kanske inte såg de men jag skrev oljefilter "80 kr". Det är vad orginal kostar ungefär. Biltemas kostar 40 kr. Spindellederna kan han kontrollera vid köp. Handbromsen kollas också givetvis. Avgasvärdet är troligen inte skit sålänge han servar den med olja, stift som vi redan har tagit med. Rostfritt avgassystem dessutom! Ojämn bromsverkan kan man också lätt kolla. Man kör bara rakt fram, håller i ratten väldigt löst, bromsar hårt och då ska ratten inte röra sig.

Kunskap betalar sig!


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
23 november 2009
#38
Oavsett hur billig reservdelarna är till en gammal volvo så springer det snabbt iväg när man börjar byta grejer och sätter en bil i drift.
Visst kan man tjäna några små kronor, men största anledningen till att köpa billiga bilar för att sälja måste väl vara att man gillar att skruva?

Defloratör.
641 Inlägg
23 november 2009
#39
J-P-R skrev:
Oavsett hur billig reservdelarna är till en gammal volvo så springer det snabbt iväg när man börjar byta grejer och sätter en bil i drift.
Visst kan man tjäna några små kronor, men största anledningen till att köpa billiga bilar för att sälja måste väl vara att man gillar att skruva?

Ja om man inte kan skruva då blir det jävligt dyrt.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 november 2009
#40
nitrox skrev:
J-P-R skrev:
Oavsett hur billig reservdelarna är till en gammal volvo så springer det snabbt iväg när man börjar byta grejer och sätter en bil i drift.
Visst kan man tjäna några små kronor, men största anledningen till att köpa billiga bilar för att sälja måste väl vara att man gillar att skruva?

Ja om man inte kan skruva då blir det jävligt dyrt.

Jo, och då är det skyhögt över de siffror vi talat om här...



Sök