nitrox skrev:
sirmiro skrev:
Kör ett par meter på deras gård/uppfart/parkering eller liknande. Du ska givetvis inte ut på vägen, men du bör se att den kan röra sig för egen maskin. Sen är det som alltid att kolla rost så det inte angripit viktiga delar.
Sen får du byta alla vätskor i bilen, även däck bör bytas. Så efter skatt, bes och till körbar & laglig så har troligen bilen kostat 5-10000kr, bara så du har med det i beräkningen. I många fall kan det bli billigare att leta på blocket efter en bil som är skattad och besiktad ett tag framåt.
I vilken värld lever du? 7000kr för att få en gammal volvo att rulla? Man kan ju inte vara i ordning om man köper nya märkes däck till en gammal 940gl
Visst kan folk tumma på säkerhet med däck om de vill, men att säga 1500-4000 för 4st vinterdäck är inte konstigt, om man vill ha BRA däck. Det går givetvis att bara pumpa i luft i de som finns, men då finns inget grepp. Det är upp till var och en.
Alla vätskor rekommenderas att byta, men givetvis inget krav, man kan åka med den gamla oljan i motorn med, ett tag.
Skatt sa ni runt 1700kr, bes 300kr = 2000kr. (OK?)
Olja, däck, trasiga lampor etc satte jag som minst 500kr till, är det högt räknat?
Sen är allt vi vet att det finns rost på bromsar, inte hur omfattande. Vi vet inte vilket skick killen vill ha den till. Jag och en kompis startade upp en bil som stått 4år idag, och hittills inte kostat något mer än 20liter vatten när vi sköljde ur kylaren. Men ska den in i trafik blir det skatt, bes och försäkring, dvs några tusen. Vill man sen ha lagliga däck etc så plockar det på.
Och att det KAN bli en kostnad på 7000kr på en volvo är inte svårt. Bromsar runt om och kanske en koppling, genast uppe i pengar. Man ska inte räkna med att man hittar allt i en lada hos en bonde som vill slippa det utan alltid ha en buffert i ekonomin. Räknar man stenhårt med att ALLA kostnader totalt hamnar under 5000kr (inkl inköp) så kan det bli att man står med en bil man inte kan köra. DÄRFÖR satte jag 5000-10000kr, för jag har erfarenhet av det. Jag vet att bes kan hitta nåt skit. Jag vet att det kommer småutgifter som driver upp allt.
Lever jag i en konstig värld?
Eller kan det vara att jag sett verkligheten?
Edit: Siffra ramlade bort när jag skrev...