2530
Sök

Team Loppans Lotus Seven!! Uppdaterad den 20 September!!

165 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#1
Tjenare och välkomna till vårat skolprojekt!!
Vi är 5 st elever som går andra året på Lunds Fordonstekniska gymnasium. Då alla måste göra ett projekt arbete så valde vi att jobba med ett gammal projekt som bara har ståt.
Så Vårat projekt är att slutföra det gammal projektet.
Ramen är hemmabyggd, men dom som gjorde ramen slipade ner fogarna. Chassit hade aldrig gått igenom besiktningen. Motorn blev nyrenoverad innan den monterades i chassit, som nu har stått utomhus i nått år. Det blir lite jobb att göra då hela ramen ska svetsas om och fixas till. Men inget är för svårt för Team Loppan!
Vår prio ett är att ha ett rullande chassi som klarar SFROs besiktning.

Vi som jobbar med bilen heter: Dan   www.garaget.org/d2k
      *Skötare av Projekt tråd.    Jim       www.garaget.org/noookie
                                                  Markus  www.garaget.org/dave666
                                                  Pontus  www.garaget.org/fizher
                                                  Daniel    www.garaget.org/daniel_volvo_


Här är 2 start bilder på bilen innan projektet startades.

Komentera mkt!!!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/106384/807286_gn5ez9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/106384/807288_sd9jq2.jpg
Senast redigerat av Noookie (14 januari 2013)


1 207 Inlägg
24 november 2009
#2
Det låter intressant. Smart drag att lägga upp en projekttråd, för jag misstänker att ni hade likadant som jag hade att man måste redovisa timmarna man jobbade med projektet osv? Skriver man inte ned ALLT så kommer det bli ett helvete när man skall lämna in loggboken.

Men är det verkligen en Lotus Seven (replika), det ser mer ut som en buggy av något slag.

edit: kom och tänka på en grej, för att kunna SFRO besiktiga måste man väl visa chassit när det är under uppbyggnad/precis färdigt utan motor osv?
Senast redigerat av maco (24 november 2009)

1 010 Inlägg
24 november 2009
#3
Kan nog bli ballt!

Hur mkt tid har ni att lägga?

Antar att ni kommer göra om ramen iomed svetsarna?
Lika bra att göra om den då, trianguleringsmässigt är det inte mkt att hänga i julgranen.

Ser ingen bild på under främre bärarm/spindel, har ni någon bättre bild på det?
vad kommer dom ifrån?

maco skrev:
Men är det verkligen en Lotus Seven (replika), det ser mer ut som en buggy av något slag.

Bort med "buren" så kan man se nått seven liknande.

EDIT: Vad ska ni ha den till?
Senast redigerat av JockeT (24 november 2009)


Med lem
768 Inlägg
25 november 2009
#4
Ser intressant ut! Vad är det för drivlina osv? Ska ni plasta till nån kaross? Ser ju inte riktigt ut som en lotus seven? /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

165 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#5
Ser intressant ut! Vad är det för drivlina osv? Ska ni plasta till nån kaross? Ser ju inte riktigt ut som en lotus seven? /Robin

Vi ska inte plasta nån kaross helt och hållet utan bara en nos kon och kanske skärmar. Resten ska täckas med aluminium. Kör med org sierra växelåda med org bak axel. Vet inte utväxlingen men de ska nog gå. Ramen är en hemma byggd kopia av en lotus seven ram. Dock blev dom som gjorde ramen aldrig klara med bilen. 

Kan nog bli ballt! Hur mkt tid har ni att lägga?
Antar att ni kommer göra om ramen iomed svetsarna?
Lika bra att göra om den då, trianguleringsmässigt är det inte mkt att hänga i julgranen.
Ser ingen bild på under främre bärarm/spindel, har ni någon bättre bild på det?
vad kommer dom ifrån? EDIT: Vad ska ni ha den till?

Vi har räknat runt 500 timmar då vi inte har så himla mkt verkstads tid.
Dom fogar på ramen som är slipade måste svetsas om för att den ska gå igenom sfros besikning.
Hjul spindlen är från sierra och länkarmana är hemma byggda. Det är dubbla A armar.
Vi ska bara bygga den till skolan så den kan säljas och pengarna kan gå till ett nytt projekt.


Det låter intressant. Smart drag att lägga upp en projekttråd, för jag misstänker att ni hade likadant som jag hade att man måste redovisa timmarna man jobbade med projektet osv? Skriver man inte ned ALLT så kommer det bli ett helvete när man skall lämna in loggboken.
Men är det verkligen en Lotus Seven (replika), det ser mer ut som en buggy av något slag.
edit: kom och tänka på en grej, för att kunna SFRO besiktiga måste man väl visa chassit när det är under uppbyggnad/precis färdigt utan motor osv?

Ja vi dokumenterar efter varje gång vi har arbetat, som ska göra och vad som har gjorts.
Dom som byggde ramen tyckte att de skulle vara skoj att bygga en bur. Men den hade aldrig godkänts i besiktnings då den är dåligt svetsad och fel svetsad. Men som sagt ovan så är de en hemma byggd ram som är replika av lotus seven.
Till sista frågan. Ja man monterar allt för att få chassit att rulla, då behövs inte motor. Dom kommer till skolan och besiktar den.

Det blev ett långt inlägg tongue Tackar för komentarerna. En uppdatering kommer senare!


1 010 Inlägg
25 november 2009
#6
jobbar rätt fort smile

har sierra mcpherson org fram?
bara så ni vet tillåter inte sfro org spindelleder på det sättet ni har monterat dom isf.
Spindelleden är inte konstruerad för att ta upp krafter på det sättet när dämparen sitter i undre bärarmen.

mvh


165 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#7
Vet inte om sierra har de...
Dämpningen är tillåten då kraften går rätt.


1 010 Inlägg
25 november 2009
#8
Noookie skrev:
Vet inte om sierra har de...
Dämpningen är tillåten då kraften går rätt.

Inte dämpningen som jag syftade på som ev är fel, handlar om spindelleden och hur krafter inte ska gå genom denna.

kolla upp det!

trist om ni inte får godkänt pga en sån grej.

Såhär står det på sfro´s hemsida:

Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar. Bilar som redan är besiktade med denna applikation berörs inte - men bilarnas ägare bör ändå läsa denna text.

På en bil med dubbla länkarmar och fjädern vilande mot undre länkarmen går den största kraften:
- upp genom hjulet
- fortsätter genom spindeln NER till undre kulled
- över till undre länkarmen
- och vidare in i fjädern.
På en traditionell McPherson går kraften
- upp genom hjulet
- fortsätter genom spindeln direkt UPP till fjädern
- Obs! UTAN att passera kulleden.

Alltså på en vanlig dubbla länkarmskonstruktion (typ Volvo 140) är kulleden dimensionerad för att klara STORA dragande krafter. Det finns också bilar där kulleden är tryckande då länkarmen är på OVANSIDAN av undre infästningspunkten (Jaguar, Alfa o.s.v.)

På en McPherson är kulleden INTE konstruerad för så stora dragande krafter, därför finns en viss risk för kulledsbrott. Sådan har också uppstått i racingsammanhang. I samband med detta sågades ett stort antal kulleder isär. Det visade sig vara markant mindre gods i McPhersonlederna. Särskilt i lastfallet dragande läge. Ett antal dragprov gjordes också och generellt var McPhersonlederna betydligt svagare i draglast.

En sammanfattning:
Endast länkarmskulleder avsedda för dragande last får användas i konstruktioner med dragande last.


Evolution
1 627 Inlägg
25 november 2009
#9
Kul projekt

Fäll ner pungen och landa

165 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#10
JockeT skrev:
Noookie skrev:
Vet inte om sierra har de...
Dämpningen är tillåten då kraften går rätt.

Inte dämpningen som jag syftade på som ev är fel, handlar om spindelleden och hur krafter inte ska gå genom denna.

kolla upp det!

trist om ni inte får godkänt pga en sån grej.

Såhär står det på sfro´s hemsida:

Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar. Bilar som redan är besiktade med denna applikation berörs inte - men bilarnas ägare bör ändå läsa denna text.

På en bil med dubbla länkarmar och fjädern vilande mot undre länkarmen går den största kraften:
- upp genom hjulet
- fortsätter genom spindeln NER till undre kulled
- över till undre länkarmen
- och vidare in i fjädern.
På en traditionell McPherson går kraften
- upp genom hjulet
- fortsätter genom spindeln direkt UPP till fjädern
- Obs! UTAN att passera kulleden.

Alltså på en vanlig dubbla länkarmskonstruktion (typ Volvo 140) är kulleden dimensionerad för att klara STORA dragande krafter. Det finns också bilar där kulleden är tryckande då länkarmen är på OVANSIDAN av undre infästningspunkten (Jaguar, Alfa o.s.v.)

På en McPherson är kulleden INTE konstruerad för så stora dragande krafter, därför finns en viss risk för kulledsbrott. Sådan har också uppstått i racingsammanhang. I samband med detta sågades ett stort antal kulleder isär. Det visade sig vara markant mindre gods i McPhersonlederna. Särskilt i lastfallet dragande läge. Ett antal dragprov gjordes också och generellt var McPhersonlederna betydligt svagare i draglast.

En sammanfattning:
Endast länkarmskulleder avsedda för dragande last får användas i konstruktioner med dragande last.


Det är inte första gången skolan bygger en lotus med sådana länkaramar. Det är inget problem. Isåfall så säger lärarna till om de måste ändras.


Med lem
768 Inlägg
26 november 2009
#11
Vad väger den o så? Hur många hk/kg är det? /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 november 2009
#12
nice projekt, ska ni plasta egen tank ?

C H E V R O L E T <3

165 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#13
nice projekt, ska ni plasta egen tank ?

Naj vi ska kanske göra en egen med metal. eller så blir det att beställa.
Vad väger den o så? Hur många hk/kg är det? /Robin

Då den ligger i delar så kan vi inte mäta det.


45 Inlägg
27 november 2009
#14
Därför finns det skyddsglasögon:) Varför ska ni slipa ramen så ren? vad händer med den sen?

Gör som Ford, Köp Volvo

3 259 Inlägg
28 november 2009
#15
Var försiktiga så ni inte slipar bort metallen så rören försvagas! Kul bygge! Hoppas ni gör det lite seriösare än första ägaren!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 Inlägg
28 november 2009
#16
Batte skrev:
Därför finns det skyddsglasögon:) Varför ska ni slipa ramen så ren? vad händer med den sen?

JonR skrev:
Var försiktiga så ni inte slipar bort metallen så rören försvagas! Kul bygge! Hoppas ni gör det lite seriösare än första ägaren!smile

MVH/Jon

Nästa steg blir att svetsa om nedslipade fogar och förstärka ramen, efter det så ska allt lackas wink
Senast redigerat av d2k (28 november 2009)

Med lem
768 Inlägg
28 november 2009
#17
Fan vad ni jobbar! Har ni inga andra lektioner? Ska ni bara ha båge bakom stolarna sen? /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
28 november 2009
#18
Intressant.
Ha brillor på!!
Här är det ett jävla liv från lärarna om man inte har det.
Har man fått metalspån i ögat någongång  så har man brillor, för man vet hur jävla ont det gör.


4 767 Inlägg
28 november 2009
#19
Roligt projekt! smile

Men att ni slipar ner ramen istället för att blästra den, viss skillnad i jobb! yikes

Hoppas det går bra för er iallafall smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Med lem
768 Inlägg
1 december 2009
#20
Nice! Är chassiet byggt efter super seven ritningar, eller har man byggt på känn? Skulle själv vilja bygga en nån gång i livet../Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!


Sök