Inte läst nu på jättelänge, ni jobbar på i bra takt må jag säga!
En liten tanke, kanske kommer lite sent
Noookie skrev:
När ni ändå sitter och gör nya fästen, kan det vara bättre att fästa dämparen direkt i spindeln. Som det sitter nu är det inte helt snällt mot gängorna ut till leden. (tänker på övre bärarmen)
Som det ser ut nu är det inte helt omöjligt att det knäcks det vid gängorna när bilen tex åker på ett gupp.
Varför vill ni ha bump-steer? Det är nåt man ska försöka hålla minimalt.
Vad använder ni när ni bygger hubbarna bak för att få rätt camber, caster å toe?
Undrar samma sak! Är det nån justermån alls bak förutom camber?
MVH/Jon
Övre länkarm har justering till cambern och undre har till toe in. När vi monterar spindlarna så ställer vi in vinklarna så neutralt som möjligt. Sen ser vi till att det finns viss juster mån på dom också. Castern ska inte ställas in alls. Sen ska vi använda bumpsteer för har snackat med lärare och andra som är insatta i lotus byggen att bumpsteer är effektivast.
Hur många minutgrader bumpsteer skall ni ha? Jag funderar på att bygga något liknande, men man vill ju veta så att man inte gör fel. Har också för mig att jag läste någonstans att mycket bumpsteer ger effektivare styrning i snabba kurvor.
Undrar samma sak! Är det nån justermån alls bak förutom camber?
MVH/Jon
Övre länkarm har justering till cambern och undre har till toe in. När vi monterar spindlarna så ställer vi in vinklarna så neutralt som möjligt. Sen ser vi till att det finns viss juster mån på dom också. Castern ska inte ställas in alls. Sen ska vi använda bumpsteer för har snackat med lärare och andra som är insatta i lotus byggen att bumpsteer är effektivast.
Hur många minutgrader bumpsteer skall ni ha? Jag funderar på att bygga något liknande, men man vill ju veta så att man inte gör fel. Har också för mig att jag läste någonstans att mycket bumpsteer ger effektivare styrning i snabba kurvor.
Jag läste på en hemsida att man ska börja med 0 grader och sedan ändra efter behag. Så kommer iallafall vi göra.
OK - 0 grader var det. Hur får du fram det måttet? När skall ni besiktiga den hos SFRO? Jag är spänd på att se den när den är helt klar - sjukt nice projekt!!
Hur många minutgrader bumpsteer skall ni ha? Jag funderar på att bygga något liknande, men man vill ju veta så att man inte gör fel. Har också för mig att jag läste någonstans att mycket bumpsteer ger effektivare styrning i snabba kurvor.
Verkligen säkra nu på att ni inte blandar ihop olika begrepp?
Bumpsteer är verkligen inte nått att man vill ha...iaf inte jag
Hur många minutgrader bumpsteer skall ni ha? Jag funderar på att bygga något liknande, men man vill ju veta så att man inte gör fel. Har också för mig att jag läste någonstans att mycket bumpsteer ger effektivare styrning i snabba kurvor.
Verkligen säkra nu på att ni inte blandar ihop olika begrepp?
Bumpsteer är verkligen inte nått att man vill ha...iaf inte jag
Den sorten jag vet är att man sätter inre styrled i lod med övre och undre a led.
Jag tror inte ni riktigt förstått vad bumpsteer är... Det är toe förändring vid bump/roll och inget annat. Inget man vill ha!
Ok.. Men jag tror att vi tänker på samma sak bara att du menar hur de påverkar och jag hur man bygger om så man inte får det. Om man sätter inre styrled jämns med a lederna så ska det inte bli lika stor vertikalisk ändring på toe vinklen när man kör på nått. Så har jag förstått det. Men som sagt så är jag inte så hemma med detta då jag bara har läst på forum hur det fungerar.