3144
Sök

850 T5 vs. 850R

166 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#1
Vad är skillnaden mellan dessa bilar?  850 T5 vs. 850R

Är det stor prestanda skillnad?

Är ute efter en bil för max 40,000kr , vad finns det för andra alternativ än dessa?

Det är ungefär såhär jag prioriterar:

1. PRESTANDA
2. Fräsch bil som håller några år i båda kaross, motor och chassi
3. Volvo (jobbar på volvo bm så jag har lite rabatter)
4. Billig att äga

(Jag vet att 850R är oftast lite dyrare än 40tusen, men är dom så mycket bättre så får jag vänta ett par månader extra, annars är det max 40tusen som gäller)
Senast redigerat av Robb (17 maj 2006)

64 Inlägg
17 maj 2006
#2
T5 ligger på ca 225hk /300nm T5 tillverkades års 1994-1997.
Tillverkades års 1996-97, R ligger på  ca 240-250hk
Tillverkades års 1995, T5-R är ju den äldre modellen av R. T5-R ligger på 240hk
Jag tror det är nästintill omöligt att hitta en R för max 40,000kr
R modellen är ju redan stylad och (R)efinement (Förfinad) som det heter.
Rätta mig om jag har fel.
MVH
Senast redigerat av V850_R (17 maj 2006)

Avstängd
1 106 Inlägg
17 maj 2006
#3
V850_R skrev:
T5 ligger på ca 225hk /300nm T5 tillverkades års 1994-1997.
Tillverkades års 1996-97, R ligger på  ca 240-250hk
Tillverkades års 1995, T5-R är ju den äldre modellen av R. T5-R ligger på 240hk
Jag tror det är nästintill omöligt att hitta en R för max 40,000kr
R modellen är ju redan stylad och (R)efinement (Förfinad) som det heter.
Rätta mig om jag har fel.
MVH

Håller med dig. Ta R-modellen.

Livet startar vid 220 km/h

260 Inlägg
17 maj 2006
#4
du hittar ingen R under 65000:-

styling har egentligen bara med pengar att göra.

1 079 Inlägg
17 maj 2006
#5
En T5:a får du tag i från 35 000:- en fin runt 60 000:- en jäkligt fin ännu mer
En 850R från 70 000:- på import, ca: 90-100 000:- för sv såld

Sen finns det ju alltid lik för mindre pengar.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Utanlem
895 Inlägg
17 maj 2006
#6
Ta en T5.. R är sånt överpris på...
Du kan läsa mer om vad som e speciellt på R hos nordicr.com lr om de e se...


Avstängd
1 106 Inlägg
17 maj 2006
#7
ruhler skrev:
En T5:a får du tag i från 35 000:- en fin runt 60 000:- en jäkligt fin ännu mer
En 850R från 70 000:- på import, ca: 90-100 000:- för sv såld

Sen finns det ju alltid lik för mindre pengar.

Bäst att importera. Då är bilen billigare o köpa.

Livet startar vid 220 km/h

166 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#8
Vad finns det för roligt man kan göra för att skrämma upp t5:an lite mer utan att det kostar allt för mycket?

3tums system måste dit...

Vad gör en t5:a 0-100 på?

5000kr för att trimma, vad gör man?

81 Inlägg
17 maj 2006
#9
Det är Väl en Diff i R:en med om jag inte har fel vilket är väldigt bra om man skulle dra iväd lite snabbt:P


5 Inlägg
17 maj 2006
#10
kör på en nyare t5:a som är R-stylad mycket billigare alternativ, det som skiljer är några hästar i motorn och lite lite skillnad på inredningen.

/mvh Palle.


8 Inlägg
17 maj 2006
#11
Motornord har chipp som ger 304hk på t5an. 4900:- kostar de tror ja.

i play my life untill its over

1 079 Inlägg
18 maj 2006
#12
5000:- för att trimma då skulle jag ta ett Autotech steg 1 chip. 4195:- 280hk 420NM, sen får du börja spara till avgassystem 3" downpipe, 3" sportkat och 2.5" eller 3" från kat och bak. Så att du kan uppgradera till steg3. Atech har ett väldigt bra rykte, och bemöter kunderna väldigt väl även om man inte kan så mkt. Sen ligger deras angivna effekt rätt nära verkligheten.

Diffen i R:en är om inte jag är felinformerad en svag länk.

T5-R är en hottad T5 med programvara för att hålla 240hk i 20-30sek
Senast redigerat av ruhler (18 maj 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

381 Inlägg
18 maj 2006
#13
Grymt stor skillan mellan en R och t5/t5-R
Diffad. andra saker i lådan koppling väghållning m.m.
Ta en R om du ska ha en bil i 800 serien


147 Inlägg
18 maj 2006
#14
Dreamcatcher skrev:
du hittar ingen R under 65000:-

Jag hittade en för 45000 så vist finne det

Utanlem
895 Inlägg
18 maj 2006
#15
Jocke_T skrev:
Det är Väl en Diff i R:en med om jag inte har fel vilket är väldigt bra om man skulle dra iväd lite snabbt:P

mm som lätt går sönder wink

R lådan håller inte lika bra som t5 lådan tyvärr....


Utanlem
895 Inlägg
18 maj 2006
#16
EyeLighter skrev:
Grymt stor skillan mellan en R och t5/t5-R
Diffad. andra saker i lådan koppling väghållning m.m.
Ta en R om du ska ha en bil i 800 serien

lådan e skrot som sagt diffen med...
väghållning?..
nja för de pengarna man får lägga ut extra på en R så får man både en snabbare och smidigare bil om man lägger de pengarna på eftermarknadsprodukter smile


1 079 Inlägg
18 maj 2006
#17
Andra saker som skiljer, inredningen går jag inte in på.
Turboaggregat T5= 15G, R= 16T, R automat: 15G
I R:en sitter det andra vevstakslager med annat material.
Större spridare (vita)
annan koppling
annan IC, men som säljs idag som reservdel även till en vanlig T5:a
Sen akilleshälen Växellådan

Ganska ironiskt egentligen att fördelen med R:en är då kopplingen, och fördelen med T:5an är växellådan.
-------------------------------------
Att köpa en import 850R som numer ofta tas från Italien de har ofta har 2liters motor då får man en mindre turbo (13G) och annan vev. Veven behöver inte vara nån nackdel då kortare slaglängd kan göra bilen mer varvvillig.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

128 Inlägg
18 maj 2006
#18
Jag har själv gått i dessa banor, och kan inte annat än att hålla med burken i denna fråga, Jag köpte min 850 t5 för 27000:- idag har jag kontaktat Autotech och numer 330hk.

R är tyvärr väldigt överbetald. Det handlar och prestige. Det är en status fråga.
Most bang for the buck är en t5. Inget snack om saken.

Ang koppling och låda/diff.
Som sagt det finns hur många som hellst som åker med sina 400-500hk med originallådan i t5 men dessutom har en del som rasat lådan med standardeffekt i en R. Visst är det skoj med en diff men hur mkt ger det igentligen?

Lycka till med bilköpet/ Mvh Mattias
Senast redigerat av Matte_s (18 maj 2006)


166 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
#19
Matte_s skrev:
Jag har själv gått i dessa banor, och kan inte annat än att hålla med burken i denna fråga, Jag köpte min 850 t5 för 27000:- idag har jag kontaktat Autotech och numer 330hk.

R är tyvärr väldigt överbetald. Det handlar och prestige. Det är en status fråga.
Most bang for the buck är en t5. Inget snack om saken.

Ang koppling och låda/diff.
Som sagt det finns hur många som hellst som åker med sina 400-500hk med originallådan i t5 men dessutom har en del som rasat lådan med standardeffekt i en R. Visst är det skoj med en diff men hur mkt ger det igentligen?

Lycka till med bilköpet/ Mvh Mattias

Hur mycket kostade det att få dom extra hk från autotech?

Blir med största sanolikhet en 850 t5:a, dock i slutet av sommaren sad

Tack för alla svar

Speciella saker man ska kolla innan man köper?

Hur vet man i vilket skick en turbo är i? vad kostar en ny?
Senast redigerat av Robb (18 maj 2006)

27 Inlägg
18 maj 2006
#20
hur står sig T5 och R emot den lite äldre T5-R? har den T5ans växellåda? etc?

varför åka rakt när man kan åka brett?


Sök