3743
Sök

Ljuduppgradering volvo 940

44 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Tänkte som sagt byta ut ljudet i min 944. Smärtgränsen går väl vid 4000.- ungefär så jag räknar inte med världsklass men vill ha klart ljud med någorlunda tryck i för förstabilen:P Har tittat runt lite på olika sidor och hittat ett kitt jag tycker verkar prisvärt, som består av:

Huvudenhet: JVC KD-R601+ 6x9'' Sony XS-F6936 ---- 1 704
http://www.pixmania.se/se/se/3760732/ar … -kd-r.html
5,25'' Sony's XS-F1326 ---- 290:-
http://www.pixmania.se/se/se/2420047/ar … f1326.html
Subwoofer: JBL GT5-15 ---- 677:- (alt. 12'' ur samma serie)
http://www.pixmania.se/se/se/1744869/ar … t5-15.html
(lådan bygger jag själv)
Totalt: 2671:-

Utöver detta behöver jag ett steg till basen, har tittat på: Blaupunkt THA 280 --- 799.-
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 24,4697%29

Vad tror ni om detta, kommer de spela bra ihop? Har ni andra förslag eller låter det vettigt? Verkar något av de stegen på Pixmania lämpliga för denna bas?
Tack på förhand / Oscar:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 november 2009
Det steget ser ut att bli lite klent till basen då det ger ut 240Wrms i bryggkopplat läge och basen tål 300Wrms. Så satsa på ett lite rejälare steg som ger ut 300Wrms eller mer i 4Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

251 Inlägg
27 november 2009
Nej!! Att lägga pengar på att öka från 240W till 300W är bortkastade pengar....
Om du matar basen med 240W och vill ha en ökning med 3 Db i ljudet är du tvungen att öka effekten med 240W..... Du måste alltså öka från 240W till 480W för 3 Db mer...

Det kommer funka bra med 240W RMS.

/TiGgR.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2009
Ja det kommer att fungera med 240Wrms, men det blir ännu bättre om han köper ett steg som lämnar mer effekt (gärna en bit över 300Wrms) då han kan utnyttja basen fullt ut utan risk för distorsion som annars uppstår med ett för klent steg då det går på fullt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

251 Inlägg
27 november 2009
Ja skaffar han ett steg som lämnar 500W Rms så får han ut 3Db till... Märker han det?? Kanske!!
Nu vet inte jag hur kvaliten är på steget han länkar till men 2 likvärdiga steg på 240W Rms
respektive 300W Rms kommer inte han märka nån skillnad på....
Så enkelt är det....

44 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Tack för alla svar, uppskattas! smile
Kan hända att jag väntar till mellandagsrean och köper steg då, kanske man kan hitta nåt...
Vad tror ni om det övriga jag länkade till, är det bra grejer för pengarna eller ska jag försöka hitta något annat? wink
Om man jämför med tex. GAS-pkt på BRL tycker jag att detta verkar vara bättre grejer, men vad tror ni?

// Oscar

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2009
TiGgR skrev:
Ja skaffar han ett steg som lämnar 500W Rms så får han ut 3Db till... Märker han det?? Kanske!!
Nu vet inte jag hur kvaliten är på steget han länkar till men 2 likvärdiga steg på 240W Rms
respektive 300W Rms kommer inte han märka nån skillnad på....
Så enkelt är det....

Om man nu bara jagar dB så är det så ja, men som jag förstått det så ska TS spela musik med grejerna och inte burpa inför ett Termlab. wink Då kan det vara bra att ha lite mer effekt och gärna med ett steg som inte behöver lastas ner så hårt då det kommer låta betydligt bättre. Anledningen kan du läsa i mitt tidigare inlägg...

racso92 skrev:
Tack för alla svar, uppskattas! smile
Kan hända att jag väntar till mellandagsrean och köper steg då, kanske man kan hitta nåt...
Vad tror ni om det övriga jag länkade till, är det bra grejer för pengarna eller ska jag försöka hitta något annat? wink
Om man jämför med tex. GAS-pkt på BRL tycker jag att detta verkar vara bättre grejer, men vad tror ni?

// Oscar

Att köpa grejerna i mellandagarna är en bra idé, man kan tjäna en hel del på det. Sen så finns det ju även en hel del vettiga begagnade grejer. smile Resten av sakerna som du har plockat ihop ser bra ut till det priset, inget fel på steget heller men basen kan ge mer. Sen så skulle det även vara bättre med ett kitsystem fram (gärna drivet av ett steg) istället för koaxialer. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

BMW entusiast
579 Inlägg
27 november 2009
TiGgR skrev:
Om du matar basen med 240W och vill ha en ökning med 3 Db i ljudet är du tvungen att öka effekten med 240W..... Du måste alltså öka från 240W till 480W för 3 Db mer...

/TiGgR.

Visst fan är det bättre om basen får den ström den vill ha?
Steget kommer ju bara ge ut oren signal vid högre volymer vilket kommer få basen att spela sämre.
Det är aldrig onödigt att skaffa ett steg som ger den ström som basen/basarna vill ha. Det handlar inte om att det kommer spela några dB högre, det ska ju gärna hålla och låta bra också?
Du har väldigt mycket kvar att lära smile

1:- bas, 2:- steg brukar man ju säga, har du dålig signal till basen kvittar det hur bra bas du köper, det kommer fortfarande att låta förjävligt.

251 Inlägg
27 november 2009
dfine skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

Steget kommer ju bara ge ut oren signal vid högre volymer vilket kommer få basen att spela sämre.
Det är aldrig onödigt att skaffa ett steg som ger den ström som basen/basarna vill ha. Det handlar inte om att det kommer spela några dB högre, det ska ju gärna hålla och låta bra också?

1:- bas, 2:- steg brukar man ju säga, har du dålig signal till basen kvittar det hur bra bas du köper, det kommer fortfarande att låta förjävligt.

LOL
Vem är det som har mycket att lära?? DU skulle jag säga....
OM du läser det jag tidigare skrivit så säger jag att 2 steg med likvärdig kvalitet som det skiljer 60W...
240W mot 300W kommer inte att generera någon skillnad för när man MAXAR vad dessa steg klarar av...
(vilket ni envist tjatar om..) så kommer man inte höra någon skillnad... PUNKT SLUT....

Ta och läs på innan ni yttrar er....
Over and out!!
/TiGgR.
Senast redigerat av TiGgR (27 november 2009)

4 693 Inlägg
27 november 2009
Klart att det blir skillnad. Vem tror du att du är egentligen?

Over and out!!!
/Softis

Booyakasha!

stahre
27 november 2009
TiGgR skrev:
dfine skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

LOL
Vem är det som har mycket att lära?? DU skulle jag säga....
OM du läser det jag tidigare skrivit så säger jag att 2 steg med likvärdig kvalitet som det skiljer 60W...
240W mot 300W kommer inte att generera någon skillnad för när man MAXAR vad dessa steg klarar av...
(vilket ni envist tjatar om..) så kommer man inte höra någon skillnad... PUNKT SLUT....

Ta och läs på innan ni yttrar er....
Over and out!!
/TiGgR.

man kanske inte hör nån jätte skillnad, men anledningen till att man gärna har ett steg som kan leverera det basen vill ha eller lite till är väl just för att inte få oren signal, att slippa gaina till max så steget går på högvarv hela tiden och för lite effekt och dålig signal kan ju bränna basar... eller?
Senast redigerat av stahre (27 november 2009)

251 Inlägg
27 november 2009
stahre skrev:
man kanske inte hör nån jätte skillnad, men anledningen till att man gärna har ett steg som kan leverera det basen vill ha eller lite till är väl just för att inte få oren signal, att slippa gaina till max så steget går på högvarv hela tiden... eller?

Nej det vill man ju inte göra. Som jag sagt vet jag inget om kvaliten på Blaupunkts grejjer...
Men om vi skulle ta ett 2 Rockford Fosgate-steg på 240W respektive 300W RMS så kommer bägge dessa
steg att börja dista vid samma ljudnivå +/- noll komma nån Db...

Denna bas som tål 300W RMS med en känslighet på 92Bd kommer spela LIKA bra med ett
240W RMS steg som ett på 300W... ENKEL matematik.....

/TiGgR.

stahre
27 november 2009
Blaupunkt gör bra saker, vet inte hur deras billigare serier är men inte nåt skit kan jag inte tänka mig.
Hur vet man att dom kommer dista vid samma ljudnivå?

251 Inlägg
27 november 2009
Softis skrev:

Over and out!!!
/Softis

En som kan räkna och tyda enkla tabeller.... +60W på 240W = Inte märkbart...

251 Inlägg
27 november 2009
stahre skrev:
Blaupunkt gör bra saker, vet inte hur deras billigare serier är men inte nåt skit kan jag inte tänka mig.

För en ökning på 60W (240W till 300W) märks inte....

Som jag skrivit tidigare krävs en fördubbling av effekten för en 3Db ökning.
Och för att örat ska märka en ökning så krävs ungefär 3Db, så 60W gör ingen skillnad..
En som spelar Db Drag vill så klart ha den där 0.1 Db ökningen för det kan ju vara skillnad
på vinst eller förlust... big_smile

/TiGgR.

stahre
27 november 2009
TiGgR skrev:
stahre skrev:

Och för att örat ska märka en ökning så krävs ungefär 3Db, så 60W gör ingen skillnad..
En som spelar Db Drag vill så klart ha den där 0.1 Db ökningen för det kan ju vara skillnad

/TiGgR.

Okej så om man ska köpa ett nytt steg, vilket märke som helst men låt säga JBL, då kan man lite bra köpa ett steg som lämnar 250WRMS i 4 ohm som ett som lämnar 300WRMS i 4ohm och som har exakta värden annars...? Som alltså ska driva en bas på 300WRMS? lite luddigt där men du kanske hajar vad jag menar.

251 Inlägg
27 november 2009
racso92!

Jag skulle nog satsa på ett paket på Brl. Sök på deras sida på art.nr: 510BILPKT25

Sen skulle jag köpt Basen och steget du tittade på. Verkar väldigt prisvärt.

/TiGgR.

251 Inlägg
27 november 2009
stahre skrev:
TiGgR skrev:
stahre skrev:

/TiGgR.

Okej så om man ska köpa ett nytt steg, vilket märke som helst men låt säga JBL, då kan man lite bra köpa ett steg som lämnar 250WRMS i 4 ohm som ett som lämnar 300WRMS i 4ohm och som har exakta värden annars...? Som alltså ska driva en bas på 300WRMS? lite luddigt där men du kanske hajar vad jag menar.

Ja om priset inte skiljer för mycket. big_smile (Han länkar ju till ett steg för 799:- Hittar du något 300W Rms under tusenlappen med samma kvalitet så tipsa honom om det... Då KAN det ju vara värt pengarna.. wink )
Senast redigerat av TiGgR (27 november 2009)

4 693 Inlägg
27 november 2009
TiGgR skrev:
Softis skrev:

Over and out!!!
/Softis

En som kan räkna och tyda enkla tabeller.... +60W på 240W = Inte märkbart...

En sådan som jag med andra ord.

Förstår verkligen inte hur du kan få för dig att det inte blir någon skillnad och att dom börjar dista vid samma nivå.

En som kan räkna kan nog räkna ut att det gör ondare att köra in i e bergvägg i 15 km/h vs 10 km/h. Lika så kommer bromssträckan bli längre, inte mycke längre och inte mycket ondare. Men helt klart märkbar skillnad.

Nu ska jag dricka upp ölen och lägga mig, god natt! cool

Booyakasha!

44 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
TiGgR skrev:
racso92!

Jag skulle nog satsa på ett paket på Brl. Sök på deras sida på art.nr: 510BILPKT25

Sen skulle jag köpt Basen och steget du tittade på. Verkar väldigt prisvärt.

/TiGgR.

Jag har tittat på detta paketet också, men vill gärna ha usb-uttag och lite fler funktioner.
Tack för tipset och era andra tips!smile

Sök