3699
Sök

Ljuduppgradering volvo 940

251 Inlägg
27 november 2009
Softis skrev:
TiGgR skrev:
Softis skrev:
Klart att det blir skillnad. Vem tror du att du är egentligen?

Over and out!!!
/Softis

En som kan räkna och tyda enkla tabeller.... +60W på 240W = Inte märkbart...

En sådan som jag med andra ord.

Förstår verkligen inte hur du kan få för dig att det inte blir någon skillnad och att dom börjar dista vid samma nivå.

En som kan räkna kan nog räkna ut att det gör ondare att köra in i e bergvägg i 15 km/h vs 10 km/h. Lika så kommer bromssträckan bli längre, inte mycke längre och inte mycket ondare. Men helt klart märkbar skillnad.

Nu ska jag dricka upp ölen och lägga mig, god natt! cool

Jag ska strax knäppa min första.. big_smile
Man kan givetvis MÄTA skillnaden men när du sitter i bilen så är det sak samma... tongue

Natti!!!

251 Inlägg
27 november 2009
racso92 skrev:
TiGgR skrev:
racso92!

Jag skulle nog satsa på ett paket på Brl. Sök på deras sida på art.nr: 510BILPKT25

Sen skulle jag köpt Basen och steget du tittade på. Verkar väldigt prisvärt.

/TiGgR.

Jag har tittat på detta paketet också, men vill gärna ha usb-uttag och lite fler funktioner.
Tack för tipset och era andra tips!smile

Inte dumt tänkt.. Jag tittade mer på att kvalilten på högtalarna kunde vara bättre hos Brl.. wink
Men jag håller med. USB är bättre än mp3 på CD. big_smile

/TiGgR.

stahre
27 november 2009
Softis skrev:
TiGgR skrev:
Softis skrev:
Klart att det blir skillnad. Vem tror du att du är egentligen?

Over and out!!!
/Softis

En som kan räkna och tyda enkla tabeller.... +60W på 240W = Inte märkbart...

En sådan som jag med andra ord.

Förstår verkligen inte hur du kan få för dig att det inte blir någon skillnad och att dom börjar dista vid samma nivå.

En som kan räkna kan nog räkna ut att det gör ondare att köra in i e bergvägg i 15 km/h vs 10 km/h. Lika så kommer bromssträckan bli längre, inte mycke längre och inte mycket ondare. Men helt klart märkbar skillnad.

Nu ska jag dricka upp ölen och lägga mig, god natt! cool

Har du druckit för mkt redan? wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2009
TiGgR skrev:
stahre skrev:
Blaupunkt gör bra saker, vet inte hur deras billigare serier är men inte nåt skit kan jag inte tänka mig.
Hur vet man att dom kommer dista vid samma ljudnivå?

För en ökning på 60W (240W till 300W) märks inte....

Som jag skrivit tidigare krävs en fördubbling av effekten för en 3Db ökning.
Och för att örat ska märka en ökning så krävs ungefär 3Db, så 60W gör ingen skillnad..
En som spelar Db Drag vill så klart ha den där 0.1 Db ökningen för det kan ju vara skillnad
på vinst eller förlust... big_smile

/TiGgR.

Fel. Örat märker betydligt mindre skillnad i ljudnivå än 3dB, 3dB är däremot en fördubbling av ljudet (dock så upplevs ca 10dB som en fördubbling). Men det är inget som kommer att märkas direkt jättemycket. Däremot så när man ligger och maxar "lilla" steget så kan det "stora" spela basen till samma nivå men med renare ljud pga mindre dist.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

251 Inlägg
27 november 2009
Efter lite räknande så har min miniräknare räknat fram att en uppgradering från 240W till 300W ger en ökning av ljudtrycket med 0,969100130 Db... Ungefär... wink Sen är det väl upp till var och en att ta en funderare på om det är värt de extra pengarna.. big_smile

/TiGgR.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2009
Och du har fortfarande inte förstått, suck... allt handlar inte alltid om att spela så högt som möjligt! Men visst vill du bara kunna spela nära på fullt ut med grejerna & skiter i hur det låter så kan ju du köpa klena steg. Dock inget jag rekommenderar, men gör du det om du tycker det blir bra så...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

251 Inlägg
27 november 2009
ChriZtoffer skrev:
TiGgR skrev:
stahre skrev:
Blaupunkt gör bra saker, vet inte hur deras billigare serier är men inte nåt skit kan jag inte tänka mig.
Hur vet man att dom kommer dista vid samma ljudnivå?

Och för att örat ska märka en ökning så krävs ungefär 3Db, så 60W gör ingen skillnad..
En som spelar Db Drag vill så klart ha den där 0.1 Db ökningen för det kan ju vara skillnad

/TiGgR.

Fel. Örat märker betydligt mindre skillnad i ljudnivå än 3dB, 3dB är däremot en fördubbling av ljudet (dock så upplevs ca 10dB som en fördubbling). Men det är inget som kommer att märkas direkt jättemycket. Däremot så när man ligger och maxar "lilla" steget så kan det "stora" spela basen till samma nivå men med renare ljud pga mindre dist.

Hmmmm.... Rätt och fel... Tror jag... Ska kolla upp det senare... Men har för mig att det krävs ca 3 Db för att märka skillnad i ljudnivå men mindre, 1 eller 2 Db för att uppfatta en ändring i ljudtryck!!
Tack för att du uppmärksammade mig på det.
/TiGgR.

44 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
TiGgR skrev:
ChriZtoffer skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

Hmmmm.... Rätt och fel... Tror jag... Ska kolla upp det senare... Men har för mig att det krävs ca 3 Db för att märka skillnad i ljudnivå men mindre, 1 eller 2 Db för att uppfatta en ändring i ljudtryck!!
Tack för att du uppmärksammade mig på det.
/TiGgR.

Tack för era svar, blir nog så att jag väntar tills rean och köper mig ett bättre steg då.smile Som sagt så nöjer jag mig med någorlunda tryck i grejerna, räknar inte med toppklass för dessa pengar wink
Skriv gärna om ni har tips på andra högtalare, stereos eller slutsteg i samma prisklass.

Ska jag köra med sluten låda eller med en med port i? Hade varit über om nån glad själ skrev volym eller måttförslag isf smile
Senast redigerat av racso92 (27 november 2009)

stahre
27 november 2009
Senast redigerat av stahre (27 november 2009)

BMW entusiast
579 Inlägg
28 november 2009
TiGgR skrev:
LOL
Vem är det som har mycket att lära?? DU skulle jag säga....
OM du läser det jag tidigare skrivit så säger jag att 2 steg med likvärdig kvalitet som det skiljer 60W...
240W mot 300W kommer inte att generera någon skillnad för när man MAXAR vad dessa steg klarar av...
(vilket ni envist tjatar om..) så kommer man inte höra någon skillnad... PUNKT SLUT....

Ta och läs på innan ni yttrar er....
Over and out!!
/TiGgR.

Det är ju flera i tråden som som säger emot dig, det säger väll det mesta?

Jag får upprepa mig och göra ett till försök här, det handlar inte om volym eller dB!
Vi rekommenderar inte ett starkare slutsteg för att han ska kunna spela 3dB högre. Det handlar om hur pass ren signal slutsteget skickar ut till basen. Är det mindre effekt, så får du gaina mer och då "förvrängs" signalen, så är det på alla slutsteg som finns ute på marknaden och kommer förmodligen alltid att vara så. (Dom dyrare stegen har ju mycket mindre distortion såklart, men även dom har samma problem).

Det klenare steget kan absolut spela lika högt, (då det är förhållandevis små effektskillnader) men det kommer att skicka ut en mer oren signal vilket får basen att spela sämre och med mindre kontroll. Vilket man märker!
Detta är fakta och du kan inte på något sätt argumentera emot detta, det är bara idiotiskt. Men om det är värt dom extra kronorna är ju upp till var och en att bestämma, det kan du argumentera emot hur mycket du vill...

"Over and out!!" wink

ljudfantast
1 372 Inlägg
28 november 2009
jupp glöm för fanken inte signalen. Signalen ska vara ren och fin precis som man helst vill ha en kvinna.

251 Inlägg
28 november 2009
michieff skrev:
jupp glöm för fanken inte signalen. Signalen ska vara ren och fin precis som man helst vill ha en kvinna.

big_smile Haha, ja Dist in dist ut....

560 Inlägg
28 november 2009
Inte skitig och luktande som en man då eller lolrollcool

michieff skrev:
Senast redigerat av jimmyostrom (28 november 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

251 Inlägg
28 november 2009
dfine skrev:
TiGgR skrev:
LOL
Vem är det som har mycket att lära?? DU skulle jag säga....
OM du läser det jag tidigare skrivit så säger jag att 2 steg med likvärdig kvalitet som det skiljer 60W...
240W mot 300W kommer inte att generera någon skillnad för när man MAXAR vad dessa steg klarar av...
(vilket ni envist tjatar om..) så kommer man inte höra någon skillnad... PUNKT SLUT....

Ta och läs på innan ni yttrar er....
Over and out!!
/TiGgR.

Det är ju flera i tråden som som säger emot dig, det säger väll det mesta?

Jag får upprepa mig och göra ett till försök här, det handlar inte om volym eller dB!
Vi rekommenderar inte ett starkare slutsteg för att han ska kunna spela 3dB högre. Det handlar om hur pass ren signal slutsteget skickar ut till basen. Är det mindre effekt, så får du gaina mer och då "förvrängs" signalen, så är det på alla slutsteg som finns ute på marknaden och kommer förmodligen alltid att vara så. (Dom dyrare stegen har ju mycket mindre distortion såklart, men även dom har samma problem).

Det klenare steget kan absolut spela lika högt, (då det är förhållandevis små effektskillnader) men det kommer att skicka ut en mer oren signal vilket får basen att spela sämre och med mindre kontroll. Vilket man märker!
Detta är fakta och du kan inte på något sätt argumentera emot detta, det är bara idiotiskt. Men om det är värt dom extra kronorna är ju upp till var och en att bestämma, det kan du argumentera emot hur mycket du vill...

"Over and out!!" wink

Ja att de flesta är ute och cyklar.....  wink
Hahaha!!! Nejdå men då bägge stegen bottnar vid nästan samma ljudtryck. (Jag räknade ut 0.9Db)
Så kan man ju lägga sig strax under det när man lyssnar. (Jag hör iaf när det börjar dista.)
Då kommer skillnaden inte vara stor och som ChriZtoffer så fint påpekade igår så är det ju skillnad i hur man upplever skillnad i ljudvolym och ljudtryck... 1Db´s skillnad i ljudtryck kom vi fram till igår att man kan märka. Men det steget han hittat för 799:- lämnar 240W RMS och det räcker gott och väl för den lättdrivna basen.
OM han ska byta steg så ska han lägga mer pengar och satsa på ett steg som lämnar mer än 400W RMS tycker jag... Annars är det bortkastade pengar i mitt tycke!!

/TiGgR.

4 693 Inlägg
28 november 2009
Sen är det skillnad på rms och rms ockå, läs billebro/kalleanka.

Booyakasha!

ljudfantast
1 372 Inlägg
28 november 2009
jimmyostrom skrev:
Inte skitig och luktande som en man då eller lolrollcool

michieff skrev:

vill man ha en man över huvudtaget? wink

251 Inlägg
28 november 2009
Softis skrev:
Sen är det skillnad på rms och rms ockå, läs billebro/kalleanka.

Riktigt! Därför jag ifrågasatte kvaliten på Blaupunkts grejjer!! wink

/TiGgR.

44 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
michieff skrev:

Haha det är gött det big_smile
Någon som vet hur stor lådan ska vara, och om jag ska bygga en med port i eller inte??

251 Inlägg
30 november 2009
Om man tittar på JBL´s rekomendationer skulle jag köra sluten låda på 84,96 liter (Gäller 2st GT5 15)
En portad låda skulle hamna på 198,22 liter!!!! big_smilebig_smile

Info hittar du här: http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … 051908.pdf

/TiGgR.

21 761 Inlägg
30 november 2009
Ja, sluten låda passar bättre enligt parametrarna iaf. Du kan testa med lite större låda än vad JBL rekommenderar, gör lådan på 100 liter totalt och stoppa in dämpull. Med den volymen så borde basarna spela ganska djupt, men om du tycker det är för djupt så kan du minska ner volymen genom att stoppa in träklossar. Du kan också kolla hur det blir utan dämpull i lådan. smile

Sök